Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel banden heb je nodig? - Forum Wereldfietser

hoeveel banden heb je nodig?

Afgelopen weken twee keer onderuit gegaan door gladheid veroorzaakt door modderige paden met bladeren erop (lijkt de ns wel!).
Ik gebruik nu de Marathon Supreme banden, zijn deze soms niet helemaal geschikt voor dit soort omstandigheden, of moet ik gewoon wat voorzichtiger de bochten maken?
Welke banden gebruiken jullie, heb je voor de zomer, herfst/lente, winter echt allemaal verschillende banden nodig???

groeten Jeroen
Ik heb onder mijn VSF-T400 Marathon Cross liggen. Tijdens een tochtje lekker stoempen door het bos bij Doorn gleed ik ook nog een beetje weg. Het is een wat grover profiel dan de Supreme

Afbeelding

ik heb geen ervaring met de Michelin Wild Race, maar ze lijken me geschikt voor wat jij nodig hebt

Afbeelding
Gewoon je gezond verstand gebruiken. Ik ben met Marathon Extremes ook wel eens op een rechte weg onderuit gegaan, gewoon omdat er een beetje ijs op de weg lag wat ik niet zag aankomen, dan lig je zo op je snufferd. Met een profielloze band als Big Apple of Supreme ga je natuurlijk geen grip krijgen in modder en gladde bladeren. Om over bochten maar helemaal niet te spreken. In de winter dus extra oppassen, maar hoe meer bandoppervlak (profiel), hoe beter de grip. Op normaal nat asfalt (dus geen ijs, modder of bladeren) blijf ik gewoon met big apples rijden. Die nieuwe big apples (big bens) hebben iets meer profiel, wellicht is dat een mooi winterbandje. Over de continental travel contact lees je hier ook positieve berichten voor in de winter. Marathon Mondial volgt een beetje hetzelfde profielprincipe (glad in midden, profiel aan zijkant).
Twee: ééntje voor, ééntje achter.. :lol:

ff serieus

Waar ik woon (bosrijke omgeving) is het prettiger rijden met meer grip - zeker met al die bladeren op het fietspad.

Mountainbike:

Voor: Marathon (stukje comfort dat ik goed voel)
Achter: XR

Wanneer er sneeuw ligt - en dan de soort die niet na een dag is verdwenen - dan stap ik over op winterbanden; in mijn geval voldoen de 'Snow Studs' van Schwalbe prima.

28" :

Voor: Marathon Plus
Achter: Marathon Plus Tour


Ga komend voorjaar overigens experimenteren met ietwat 'snellere' banden.. 8)
Ik gebruik door het jaar Marathon Duremes, (nu al 11.000 km en geen enkele platte band! :D ) in de winter zet ik er smart sam op of met ijs een snow stud vanvoor.
Twee.

Normaal rijd ik met Schwalbe Marathon Plus. (Door toeval ligt er nu ook een Continental Touring Plus op)

Ik rijd mijn banden steeds helemaal op, en wissel gewoon in bandendruk om een beetje meer grip te hebben in de winter. Normaal zet ik er iets meer dan 5 bar op, in de winter ± 4 bar, en als het ijzelt nog wat minder.
jeroenh schreef:Afgelopen weken twee keer onderuit gegaan door gladheid veroorzaakt door modderige paden met bladeren erop (lijkt de ns wel!).
Ik gebruik nu de Marathon Supreme banden, zijn deze soms niet helemaal geschikt voor dit soort omstandigheden, of moet ik gewoon wat voorzichtiger de bochten maken?

Als je aldoor op je plaat gaat is het idd verstandiger iets voorzichtiger te worden, cq minder domme dingen te doen (zoals in de bocht gaan remmen zoals ik laatst weer kon aanschouwen) :D

De Supreme is een asfaltband. Door de breedte heb je off road ook nog wel mogelijkheden mits het droog is, maar modder in combinatie met bladeren is echt MTB werk, en dan zal je voor grip toch een aggressief profiel moeten hebben dat in de ondergrond vertanden kan.
Ik gebruik sinds kort echte MTB banden voor de fietsvakantie's. Ja zelfs voor overwegend asfalt. Een paar weken geleden maakte ik nog een 3-daagse door belgisch en nederlans limburg (toch een vrij goed uitgewerkt verhard fietsnetwerk) en ik weet niet wat ik zou gedaan hebben zonder die banden. (ja waarschijnlijk afstappen en de fiets duwen). Er zijn namelijk altijd stukjes offroad, verraderlijke bochten die je niet kent, of even keren in de berm. En dan die bladeren in combinatie met regen in deze tijd van het jaar. Of even van de begane weg om naar dat mooie uitzicht te gaan kijken. En dan 's avonds dat glibberige grasveld omhoog om op de camping te geraken en ga zo maar door. Dan ben ik zo blij dat ik de zekerheid heb met stevige banden onderweg te zijn, waarmee je overal door kunt rijden. Plus de Bob Yak die meegetrokken moet worden, dan wil je nog wat extra grip.

De banden die er nu op liggen zijn Schwalbe Racing Ralph met Double Defense. Zeg maar een anti-leklaag. Met 500 gram zijn ze lekker licht met een aangenaam profiel, die zich op onverharde bodem vastgrijpt en zelfs redelijk goed rolt op glad asfalt. Die extra rolweerstand en dat beetje trillingen neem ik er dan graag bij.

Ik heb ook Marathon Supremes en die rijden zeker niet slecht. Maar bij het minste vuil op de weg ga je al schuiven. Zeker in vergelijking met de Racing Ralphs. Wat normaal is.
Als je aldoor op je plaat gaat is het idd verstandiger iets voorzichtiger te worden, cq minder domme dingen te doen (zoals in de bocht gaan remmen zoals ik laatst weer kon aanschouwen)
Zal geen domme dingen meer doen zoals remmen voor een hond, die net om de bocht staat! (of was het vooral dom van de hond om precies daar te gaan staan?) :D

Ik rij inderdaad voornamelijk op asfalt, maar soms kom je toch op van die grint/zand/verharde paadjes terecht, waar zeker in een bos in de herfst blaadjes liggen en die na regen natuurlijk minder hard zijn, dat is nauwelijks te vermijden.

Ben dus eigenlijk op zoek naar een band die het allebei aankan, ook nog lekker licht loopt, en nooit plat gaat. Maar ja elke band is natuurlijk een compromis.
Hier in de polder ook overal betonen fietspaden met veel bladeren. Ik ga er conti winter contact banden op gooien. Kijken of dat wat beter rijdt. Nu Durema maar die glijden wel erg veel!
De afgelopen vier jaar naar volle tevredenheid met Continental Topcontact gereden. Goed bruikbaar op elke ondergrond, asfalt, steenslag en onverhard.

Afkloppen, maar al meer dan 20.000 km geen lekke band.

Voor verwissel ik na 15.000 km, achter na ruim 10.000.

Okay, de banden kosten een paar centen maar zijn het waard.

'k Heb geen ervaring met Schwalbe.

Jan
Sinds afgelopen voorjaar fiets ik dagelijks naar m'n werk en heb ik Schwalbe Kojaks gemonteerd.
Het plan was om in de herfst de travel contacts er weer op te zetten maar ik fiets nog steeds met de kojaks.
Op sommige stukken ligt flink wat blad maar daar heb ik op rechte stukken geen last van. Scherpe bochten neem ik voorzichtiger en ik vermijd enkele olifant paadjes.
Tot nu toe nog niet geslipt.

Omdat ik me bewust ben van de gladde banden stuur ik voorzichtiger maar dat scheelt op anderhalf uur fietsen enkele minuten.
Ik rij iedere dag richting het station op een barrel van een stadsfiets.
Liggen normale stadsbanden van de Action onder. In de winter gewoon voorzichtiger de bocht door en als het echt glad is ruim een bar minder in de achterband en een halve uit de voorband. Dit helpt al een hele boel. Tegen echte gladheid helpt toch bijna niks. Vergelijk het met winterbanden op de auto. Prima geschikt en ze helpen best wel maar ga je te hard de bocht in helpen ze nog geen fluit.
Ik snap dat je met elke band ook in de winter kan rijden, maar niet elke band rijdt even prettig en geeft je een zeker gevoel. ik heb zojuist mijn nieuwe fiets opgehaald en hier zitten Big Apples 28x2.00 op gemonteerd daar is nu denk ik nog wel mee te rijden, maar straks als het echt glad wordt is het denk ik wel verstandig ze om te wisselen voor iets anders. Ik gebruik mijn fiets voor woon werk verkeer en rijd een stuk door de duinen dus echt schoon zijn de paden niet, smaller dan 28x1.75 wil ik niet gaan, wat zou dan de beste keuze zijn? Schwalbe Marathon Mondial, of is de Marathon Deluxe goed genoeg? Zijn er ook nog andere merken die 28x2.00 banden hebben zie geschikt zijn voor de winter? De meest andere merken kan ik niet in die breedte vinden namelijk.
m-gineering schreef:
jeroenh schreef: Als je aldoor op je plaat gaat is het idd verstandiger iets voorzichtiger te worden, cq minder domme dingen te doen (zoals in de bocht gaan remmen zoals ik laatst weer kon aanschouwen) :D
Volgens mij is dit de crux. Ik schoof laatst op atb-banden met weinig lucht ook gewoon rechtdoor toen ik vanaf de modderige klinkers een onverhard weggetje op stuurde. Vandaag gleed ik op een aantal modderpaden in het bos ook alle kanten op, op dezelfde banden. Natte bladeren zijn nou eenmaal glad, op natte boomwortels heb je met noppen ook niets in te brengen.

M.a.w.: noppen zijn geen panacee. Er liggen nu veel bladeren op de weg en dankzij de boeren ook veel modder/klei, maar ook met een paar racebandjes op 7,5 bar hoeft dat geen probleem te zijn. Gewoon aanpassen aan de omstandigheden, kun je nog steeds lekker fietsen.
Pedalero schreef:
m-gineering schreef:
jeroenh schreef: Als je aldoor op je plaat gaat is het idd verstandiger iets voorzichtiger te worden, cq minder domme dingen te doen (zoals in de bocht gaan remmen zoals ik laatst weer kon aanschouwen) :D
Volgens mij is dit de crux. Ik schoof laatst op atb-banden met weinig lucht ook gewoon rechtdoor toen ik vanaf de modderige klinkers een onverhard weggetje op stuurde. Vandaag gleed ik op een aantal modderpaden in het bos ook alle kanten op, op dezelfde banden. Natte bladeren zijn nou eenmaal glad, op natte boomwortels heb je met noppen ook niets in te brengen.

M.a.w.: noppen zijn geen panacee. Er liggen nu veel bladeren op de weg en dankzij de boeren ook veel modder/klei, maar ook met een paar racebandjes op 7,5 bar hoeft dat geen probleem te zijn. Gewoon aanpassen aan de omstandigheden, kun je nog steeds lekker fietsen.
Dat klopt: dat had ik gisteren nog. Tochtje van 90 km op de racer en gemiddeld 30 km/u, ondanks natheid en gladde bladeren. Af en toe wel beetje glibberen en glijden hoor.
Het is inderdaad wel horses for courses. Mijn fijnste zomerband is de Panaracer Pasela 26x1.75, of vooral de ook door Panaracer in dezelfde mal gemaakte gemaakte maar nog snellere en comfortabelere Compass 26x1.75. Deze banden hebben een licht profiel dat voldoende grip geeft op wat vieze ondergrond, en als er wat bladeren liggen. Wie meer volume en degelijkheid wil hebben kan kiezen voor de 50 mm Big Apple of de wat meer geprofileerde Big Ben. Voor echt ruwer werk geef ik de voorkeur aan de niet meer gemaakte 26x2.0 Marathon Extreme. Dat is een lichte band met vrij grote noppen. Alleen op een echte expeditie zou ik de degelijker Marathon Mondial nemen. Voor de winter geef ik veruit de voorkeur aan de (erg smal vallende) Conti Topcontact Winter II. Er is dit jaar ook een premium versie die ook komt in bredere maten: 55 mm nominaal in 26 inch en 42 mm nominaal in 28 inch. Ik schat dat die banden in werkelijkheid ongeveer 48 mm en 37 mm zijn. Zoals je hier kunt zien is de keus in brede 26 inch banden flink wat groter dan in 28 inch.
Wim
Ik denk dat het wisselen van banden met de seizoenen een behoorlijk dure aangelegenheid is die minder verschil maakt dan je bandenspanning in de gaten houden en goed in de gaten houden of je op droog asfalt of ijs aan het fietsen bent.
Aan bovenstaande posts kun je wel zien dat er mensen zijn die op een soort rupsbanden rijden over droog asfalt en mensen die op slicks door de nattigheid gaan. En ze komen allebei op plaats van bestemming aan. Als ik even enorm ga generaliseren heb je 2 kampen:
1- eindeloos optimaliseren aan materiaal
2- genoeg nemen met basic materiaal en goed leren fietsen

Natuurlijk wat gechargeerd en de combinatie van beide is er uiteraard ook. Ik probeer echter de houding te illustreren van nogal stevige mensen die heel blij zijn met hun carbonfiber bidonhouder van 40 gram terwijl ze toch echt harder fietsen als ze 1kg van hun buik af halen.
Daar heb je misschien wel gelijk in en ik behoor duidelijk tot het eerste kamp, ik moet bekennen dat ik voor mijn MTB 6 a 7 verschillende sets offroad banden heb.

Voor mijn woonwerk fiets wil ik absoluut niet zo ver gaan en het liefst rijd ik het hele jaar door met de Big Apples die er nu onder zitten, maar doordat ik in continuedienst werk moet ik ook midden in de nacht fietsen op onverlichte paden door de duinen. Tot nu toe is me dat zonder problemen ook gelukt met continental sportcontacts, maar ik heb daar nooit met echt slecht weer mee gereden.
Sinds ik de Conti Topcontact Winter II heb gebruikt wil ik voor de winter eigenlijk niets anders meer, zeker niet op mijn stadsfiets. Deze banden maken echt veel meer verschil dan een beetje meer of minder lucht. Ik heb ze twee jaar geleden voor het eerst gekocht toen mijn zoon bij sneeuw en vorst op weg naar zijn nieuwe middelbare schoool in een week drie keer onderuit gegaan was in stadsverkeer. Ik heb toen een stel gekocht, en was gelijk verkocht. Ook op aangereden bevroren sneeuw kreeg ik de fiets niet meer aan het schuiven als ik voluit in de remmen kneep. Vervolgens heb ik ze op alle andere dagelijks in het gezin gebruikte fietsen gemonteerd. Wel moet ik zegen dat de brede 26 inch banden flink meer grip gaven dan de smallere 28 inch. Vooral voor die 28 inch is de nieuwe premium serie met nu ook 42 mm (= ongeveer 37mm) van belang. De oude zogenaamd 37 mm was in werkelijkheid 31 mm breed (wel relatief hoog).
Wim