Additionally, paste this code immediately after the opening tag: boek schrijven ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

boek schrijven ?

Revanho schreef: aanzienlijk slechter schrijven dan mij
Ik twijfel aan je stelling :wink:
LHTJoost schreef:
Revanho schreef: aanzienlijk slechter schrijven dan mij
Ik twijfel aan je stelling :wink:
Ik zou zelf nog verder durven gaan, de meeste schrijven aanzienlijk slechter dan ik :wink: Maar zoals ik zei, ik heb geen taalknobbel en mijn taalgebruik op fora is minder goed dan in professionele setting. Dus deze veelgemaakte fout sluipt soms ook in mijn teksten.

Ik kan me sowieso wel troosten met de gedachte dat ik tot het kleine deel van de Nederlandstalige bevolking behoor die weet hoe men sowieso dient te schrijven :wink:

Renaat
Revanho schreef:... het kleine deel van ... die weet hoe ...
HET <---> DAT! {evil evil winky smiley}
Leon
Leon schreef:
Revanho schreef:... het kleine deel van ... die weet hoe ...
HET <---> DAT! {evil evil winky smiley}
Leon
Ik dacht wel dat er zo iets ging volgen :) Ik zal toch eens wat bijles moeten nemen over 'zo'n toestanden'.
In een eerste versie van je verhaal schrijffouten maken is helemaal geen ramp lijkt me. Het wordt lastiger wanneer je denkt dat je in een keer je verhaal perfect op papier hebt. Niet voor niets geldt bij schrijvers het credo: schrijven is schrappen.

Een erg leuk boekje over schrijven is; Kinderboeken schrijven van Wim Daniels. Geeft veel inzicht, ook als je geen kinderboek wil schrijven.

(Ja, ook wij hebben al verschillende ideeën voor boeken de revue laten passeren. En nee, ze zijn nog niet concreet. Ook dat zal wel z'n redenen hebben.) :D

Peter Delpeut is ook mijn favoriet op het gebied van schrijvende fietsers. Walden bestaat ken ik nog niet....leuk, leesvoer!
Jammer dat de topic starter nog niet gereageerd heeft. Ik vind het een interessant onderwerp omdat ik het zelf ook altijd leuk vind om een reisverslagje te maken. Zo schrijf ik elk jaar minstens één boek met een oplage van 1 :-)
Een van de belangrijkste opmerkingen vind ik die van Marco: Waarom en voor wie wil je een boek schrijven? Dat bepaalt het uitgangspunt.
Overigens vind ik schrijffouten een probleem wat gemakkelijk is op te lossen. Er zijn voldoende mensen die ze eruit kunnen halen.
Nog even een tip voor de mensen die hun taalvaardigheid willen verbeteren. Geef je op bij de website www.beterspellen.nl. Dan krijg elke (werkdag) met een taalkwis en uitleg.
Op de fiets en wandelbeurs gaf Monique van Klaveren overigens de laatste jaren een schrijfworkshop met nuttige tips. Je kunt ook een meerdaagse cursus bij haar volgen. Even googlen.

Andere mensen bedankt voor de tips: Boekje van van Hooren is besteld en de resiverhalen van Waltertje zijn inderdaad lezenswaardig.
Ik probeer dan altijd te achterhalen 'waarom' dit zo is. Wat maakt nu eigenlijk dat een verhaal lezenswaardig is? Om dan alleen te roepen dat iets 'boeiend' moet zijn, is dan onvoldoende voor mij. Want wat maakt het dan precies 'boeiend'? Stof om over na te denken tijdens het fietsen...
Revanho schreef:Om dan toch maar op de taaldiscussie in te gaan ... Het zou me niet verbazen ...
Troost je met de gedachte
dat je één van de zeer weinige bent hier op dit forum die het beletselteken juist gebruikt :wink:
Er is een uitgeverij die fietsboeken publiceert: www.pirola.nl
De boeken van Luc Oteman bijvoorbeeld komen daar vandaan.
Michael W schreef: beletselteken
:?:
... ff opgezocht
LHTJoost schreef:
:?:
... ff opgezocht
Niet zo ... maar zo … :wink:
Martin E. van Doornik schreef:Er is een uitgeverij die fietsboeken publiceert: http://www.pirola.nl
De boeken van Luc Oteman bijvoorbeeld komen daar vandaan.
De twee nieuwste gidsen van Luc Oteman `Fietsen langs het Canal du Midi en het Canal de Garonne` en ´Fietsen in Bourgondië een rondrit langs kanalen en door wijngaarden` zijn verschenen bij www.recreatief-fietsen.nl
Michael W schreef:
LHTJoost schreef:
:?: ... ff opgezocht
⌥;

.tsooJ
Michael W schreef:
LHTJoost schreef:
:?: ... ff opgezocht
{pietlut aan}Je bedoelt dus het gebruik van het juiste beletselteken en niet het juist gebruiken van het beletselteken. (en dan nog ... :roll: ) {pietlut uit}
Leon
Als we dan toch bezig zijn …

Accolade's gebruik je om onderling verband aan te geven, als (variant op) parenthesis { ( [ - ] ) } en soms bij kanttekeningen, echter niet als geïmproviseerde html-tag :?: :lol: .

Om nog maar te zwijgen over de algemene verkrachting van het eenheidssymbool van de inch als aanhalingsteken en misbruik van het minteken als koppelteken!!!

Gelukkig mag op internet alles en kijken slechts de grammatica-nazi's mee.
Leon schreef:{pietlut aan}Je bedoelt dus het gebruik van het juiste beletselteken en niet het juist gebruiken van het beletselteken. (en dan nog ... :roll: ) {pietlut uit}
Leon
‘Klopt’, want het juiste gebruik van het beletselteken is met het beletselteken en niet met drie puntjes, ook al lijkt het op elkaar.

Maar het zal mij verders vette worst wezen als mensen gewoon 3 puntjes gebruiken (op internet), dat doe ik zelf ook altijd. :wink:
Heeft Renaat niet gewoon toevallig een browser die dat voor haar aanpast? Zo kom ik ook altijd aan wat blijkbaar 'beletselteken' heet als ik in Word bezig ben.
Verder:
Afbeelding
Dat neemt trouwens niet weg dat ik het erg fijn vind als teksten goed geschreven zijn, en ook niet dat ik enorm in de war kan raken van grammaticale kronkels waar ik nog niet aan gewend ben. Zo zie ik de laatste tijd op het Engelstalige internet bijvoorbeeld veel mededelende zinnen die met een vraagteken eindigen? Nadat ik de zin dan drie keer heb gelezen en m'n stuiptrekkingen weer wat onder controle heb, maak ik van het vraagteken maar de bonuszin 'Maar dat weet ik niet helemaal zeker.', en dan gaat het wel weer. Maar of ik het goed begrepen heb? Geen idee.

Maargoed, dat heeft allemaal niks meer met fietsen te maken.
Leon schreef:
urje schreef:Renaat ... haar
http://www.google.nl/search?hl=nl&site= ... s=itp:face
Dank je. Overkomt me overigens wel meer met Nederlanders (en Fransen).
urje schreef:Heeft Renaat niet gewoon toevallig een browser die dat (...) aanpast? Zo kom ik ook altijd aan wat blijkbaar 'beletselteken' heet als ik in Word bezig ben.
Ik had eerlijk gezegd nog nooit van het beletselteken gehoord en heb geen weet van aanpassing door mijn browser of tekstverwerker. De drie puntjes, zijn gewoon drie puntjes. Ter demonstratie: . .. ... ....
Zo zie ik evenmin een verschil tussen het koppelteken (-) en minteken (-). Ik probeer me te herinneren of het op een typemachine anders was, maar dat kan ik me niet meer herinneren.

Renaat
Beste mensen,

Graag weer even on-topic...
Over grammatica, interpunctie en andere taalvaardigheden kunnen we een ander topic in kletspraat starten. Het onderwerp is er interessant genoeg voor maar sluit minder goed aan op de vraag van de topic-starter.
Hartelijk dank!

Hans
Ja, ik ben ook wel benieuwd wat de topicstarter — als hij nog hier nog komt — gaat doen. :wink: