Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets reizen in Winter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets reizen in Winter

Het verschil is alleen dat de lokale bevolking (die in de dorpen en steden) buiten is voor misschien een uurtje, en dan weer warm bij de kachel zit. Terwijl onze Shane wil gaan kamperen. Daarbij zo'n 24 uur per dag buiten doorbrengend... Lijkt me dus dat je als winterkampeerder wel een wat andere kledingopbouw kan gebruiken dan de lokale bevolking in de bebouwde kom.
De 'Samen' daarentegen zullen weer anders gekleed zijn (zoals bijv. met een Luhka: niet het meest ideale kledingstuk om in te fietsen). Die hebben dan ook een warme houtkachel in hun Kåta en dragen kledij waarin het wat lastiger fietsen is. En alleen als het werk erom vraagt hoeven die zich zwaar in te spannen (bijv. houthakken of op maat maken), niet de hele dag door.

Kortom: het fietskamperen behelst een hele andere dagindeling dan de lokale bevolking, en zal zeker in extreme weersomstandigheden dan ook om een hele andere kledingopbouw vragen.

Die overbroek overigens, zorgt niet alleen voor een behaaglijk warme luchtlaag als je pauze hebt of op plaats van bestemming aangekomen bent. Deze zorgt er ook voor dat je een minder dikke slaapzak nodig hebt. (Voorbeeld: Ueli Steck, zie filmpje over de slaapzak. Die heeft een donsbroek en donsjack, en een 0ºC comfortslaapzak bij temperaturen van -30ºC.)
Robertjan schreef:Het verschil is alleen dat de lokale bevolking (die in de dorpen en steden) buiten is voor misschien een uurtje, en dan weer warm bij de kachel zit.
...
Kortom: het fietskamperen behelst een hele andere dagindeling dan de lokale bevolking, en zal zeker in extreme weersomstandigheden dan ook om een hele andere kledingopbouw vragen.
Hoezo maar een uurtje buiten? Het leven gaat ook in de winter gewoon door hoor dus ook het werk en het buitenleven (ik ben nu ook elke dag buiten in de sneeuw/het donker aan het werk).
En de lokale bevolking, daar bedoel je vast half Zweden mee want niet alleen maar in het noorden is het koud, het kan zelfs kouder in het midden/binnenland zijn. :wink:

Ik heb winterlaarzen voor de gewone werklui, prima laarzen (ook om mee te fietsen), lekker warm en leuke prijs (circa 30euro):
http://www.jula.se/vinterfodrade-kangor ... ing-912148
Eigenlijk is alle winter werkkleding goed en dat hoeft echt niet duur te zijn.

Vorige winter is er trouwens iemand in dr auto doodgevroren, die zat vast in de sneeuw en was moeilijk ter been dus bleef wachten in de hoop dat er misschien iemand langs zou rijden (ja, een week later). Erg triest, maar ja ook dat is de winter, tis niet alleen maar een mooi wit sprookjeslandschap.

Shane, mag ik vragen hoe je het met water en voedsel gaat doen? En waar haal je je water vandaan? Je droogt in de winter nl snel uit (het bekende vriesdrogen) dus je moet veel drinken.
BS

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je met goedkoop materiaal net zo ver komt.. [ervaring?!]

En idd plastic haken beter vervangen voor rvs..
Yopie schreef:Ik heb winterlaarzen voor de gewone werklui, prima laarzen (ook om mee te fietsen), lekker warm en leuke prijs (circa 30euro):
http://www.jula.se/vinterfodrade-kangor ... ing-912148
Eigenlijk is alle winter werkkleding goed en dat hoeft echt niet duur te zijn.
Klopt dat die schoenen lekker warm zullen zijn. Alleen de voering lijkt niet uitneembaar. Die van de Sorel-laarzen zijn uitneembaar, waardoor je ze kunt meenemen in de slaapzak om te laten drogen. Bij kamperen bij -30ºC toch wel van belang. Thuis in je huis of verwarmd hutje doet het er niet toe. Dan heb je waarschijnlijk 2 paar laarzen die je afwisselt.
Ik zeg ook niet dat de winter werkkleding niet goed is om buiten te werken. Wat ik wel zeg is dat die kledij voor fietskamperen bij -30ºC gewoon niet zo praktisch is. Je hebt dan veel kleding nodig (moet je laten drogen), terwijl je met een stuk minder voldoende hebt en een stuk praktischer kunt voortbewegen.
grundig schreef:BS
....... :roll:
Robertjan schreef:Klopt dat die schoenen lekker warm zullen zijn. Alleen de voering lijkt niet uitneembaar. Die van de Sorel-laarzen zijn uitneembaar, waardoor je ze kunt meenemen in de slaapzak om te laten drogen.
Oplossing: koop gewoon een losse binnensok/voering en koop er dan gelijk twee dan kan de een drogen terwijl je de ander draagt. Het liefste met een thermozool, heerlijk warm!
Het beste droog je trouwens op je lichaam. Zijn kleren echt zeiknat, bv door vallen in smeltwater dan leg je ze even uitgespreid neer zodat ze gelijk bevriezen, hierna kun je al een groot deel bevroren vocht wegborstelen/slaan. En natte handschoenen leg je meteen op je blote buik, niet gillen maar gewoon stoer doorfietsen. Cool. :D

Maar die Sorelboots lijken me fijne laarzen hoor, zat er meteen kwijlend naar te kijken, maarja vééél te duur voor mij.
[quote="lamaes"]

Q: Naar het schijnt bestaan er ook moffs voor koerssturen. Kent iemand ze?

A: http://barmitts.com/products.php maar de mogelijke posities van de handen worden serieus ingeperkt met deze 'dingen', toch heb ik geen zin om een recht stuur te nemen, ik ga het rondje fietsen met start en aankomst te Gent, toch zo'n 8000km (?), voldoende om te zweren bij mijn geliefde racebocht :?:

Q: Ik denk dat ik hier op het forum ooit eens een link zag naar een site waar je kan spelen met lengte en breedtegraden en met de datum, en dan kreeg je te zien hoe laat de zon op- en ondergaat op betreffende locatie en tijdstip. Erg leuk vond ik dat, zou nu zelfs nuttig kunnen zijn. Weet iemand waarover ik het heb?
A: http://astro.unl.edu/classaction/animat ... lorer.html (ik wou bewust moeilijke woorden als 'hours of daylight' en 'given latitude' vermijden :| :roll: )

Wat de discussie over de techniciteit van de kledij betreft denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt. Immers de gemiddelde scandinaaf draagt zover ik het zie behoorlijk technische kleren, daarmee geraken we al een heel eind. Uiteraard zijn er specifieke eisen gesteld aan het fietskamperen.... Blijf aub allemaal maar komen met jullie tips ze zijn zeer praktisch

Lars (die het weekend van 11 januari/wintertrektocht chekt in de agenda)
Yopie schreef:
Shane, mag ik vragen hoe je het met water en voedsel gaat doen? En waar haal je je water vandaan? Je droogt in de winter nl snel uit (het bekende vriesdrogen) dus je moet veel drinken.
Sneeuw smelten , bij boeren aankloppen.

Ik ga voor het eerst met een camelbak fietsen, niet ideaal maar kan ik tussen de lagen dragen waardoor ik voldoend water heb voor overdag en als goed is gaat dat niet vriezen. Rietje zal ik uit mijn oksel rits laten komen. Voor 's nachts heb ik een 1L Nalgene waterfles, daar kan bijna kokend water in, nog een sok+muts omheen en hopen dat het water door de nacht drinkbaar blijft. Of in een zak en de slaapzak in.

Eten word een feest in tegendeel tot Afrika, kan vlees en chocolaat mee, de rest is niet veel anders dan anders. Misschien wat vriezer groente voor de lange stukken.
@ Shane,

Goeie thermosfles kan geen kwaad..

En nog een tip mbt je schoeisel: goed idee om een extra paar binnenschoenen voor je sorel's mee te nemen, want je hebt geen idee hoe koud ze worden als ze eenmaal vochtig zijn. Die temp.rating van fa. Sorel is mi. nl. schromelijk overdreven..
Maar goed, heb het wel over 20 jaar geleden dus kan heel goed verbeterd zijn..
Shane schreef:
Yopie schreef: Shane, mag ik vragen hoe je het met water en voedsel gaat doen? En waar haal je je water vandaan? Je droogt in de winter nl snel uit (het bekende vriesdrogen) dus je moet veel drinken.
Sneeuw smelten , bij boeren aankloppen.
...
Eten word een feest in tegendeel tot Afrika, kan vlees en chocolaat mee, de rest is niet veel anders dan anders. Misschien wat vriezer groente voor de lange stukken.
1 liter sneeuw geeft een dl water, duurt dus lang voordat je wat drinkbaars hebt. Ik krijg het alleen maar koud bij wachten en bv pasta of rijst wat water nodig heeft vind ik dan ook niet echt ideaal.
Brood is bevroren, yoghurt voor de muesli ook, fruit en sla enzo kan je ook vergeten. Een flesje bakolie bevriest ook, dus je moet boter meenemen.
Maar juist bij die lage temperaturen moet je erg goed en veel eten, doe je dit niet is de kou niet te verdragen. Eigenlijk kun je het beste alles wat je kooopt gelijk opeten (bevroren nutsen zijn trouwens erg lekker) maar je kunt nooit te weinig voedsel bij je hebben!
Alles bevriest dus en je slaapzak ligt snachts dan al snel onhandig vol: ik draag overdag contactlenzen (geen probleem als die bevriezen maar liever niet), zo ook de lenzenvloeistof, mobieltje plus alle batterijen van zaklamp, hoofdlamp, camera, de tandpasta, vette creme voor je handen/gezicht/lippen, eten, drinken en het liefst ook nog je schoenen in een plastic zak.
grundig schreef: Goeie thermosfles kan geen kwaad..
Thermosflessen zijn inderdaad echt onmisbaar. En warme soep is bij -20 een heerlijk wonderbaarlijk en krachtgevende superdrank. Daar kan zelfs chocolade ijs met een scheut cognac niet tegen op. :wink:

Wat misschien het allerbelangrijkste is: de kou kost veel energie, niet alleen lichamelijk maar vooral mentaal/emotioneel. Je kunt dit absoluut niet vergelijken met een zomertocht. Het is veel en veel zwaarder maar wel prachtig mooi.
Eerst wilde ik ook een lange winterfietsreis maken, niet over de weg maar door bos en ijsvelden maar dat is soms zo zwaar en afzien dat ik daar van afzie (een paar dagen lukt me wel, maar niet langer). Heb nu besloten om op de ski's met slee en honden te gaan. Zo kom je op de prachtigste plekken, dwars over bevroren meren en op plekken waar je anders nooit kan komen. Moet alleen zorgen dat ik niet verdwaal. :D
grundig schreef:@ Shane,

Goeie thermosfles kan geen kwaad..

En nog een tip mbt je schoeisel: goed idee om een extra paar binnenschoenen voor je sorel's mee te nemen, want je hebt geen idee hoe koud ze worden als ze eenmaal vochtig zijn. Die temp.rating van fa. Sorel is mi. nl. schromelijk overdreven..
Maar goed, heb het wel over 20 jaar geleden dus kan heel goed verbeterd zijn..
Ja, thermosfles en extra binnenschoenen gaan mee, de aangegeven -40 geloof ik niks van :twisted:
Yopie schreef: 1 liter sneeuw geeft een dl water, duurt dus lang voordat je wat drinkbaars hebt.
Wist niet dat het zo erg was, bedankt, gelukkig met maar 4-5 uur per dag fietsen heb ik alle tijd 8)
Yopie schreef: Wat misschien het allerbelangrijkste is: de kou kost veel energie, niet alleen lichamelijk maar vooral mentaal/emotioneel. Je kunt dit absoluut niet vergelijken met een zomertocht.
Na een jaar alleen door Afrika incl. fietsen door de Kalahari en Namib woestijn in zomer maak ik me geen zorgen om mijn mentaal kracht :roll: Waar ik me wel zorg om maak is dat ik deze keer een fiets maat heb, dat zal ook veel mentaal kracht kosten :lol: Maar gelukkig levert dat ook veel voordelen op.
Goed om toch een thermos mee te nemen. Op de Camelbak zou ik niet vertrouwen: het mondstuk kan bevriezen.
Moet alleen zorgen dat ik niet verdwaal.
Met die honden bij je hoef je je daar over geen zorgen te maken..
Tenminste wanneer die honden in diezelfde regio wonen. Je zult versteld staan van hun richtingsgevoel. Neemt niet weg dat een goed kompas icm kaart essentieel zijn..
weet niet of je vaker op de slee hebt gestaan maar het is een fantastische ervaring, heel anders dan wanneer je met een skidoo er op uit trekt; weet je in elk geval zeker dat alle fauna zich uit de voeten heeft gemaakt..
grundig schreef:
Moet alleen zorgen dat ik niet verdwaal.
Met die honden bij je hoef je je daar over geen zorgen te maken..
Tenminste wanneer die honden in diezelfde regio wonen. Je zult versteld staan van hun richtingsgevoel. Neemt niet weg dat een goed kompas icm kaart essentieel zijn..
weet niet of je vaker op de slee hebt gestaan maar het is een fantastische ervaring, heel anders dan wanneer je met een skidoo er op uit trekt; weet je in elk geval zeker dat alle fauna zich uit de voeten heeft gemaakt..
Grundig, het zijn m'n twee eigen honden en die blijven altijd bij de baas, tenminste dat is wel de bedoeling. Ben wel eens in die witte wereld verdwaald geweest en mijn "zoekzoek" heeft dan tot gevolg dat ze denken dat er een vos of eland in de buurt is die ze dan moeten vangen. Vervolgens gaan ze er als een speer vandoor en laten ze me gewoon alleen achter. :cry: Ze komen wel terug (als ik geluk heb al na een half uur), hijgend met tong op de grond en met ijspegels als baard. Soms slepen ze een dode haas mee, halfvergane elandpoten of stukken afgekloven ribbenkasten, als kadootje, dat is dan toch wel weer aardig. :D
En met slee bedoel ik een pulka, een kleine slee (voor tentje enzo) die de hond maar ook de skiër zelf kan trekken. Ik denk dat jij een hondenslee bedoelt waar je op kunt zitten? Nee, zo spectaculair zijn mijn skizwerftochten niet en lijkt me ook fantastisch mooi!

Groet (en sorry voor het offtopic zijn)
Yopie
Hoe zit het eigenlijk met de beren waar je gaat fietsen? Ze zijn in winterslaap, I know. Maar hoe boos zijn ze wanneer je ze per ongeluk wakker maakt tijdens het zoeken naar een fijn wildkampeerplekje? Of is die kans heel erg klein. Wat moet je dan doen behalve het heel erg benauwd krijgen? Yopie, dat weet jij vast.
Shane, een paar jaar geleden hebben een groepje mensen Groenland overgestoken met ski's en sleden. Self supporting enz. Er is een documentaire over gemaakt die op tv is uitgezonden. Twee types daarvan ken ik via via. Geïnteresseerd? Loes
Bedoel je Ralph Tuijn, die 's winters door Siberië fietste?
Hej,
Nee, ik bedoelde Marco Geurts maar die is al eerder genoemd. 'k Kon er net niet opkomen. Loes
Yopie schreef: Groet (en sorry voor het offtopic zijn)
Yopie
Ken je deze verhaal?

http://www.sidetracked.co.uk/edition-07/lapland.php

Zoiets is mijn plan b voor volgende jaar als winter fietsen niks word...
Shane schreef:Ken je deze verhaal?
http://www.sidetracked.co.uk/edition-07/lapland.php
Zoiets is mijn plan b voor volgende jaar als winter fietsen niks word...
Geweldig!
Loes van den Bergen schreef:Hoe zit het eigenlijk met de beren waar je gaat fietsen? Ze zijn in winterslaap, I know. Maar hoe boos zijn ze wanneer je ze per ongeluk wakker maakt tijdens het zoeken naar een fijn wildkampeerplekje? Of is die kans heel erg klein. Wat moet je dan doen behalve het heel erg benauwd krijgen?
Nee, voor beren hoef je niet bang te zijn. Helemaal niet in de winter op de fiets.
De Europese bruine beer (circa 2500 in Zweden) is de minst agressieve beer ter wereld, aanvallen zijn zeer zeldzaam en ze zijn ook nog eens erg schuw. Mocht je hem toch onverwachts tegenkomen: ga NOOIT schreeuwen of rennen, maak geen dreigende bewegingen maar ga langzaam achteruit.

Wb wildkamperen: in de winter in noord Zweden worden bijna alleen de autowegen schoongeploegd, de rest van het land ligt onder een pak sneeuw bedolven. Je zal een sneeuwschep moeten meenemen om ruimte te maken voor je tentje (of om in de ochtend eruit te komen). Kamperen op een sneeuwscooterpad of op een net geploegd bosbouwpad is niet aan te raden, die bosbouwvoertuigen zijn gigantisch groot, wil je echt niet over je tentje heen hebben. Je kunt bij iemand in zijn tuin gaan staan maar dat staan ze denk ik niet toe, dan moet je toch echt de logeerkamer in. Dus op een snurkende beer trappen zal niet lukken. :D

Er worden wel vaak honden door beren gedood, vooral bij elandenjacht waar ze beren doen opschrikken. Maar hier leven ook lynxen, wolven en veelvraten. :shock: En elanden natuurlijk, in de zomer circa 400.000 stuks en die kunnen soms behoorlijk gevaarlijk zijn. Groot, bijna 800 kilo, kunnen erg hard rennen, schoppen en hoog springen. Bedreig je hun of hun kalf kunnen ze verdedigend agressief zijn, zo ook het mannetje in de bronstijd.
Ik ben een keer behoorlijk benauwd geweest door plots op m'n ski's in een groepje liggende elanden op te duiken, grote paniek aldaar (en bij mij). Ik kon alleen maar stil op die onhandige lange latten staan, hopen dat ik niet omviel want achteruit kon niet. Ik was enorm onder de indruk, prachtige dieren en erg imposant hoe ze in die diepe sneeuw om me heen sprongen, de sneeuw stoof om me heen. Geweldig mooi.
Waar ik zelf bang voor ben zijn adders. Vorig jaar is m'n ene hond gebeten door een adder en als ze geen vrij zware hond was geweest had ze het niet overleefd. Ik kijk nu ook altijd erg goed waar ik m'n voeten neerzet en loop ook nooit het bos in op sandalen. Maar gelukkig heb je in de winter geen adders. :D
@ Shane,

ipv met 'proggies' te rijden kun je ook dit soort wanten overwegen:

Afbeelding

Ijsklimmers gebruiken dezelfde. Had ik zelf goede ervaringen mee toen op de slee en nu nog elke winter op de fiets..

Die dingen zijn overigens niet goedkoop (wat wel?) maar wel waterdicht en ik vond ze handig wanneer ik een pan water uit een wak ging halen om te kunnen koken.. :wink:

Bedoel, je hebt ook wat aan die dingen als je niet op de fiets zit.
Wel belangrijk dat je ook hier het 'laagjessysteem' doorvoert (althans voor het hoge noorden):

1e hele dunne onderhandschoenen (als in ondergoed-dikte)
2e fleechandschoenen
3e die betreffende wanten..

Mijn wanten hadden nog een fleece-voering en waren verders niet voorzien van enige isolatie. Daarbij is het handig als je even iets moet pakken dat je vingers niet gelijk stijf staan van de kou. Met name metaal kan errug koud zijn.. :)

Let bij passen wel op dat je een maat groter neemt dan je normaal gewend bent!
Zelfde als met je laarzen. Extra sokken heeft namelijk alleen zin als eea niet te strak in de schoen zit!!

Hier nog een aardige link:

http://www.grube.de/catalogsearch/resul ... +Lifa+Warm

Deze sokken had ik extra in m'n sorels maar die ging daardoor wel met bijna 2 maten omhoog!!

http://www.grube.de/helly-hansen-faserp ... ation.html

Sokken zijn werkelijk onverslijtbaar en heb afgelopen week pas een nieuw paar aan moeten schaffen omdat de huidige toch echt op waren. Overigens ook goed te gebruiken als (tent) sloffen.
Zelf heb ik schoenmaat 41 /42. Een trekking sok daar in de juiste maat gekocht maar die HH-sok - om bovengenoemde reden - in 42/43. Vallen voor mij dus iets te ruim maar daardoor wel warmer!! Is maar een 1 cm of zo als het er op aankomt. In elk geval geen last van..

Op dezelfde site is ook goede onderkleding te vinden. Beter dan in menige buitensportzaak in NL.. (maar das mijn mening)
Heb ook een tijdje shirts van Icebreaker gedragen maar dat nooit meer.
Shirts zijn veel te kort en gevoelig voor de mot.. Daarbij maakten ze de belofte niet waar dat ze minder zouden 'ruiken' als synthetisch. Ben nu weer terug bij vertrouwde LIFA van Helly Hansen..
Wat tegenwoordig doorgaat als 'workwear' en ik niet (meer) tegenkom in sportwinkels maar wel in bedrijven die mensen uit de 'off-shore' en visserij als klant hebben.

* Vraagt zich af hoe dat komt.. * ;-)

Dank voor de link..
Fijne honden, malamutes ;)
Yopie schreef: Nee, voor beren hoef je niet bang te zijn. Helemaal niet in de winter op de fiets.
De Europese bruine beer (circa 2500 in Zweden) is de minst agressieve beer ter wereld, aanvallen zijn zeer zeldzaam en ze zijn ook nog eens erg schuw.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, en de kans om zo'n beest tegen te komen is bijzonder klein (dus op zich niets om zorgen over te maken). Maar als je zo'n beer verstoort tijdens de winterslaap (omdat je b.v. per ongeluk zijn hol induikt), dan gaat die beer daar toch echt niet vriendelijke bij blijven. (Vorige jaar of het jaar daarvoor nog iets gelezen van iemand die bij het skiën naast de pist zo in een berenhol terecht was gekomen en daar toch behoorlijk letsel aan overhield.)

Overigens houden bruine beren geen echte winterslaap, maar slechts een winterrust waardoor ze makkelijk wakker kunnen worden.
Yopie schreef:Vorig jaar is m'n ene hond gebeten door een adder en als ze geen vrij zware hond was geweest had ze het niet overleefd. Ik kijk nu ook altijd erg goed waar ik m'n voeten neerzet en loop ook nooit het bos in op sandalen. Maar gelukkig heb je in de winter geen adders. :D
Honden zijn dan waarschijnlijk veel gevoeliger voor het gif dan mensen. Want adderbeten leiden echt zelden tot ernstige gevolgen. Gezonde volwassen mensen die niet toevallig in een slagader gebeten worden (hoeveel pech kan een mens hebben?) of allergisch reageren (wat slechts zou voorkomen als men reeds eerder is gebeten) en die (bij een ernstige beet) een antiserum toegediend krijgt, ondervinden geen ernstige gevolgen. Zelf het toedienen van antiserum is vaak niet nodig.

Renaat