Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverkoop met ruim 13% gedaald - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsverkoop met ruim 13% gedaald

mapel63 schreef:Een zaak blijft echter onbelicht. Getuige het groot aantal gestolen fietsen, dat nog dagelijks wordt gemeld op onder andere mijnfietsterug.nl, lijken de "werkzaamheden" van het het fietsdievengilde een positieve bijdrage te leveren aan de verkoopcijfers van de vakhandel. !
Aan de andere kant zet het diefstalrisico ook een duidelijke rem op de wens een dure fiets te kopen
Zijn er ook berichten als: "duurzaamheid van een kwaliteitsfiets met 50 procent toegenomen". Ja als iedereen straks een fiets heeft die 20 jaar meegaat, zal ook de fietsverkoop in de toekomst afnemen. Of denk ik nu te kort door de bocht? :D Belangrijk nieuws lijkt me ook als er meer fietskilometers gemaakt worden (en dus meer vervangingsonderdelen nodig zijn) en dus de vraag of de gemiddelde omzet per fietsenboer en fietsbeunhazen en alternatieve sector ook is afgenomen.
Over de mindere verkoop door het risico van diefstal.... Ik heb vorig jaar juist een extra fiets gekocht om in de stalling van het NS Station te parkeren. :D
Ik denk dat Rutger ongelijk heeft dat de duurzaamheid van de doorsnee goede fiets is toegenomen. Dat mag misschien gelden voor dure vakantiefietsen (hoewel, een oude Vittorio...), maar niet voor gewone fietsen. Vergelijkeen klassieke Gazelle met gelugd stalen frame, trommelremmen en drie versnellingen maar eens met een moderne alu stadsfiets met voorvering, verende zadelpen, fantasiewielen, verlichting ingebouwd in de spatboden en de drager, en rollerbrakers.
Wim
Wim schreef:Ik denk dat Rutger ongelijk heeft dat de duurzaamheid van de doorsnee goede fiets is toegenomen. Dat mag misschien gelden voor dure vakantiefietsen (hoewel, een oude Vittorio...), maar niet voor gewone fietsen. Vergelijkeen klassieke Gazelle met gelugd stalen frame, trommelremmen en drie versnellingen maar eens met een moderne alu stadsfiets met voorvering, verende zadelpen, fantasiewielen, verlichting ingebouwd in de spatboden en de drager, en rollerbrakers.
Wim
Ik weet wel wat ik zou kiezen als ik moet kiezen tussen een klassieke Gazelle (of Batavus, Sparta, Union) en een "moderne alu stadfiets met ..." Ik wil vooral een fiets met "fantasiewielen".
m-gineering schreef:
mapel63 schreef:Een zaak blijft echter onbelicht. Getuige het groot aantal gestolen fietsen, dat nog dagelijks wordt gemeld op onder andere mijnfietsterug.nl, lijken de "werkzaamheden" van het het fietsdievengilde een positieve bijdrage te leveren aan de verkoopcijfers van de vakhandel. !
Aan de andere kant zet het diefstalrisico ook een duidelijke rem op de wens een dure fiets te kopen
Speelt hier duidelijk in Amsterdam bij stadsfietsen. De sloten kosten vaak meer dan de fiets. Men schaft een oud barrel aan en rijdt die fiets op tot die tot op draad versleten is. Vervolgens wordt de fiets achtergelaten. Of men laat de fiets achter als men uit Amsterdam vertrekt of die stadsfiets op een of andere reden niet meer nodig heeft. In de omgeving van het Centraal Station, het Amstel Station en Station-Zuid gaat het zelfs om grote partijen "weesfietsen", waarvan de voormalige berijders waarschijnlijk niet meer in Amsterdam werken of studeren.
Aan de andere kans groeit een levendige tweedehands-fietsen-economie. In buurtstraten komen steeds meer bedijfjes van sleutelaars die oude fietsen opknappen en reparaties verrichten aan fietsen, waarover menig "gerenomeerde fietsenzaak" onmiddellijk afwijzend zegt met de smoes: "Wij repareren alleen fietsen die hier gekocht zijn." als die daar ter reparatie wordt aangeboden.
Ik ben het volledig met Wim eens. Fantasie wielen vind ik ook leuk haha.

Maar Rutger, ben benieuwd waarom je liever een fiets met fantasie wielen wilt hebben?
Inmiddels heeft het bericht over de krimpende fietsverkoop in Nederland ook de internationale pers bereikt:

http://www.bike-eu.com/Sales-Trends/Mar ... -1161959W/

http://www.ebike-news.de/niederlande-e- ... t-ein/3605

De aanleiding is minder leuk echter het geeft wel aan dat er vanuit het buitenland Nederland nog steeds wordt gezien als fiets-natie.

Dutch Market 2012 Shows Biggest Decline in Decades

AMSTERDAM, the Netherlands - Economic hardship and low consumer confidence inevitably affected bicycle sales in the Netherlands last year. In 2012 the market declined by 13.2% to 1,039,000 units.

In 2012 the Dutch market declined by 13.2% to 1,039,000 units. - Photo: Bike Europe

The official statistics of the Dutch industry organization RAI Association did not come as a surprise but still shocked a lot of people. The decline in revenue was almost equal to the drop in sales with a decrease of 14.2%. The average price of bicycles sold by IBDs showed only a small decline of -0.7% to € 954, - compared with 2011. Apparently consumers still rely on quality and are willing to spend money on a (electric) bicycle.

E-bike sales still growing
While the RAI Association reported a decline in sales of all bike categories, the e-bike is relatively still going strong. The total number of E-bikes sold increased to 171,000 and its market share grew 1.3%.

In revenue the e-bike outpaced the city bike and is now the largest category in Holland. At IBDs its revenue share stands now at 43%. The average price spent on an e-bike was € 1,821 in 2012. For this category specifically consumers rely on professionals and go to dealers for advice, service and maintenance.

Despite all this the overall market share of the Dutch IBDs declined by 2% to 67% in volume. The DIY market expanded their bicycle business with cheaper and trendier city bikes for commuting.

Forecast 2013
Market developments for the months ahead are very difficult to predict. When asked at the opening of the Dutch FietsVAK trade show earlier this month, René Takens, RAI Association chairman and Accell Group CEO, did not want to give a specific forecast for 2013. "Sales can be a little bit higher but also lower", he said.

"The difficult economic situation does have its consequences for the bicycle sector, although the market volume in the Netherlands is still bigger than 1 million units. Cycling is such a common practice in the Netherlands that contrary to the bicycle sales, the parts and accessory revenues continue to grow. People tend to ride longer on their bike which results in more maintenance and repair."

Bron: Bike Europe
Gewoon een paar vragen.
1. De fietsverkoop is dus met ruim 13 procent gedaald. Omzet of aantallen?
2. Hoe zit het eigenlijk met de Nederlandse fabrikanten zoals Batavus, Gazelle, Giant (nou ja niet helemaal Nederlands toch, maar dit terzijde. Geen commentaar hierop.), Sparta, Koga Miyata. Is hun export gegroeid en hebben ze daardoor toch meer fietsen verkocht?
3. Eigenlijk kan ik het woord crisis niet meer horen! Maar ik dacht juist dat als mensen geen auto meer kunnen veroorloven juist de fiets pakken. Weet jij hoeveel fietsen je per jaar kan kopen door geen auto te rijden.
mapel63 schreef:Inmiddels heeft het bericht over de krimpende fietsverkoop in Nederland ook de internationale pers bereikt:

http://www.bike-eu.com/Sales-Trends/Mar ... -1161959W/...
Bron: Bike Europe
Ik denk dat ze in Doetinchem vast heel blij zijn met jouw predikaat Internationaal :D
Omzet 14,2 procent naar beneden, dus de gemiddelde prijs is iets gezakt. Dat is des te opmerkelijker omdat de ebikes bleven groeien, en bovengemiddeld duur zijn. Dus: de gemiddelde prijs van een gewone fiets is flink gezakt. Dat hangt vast samen met het groeiende marktaandeel van bouwmarkten etc. De duurdere gewone fiets van de klassieke Nederlandse merken wordt verdrongen door de ebike en de bouwmarkt fiets. Wat er dus niet lijkt te gebeuren is dat mensen besluiten te besparen door de auto weg te doen en in plaats daarvan een goede woon werk fiets kopen. Helaas.
Dit zegt natuurlijk niets over de betere vakantiefiets, want dat is toch wel een goeddeels aparte markt denk ik.
Wim
Rutger schreef: Weet jij hoeveel fietsen je per jaar kan kopen door geen auto te rijden.
Ik heb wel een idee, en ik vrees dat het een antwoord is wat jij niet horen wil!
Wim schreef:... de gemiddelde prijs is iets gezakt. Dat is des te opmerkelijker omdat de ebikes bleven groeien, en bovengemiddeld duur zijn. Dus: de gemiddelde prijs van een gewone fiets is flink gezakt. Dat hangt vast samen met het groeiende marktaandeel van bouwmarkten etc. De duurdere gewone fiets van de klassieke Nederlandse merken wordt verdrongen door de ebike en de bouwmarkt fiets.
Dat kun je niet direct uit die cijfers halen. Wat ook kan is dat de mensen die voorheen de duurdere fietsen kochten nu een e-bike kopen. Dan kan bv het topsegment gekrompem zijn zonder dat het midden- en lage segment verandert.
Ook zou het kunnen dat de mensen die een a-merk fiets kopen nu niet meer zo snel zwichten voor de topmodellen van de a-merken maar een wat simpeler model van hetzelfde merk kopen.
Of alle drie de effecten doen zich voor.
Misschien is de totale fietsenmarkt wel een verbeterd als je de (al dan niet particuliere) tweedehandsmarkt meetelt. Maar ja, daar profiteert de schatkist niet van.
Leon
m-gineering schreef:
Rutger schreef: Weet jij hoeveel fietsen je per jaar kan kopen door geen auto te rijden.
Ik heb wel een idee, en ik vrees dat het een antwoord is wat jij niet horen wil!
Als ik de aanschaf/afschrijving van mijn auto niet meereken, kan ik er ongeveer 1 e-bike van kopen...

Maar ik moet toch wel erg krap bij kas zitten, wil ik mijn auto van de hand doen. En dat is gelukkig niet het geval...
Leon schreef:
Wim schreef:... de gemiddelde prijs is iets gezakt. Dat is des te opmerkelijker omdat de ebikes bleven groeien, en bovengemiddeld duur zijn. Dus: de gemiddelde prijs van een gewone fiets is flink gezakt. Dat hangt vast samen met het groeiende marktaandeel van bouwmarkten etc. De duurdere gewone fiets van de klassieke Nederlandse merken wordt verdrongen door de ebike en de bouwmarkt fiets.
Dat kun je niet direct uit die cijfers halen. Wat ook kan is dat de mensen die voorheen de duurdere fietsen kochten nu een e-bike kopen. Dan kan bv het topsegment gekrompem zijn zonder dat het midden- en lage segment verandert.
Ook zou het kunnen dat de mensen die een a-merk fiets kopen nu niet meer zo snel zwichten voor de topmodellen van de a-merken maar een wat simpeler model van hetzelfde merk kopen.
Of alle drie de effecten doen zich voor.
Misschien is de totale fietsenmarkt wel een verbeterd als je de (al dan niet particuliere) tweedehandsmarkt meetelt. Maar ja, daar profiteert de schatkist niet van.
Leon
Is er ook een trend om even in Belgie of Duitsland of Frankrijk (Decathlon?) te kopen? Volgens mij heb je daar voor een lager bedrag dezelfde kwaliteit fiets? Denk aan een Gitane voor 400 euro en vergelijk die eens met een Batavus van 800 euro bijvoorbeeld.
Vast wel, maar het gaat toch niet om grote aantallen denk ik. Ik zie hier zo dicht bij de Duitse grens toch heel weinig Duitse fietsen (en best veel Gazelles etc aan de anderekant van de grens). Dar komt bij dat het belastingvoordeel ook alleen werkt met een in Nederland gekochte fiets.
Wim
Wim schreef:Vast wel, maar het gaat toch niet om grote aantallen denk ik. Ik zie hier zo dicht bij de Duitse grens toch heel weinig Duitse fietsen (en best veel Gazelles etc aan de anderekant van de grens). Dar komt bij dat het belastingvoordeel ook alleen werkt met een in Nederland gekochte fiets.
Wim
Ik woon ook dicht bij de Duitse grens, maar ik zie toch best wel veel fietsen van Cube, Bulls en Red Bull/Rose hier. Vooral bij de sportieve rijder (race/mtb), maar ook wel bij de wat snellere stadsfietsers (Cube dan vooral). Ik denk echter wel dat die vooral bij Nederlandse dealers zijn gekocht (behalve de Red Bull/Rose-fietsen uiteraard), want er zitten hier genoeg winkels die die merken hebben...
Ik ga dit jaar weer proberen de cijfers omhoog te halen!

Ga maar weer een nieuwe fiets kopen. Maar het bedrag dat ik daarvoor ga uitgeven wordt in ieder geval geen record bedrag. Dat heb ik in 2009 uitgegeven aan een dure trekking bike met naafversnelling met een prijskaartje destijds van 3650 euro. Mijn ervaring is dat boven de 2000 euro je per meer uitgegeven euro steeds minder waar voor je geld krijgt, ik was over deze fiets niet helemaal tevreden, althans niet naar gelang de hoogte van de vraagprijs van dit soort fietsen. Deze fiets heb ik nog wel redelijk kunnen verkopen overigens.
Heb het laatste jaar veel research gepleegd voor mijn nieuw aan te schaffen fiets en vind dat de beste prijs/kwaliteitsverhouding een Surly, VSF Fahrradmanufacturer, of bijv. Dawes is.
Mijn keuze is geworden: de Surly Long Haul Trucker.
Ik zie voor dit soort fietsen een goede markt, van de kwaliteit van de voorheen oerdegelijke Hollandse merken kun je tegenwoordig niets meer verwachten.

Groeten, Vincent
Misschien worden sommigen heel blij als ze horen dat de autoverkopen nog sterker ingestort zijn dan de fietsverkopen.
Jan Eleveld schreef:Misschien worden sommigen heel blij als ze horen dat de autoverkopen nog sterker ingestort zijn dan de fietsverkopen.
Ten eerst zou ik niet weten waarom je blij moet zijn als het met een bepaalde branche slecht gaat. En ten tweede klopt jouw opmerking niet. Autoverkopen zijn wel gedaald t.o.v. 2011, maar niet meer dan de fietsverkopen. De daling was namelijk 9,6%.

"In 2012 zijn er 502.544 nieuwe personenauto’s geregistreerd in Nederland, een daling van 9,6 procent ten opzichte van 2011. Vorig jaar kwam de teller op 555.846 exemplaren te staan, maar dat jaar was dan ook wel opvallend goed."
Bron.

Waarschijnlijk ben je in de war met een bericht van eerder deze week, dat de autoverkopen in januari van dit jaar veel lager zijn dan in januari vorig jaar (-31,5%). Dat heeft alles te maken met de nieuwe (aangescherpte) CO2-regels, waardoor veel auto's duurder zijn geworden dan ze vorig jaar waren...