Additionally, paste this code immediately after the opening tag: licht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

licht

Leon schreef:De zuivere manier om te vertellen hoeveel licht er uit een lamp komt is dus door gebruik te maken van de eenheid Lumen,
Leon
Maar eigenlijk weet je dan nog niet hoe 'fel' zo'n lamp is. Want dat hangt dan weer of van de hoek waarin het licht wordt uitgestraald of m.a.w. de vorm van de lichtbundel.

Van twee lampen die evenveel Lumen geven, kan de ene een smalle, felle bundel geven en de ander een veel bredere, maar dus minder felle bundel.

Renaat
Aangezien ik mijn vakantiefiets in de winter ook voor woon-werk gebruik, heb ik een Son Klassik icm een B&M Cyo erop zitten. Ik moet zeggen dat het in een woord geweldig is. Natuurljk voel je wat weerstand bij licht aan (het scheelt ongeveer 3 km uur bij gelijke inspanning), maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Nl veel licht en altijd werkend, nooit lege batterijen en op de koop toe kan ik op vakantie de Gadgets (Garmin, GSM en 2x e-reader) via een bufferaccu an de gang houden.

Voor incidentele gevallen op de racer heb ik een Led Lenser zaklampje op hebt stuur. Geeft ook veel licht, maar minder mooi dan de Cyo.

Groet Remco
Ik heb sinds dit weekeinde een Lezeyne Microdrive voor, met max 150 lumen. Tot nu tevreden. Genoeg licht, 4-5 verschillende standen, oplaadbare batterij via USB.

Patrick
Pat schreef:Ik heb sinds dit weekeinde een Lezeyne Microlight voor, met 150 lumen.
Ik vermoed dat deze lamp een volledig symmetrisch lichtbeeld heeft? Want in dat geval is de eerdere kritiek van Wim zeker van toepassing. Zelf wordt ik ook niet zo vrolijk van zo'n lampen, want als ze goed zijn ingesteld voor de gebruiker, zorgen ze vaak voor verblinding van de tegenligger.

Renaat
Revanho schreef:
Pat schreef:Ik heb sinds dit weekeinde een Lezeyne Microlight voor, met 150 lumen.
Ik vermoed dat deze lamp een volledig symmetrisch lichtbeeld heeft? Want in dat geval is de eerdere kritiek van Wim zeker van toepassing. Zelf wordt ik ook niet zo vrolijk van zo'n lampen, want als ze goed zijn ingesteld voor de gebruiker, zorgen ze vaak voor verblinding van de tegenligger.

Renaat
Kan ik me goed voorstellen. Mijn ogen worden ook altijd naar het licht getrokken. Nu gebruik ik dit lampje voornamelijk op singletracks in de schemering/donker in de duinen/bos. In de het stadsverkeer zijn deze lampjes wel fel voor tegenliggers, dit ondanks ik het lampje wat meer naar beneden richt. Op wegen zonder fietspad is dit wel prettig. Trouwens vind ik verlichting met dynamo (SON) ook behoorlijk fel, die verblinden net zo.

Patrick
Ik vind een conische (dus rotatiesymmetrische) lichtbundel zo erg nog niet. Zo'n bundel geeft immers geen cirkelvormige vlek op het wegdek maar wel iets waar je best wat aan hebt. Wat ik wel vervelende lampen vindt, zijn die waarbij de lichtvlek scherp begrensd is en daarbuiten donker zodat je in de praktijk meer naar de vaak rechthoekige lichtvlek op het wegdek zit te kijken dan naar datgene wat er op de weg te zien is en het oriëntatievermogen op datgene wat vlakbij en naast je is beperkt wordt. Soms hebben normerende wetgevingen gewoon vervelende bij-effecten.
Leon
Dynamo lampen hoeven niet te verblinden. Een Edelux of Cyo heeft een scherp naar boven afgeschermde bundel. Als je de lamp netjes richt heeft een tegenligger er geen last van. Doe je dat niet dan is er wel een probleem, maar dat is er tegenwoordig ook al met eenvoudige led lampen op stadsfietsen.
Wat Leon aansnijdt is weer een ander issue en betreft de berijder zelf in plaats van de tegenligger: hoe smal en gericht mag de bundel zijn om goed te kunnen zien? Vroeger waren de bundels van de beste halogeenlampen zoals de Schmidt E6 heel smal om nog iets in de verte te kunnen zien. De Cyo en Edelux zijn al heel wat breder. De Philips Saferide 60 is nog breder en valt geleidelijker weg, met zelfs wat veel strooilicht opzij, maar de prijs die je daarvoor betaalt is minder licht in het centrum en in de verte (ik kan ze vergelijken). Voor een snelle randonneursfiets zou ik dus altijd kiezen voor een Cyo/Edelux, maar voor een fiets waarmee je ook langzamer en meer onverhard rijdt is de Saferide misschien prettiger. Het is ook wat je zelf prettig vindt. De nieuwe B&M Luxos schijnt zowel fel in de verte als breed te zijn, maar is inderdaad wel erg lelijk (en duur). In stilte hoop ik dat Schmidt een eigen versie van deze lamp gaat maken, met nog wat meer licht, en een mooiere behuizing.
Wim
Jaren lang twee voorlampen op mijn fiets gehad, een Lumotec Halogeen voor wat meer strooilicht met daarnaast een Schmidt E6, beide gevoedt door een Son naafdynamo.
Ik fiets veel in het donker, ben erg tevreden met mijn Son Edelux lampje wat tegenwoordig op mijn fiets prijkt. :idea:
Ik bevestig het lampje het liefst zo hoog mogelijk, net onder de stuurbocht.


Henk

kunst en fietswerk
Leon schreef:Ik vind een conische (dus rotatiesymmetrische) lichtbundel zo erg nog niet. Zo'n bundel geeft immers geen cirkelvormige vlek op het wegdek maar wel iets waar je best wat aan hebt.
Stel dat je zo'n bundel laag op de weg richt zodat je tegenliggers niet verblind (stel dus ;))
Dan wordt er in de onderste helft van de bundel net zoveel licht gepompt als in de bovenkant. De voorgrond wordt dus extra hel, de verte juist minder fel verlicht terwijl je pupillen op de felle voorgrond geaccomodeerd worden
een petzl heb ik ook wel eens als koplamp gebruikt


Daar is ie voor gemaakt.. :lol:
maar die is niet eenvoudig vast te zetten
:?: :?:

Zie het nut niet helemaal om die petzl te doen verkassen van hoofd naar fiets..?
grundig schreef:Zie het nut niet helemaal om die petzl te doen verkassen van hoofd naar fiets..?
Met een lamp die precies bij je ogen zit kun je de gaten en andere oneffenheden in de weg niet zo goed zien als wanneer de lamp een stuk lager zit. Die gaten vindt ik interessant om te zien want als ik ze niet zie lig ik vrij snel op mijn plaat.
Het verschil zit hem in de schaduwen. Probeer maar eens.
Leon
grundig schreef: Zie het nut niet helemaal om die petzl te doen verkassen van hoofd naar fiets..?
Je zou voor de grap eens een fatsoenlijke koplamp moeten vergelijken met een petzl op je hoofd, dan wordt het wel duidelijk, denk ik! :lol: :wink: Voor incidenteel gebruik is het, zoals ik eerder al aangaf, wellicht best een optie, maar voor een betrouwbare, praktische koplamp overduidelijk niet.
Voor de volledigheid een korte review van de lampen die ik heb:

SON E6: goede halogeen lamp, weinig licht in vergelijking met de ledlampen hieronder, maar eens je ogen gewend zijn zie je er best wel veel mee. Bundel is gefocust, dus je hebt een vrij lange, smalle, egaal verlichte strook voor je stuur.
Blijkt in de praktijk ook het lampje vrij lang te laten meegaan. (vroeger heb ik wel lampen gehad die de halogeenlampjes "verbruikten")

B&M cyo R: Heel veel licht, scherp afgesneden bovenaan. Wordt wel eens bekritiseerd om de niet homogene lichtbundel: dat is waar (er is centraal een beter verlichte vlek) maar mij stoort het totaal niet. In tegendeel ik heb de indruk dat de zone waar je echt goed moet kunnen zien inderdaad goed fel verlicht wordt.
Deze lamp is ook fel genoeg, en de bundel breed genoeg, om als je helemaal alleen bent de lamp wat naar boven te draaien: zo komt het felle punt lekker ver te liggen, en verlicht je ook laaghangende takken. Tegenliggers zijn wel compleet verblind.
De schakelaar valt ook niet bij iedereen in de smaak, en echt handig is hij inderdaad niet, maar ook dat stoort mij helemaal niet, bovendien is ie wel degelijk wat dan weer niet kan gezegd worden van veel andere type schakelaar.
Voldoende om 's nachts te rijden tegen 25-30 km/u.

Philips Saferide 40: Veel licht, maar naar mijn gevoel toch behoorlijk wat minder dan de Cyo R (nochtans alle twee 40 lux). Het licht is egaal verdeeld, en in mjin beleving dus niet fel genoeg. Ondanks dat ik de lamp vrij hoog heb afgesteld, mis ik licht in de verte: het lijkt wel alsof ze maar 20-30 meter ver schijnt. De naafdynamo versie( die ik heb), heeft enkel een sensor en die gaat erg snel aan: in de winter rij je hele dagen met je licht aan. Daar zal ik nog een schakelaartje tussen steken. Er zitten geen kabels bij geleverd, en de stekkertjes schuiven maar moeilijk op de voorziene pinnen. Het geheel voelt niet erg stevig aan.
Voldoende om 's nachts te rijden tegen 20-25 km/u, langere aanpastijd na een auto te zijn gepasseerd (om je ogen terug te laten wennen aan het minder felle licht)

B&M Lyt 25 lux versie: Heel duidelijk zichtbare lamp (ook van opzij), geeft een bundel met 3 vlekken (centraal , links en rechts). De intensiteit is voldoende om je weg te vinden 's nachts, maar om echt in het donker comfortabel te rijden, vind ik het licht onvoldoende. Ik vertraag automatisch tot iets onder de 20 km/ u van zodra er geen extra omgevingslicht is.
Stevige constructie, de schuifschakelaar ben ik niet zo'n fan van maar voorlopig werkt ie probleem loos. Goed bereikbare stekkertjes.

Als ik iemand moet adviseren, vind ik de B&M lampen beter afgewerkt dan de Philips lamp, de egalere bundel weegt voor mij niet op tegen de matige constructie en het ontbreken van een aan/af knop.
Ik ben heel benieuwd naar volgende nieuwe en meteen de eerste fietslampen van Fenix.

Deze zijn batterijgevoed (de oplaadbare 18650-cellen =de toekomst in de heel felle zaklampen, of 4xAA, afhankelijk van het model), en misschien daardoor niet de ideale keuze voor de wereldfietser (lader meenemen). Misschien wel voor woon-werk-verkeer en 'gewone' fietstochtjes.

Deze worden deze maand verwacht (productie heeft wat vertraging opgelopen).
Xyuny schreef:Ik ben heel benieuwd naar volgende nieuwe en meteen de eerste fietslampen van Fenix.
Ik ook wel, want Fenix staat wel bekend om haar zeer degelijke zaklampen. Toch zie ik al één groot nadeel, namelijk het bevestigingssysteem.

- Omdat de lamp niet echt kan vastgemaakt worden, is men (vanuit diefstaloogpunt) 'verplicht' de lamp steeds los te maken. Een systeem met een losse O-ring is daar niet bepaald ideaal voor.

- Langetermijnduurzaamheid van zo'n ringen is redelijk beperkt, zeker als je elke dag de ringen weer los- en vastmaakt.

- Het is maar de vraag of die O-ringen de lamp netjes op haar plaats houden bij hevige schokken. Dat kan enkel als de o-ring stevig aanspant, wat het nadeel van het onhandige los- en vastmaken weer vergroot.

Renaat
Dit wordt inderdaad afwachten.
Ik zie de O-ringen ook nog niet als aparte component op de dealer-artikellijst staan, noch andere accessoires (zoals de optionele AA-batterijhouder voor de BT20 - wat ik waarschijnlijk ook niet zou aanraden). Enkel de BT10 en BT20 zelf met resp. voorlopige richtprijzen van 77 en 97 EUR.
dank voor alle tips.
Ik wist niet dat het zo ingewikkeld was, had van tevoren nog nooit gehoord van lux versus lumen en de ins en outs van rotatiesymetrie, (om maar iets te noemen)

Met al deze tips en al mijn (beperkte) wijsheid zojuist de Lezyne Super drive XL
besteld
Xyuny schreef:Ik ben heel benieuwd naar volgende nieuwe en meteen de eerste fietslampen van Fenix.

Deze zijn batterijgevoed (de oplaadbare 18650-cellen =de toekomst in de heel felle zaklampen, of 4xAA, afhankelijk van het model), en misschien daardoor niet de ideale keuze voor de wereldfietser (lader meenemen). Misschien wel voor woon-werk-verkeer en 'gewone' fietstochtjes.

Deze worden deze maand verwacht (productie heeft wat vertraging opgelopen).
Intussen heb ik deze BT20 hier al enige tijd liggen. Aangezien mijn fiets een goede verlichting heeft, kwam het er niet veel van deze BT20 te gebruiken, maar deze week heb ik die toch eens getest in het donker.

Deze is dus wel heeeeel fel op zijn felste: de vier verschillende standen van helderheid komen dan ook heel van pas. In de meeste gevallen op vlakke wegen zal de minst felle stand al voldoende zijn.

Het dual-beam-systeem waarbij er naast de hoofdbundel een minder felle bundel dichterbij de fiets op de grond straalt, is er een beetje. Niet slecht, maar nu ook weer niet hét grootste verkoopsargument voor deze lamp.

De afwerking is heel goed: de lampkop met één drukknop om zowel de on/off-bediening als de intensiteit in te stellen (resp. lang drukken, kort drukken), is heel licht en monteer je dus op het stuur. Via een kabel met waterdichte connector is deze met het batterijpack (2x 18650-accu's) verbonden. Bij de levering steekt ook een verlengsnoertje van een 70cm. Je kunt de lamp immers ook op je helm monteren met het bijgeleverde accessoire.
De licht lampkop kun je ook in het horizontale vlak draaien, en door de montage met de elastiek (er zijn er drie van verschillende lengte meegeleverd) ook in het verticale vlak. Die elastieken zien er wel vrij robuust uit.

En nu wat me het meest stoort bij deze lamp: het is een lamp met een constructie zoals een normale zaklamp: een zichtbare led in het midden met een reflector rondom en een frontglas met aan de bovenkant wat diffusor-lijntjes (te maken met die dual beam). Dat zorgt ervoor dat de lichtstraal (ik verwaarloos nu even de dual beam) bestaat uit een heel felle richtbare bundel in het midden, maar daarrond is er dan nog een heel brede minder felle kegelvormige lichtbundel, gevormd door het licht dat rechtstreeks uit de led naar buiten straalt en niet weerkaatst wordt door de reflector. Dit is een minder intense lichtbundel, maar aangezien dit toch een felle lamp is, kan dit volgens mij wel verblindend zijn, zeker op de felste standen. En het is niet te doen de lamp zodanig naar beneden te richten teneinde geen opwaarts stralend licht meer te hebben. In omstandigheden met tegenliggend verkeer is deze lamp dan ook maar bruikbaar op de zwakste lichtintensiteit zonder verblindingsgevaar (volgens mij).
Anderzijds is het dan weer heel vlot overschakelen tussen de intensiteitsniveaus: kom je op een onverlicht baantje, kun je naar het felste niveau gaan ; heb je tegenverkeer, kun je snel verminderen.
Voor wie meest in stad fiets, zou ik deze lamp niet aanraden: redelijke overkill. Maar voor wie echt helder wil zien zonder veel ander verkeer in de buurt, is dit wel een leuke lamp. Ideaal om bvb bij nachte te MTB'en.
Ik heb deze: bizar veel licht (900 lumen), klein, geleverd met 2 4V accu's (2200ma/h) en lader.
Brandduur afhankelijk van de stand. Met klittenbandhouder eenvoudig op stuur te bevestigen en handig in de tent.
Marko schreef:Ik heb deze: bizar veel licht (900 lumen), klein, geleverd met 2 4V accu's (2200ma/h) en lader.
Brandduur afhankelijk van de stand. Met klittenbandhouder eenvoudig op stuur te bevestigen en handig in de tent.
Maar verschrikkelijk voor tegenliggers vanwege het rotatiesymmetrisch zijn, daardoor enkel geschikt voor locaties waar geen tegenliggers te verwachten zijn.

Renaat