Of speelt het slechte wegdek zodanig mee, dat je daardoor makkelijker een stootlek verkrijgt (warm rubber dus soepeler, loslatende plakkertjes van een geplakte band) en heeft de keramische velglaag er dan niets mee te maken?.
Ik heb onder mijn off rohler "Rigida Darim CSS" velgen zitten. Het zijn een set indrukwekkend brede en hoge velgen, met ontzettend veel remoppervlak. Ik weet niet welke de topicstarter onder zijn easy rohler heeft, maar onder het huidig model Easy Rohler hangen dezelfde velgen "Rigida Darim CSS". Dan moet het buiten wel erg heet zijn, moet je zwaar bepakt zijn en inderdaad kilometers achterelkaar slepend remmen willen deze velgen de binnenband doen wegsmelten, kan het me dus eerlijk gezegd bijna niet voorstellen.
Kan het ook zijn dat de remblokjes al een spoor door je keramische coating hebben gesleten en dat daardoor de remenergie van je blokjes door dit afgesleten spoor de wellicht toch al te hete velg verder doet verwarmen? Het zou dan bijna plijten om de remblokjes iets hoger of lager te zetten, zodat ze een ander spoor trekken en niet rechtstreeks op het aluminium remmen. Maar met Firmtech hs33 kan dat weer niet natuurlijk. Mmm, riekt een beetje naar elk voordeel heb zijn nadeel.
Hoe dan ook, wie het zekere voor het onzekere neemt, rustig remmen, zo nu en dan pauzeren. En goed vantevoren je binnen/buitenband/velglint & eventuele braampjes op je binnenvelg checken. En na elke bui je velgen en remblokjes schoonmaken, zodat een en ander niet onnodig hoeft te slijten. Hetgeen uiteraard voor welke type velg dan ook geldt.
Robertjan schreef:Het idee is juist dat het niet zozeer op asfalt voorkomt, maar op technischere onverharde paden. Dan speelt niet alleen het gewicht mee (bij mij 55+17+±25), maar ook de ondergrond. Op bepaalde onverharde paden wil je niet harder dan 20km/u maximaal, en dat is op de goede stukken. Soms is 5km/u eerder te prefereren.
Dan komt het aan op achterrem vol inknijpen om de snelheid in te perken, en de voorrem gebruiken voor de bochten.
Als 1 hand dan kramp begint te krijgen, kun je misschien nog wat schudden als je 'm even kunt laten gaan. Maar later moet je toch even stoppen om te armspieren rust te gunnen.