Je zou dan kunnen concluderen dat er een oplossing moet komen voor die pols, en dat je eens andere banden zou kunnen proberen. Ik denk dat het probleem meer hierin zit:Willem Focus schreef:De Rohloff heeft voor mij een bijkomend probleem, ik heb last van mijn pols met het schakelen.Revanho schreef:Eén ding dat in bijna alle adviezen terugkomt, is het vervangen van de banden. Waarom wil je het zo graag op de Rohloff steken?
Ik heb bij de aanschaf van mijn vakantiefiets ook Rohloff-fietsen geprobeerd, maar kwam tot de conclusie dat ik dat draaischakelen niks vond. Een ander zou wellicht denken dat dat wel went of dat dit een kleinigheid is vergeleken bij de gemakken van een Rohloff, maar ik kwam net als jij tot de conclusie dat het voor mij niet de juiste keuze was, en ik heb dan ook een derailleurfiets gekocht. Enerzijds denk ik dat je inderdaad het beste die Rohloffnaaf kunt vervangen door een derailleursysteem omdat je dan af bent van die Rohloffnaaf waar je gewoon niet blij mee bent, maar ik ben zo bang dat je teleurgesteld zult zijn wanneer je fiets daar niet merkbaar sneller van wordt. Marjan brengt me op een lumineus idee; koop een heel andere, (door luchtweerstand of geometrie of banden of alles tegelijk) snellere fiets met derailleurs. Je bent van de Rohloffnaaf waar je weinig fiducie in hebt af, je bent van die je pols belastende draaischakelaar af (geen Gripshift kopen he!) en je fietst lichter, en het is goed voor je zelfvertrouwen ("zie je wel dat een derailleur lichter fietst!").Vanaf dag 1 heb ik eigenlijk met de gedachte gefietst dat het voor mij niet de juiste keuze was.
(Even voor de duidelijkheid: een snellere fiets of een fiets die lichter rijdt is natuurlijk gewoon hetzelfde. Je gaat sneller als je hetzelfde inspanningsniveau houdt, of je kunt je minder inspannen om dezelfde snelheid te rijden.)
Succes met de beslissing,
Carl