Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff vs Alfine 11 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

rohloff vs Alfine 11

GerdC schreef:
Op welke tandwiel-combinaties van de Rohloff en de Alfine 11 is jouw schema gebaseerd?

Gerd
Dit zijn enkel de interne verhoudingen, dus staat los van de tandwielcombinatie. Die mag je (binnen grenzen) zelf kiezen en bepalen je uiteindelijke versnelling.

Groeten
Eric
In het eerste schema van rvdh wordt de afgelegde afstand per omwenteling gegeven. De afgelegde afstand per omwenteling is wel degelijk afhankelijk van de tandwiel-combinatie (en ook nog van de wielomvang).

Gerd
GerdC schreef:In het eerste schema van rvdh wordt de afgelegde afstand per omwenteling gegeven. De afgelegde afstand per omwenteling is wel degelijk afhankelijk van de tandwiel-combinatie (en ook nog van de wielomvang).

Gerd
een stuk lager in die thread staan de ratio's!
GerdC schreef:In het eerste schema van rvdh wordt de afgelegde afstand per omwenteling gegeven. De afgelegde afstand per omwenteling is wel degelijk afhankelijk van de tandwiel-combinatie (en ook nog van de wielomvang).

Gerd
Je hebt gelijk, neus en lang....

Terugkomend op de vraag, even* teruggerekend kom ik op een verhouding van 1,7. Dit zou dan bijvoorbeeld 34/20 kunnen zijn....

Gr
Eric

* garantie voor denkfautjes
Weet iemand wat het rendement is van een Alfine 11. Wijkt het veel af van een Rohloff?


Ed
GerdC schreef:Op welke tandwiel-combinaties van de Rohloff en de Alfine 11 is jouw schema gebaseerd?

Gerd
Excuse moi, weet ik niet meer. Maar dat kun je ook terug rekenen overigens. Het ging er mij meer om dat het verschil duidelijk gemaakt werd. Dat je dus minder licht en minder zwaar kan rijden met deze naaf tov rohloff.

Overigens kun je dus zelf ook de afgelegde weg berekenen:
afgelegde weg per omwenteling= wielomtrek x (maat voortandwiel / maat achtertandwiel) x versnellings ratio
m-gineering schreef:
Robertjan schreef:Natuurlijk is hij er niet over te spreken... :roll:
Het ding trapt zwaarder dan een Rohloff en gaat minder lang mee. Prima, zijn hele volksstammen die daar niet mee kunnen zitten,

Het meest practische bezwaar dat ik hoorde is dat je je de pleuris ratelt om te schakelen. Van 1 naar 11 is 10 keer drukken, andere kant op kan in stappen van twee
Ik ben zelf stevig aan het rondneuzen voor een nieuwe fiets en ik ben benieuwd wat je bedoelt met "Het ding trapt zwaarder dan een Rohloff"; is de Alfine 11 minder efficient vergeleken met de Rohloff?
Met Alfine 8 het Canadese stuk van de Great Divide afleggen bewijst enigszins dat het naafje best geschikt is voor een mild offroad parcours.
Gegevens over het aantal afgelegde hoogtemeters heb ik niet kunnen vinden.

Mooie opmerking over het bereik:
"My Pug is essentially a 29er with a 21T cog at the back on the Alfine and a 32T chainring upfront. That ratio has worked for riding in snow, sand, MTBing and now dirt road touring.
I haven’t worked out what the gear inches on my Pug are, but it seems pretty much ideal.
I did walk some climbs on this past tour, but the person who was walking was usually as fast or faster than the person still riding so I’m not sure a lower gear really would be that useful"

Bron: http://thelazyrando.wordpress.com/2009/ ... m-the-gdr/

Kan me niet voorstellen dat je met een 11 speed niet net wat langer kan blijven fietsen...
De gear ratio van de eerste versnelling is bij Alfine 8 hetzelfde als bij Alfine 11.

Ik rij op mijn Karate Monkey (29er) met een Alfine 8 met voor 33T en achter 20T.
Bij 50 RPM in de laagste versnelling rij ik 5,8 km/u.

Ik kan me voorstellen dat je met een Alfine 11 icm een 22T achter nog iets langer kan blijven fietsen, maar veel zal het niet schelen denk ik.
rvdh schreef:Afbeelding
De Alfine is duidelijk een 12v-naaf waarvan de 2e versnelling ontbreekt: trek de wortel uit 1,294 en de 2 past naadloos in het rijtje.
Ik zie de Japanse ontwerper al in zweet uitbreken als hij op het ontwerpscherm ontdekt dat hij twee tandwielen in dezelfde ruimte heeft ontworpen, maar de marketingafdeling hijgt al in zijn nek: we zetten hem toch in de markt! Zou de ontwerper er nog zijn? :wink:
Anderzijds vermoed ik dat ze zulke ondingen expres ontwerpen om de markt in beweging te houden: de klant koopt een alfine, kan er heel veel mee maar wil een paar jaar later toch iets beters. Precies dan brengt shimano de Alfine+ op de markt. Tjakka: twee naven verkocht.
Leon
Nee want er is Rohloff, tsjakka; je mist een hele sloot ‘inkomsten’.
Hier mijn duit in het zakje in de vergelijking Rohloff <> Alfine 11

http://www.sintchristophorus.nl/waarom- ... n-shimano/
Ik zie de plaats van de Alfine 11 niet zo op de Nederlandse markt. Het bereik en de kwaliteit zijn onvoldoende voor stevig vakantiefietsen. Tegelijk is deze naaf nodeloos complex voor een stadsfiets in Nederland. Daarvoor zijn hoogstens een paar versnellingen nodig, of mischien wel helemaal geen.
Wim
Wim schreef:Ik zie de plaats van de Alfine 11 niet zo op de Nederlandse markt. Het bereik en de kwaliteit zijn onvoldoende voor stevig vakantiefietsen.
Shimano wil ook niet dat de Alfine als een trekkingnaaf gezien wordt. Shimano heeft de bekende fabrikanten van trekkingfietsen te kennen gegeven dat ze deze naaf niet in de hardcore trekkingfietsen dienen te monteren.
Ben niet de meest technische man van het forum ben ik bang, maar door mijn voorstudie, vergelijken en ervaring van jaren ben ik toch zeker niet meer van de zeer goede kwaliteit/service en Duitse degelijkheid af te brengen. Daar komt bij dat ik na het lezen van de vergelijken [heel netjes uitgelegt op de site van http://www.sintchristophorus.nl/

http://www.sintchristophorus.nl/waarom- ... n-shimano/ helemaal overtuigt ben. :D

Henk

kunst en fietswerk
Door dit artikel weer meer overtuigt dat de keuze voor Rohloff de juiste is. hoewel door sommigen als overkill betiteld voor mijn doel (WW en NL tochten), ze hebben nog gelijk ook.....

Wordt een verlaat Sint kado, 7 dec ophalen