Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff vs Alfine 11 - Forum Wereldfietser

rohloff vs Alfine 11

Uit verveling (of was het nieuwsgierigheid) heb ik 2 schema's gemaakt waaruit verschillen blijken in verzet tussen de rohloff en de alfine.

Afbeelding
Afbeelding

nog wat tech info over de alfine:
18, 20, 21, 22, 23T als tandwielen verkrijgbaar.
kettinglijn: 41.8 mm (rohloff 54mm)
De wisseling van 1 naar 2 vind ik bij de alfine 11 opvallen, van 1.97 naar 2.55 is een verschil van bijna 30 procent.
1,97 is i.h.a. ook veel te groot als kleinste verzet als je een beetje leuke bergjes op wilt. Ben benieuwd of daar nog mee te smokkelen is. Al zal het voor vlakfietsen (SS ook prima) en woon-werkverkeer (SS ook prima) meer dan genoeg zijn.
Mooi inzichtelijk gemaakt, geeft Shimano ook een maximale tandwielverhouding aan zodat je er 'echte' meters per omwenteling aan kunt geven? Dan kun je pas echt vergelijken. Ik hoef harder dan 45 km/u niet meer bij te trappen en zou daar dus mijn tandwielverhouding op aanpassen.

Groet
Eric
Als advies geven ze op:
F34T – R18T
F39T – R20T
F45T – R23T

Maar dat is een advies, en dus geen maximum.

Om de afgelegde afstand te berekenen is ook afhankelijk van de wielomtrek (dus de weg die de band aflegd)

afgelegde weg per omwenteling= wielomtrek x (maat voortandwiel / maat achtertandwiel) x versnellings ratio.

versnellingsratio's Alfine 11:
1:0.527
2:0.681
3:0.77
4:0.878
5:0.995
6:1.134
7:1.292
8:1.462
9:1.667
10:1.888
11:2.153
12: is er nie

Dus wil je een afgelegde weg hebben die gelijk is aan 1,44 op een fiets met een bandomtrek van 2,05 (26") meter:
1,44=2.05 x (onbekende factor) x 0.527
(onbekende factor)= 1.44/(2.05*0.527)
(onbekende factor)=1.3333
Je kan kiezen uit tandwielen: 18,20, 21,22,23
Dus: 1.3333=x/23
x=30t (voortandwielmaat)

Dat is een knap klein voortandwiel....

De rohloff heeft een ratio bij versnelling 1 van 0,279 ten opzichte van de 0,527 is dat een behoorlijk verschil.
bovenstaande berekening alleen als voorbeeld, shimano adviseert een tandwielverhouding van 1.9.
Wij waren vorige week bij Rohloff op bezoek. Bernhard liet een Alfine 11 naaf zien die bij hen op de testbank lag (oh ja en ook nog een klein uitgevallen Rohloff-naaf:-)

Hij was er niet echt over te spreken. Over de Alfine 11 naaf dus.

Zodra ik tijd heb, volgt een verslagje op onze site - inclusief leuk filmpje.

Eric
Natuurlijk is hij er niet over te spreken... :roll:
Nee maar hij zal vast gelijk hebben. Ik zie het nut niet zo van die Alfine naaf. Hij heeft onvoldoende bereik en is onvoldoende degelijk voor het ruwe tour en mtb werk, en hij is zwaaar overkill voor een woon werk fiets, althans in Nederland. Ik zie hem alleen zin hebben voor licht gebruik in heuvelachtig gebied.
Wim
Ja, maar een te steile helling en diegene voor wie 'ie bedoeld is, komt er niet mee omhoog omdat het verzet te zwaar zou zijn..?
Ja, maar zonder baage is zo'n helling een stuk minder zwaar. Dus dat zie ik nog wel, als je ergens in Duitsland woont. Als je dan bij slecht weer toch de auto pakt kun je beter een derailleurfiets hebben met 11-36 cassette, en een enkel niet te groot voorblad.
Wim
Robertjan schreef:Natuurlijk is hij er niet over te spreken... :roll:
Het ding trapt zwaarder dan een Rohloff en gaat minder lang mee. Prima, zijn hele volksstammen die daar niet mee kunnen zitten,

Het meest practische bezwaar dat ik hoorde is dat je je de pleuris ratelt om te schakelen. Van 1 naar 11 is 10 keer drukken, andere kant op kan in stappen van twee
(oh ja en ook nog een klein uitgevallen Rohloff-naaf:-)

Gaan ze bij Rohloff toch re-dingessen? Kleinere naaf=> 36 spaken?

En die Alfine is een leuk ding, maar gezien het bereik niet voor wereldfietsen, idd. meer voor forenzen.
En, kijkend en vergelijkend naar Rob's tabel; een laagste verzet van 1,73m komt overeen met 22x26 voor de Rohloff bij een 26" wiel en 1,97m komt overeen met 22x23 voor de Alfine met een 26" wiel.

Beide versnellingen lijken mij nogal aan de hoge kant voor een lichtste verzet, wat zie ik over het hoofd? :?
Nou, dat gaat dus sneller dan van 1 naar 27.. :D
Natuurlijk zal voor een lagere prijs de techniek minder uitgebalanceerd zijn. Maar daarom is 'ie ook voor de massa. Als dhr. Rohloff het er niet mee eens is, zou hij eens een andere functionele naaf kunnen verzinnen om te concurreren met Shimano. Bijvoorbeeld waarbij je gewoon door kunt schakelen i.p.v. enkele stapjes. Met eenzelfde prijs en in dezelfde massa zodat fietsfabrikanten die ook in massa's willen afnemen. Al snap ik wel dat Shimano hetzelfde zal doen als Microsoft, Gore-Tex, en eVent.
En bijvoorbeeld een functionele sportieve naaf met kleinere stapjes en minder bereik. Liefst ook nog waarbij je zelf het verzet kunt kiezen tussen wat zwaarder (racefiets) of lichter (ATB). Dat zou al interessanter zijn dan die SRAM-naaf die alleen maar zwaar kan.
Als ik mijn rekenbladje goed ingevuld heb dan is de Alfine inderdaad vooral voor forensen. Als ik uit ga van een trapfrequentie van 80 (mijn klimtempo) en 34 t voor en 23 achter (28") dan is de minimum snelheid 8 km/u en de max 34 km/u.

Qua minimum is me dat te snel en het maximum ligt te laag, het wordt dus geen Alfine... (of ik heb ergens een foutje zitten)

Afbeelding

Groet
Eric
Robertjan schreef:Nou, dat gaat dus sneller dan van 1 naar 27.. :D .

Met 2 x drukken zit je met STI al een factor 2.75 lager, en dan heb ik het nog niet over cross of buiscommandeurs :D
@eric: ha, dat was het schema waar ik ff geen tijd meer voor had. Dat het een forensen naaf was, was denk ik al duidelijk...

Shimano geeft overigens geen restrictie op voor het voorblad, alleen een advies om binnen hun geadviseerde maten te blijven...

Garantie zal dus bij kleinere voorbladen twijfelachtig zijn.
rvdh schreef:@eric: ha, dat was het schema waar ik ff geen tijd meer voor had. Dat het een forensen naaf was, was denk ik al duidelijk...

Shimano geeft overigens geen restrictie op voor het voorblad, alleen een advies om binnen hun geadviseerde maten te blijven...

Garantie zal dus bij grote voorbladen twijfelachtig zijn.
Je bedoeld natuurlijk bij kleinere voorbladen.

Als je het te gek maakt gaat de framefabrikant ook wel piepen, want die N0-turn washers duwen op een gegeven moment de padden open
Jammer hoor ik keek al een tijdje uit naar de specs van deze naaf,
de Alfine 8 begint ook met ratio 0,527 en ik had gehoopt op 2 extra lage
versnellingen t.o.v de 8 speed die ik nu heb.

Tegen beter weten in ben ik vorige week mijn woon-werk fiets van Rotterdam naar
de Ardennen (Malmedy) gefietst met een een tandwielverhouding van 39/22.
Het laatste stuk was best wel pittig en ik nam graag het aanbod aan om met de
auto mee te terug gaan ;)

Het had een mooie upgrade kunnen zijn maar nu zie ik geen voordelen meer en
voor woonwerk gebruik ik maar maximaal 3 vernellingen (18km enkele rit)
Dan toch maar orienteren voor een andere fiets.

Groeten
Rob (fietsforens, beginnend vakantiefietser)
rvdh schreef:Uit verveling (of was het nieuwsgierigheid) heb ik 2 schema's gemaakt waaruit verschillen blijken in verzet tussen de rohloff en de alfine.

Afbeelding
Afbeelding

nog wat tech info over de alfine:
18, 20, 21, 22, 23T als tandwielen verkrijgbaar.
kettinglijn: 41.8 mm (rohloff 54mm)
Op welke tandwiel-combinaties van de Rohloff en de Alfine 11 is jouw schema gebaseerd?

Gerd