Hemeltje, vanwege drukte een hele poos niet meer ingelogd, en nu zie ik tussen de ongelezen berichten zelfs nog eentje staan waarvan ik de topicstarter was... Even laten weten hoe het afgelopen is.
Vooreerst dank voor de tips! Na de positieve berichten hier, ben ik overstag gegaan en met een Garmin Dakota op reis geweest. Vooraf een route gemaakt, zoals Blanche, Hans en Ivo dat doen, en als tracks in het toestel geladen. De Dakota blijkt stukken handiger in gebruik dan de eerder geteste Garmin Edge, ook schermopbouw verloopt veel sneller dan bij de Edge.
Onderweg ook afgeweken van de route, dat is met waypoints inderdaad prima te doen. Voor zover het niet om honderden kilometers gaat of om een druk stedelijk gebied. In het laatste geval blijkt routering handiger. Dat is inderdaad afhankelijk van de kaart en werkt niet altijd perfect. Maar in steden ben ik steeds feilloos naar de slaapplaats geleid. Met een klassieke kaart is dat toch meer zoekwerk en beperk je je snel tot hoofdwegen opdat je niet op elk kruispunt de kaart moet bovenhalen.
Nadelen zijn er ook, voor het overzicht kan je (ik tenminste) niet zonder een papieren kaart, al mag de schaal wat grover zijn. Dan is er nog de kwestie van de stroomvoorziening. Maar al bij al is de balans uiterst positief, ik zou niet meer zonder GPS naar onbekend gebied willen...