Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderzoek naar (fiets)verlichting onderweg. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onderzoek naar (fiets)verlichting onderweg.

De laatste jaren fiets ik voor woon werk met voorlicht Knog Toad en achter de Knog Bullfrog, Deze hebben beide 5 led lampjes en zijn zeer goed zichtbaar. Ik heb ze altijd op de knipperstand staan, zowel voor als achter, en dan gaan ze ca. 220 uur mee. Ze geven een enorme hoeveelheid licht waar je zelf ook op donkere paadjes aardig zicht mee heb. Hoewel de voorlamp behoorlijk groot is, neemt deze niet veel ruimte in op het stuur. Het achterlicht plaats ik aan de bagagedrager. Deze kan je ook op de zadelpen plaatsen. Waterdicht en doen het altijd.

Op vakantie fiets ik vrijwel niet in het donker. Toch heb ik altijd wel 2 losse lampjes bij me, voor het gaval dat.... De Cresta FL730. Deze geven ook voldoende licht en zijn gemakkelijk en overal te bevestigen op de fiets. Ze zijn een stuk kleiner dan de Knog lampjes. Vandaar dat ik deze tijdens vakantie meeneem.

Ik kies bewust voor losse lampjes op batterijen. Wanneer ik ze niet nodig heb, wil ik ze ook niet op mijn fiets hebben. Ik hou niet van onnodig spullen op mijn fiets die alleen maar kapot kunnen gaan of in de weg zitten. Dit geldt met name voor mijn vakantiefiets. Erg lastig tijdens vervoer enzo. Buiten dat kan je losse lampjes ook als zaklamp gebruiken.

Van de zijkant ben ik zichtbaar door de reflectie op de banden + ik draag lichte kleding..
Ik ontdekte deze nog, voor rondom zichtbaarheid: http://fibreflare.com/
Wim
Met m'n lichte korte-tochten fiets heb ik met een SON, IQ Fly, en een LED-aangesloten achterlicht licht.
Met m'n degelijkere fiets heb ik licht met een losse LED-batterijlichtje en een hoofdlamp van Black Diamond. Die geeft beduidend meer licht dan een Tik(kin)a. Die hoofdlamp is uiteraard ook in gebruik op de lage stand voor het kamperen.

In beide gevallen heb ik een fluo-oranje reflectievestje. Al valt fluo-geel natuurlijk veel beter op in het donker. En sinds kort een fluo-geel windjackje (€ 17 bij SportsWorld).
Wij gebruiken 2 knijpkat zaklampen Salome op voorzitje met 1 opgeladen zaklamp en ik achter in met 1 hand a h stuur en 1 wijzend naar achter.Hadden niet verwacht in het donker te fietsen maar nu al een keer of 6 op superdonkere wegen gefietst.Hadden er niet op gerekend maar tot nu toe overleefd met deze simpele tools

David
Dit geeft toch aan dat je minstens een goedgekeurd batterijachterlicht moet hebben. Bijna iederen gebruikt een Tubus achterdrager, en daar past prima zo'n lamp met grote rechthoekige reflector op. Dat kost 10-15 euro, en weegt exclusief batterijen nog geen 100 gram. Als koplamp kun je dan je zaklamp of hoofdlamp gebruiken. Voor die doodenkele keer of die ene tunnel is dit dan wel genoeg. Als het ook maar iets vaker is zou ik toch echt minstens een simpele en betrouwbare dynamoverlichting willen hebben. Ik las net gisteren dat het merendeel van de dodelijke slachtoffers onder fietsers in de VS zonder licht reed.
Wim
Wim schreef: Ik las net gisteren dat het merendeel van de dodelijke slachtoffers onder fietsers in de VS zonder licht reed.
Wim
Stond het promillage er ook bij? :roll:
Zelf gebruik ik een Strada velomobiel voor mijn woon-werk verkeer en ben een beetje 'lichtjesgek'. Met dit jaargetijde rij ik ongeveer 3 uur per dag, 3 dagen per week in het donker of schemerdonker.

Op een Belgisch forum heb ik een kleine inventarisatie gedaan van de verlichting specifiek voor velomobielen. Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts. Wellicht heb je er wat aan voor je artikel.

Zelf gebruik ik de standaard accu-verlichting, aangevuld met een tweetal extra zelfbouw led lampen aan de spiegels bovenop de romp en een rood/ witte lamp op mijn helm. En dat zowel overdag als 's avonds.
Afbeelding
Ik heb op mijn fiets vooraan een Smart voorlicht met 3 LEDs, op 2 AA batterijen. Zo lang er genoeg straatverlichting is om zelf te zien, staat dat op een knipperstand. Goed zichtbaar, ook van de zijkanten omdat de lens twee uitsnijdingen heeft zijdelings die fel oplichten (diffuser). Als het te donker is om zelf te zien/om niet gek te worden van dat geflikker gaat de continue stand aan, die volstaat net om veilig mijn weg te vinden. Maar in dikke mist, is het toch bijna blind fietsen aan 25km/u... Kostte een euro of 15 destijds.

Achteraan op mijn bagagedrager een Smart Plus achterlicht op 2 AAA batterijen, heeft een grote reflector en een redelijk felle, continu brandende led. Is ook zijdelings vrij goed zichtbaar doordat een deel van het licht zich doorheen het rode plastic van de reflector verplaatst. Voor 4 euro gekregen via studentenmobiliteit organisatie in Gent.

Op mijn zadelbuis heb ik tenslotte nog een Cordo lampje op 2 AAA batterijen, met 3 LEDs. Dat zet ik aan wanneer ik fietstassen heb die de zichtbaarheid van het achterlicht op de bagagedrager blokkeren of wanneer er veel verkeer is. Aangezien dat lampje op mijn zadelbuis zit, kan ik het zonder stoppen eenvoudig aan/uit zetten of van knipper naar continue stand zetten. Bv wanneer ik op een fietspad terecht kom of ik even langs een drukkere weg moet. Kostte ook ca 10 euro geloof ik.

Tijd geleden gekocht allemaal en toen was ik nog niet zo bezeten van al de technische details van mijn speelgoed, dus er zal wel beters op de markt zijn. Maar dit werkt ook redelijk. Draait allemaal op Eneloop of Recyko+ batterijen, kwestie van toch met iets up to date te zijn. ;)

Op de volgende fiets wordt het waarschijnlijk toch een naafdynamo, iemand die daar al eens een knipperlicht op heeft aangesloten? Voorlicht à la IQ Cyo in combinatie met constant achterlicht op bagagedrager (Flat Line Plus ofzo) en knipperlicht op zadelbuis dat aan en uit kan lijkt mij vrij ideaal als basic setup :)
Op de vakantie/woonwerkfiets (Koga Traveller) :
- SON28 naafdynamo
- B&M IQ Fly (40 lux) vooraan
- B&M 4D Senso/Multi achteraan
Op de randonneur (Van Nicholas Amazon) :
- SON R20 naafdymano
- SON Edelux (80 lux) vooraan
- B&M 4D Senso achteraan

Ik rij elke week wel een paar uur in het donker, vnl met de Koga, soms met de VN. De B&M IQ Fly is eigenlijk al zeer goed, maar de enkele keren dat ik met de SON Edelux rij, moet ik me telkens inhouden om niet in een vlaag van consumentisme de IQ Fly als afgeschreven te beschouwen. De Edelux is duidelijk nog een klasse hoger dan de IQ Fly, pure luxe !
Aan de andere kant heb ik ervaren dat de combinatie SON28 + IQ Fly duidelijk méér licht geeft dan de combinatie SON R20 + Edelux, bij stapvoetse beweging, ttz vanaf 4-5km/u heb aan de SON28 al een constante lichtstroom terwijl de SONR20 niet verder dan wat geflikker komt.

Vanachter : de B&M Senso/Multi op de Koga betekent (=multi) dat hij zowel op batterij als op dynamo kan werken, maar ik ben overgestapt op enkel batterij. Het gebeurde te dikwijls dat de draadjes los kwamen te zitten, ik was het beu. Uiteindelijk gaan zo'n 4D Senso batterijen (2x AA) ook tientallen uren (ik schat rond de 80u) mee. 'Senso' slaat op lichtsensor : springt automatisch aan als het donker wordt. Handig voor een achterlicht waarvoor je anders zou moeten afstappen.

Zijzichtbaarheid : banden met reflecterende strips, en ook de 4D van B&M staat voor 4 leds, waarvan 2 speciaal voor zichtbaarheid ter zijde.

Overigens hebben zichtbaarheid en verlichting maar gedeeltelijk iets met mekaar te maken, in mijn ervaring :
- verlichting is vooral nodig om zelf te kunnen zien : wegtraject, toestand wegdek enz.
- zichtbaarheid (gezien worden) wordt vooral door kleur (geel, oranje) en reflecterende strips bewerkstelligd; banden, hesje (!) en - ook heel interessante - reflecterende strips om de enkels, die bewegen constant en trekken dus extra de aandacht.

Mijn ervaring (als automobilist) is dat knipperlichten waardeloos zijn. Deftig reflecterend materiaal zoals hierboven beschreven, is veel efficiënter.
Ook wij zijn aanhangers van de LED+naafdynamo optie.

(Ver)lichting is voor ons noodzakelijk omdat:
-hoewel we slapen op de camping gaan we vaak 's avonds naar het nabijgelegen dorpje. In Zuiderse landen ligt de camping vaak wat verder uit het centrum dus nemen we hiervoor de fiets.
-in slechte weersomstandigheden is alles wat je harder doet opvallen nuttig.
-als er een afspraak moet gehaald worden, dan wordt er ook in het donker doorgereden.
-we maken ook wel eens in de winter tochten, dan is het sneller donker.

Batterijverlichting vinden wij niet optimaal wegens:
-gevoelig voor koude: bij vriestemperaturen zie je de levenduur van je batterij zo slinken.
-vergeetachtigheid: als de lamp niet aanstaat vergeet je al snel dat het waarschuwingslampje brandde toen ze wel aanstond.
-geen mogelijkheid tot opladen: in principe hebben we geen stroom nodig en houden daar voor het kiezen van een slaapplaats dus ook geen rekening mee (het fototoestel houdt het net 3 weken uit op één lading :D

Ook achteraan hebben wij overigens dynamolampen (met standlicht dmv condensator). Met de draadjes heb ik tot hiertoe geen problemen, hoewel ik me wel kan voorstellen dat ik die af en toe zal moeten vervangen, bv door de bewegingen aan de voorvork.
Ik heb met draden naar het achterlicht in de loop der jaren veel minder problemen gehad dan met batterijen en schakelaars in het achterlicht. Goede bedrading zoals van SON maakt ook wel uit.
Wim
Het zal niet verbazen dat ik voor een zo licht en klein mogelijk lampje ga. Een lamp die uiteraard ook dienst doet als zaklamp; twee lampen meenemen terwijl je er nooit meer dan één tegelijk gebruikt, vind ik een beetje onzin. Ik heb niet de ambitie om in landen te gaan reizen waar je meer dan een week achter elkaar geen stopcontact tegenkomt, dus oplossingen met dynamo of batterijen zie ik als onnodig zwaar.

Ik heb nu dit koplampje: http://www.owleye.com.tw/product-info.php?id=14

Dit is het beste dat ik tot nu toe ben tegengekomen, tenminste voor vakantiedoeleinden. Het lampje is zo klein als een luciferdoosje, licht, gemakkelijk te monteren (ook op een ligfiets) en geeft verbazingwekkend veel licht. In het donker kan ik op een redelijke weg 25 à 30 km/h rijden. Maar het is nu ook weer niet zo fel dat je er geen boek mee kunt lezen. Hij straalt ook een beetje naar opzij, maar ik durf niet te zeggen hoe effectief dat is.

Tijdens mijn rondje Scandinavië heb ik hem 2x opgeladen, dus dat is ongeveer twee weken op een lading. Op een traject met veel tunnels denk ik dat ik zou zijn uitgekomen op wekelijks laden.

Het nadeel van dit lampje is dat het opladen gaat via een mini-USB-poort, terwijl de standaard voor telefoons micro-USB is. Daardoor heb je een verloopstekkertje nodig om hem met je telefoonlader op te laden. Maartoch: met verloopstekkertje en bevestigingsmateriaal komt deze oplossing uit op ongeveer 37 gram.

Dit is zo licht, dat als ik ooit wel ergens ga rijden waar weinig stopcontacten zijn, ik gewoon een tweede en desnoods een derde lampje koop. Dat is nog altijd lichter dan een lamp op batterijen en zeker lichter (en veel goedkoper) dan een dynamo.

Grtjs,

waltertje
Hoewel ik voor dagelijks woon-werk-winkel verkeer het liefst verlichting heb die niet "leeg" kan raken heb ik op mijn vakantiefiets sinds een paar maanden batterij- verlichting.

De batterijverlichting is van Busch & Mueller.

Afbeelding
Achter de Toplight Flat S Plus.
Plat en licht, toch redelijk breed stralend. B&M claimt iets over verbeterd afstand schatten door de bredere spreiding van het licht naar li en re.

Afbeelding
Vóór de Ixon IQ, een batterijlamp voor op het stuur.
De Ixon IQ heeft twee standen, 10 lux of 40 lux. 10 Lux is in veel gevallen voldoende, 40 lux is een enorme bak licht. De 4 losse AA batterijtjes worden in de lamp zelf geladen met een lichtnetadapter. De lamp zou daardoor ook kunnen worden gebruikt voor het laden van batterijen van andere apparaten.
Volgens opgaaf houdt de Ixon IQ het 20 uur vol op 10 lux, 5 uur op 40 lux. Heb het niet gemeten maar de batterijen gaan voor het gevoel lang mee en de lichtsterkte neemt niet zichtbaar af, ook niet na 15 uur zonder laden en ook niet in de kou.

Veel, zelfs de meeste, aanrijdingen met fietsen gebeuren vanaf de zijkant. Auto-mobilisten die van links of rechts komen en die de fietser gewoon niet zien. Een flinke lichtbundel op het wegdek schijnt die zichtbaarheid te verbeteren.
Als dat zo is dan draagt deze Ixon IQ absoluut bij aan mijn veiligheid. Nooit eerder had ik zo veel licht.

Lamp, stuurbevestiging en 4 AA's wegen 220 gram.

En degelijk is hij ook. Ik liet mijn mooie Ixon per ongeluk uit m'n handen vallen en vreesde het vroegtijdig einde van de lamp. Echter na enkele minuten al keerde het leven terug: impactbeveiliging!

Voor dagelijks fietsverkeer zou ik de zorg om volle- dan wel lege batterijtjes, dan eens vóór, dan weer achter niet willen. Maar op vakantie, wanneer ik de verlichting weinig gebruik ben ik blij met deze simpele en doeltreffende oplossing. De stroom van de naafdynamo kan nu volledig worden gebruikt voor het laden van GPS, GSM en E-book. Dat is wel genoeg :D
frank bueters schreef: En degelijk is hij ook. Ik liet mijn mooie Ixon per ongeluk uit m'n handen vallen en vreesde het vroegtijdig einde van de lamp. Echter na enkele minuten al keerde het leven terug: impactbeveiliging!
Ik zou er vooral geen gewoonte van maken, want de lippen die de print op zijn plek houden zijn zwak en het ding is absoluut niet demontabel. Het eerste wat je merkt is dat de stekker van de lader er niet meer goed in wil.

Een plakbandje of elastiek om de battarijen niet te verliezen is ook nuttig!
In gewicht maakt het dus niet zo heel veel uit: Ixon (220 gram) plus 2 AA in het achterlicht (40 gram) plus ongeveer 150 gram voor je voornaaf is totaal 410 gram. SONdelux plus edelux lamp is 395 gram plus 85 is 480. Plus bij allebei een achterlicht. Kortom, je hebt het over 50-100 gram meer voor meer licht uit een mooie naafdynamo. Voor meer incidenteel gebruik is een Axa HR dynamo ook nog steeds een goed plan. Qua gewicht zit dat in dezelfde hoek als een SONdelux, mar natuurlijk niet qua prijs. Alleen een klein hoofdlampje meenemen plus een achterlicht is natuurlijk wel lichter, maar alleen veilig bij incidenteel gebruik.
Wim
Wim schreef:In gewicht maakt het dus niet zo heel veel uit: Ixon (220 gram) plus 2 AA in het achterlicht (40 gram) plus ongeveer 150 gram voor je voornaaf is totaal 410 gram. SONdelux plus edelux lamp is 395 gram plus 85 is 480.
ixon en lader en lx naaf is 486 gram :D
Voor woonwerkverkeer, rijd ik altijd met draadverlichting. Weet even niet wat Son+Edelux+Toplight Flat S Plus+Koperdraad weegt. Wel een stuk zwaarder als onderstaande. Maar voor veiligheid op mijn traject doe ik geen consessies.

Voor fietsvakantie:
Cateye Uno + 1 AA (45 Gram) + Trelock LS610 (55 gram). Met XT naaf (150 gram). Totaal = 250 gram.
m-gineering schreef:ixon en lader en lx naaf is 486 gram :D
Maar heb je die lader nodig op vakantie? Ik niet.
Maar kan me voorstellen dat je Ixon en lader gebruikt om meer te laden dan alleen batterijen voor de Ixon. Dan moet de lader weer wel mee. En dan is het misschien juist weer licht :)

Kortom, om in die afdeling gewicht te besparen zou je moeten kijken naar meer dan alleen de verlichting.
Die lader van de Ixon, is die van het type USB?

Ik voel wel wat voor de Ixon, Ik wil die aan de tand voelen, samen met Frank, en vergelijken met een paar interessante lampjes die ik thans ter beschikking heb.

Die impactbeveiliging, gaat die niet ongewenst af op een ruige ondergrond? Dat zou zéér ongewenst zijn.

De lampjes die ik nu heb zijn een recente batterijlamp van Philips, de BF-48L20 BBL, maar dat is meer een mountainbike lamp met de waanzinnig hoge stand van 80 lux, wat hij natuurlijk maar 2 uur vol houdt met 4 penlites. In de gedimde stand schijnt het blauwe LED contolelampje bovenop nogal onaangenaam in de ogen. Ook lekt hij wat licht naar boven, wat ik allemaal maar afgeplakt heb en vanaf dat moment was het geweldig rijden. Het was een belevenis. De lichtbundel is slim ontworpen, hoewel niet helemaal gelukt want er zit ergens een donker gat in. Ook had ik liever een gespreidere lichtvlek i.p.v. die 80 lux waar je niks aan hebt. Die hoge stand kun je in het verkeer trouwens niet gebruiken. Ik heb het getest met een taxi chauffeur bij een benzinestation en toen ik recht in zijn oog scheen kreeg hij echt een klap licht in zijn ogen waar hij van schrok. Als je de lamp dichterbij richt, is de witte vlek, die bedoelt is voor de verte, te fel geworden en overstraalt het dichtbije beeld. Bij een tegenligger moet je dan dimmen en dat gaat gemakkelijk met het 1 keer indrukken van een knopje. Bij voorvorkmontage is dat knopje natuurlijk wat moeillijker te vinden in de wirwar van kabels, maar de dimfunctie op zich is zeer waardevol. Jammer dat hij teveel ontworpen is op power en te weinig op spreiding. Maar dat hebben we te danken aan de operette die marketing heet :?.

De lamp is tevens te gebruiken als lader voor 4 AA, USB adapter zit erbij.

Vanavond was de Led Lenser B7 aan de beurt, die een zoomfunctie heeft, wat zeer interessant is. Niet dat de lichtvlek zo perfect was maar de zoommogelijkheid brengt echt iets extra's. Een gravelweg met gaten is iets anders dan een asfaltweg met tegenliggers en in een tunnel zoom je eens lekker uit als je ogen aan de duisternis gewend zijn. Jammer dat hij niet meer 'groothoek' kan zoomen, dan was hij perfect en veelzijdig. Diezelfde operettedeun klinkt daar weer. Wel is hij net, net als de de Philips, robuust. Ook hier weinig kansen om hem makkelijk met een stuurtas te monteren. Ook hier is de hoogste stand absoluut ongeschikt in het verkeer, temeer daar de bundel geheel rond is.

LED Lenser was zeker sexiër rijden dan de Philips. De 'telestand' van het ding was ziekelijk sterk. Dat is erg handig als je verdwaald bent op IJsland en zeker ook leuk om mee te spelen, maar volledig ongeschikt als fietslicht. Voorvorkmontage maakt de hele bediening helaas verder weg en het kan zijn dat je met de kabels aan de haal moet om het soepel te laten lopen.

B&M hebben nu een Lumotec IQ Cyo, dat ziet er interessant uit, lijkt me een goede lichtvlek te zijn.
Erik breng jij dinsdag mijn lampjes weer terug. Ik wil de Philips safelight wat meer aan de tand voelen.