Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsendragers op de auto - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsendragers op de auto

Ik meng me ook even in dit draadje:

Ik heb zeer slechte ervaringen met de Thule Euroclassic G5 909.

Ik werd verleid tot deze aankoop omdat deze voor drie fietsen geschikt is en een goede beoordeling kreeg in een of andere test.

Maar het is een zware tegenvaller gebleken. Hij is zwaar, maar ach, dat is nog te overzien. En hij is erg stabiel! Maar de knoppen waarmee je de fietsen op de buis vastzet gaan na verloop van tijd kapot. Het aandraaien gaat op basis van een veer. Als je een beetje stevig draait (zonder al te veel kracht te zetten) schiet de veer los. Je kunt die hendel dan niet meer gebruiken. Dit is niet 1, niet 2, maar 3x gebeurd, bij afzonderlijke knoppen. De eerste keer dacht ik nog dat het aan mij lag (en heb ik reserveknoppen besteld), daarna was het duidelijk: een slecht ontwerp. Ik zal wel reacties krijgen in de trant van: je hebt te stevig aangedraaid, maar dat is niet zo, en dan nog, een veer mag niet losschieten. Jammer van de aanschafprijs, maar ik heb een andere gekocht waar ik wel erg tevreden over ben.
@willem.m : interessante info, bedankt, maar kan je ook iets zeggen over het model dat je dan momenteel hebt en waar je wel tevreden van schijnt te zijn ?
@jansenius:

Ik heb de Spinder Falcon 2 gekocht:
http://www.spinderbikecarriers.com/xhtm ... dellen.php

Hij is licht (12kg), de fietsen zitten strak, aandraaien gaat zonder de knop/veer kapot te draaien. Er is blijkbaar ook een versie voor 3 fietsen. En nee, ik heb geen aandelen in dit bedrijf :wink:
willem , dan is de cirkel rond, want mijn huidige fietsdrager is precies de Hawk (3 fietsen) van Spinder :wink: . Niet ontevreden van, maar maak je geen illusies, wij hebben ook al 1 knop naar de knoppen geholpen, en onderdelen van een bevestigingstang verloren. Aankoop in 2004, nog steeds in gebruik.
Echter, de voornaamste reden om naar iets nieuws uit te zien, is dat ik de 4de fiets (2 volwassenen en 2 lichte 24" kinderfietsen) niet meer in de auto (voorheen Espace, nu mercedes vierdeurs) krijg.
Zo kwam ik dan uit bij de Thule, een van de weinige constructeurs die een model met 4 fietsen kan aanbieden.
Dat meen je niet! (shit) Dat zou betekenen dat ik met de Spinder ook gedoe met de knoppen krijg. :? Er zit niets anders op dan gewoon te gaan fietsen...
Net terug van 12 dagen kamperen aan de Côte d'Azur. Ik zou feedback geven bij het gebruik van de Thule Euroclassic. Bij deze.
Zoals gezegd, was ik bij dit model uitgekomen omdat ik 4 fietsen op de trekhaak wenste te hangen. De trekhaak kan volgens het autoboekje 84kg aan. Thule G5 909 weegt 18kg, de supplementaire adapter voor de 4de fiets is 2kg. De fietsen wogen 17,5kg, 15kg en 2x 11,5kg, samen 55,5kg. Om dat gewicht er stabiel op te krijgen (en te houden) moet je wel voldoende spanning zetten op de hendel waarmee je de drager op de trekhaakbol bevestigt. Die spanning is regelbaar.

De constructie heeft geen kik gegeven en staat er 2900km later nog even vast op als bij het vertrek. Wegligging, ook in bochten, was nooit een probleem. Verkeersdrempels in steden nam ik wel nog iets stapsvoetser dan gewoonlijk 8) , maar was ook nooit problematisch.
De constructeur raadt een maximum snelheid van 130km/u aan. Bij occasionele snelheid 140-145km/u gebeurde er niets, maar ik kan me inbeelden dat hoe hoger de snelheid, hoe harder de impact van schokken bij putten of oneffenheden.
Sleutelsysteem om zowel fietsen en drager vast te zetten, is efficiënt gebleken. Geen extra slot gebruikt.
Vergeleken met de Spinder (die ik ook nog steeds heb) zijn de doorlopende fietsgoten een troef : je kan de fietsen makkelijker wat geschrankt uiteen zetten, de ene wat linkser, de andere wat rechtser.
Bij de Spinder kon ik al eens zonder de riempjes, maar dat moet je bij de Thule niet proberen... was één keer de riempjes vergeten vast te maken, en werd bijna zeeziek bij de aanblik in de achteruitkijkspiegel :oops: .
Enige nadeel wat ik opgemerkt heb : de kantelfunctie (om in de koffer te kunnen) kon ik niet gebruiken, met 55kg op de drager kreeg ik hem niet meer omgeklikt. Gelukkig klapte de koffer (berline, vierdeurs auto) naar omhoog ipv naar achter zonder de fietsen te raken.
Enfin, een redelijk prijzige aankoop maar geen spijt van !