Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel banden heb je nodig? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hoeveel banden heb je nodig?

Wim, op jouw advies eerder heb ik ze ook gekocht. 28 inch ;)
Je zult nog niet veel kans gehad hebben ze te benutten. Hier in Groningen was de straat vanmorgen voor het eerst wit. Gelukkig had ik dit weekend de voorbanden al verwisseld. Nu de iets minder belangrijke achterbanden nog.
Wim
En hoe zit het met de lekbestendigheid van de topcontact winter II?
De Continental Top Contact Winter II heb je als vouwband en als draadband (26 x 1.9). Iemand ervaring met het verschil in duurzaamheid?

Ik vraag dit omdat bijvoorbeeld in geval van de Schwalbe Supreme de vouwband duurzamer/steviger blijkt te zijn dan de draadband. Mogelijk is er sprake van verschil bij bedoelde Continental band.

Met groet,

Arno
Lekbestendigheid: nog geen lekke banden gehad (twee fietsen twee winters, een fiets een winter). Het lijken me geen erg kwetsbare banden: er zit een goede antileklaag in, plus vrij veel rubber. Ze rollen heel behoorlijk, maar het zijn geen kwetsbare performance banden.
Geen idee over een verschil in duurzaamheid. De nieuwe premium modellen zijn vouwbanden vanwege het gewicht, maar de oude draadbanden zijn best goedkoper. Het grootste voordeel van de premium serie lijkt me dat er zowel in 26 als in 28 inch bredere modellen bij gekomen zijn. De oude waren vrij smal (42 mm ipv 50 mm voor de 26 inch en 31 mm ipv 37 voor de 28 inch). Wie dus een echte 37 mm zoekt voor een 28 inch hybride zoekt kan beter een nominaal 42 mm band kopen, en wie de breedste 26 inch band zoekt (nog meer grip en comfort) kan beter de 55 mm premium kopen (in het echt iets van 48 mm schat ik). Dat is zowat het breedste wat nog past op een fiets met 60mm spatborden en v brakes. En breder geeft altijd nog weer meer grip.
Wim
Wim schreef:De nieuwe premium modellen zijn vouwbanden vanwege het gewicht, maar de oude draadbanden zijn best goedkoper.
Wim
Ik ben even op zoek gegaan naar de prijzen hier en daar, maar ik krijg de indruk dat de vouwband regelmatig goedkoper wordt aangeboden dan de draadband.
Vouwband: 44 - 59 euro
Draadversie: 48 - 63 euro (laatste is gewoon de adviesprijs).

Groet,

Arno
Dan heb ik het blijkbaar mis. Zal nog eens googelen.
Wim
ik fiets zelf met Schwalbe Supreme's, maar heb gisteravond 2 banden wintercontact II besteld. Ik fiets elke dag over verharde wegen naar mijn werk. Bochtjes doe ik voorzichtig aan, maar ik weinig vertrouwen in Supreme's met winters weer.

Winterbanden voor de auto geven ook meer grip bij temperaturen boven nul (uiteraard niet te veel) met (zeer) natte omstandigheden. Heeft iemand ervaring of dit bij de wintercontact II ook zo is?
Peter, idem hier!
Wim(ff terug lezen) heeft zijn ervaringen gedeeld.
Ik had onder mijn lease bak(a6) altijd winter banden.
Was altijd het verschil esp+asp en nog wat lampjes aan of uit bij slecht en koud weer 8)
peter1980 schreef:ik fiets zelf met Schwalbe Supreme's, maar heb gisteravond 2 banden wintercontact II besteld.
Peter, ook ik rij met Supremes en wil de Top Contact Winter II bestellen. Welke heb jij besteld: de draad of de vouw versie en wat was eventueel bepalend voor jouw keuze?

Met dank en groet,

Arno
Welke wiel maat heb je, Arno?
Wim
Wim schreef:Welke wiel maat heb je, Arno?
Wim
Dag Wim, 26" met Sputnik velgen van Marten :lol:

Groet,

Arno
Vergeet niet dat voor grip in de winter het vervangen van je voorband volstaat. Het glijden van de achterwiel is gemakkelijk op te vangen, het glijden van je voorwiel niet.
Ook voor de snelheid is het handig om achter een snellere band te hebben dan voor, 60% van de rolweerstand komt van je achterband af. Dus grip voor en snelheid achter is het motto.
Dan zou de 50 mm breed genoeg moeten zijn (al geeft de 55 mm nog iets meer grip, als je de ruimte hebt), en kun je kiezen uit de oude of de nieuwe versie van de band. De nieuwe is lichter en sneller, zeggen ze.
Maar de oude is ook geen langzame tractorband. Rolweerstand is volgens mij lager dan een nieuw model Marathon met Greenguard (laat staan een Marathon Plus of XR). En de band is al bij de huidige temperaturen zeker comfortabeler. Als het kouder wordt wordt het verschil alleen maar groter.
Ik zou als het kan voor een achterband vervangen, dat is toch wel veiliger. En langzaam is deze winterband zeker niet.
Wim
Wim, bedankt voor je advies. Ik denk dat ik 2 x de Top Contact Winter II bestel in vouwversie. Voor beide wielen dus. Goede grip tijdens winterse omstandigheden is in de Utrechtse Heuvelrug geen overbodige luxe. Ik laat in een later stadium wel weten hoe ze bevallen.

Dank en groet,

Arno
Glika schreef:
peter1980 schreef:ik fiets zelf met Schwalbe Supreme's, maar heb gisteravond 2 banden wintercontact II besteld.
Peter, ook ik rij met Supremes en wil de Top Contact Winter II bestellen. Welke heb jij besteld: de draad of de vouw versie en wat was eventueel bepalend voor jouw keuze?

Met dank en groet,

Arno
Ik heb de draad versie besteld. Gekozen voor de draad versie, omdat deze goedkoper is (daarnaast was de vouwband niet snel leverbaar), scheelde 10 euro per band
(http://www.bike-components.com).
Ik heb me nooit echt verdiept in de verschillen tussen draadbanden en vouwbanden. (indien beschikbaar) kies ik voor de draadband, dit omdat ze goedkoop zijn. Vouwbanden als reserveband voor vakanties, dit omdat ze compact zijn.
Ik heb nog eens wat banden vergeleken. Dat was geen echt wetenschappelike test want daarvoor ontbreken me de tijd en de mogelijkheden. Maar toch: hoe soepel is het karkas van verschillende banden? Ik heb een aardige stapel brede 26 inch banden en die laten zich verrassend makkelijk met de hand vergelijken (de verschillen zijn groot). Het veruit stugste karkas was dat van een Marathon Greenguard (die heb ik er niet voor niets afgehaald). Daarna kwam een oud model Big Apple (per saldo misschien ongeveer vergelijkbaar met de Conti Travelcontact die een stugger loopvlak heeft maar soepeler wangen), daarna de Conti Topcontact Winter II, en daarna als soepelste band de Panaracer Pasela TG 26x1.75 (ik weet dat de Compass 26x1.75 nog soepeler is maar ik had geen zin die te demonteren). Dit bevestigt wel mijn fietservaring dat de Winter II een redelijk snelle band is. Naast souplesse van het karkas is het profiel natuurlijk ook van belang, en hier is de Winter II natuurlijk in het nadeel ten opzichte van een Big Apple. Uiteindelijk schat ik dat de WInter II een vergelijkbare rolweerstand heeft als deze Big Apple, maar wel iets comfortabeler zal zijn, zeker bij lage temperaturen als deze band wel soepel blijft. Kortom, het is geen tractorband.
Wim
Wim schreef:Naast souplesse van het karkas is het profiel natuurlijk ook van belang, en hier is de Winter II natuurlijk in het nadeel ten opzichte van een Big Apple.
Wim
Dat het profiel een zekere invloed heeft op de rolweerstand is niet onlogisch, het loopvlak moet immers vervormen en daarbij moet een profiel natuurlijk mee vervormen. Maar ik vraag me af welke parameters je hanteert om te stellen dat de Winter II in het nadeel is. (zonder daarbij te willen beweren dat je stelling fout is)

Al typend maakte ik me volgende bedenking: stel dat beide banden dezelfde dikte rubber in het loopvlak hebben en dat beide profielen dezelfde diepte hebben. Dan heb je dus een volle laag die vervormt moet worden en een profiel laag die beperkt vervormt en waar de vervorming van stopt op de plaatsen waar er een insnijding is. Die redenering leidt tot de conclusie dat een profiel een lagere rolweerstand gaat hebben naarmate de insnijdingen dichter bij elkaar liggen, en de flexibiliteit in het loopvlak niet noodzakelijk uniform is. De wintercontact II heeft erg veel noppen, wat mij er toe aanzet te geloven dat dit loopvlak makkelijker vervormt dan dat van de big apple die relatief grote noppen heeft (en dan heb ik het over oppervlakte niet over de hoogte van de noppen)
Kijk, dat kan ik nu net niet meten/onderzoeken. De Winter II heeft inderdaad veel kleine insnijdingen, en het karkas is heel soepel. Dit weekend heb ik de winterbanden gemonteerd, en mijn vrouw zei net dat haar fiets nu veel lichter loopt (maar ja, de banden zijn nu ook gelijk weer wat harder opgepompt). Hoe dan ook, en dat is wat ik wilde stellen, de Winter II is zolang het koud is een behoorlijk snelle band.
Wim
Bij F... shop in Apeldoorn het volgende besteld: Continental Top Contact II Winter Reflex Vouwband 26 x 1.9.
Trap er niet in. Het is NIET de Continental Top Contact Winter II Premium Faltreifen Modell 2013 (Art.nr.: 0100712). Het is wel de oude standaard Top Contact Winter II (Art.nr.: 0100324) die dubbelgevouwen wordt om in de doos te passen. :evil: :evil:

Een review over de nieuwe vouwband laat dus nog even op zich wachten.

Groet,

Arno