Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS op reis - trajecten vooraf uitstippelen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS op reis - trajecten vooraf uitstippelen?

Bolletje schreef:ik heb b.v. de gehele NSCR gereden op de GPS (24000 puntjes in pakweg 50 tracks), zonder papieren kaarten of boekjes en zonder verdwalen.
Hoi,

Een paar vragen:

De GPSMAP60Cx kan toch geen 50 tracks aan? Hoe heb je dat gedaan?

Een track kan maximaal 500 punten hebben. Hoe heb je 24000 punten in 50 tracks gekregen?

Ik ben wel geinteresseerd in de track van de ncsr. Is die ergens te downloaden of zou je hem kunnen mailen?

Bedankt.
Bolletje schreef:Hallo, collega fietsers. Ik rij al 3 jaren met de GPS (60csx) op mijn stuur, voeding uit de naafdynamo dus geen gedoe met batterijen. De laatste twee jaar neem ik geen papieren kaarten meer mee. Zodra je gewend ben aan de GPS kijk je niet meer op papier. Voor de grotere tochten gebruik ik alleen maar vooraf gemaakte tracks. Meestal als basis: tracks die ik verzameld heb op internet (LF en knoopunt routes, maar ook grote internationale routes zoals de nscr), tracks gemaakt uit routes op routeerbare mapsource fietskaart/wegenkaart (inderdaad converteren met wingdb), en zelfgemaakte stukjes track, gemaakt in mapsource en oziexplorer.
Egroetjes ben
Ben, ik ben in beide beschreven zaken geïnteresseerd. De voeding van de naafdynamo. Hoe heb je dat geconstrueerd? Misschien een apart draadje starten? De beschrijving van de kaarten en hulpmiddelen is erg ingewikkeld. Is het mogelijk omdat ook voor leergierige leken als ik ben uit te leggen?
Antwoord op eerste vraag: ZIE HIER
Robertjan schreef:Antwoord op eerste vraag: ZIE HIER
Thanx. Ik print het uit en bestudeer de mogelijkheid.
Hemeltje, vanwege drukte een hele poos niet meer ingelogd, en nu zie ik tussen de ongelezen berichten zelfs nog eentje staan waarvan ik de topicstarter was... Even laten weten hoe het afgelopen is.

Vooreerst dank voor de tips! Na de positieve berichten hier, ben ik overstag gegaan en met een Garmin Dakota op reis geweest. Vooraf een route gemaakt, zoals Blanche, Hans en Ivo dat doen, en als tracks in het toestel geladen. De Dakota blijkt stukken handiger in gebruik dan de eerder geteste Garmin Edge, ook schermopbouw verloopt veel sneller dan bij de Edge.

Onderweg ook afgeweken van de route, dat is met waypoints inderdaad prima te doen. Voor zover het niet om honderden kilometers gaat of om een druk stedelijk gebied. In het laatste geval blijkt routering handiger. Dat is inderdaad afhankelijk van de kaart en werkt niet altijd perfect. Maar in steden ben ik steeds feilloos naar de slaapplaats geleid. Met een klassieke kaart is dat toch meer zoekwerk en beperk je je snel tot hoofdwegen opdat je niet op elk kruispunt de kaart moet bovenhalen.

Nadelen zijn er ook, voor het overzicht kan je (ik tenminste) niet zonder een papieren kaart, al mag de schaal wat grover zijn. Dan is er nog de kwestie van de stroomvoorziening. Maar al bij al is de balans uiterst positief, ik zou niet meer zonder GPS naar onbekend gebied willen...

Afbeelding
In antwoord op de vragen: Ik heb de open source lader ("Forumslader") op http://www.radforum.de gemaakt (http://www.forumslader.de) en uitgebreid met een 5 volt USB uitgang. Ik zal er een schema van maken incl. de uitbreiding. De vier NI-MH accu's in de accupack/lader worden niet overbelast omdat de laadstroom minimaliseert als de accuset zijn max. spanning bereikt.
De zingg vond ik erg groot en duur. Mijn (waterdichte) kastje is 8x8x5 cm en zit om de stuurpen geklemd.

Er passen inderdaad maar 20 tracks van 500 punten in de garmin 60csx. Onderweg op de NSCR had ik een netbook (HP mini 2140) bij me met o.a. mapsource erop, dus ik kan onderweg tracks in de gps laden, logging bewaren, stukjes schrijven, internet op en contact met thuis onderhouden.
NSCR tracks, schema, vragen, foto v/h kastje ?. mail op nscr.track at gmail.com
groetjes ben
HansvanderVeeke schreef:
Bolletje schreef:ik heb b.v. de gehele NSCR gereden op de GPS (24000 puntjes in pakweg 50 tracks), zonder papieren kaarten of boekjes en zonder verdwalen.
Hoi,

Een paar vragen:

De GPSMAP60Cx kan toch geen 50 tracks aan? Hoe heb je dat gedaan?

Een track kan maximaal 500 punten hebben. Hoe heb je 24000 punten in 50 tracks gekregen?
Hans,

je kunt maximaal 20.000 punten in je 60CX hebben, verdeeld over 21 tracks. 20 tracks met 500 punten en 1 met 10.000 punten. Zie hier hoe je dat kunt doen.
Hoi, ik mis in dit verhaal de mogelijkheid om bij de 20 tracks die je in de GPS plaatst ook nog eens 20 "directe routes" te plaatsen die je in Mapsource kan maken. Op deze manier heb ik dit jaar ongeveer 6000 km op de GPS gereden.

Thomas