Pagina 2 van 2
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: do 15 mei, 2014 15:15
door Riny Visser
Ben het hier helemaal mee eens. Misschien is het wel een idee om de maximum wettelijke snelheid van brommers van 45 tot 50 km. per uur te verhogen. Dan kunnen ze in de bebouwde kom meekomen met auto's en motoren (mits die zich aan de maximum snelheid houden, natuurlijk). Het snelheidsverschil van 5 km. per uur lijkt mij onlogisch. En inderdaad, ook in het buitengebied verbieden op het fietspad te rijden. Eventueel alleen op een fietspad dat parallel aan een autoweg of snelweg loopt en voldoende breed is om elkaar ongehinderd te kunnen passeren.
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: do 15 mei, 2014 21:50
door bert sitters
Opmerkelijk is dat je buiten de bebouwde gebieden veel minder snorscooters ziet.
Ze worden voornamelijk gebruikt voor ritjes in de stad. Afstandjes die je ook gemakkelijk met de fiets kunt doen: met de snorscooter naar de sportschool!
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: do 15 mei, 2014 22:05
door C.H. Emikaly
mijn buurvrouw gaat met een dik SUV naar de sportschool....het kan dus nog gekker
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: vr 16 mei, 2014 15:24
door gyorpb
Riny Visser schreef:Misschien is het wel een idee om de maximum wettelijke snelheid van brommers van 45 tot 50 km. per uur te verhogen. Dan kunnen ze in de bebouwde kom meekomen met auto's en motoren (mits die zich aan de maximum snelheid houden, natuurlijk).
Lijkt me in dat geval een beter idee de maximumsnelheid voor auto's en motoren teverlagen naar 30km/u.
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: vr 16 mei, 2014 16:25
door multiwgb
Nou, ben ik niet met je eens. Zou in het dorp waar ik woon een zegen zijn. Ook in de stad zijn zat gebieden waar 50 veel te hard is. Een mens zit gewoon niet goed in elkaar en de maatschappij krijgt dat manco, ook bij wet, niet geregeld.
Scooters met een viertakt motor zou qua uitstoot al een verbetering zijn. Misschien moet Europa de industrie dwingen.
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: ma 19 mei, 2014 10:08
door Riny Visser
Midden in de stad en in woonwijken de max. snelheid verlagen tot 30 km per uur lijkt mij ook het beste. Maar er zijn ook doorgaande routes door de stad waar 50 wel een reële en veilige snelheid is. Aangezien brommers op de rijbaan moeten rijden lijkt mij het logisch om ze in staat te stellen in ieder geval 50 te kunnen rijden. De maximum snelheid van 45 km. per uur komt op mij onlogisch over.
En verder geldt voor brommergebruik hetzelfde als voor het gebruik van de auto en snorfiets: de meeste gebruikers rijden afstanden die je ook zou kunnen fietsen zonder je in het zweet te hoeven trappen. Maar bij goed beredeneerd gebruik zou een brommer een relatief milieuvriendelijk alternatief kunnen zijn voor een auto: qua reistijd over afstanden van pakweg 10 km en meer veel sneller dan de fiets, maar zuiniger en minder vervuilend dan een auto en veel minder parkeerproblemen.
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: ma 19 mei, 2014 21:33
door Eridanos
multiwgb schreef:
Scooters met een viertakt motor zou qua uitstoot al een verbetering zijn. Misschien moet Europa de industrie dwingen.
Zeker en dan ook met geregelde katalysator, echter dat maakt ze te duur.
Een scooter rijder zal per keer nooit heel veel kilometers afleggen. Dus een electrische scooter is de enige juiste oplossing. Sommige pizza couriers gebruiken ze al. Nadeel, ze maken geen geluid. Dat moet dus opgelost worden!
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: ma 19 mei, 2014 21:48
door Revanho
Eridanos schreef:
Een scooter rijder zal per keer nooit heel veel kilometers afleggen.
Nooit vind ik bijna altijd een ongewenst woord. Een van mijn (ex-)collega's ging jaarlijks met mede-scooterliefhebbers op vakantie, o.a. naar Italië. Die scooters legden dus in twee weken tijd vele honderden kilometers af.
Renaat
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: di 20 mei, 2014 20:46
door Slaapt
Leuk hoor die elektrisch scooter maar als je als minder vermogende of als liefhebber op zondag een ritje wil doen dan is onderweg tanken ook fijn zonder 60minuten te wachten op een volle batterij elke x km.
Zeker de mensen die op de scooter nog wel eens een rondje rijden omdat een auto te duur en veel meer brandstof gebruikt.....
Mijn laatste Kymco people S gebruikte 1:40 om maar eens wat te noemen. lijkt mij qua co2 ook een stuk vriendelijker.
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: wo 21 mei, 2014 08:55
door multiwgb
Logisch een 25 km/uur scooter zal zuiniger en minder uitstoten als zo'n ding dat tot wel 80 km kan lopen.
Re: Weg met die 2-takt stinkers
Geplaatst: wo 21 mei, 2014 09:04
door Slaapt
Ik praatte over mijn 45km scooter, die overigens standaard 62km op gps. De 25 snorscooters zijn juist on-zuiniger dan de 45km variant. Omdat de snelheid geknepen word met overbrengingen, uitlaten en smoorkleppen. Motor krijgt niet de kans optimaal te lopen bij bromscooters. Draait net zoveel toeren alleen gaat niet zo hard. dus per KM net zo veel uitstoot en lawaai(wellicht meer omdat het langzamer rijd en je het lang hoort) en het bereik is veel kleiner. Dus juist ook 4takt bromscooters graag zo snel mogelijk van het fietspad af. Hier in de polder zit een bedrijf dat ze op lpg laat lopen dat is al een heel stuk beter.