Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekken op de ligfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

trekken op de ligfiets

slangetje schreef:Ben vooral blij te horen dat ik toch niet alleen ben. Wordt vaak als vreemde vogel aanzien met mijn fiets, maar dat went. Tegenwoordig fiets ik vaak met andere liggers en velomobielen, dan is de velomobiel de vreemste vogel (doet wel deugd).

Zitten de andere liggers hier, ook op Vlaamse of Nederlandse ligfietsfora?
Ze staan ook in het nieuwste Op Pad
http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 499404.pdf
Ik vind zo 'n driewieler knap gevaarlijk. Je ligt echt heel laag en ze zien je dan toch niet zo vlug? :?
eric190173 schreef:Ook kun je niet omvallen :wink: Dus sneeuw en ijs, geen probleem.
Maar nadelen lijken mij het relatief hoge eigen gewicht, en de drie wielen waardoor je meer hobbelt. Dat lijkt mij zowieso een nadeel van een ligfiets, je kunt de demping van je rug niet gebruiken waardoor je meer door elkaar wordt geschud als je over een slechte weg rijdt...
Eric, het enige voordeel is dat je moeilijker omvalt. En ik zeg moeilijker, want je hebt 3 sporen ipv 1 waarop je rijdt (wat als het pad wat smaller is?)
Extra gewicht valt doorgaans goed mee, maar op ijs geraak je even slecht vooruit als met gewone fiets.
en demping heb ik weinig last van: heb vering achter op mijn fiets, zodat mijn knieën niet nodig om de schokken op te vangen.
Verder zit je met 3 banden, dus 3 keer weerstand en ik voor 3 wieler zou kiezen, dan is het één met stroomlijn, een velomobiel dus.

Op de vakantiefietser beurs (België, in het voorjaar) kan je steeds ligfietsen testen. Het valt me nu binnen dat die verkoper is gestopt, maar je moet het echt eens proberen als je de kans hebt.
Ik heb momenteel te weinig ruimte in de portemonnee en in de garage (2 volwassenen en 3 kinderen) dan staan /hangen er gauw 20 wielen in de garage.... :roll: , maar had ik wat meer ruimte dan...........

Het idee van ligfiets spreekt mij wel erg aan. Ik vind een M5 lowracer met zo'n volledige stroomlijn één van de mooiste fietsen die er zijn. Maar feit blijft dat je een bepaalde snelheid nodig houdt om goed te kunnen klimmen. Ga je te langzaam dan ga je zwabberen en val je om. Vandaar dat ik ook die KMX aanhaal, daar heb je DAT probleem niet.

Maar zou ik dagelijks op de fiets moeten zitten om naar mjin werk te rijden dan denk ik dat ik een M5 lowracer met kuip kocht...

Groeten
Eric
eric190173 schreef: Maar nadelen lijken mij het relatief hoge eigen gewicht, en de drie wielen waardoor je meer hobbelt. Dat lijkt mij zowieso een nadeel van een ligfiets, je kunt de demping van je rug niet gebruiken waardoor je meer door elkaar wordt geschud als je over een slechte weg rijdt...

Groet
Eric
Daarom hebben veel ligfietsen ook voor- en achtervering. Van slechte klinker- en kasseiweggetjes merk je vrijwel niets meer, waardoor ligfietsend op deze wegen veel aangenamer is. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, vering maakt de fiets zwaarder en kan kapot gaan.
De tovenaar schreef:
eric190173 schreef: Dat lijkt mij zowieso een nadeel van een ligfiets, je kunt de demping van je rug niet gebruiken waardoor je meer door elkaar wordt geschud als je over een slechte weg rijdt...

Groet
Eric
Daarom hebben veel ligfietsen ook voor- en achtervering. Van slechte klinker- en kasseiweggetjes merk je vrijwel niets meer, waardoor ligfietsend op deze wegen veel aangenamer is. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, vering maakt de fiets zwaarder en kan kapot gaan.
Tja, ik denk dat je die hobbels op de lange termijn toch beter niet met je polsen op kunt vangen. Wat dat betreft zie ik eigenlijk geen oplossing voor kinderkopjes. :(

Behalve dan vering. Maar na een aantal jaren met zowel een geveerde als een ongeveerde ligfiets rondgereden te hebben, vond ik toch dat mijn vakantiefiets ongeveerd moest zijn. Laag gewicht en failsafe constructie vond ik toch belangrijker. Dan maar af en toe een stukje door elkaar geschud worden. Als je ontspannen ligt is het weliswaar oncomfortabel, maar het richt in ieder geval geen schade aan.
De Sjelle schreef:Ik vind zo 'n driewieler knap gevaarlijk. Je ligt echt heel laag en ze zien je dan toch niet zo vlug? :?
Tja, zolang de doorsnee weggebruiker het gevaarlijk vindt, blijft het veilig (zie ook de topic over fietsen met helm en het bijhorende filmpje).
Ik kijk mijn mijn 2 lig-koersfiets niet over mijn fietsmakker zijn VM (en kan me volledig achter zijn carrosserie wegsteken met mijn fiets), ga er achterhangen om uit de wind te rijden en hij maar trappen: ideale training op snelheid.

En snelheid eer je omvalt: tegen 5 per uur kan ik een uur klimmen (met bagage). Tegen 6 per uur ben ik al omgevallen op een onverwachts heel steil stuk zonder aanloop.
Ik vroeg mij af, volgens mij is dit is een low-racer de ideale fiets om de 'rond-de-wereld-op-de-fiets' record van die Engelsman te verbreken....

Groet
Eric
Als men in één etmaal al 1041 km ver kan fietsen, zou met een dergelijke 'fiets' dat record rond de wereld verpletterd kunnen worden :wink:
Afbeelding
http://www.ihpva.org/hpvarec3.htm
De Sjelle schreef:Ik vind zo 'n driewieler knap gevaarlijk. Je ligt echt heel laag en ze zien je dan toch niet zo vlug? :?
Ik mag hopen dat jij er niet vanuit gaat dat je op een gewone fiets wél gezien wordt...
Nee hoor, ik doe elke dag woon-werk verkeer. :D En ik heb al heel dikwijls gehoord: Ik had je niet gezien hoooorrr.... :lol:
Vandaar mijn opmerking. :wink: Hier op het werk rijd er iemand met zo 'n driewieler. Heel toevallig rijd hij nu op een tweewieler omdat hij met zijn driewieler een ongelukje heeft gehad. :?
De Sjelle schreef:Nee hoor, ik doe elke dag woon-werk verkeer. :D En ik heb al heel dikwijls gehoord: Ik had je niet gezien hoooorrr.... :lol:
Vandaar mijn opmerking. :wink: Hier op het werk rijd er iemand met zo 'n driewieler. Heel toevallig rijd hij nu op een tweewieler omdat hij met zijn driewieler een ongelukje heeft gehad. :?
Meestal ben je beter gezien met ligfiets, is iets speciaals, dus je springt in het oog. Als ze je voorbij staken en nu rechts af moeten, kijken ze tot ze je vinden. Zien ze je op 'bukker' niet meer, dan veronderstellen ze dat je er niet meer bent...

Doe jaarlijks 6000 km met ligfiets (al 2 jaar) en nog nooit ongeluk gehad, op de 300 km (als't er al zoveel zijn) die ik in die periode met bukker deed: 2 keer 'ongeluk' gehad: eens van de baan gereden zonder veel erg en eens op wagen gereden die vlak voor mij neus rechts afsloeg, zonder pinken.
Hallo Mireille,

Ligfietsen en fietsvakanties gaan prima samen, ik heb eigenlijk nu nog maar een enkele keer een lange ligfietsvakantie gemaakt (van Enschede naar het noorden van Denemarken). Dit is mij heel prima bevallen :).
In de afgelopen jaren is het helaas steeds bij kanovakanties gebleven en zo nu en dan een weekendje weg, incl. kamperen, op de ligfiets. Echt door de bergen ben ik nog niet geweest met volle bepakking, maar wel zo nu en dan een klimmetje. Klimmen gaat vaak langzamer dan op een recht-op-fiets, maar dit hoeft niet zo te zijn, want een ligfietser zoals Hans Wessels komt net zo makkelijk een berg op als een racefietser (beide zonder bagage). Het lijkt mij dus een kwestie van trainen om met minder moeite een berg op te komen.

Ik neem aan dat je met een ligfiets inderdaad wel Nepal door komt, maar wel voldoende dikke banden op je fiets zetten. Dit scheelt namelijk nogal qua grip op onverharde wegen (ik rij rond op Schwalbe Marathon XR 57-559 op mijn Nazca Pioneer).

iig veel suc6 in je voorbereidingen :)

Mvg, Eddo