Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Asfaltfiets versus mountainbike - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Asfaltfiets versus mountainbike

Het gebruik van een MTB voor crossen, toeren en als vakantiefiets bevalt mij prima. Vandaag weer heerlijk van Diever naar Hellendoorn gefietst. :D Vorige week met terreinbanden een MTB route gereden. Ik heb een merida mtb, even big apple ipv terrein banden en ik rijd heerlijk sportief zoefend over het asfalt. Een achterdrager erop en je vakantiepakalarie kan mee. Het grote voordeel vind ik de meerdere gebruiksmogelijkheden in 1 fiets.
Ik zag onlangs een interessant artikel op de Amerikaanse tegenhanger van deze site;
nl. een reisfiets die er op het eerste gezicht eruit ziet als een traditionele randonneur, als je beter kijkt zie je dat deze fiets feitelijk een omgebouwde MTB is; onverharde/verharde wegen lijken mij dan ook geen problemen voor dit fietsje op te leveren. 8)
Lijkt wel enigszins op de Salsa Fargo; echter zonder de ‘onhandige’ 29” bandenmaat en schijfremmen.
Een Alpenmarathon o.i.d. kan uiteraard beter met een echte MTB gereden worden

http://www.crazyguyonabike.com/doc/3627
Dit is precies het soort fiets dat ik zelf propageer. Mijn eigen m-gineering is er ook zo eentje: brede 26 inch banden, maar wel een (brede) racebocht. Ik kan slechtere wegen aan dan de klassieke randonneur, en heb een snellere asfaltfiets dan een mtb kan zijn. De andere kant is dat ik op het moeilijkere off road werk duidelijk mijn meerdere moet erkennen in de echte mtb rijders, en op asfalt de snelle jongens op de smallere 28 inch banden niet kan bijbenen. Voor een vakantiefiets is zo'n 26 inch randonneur wat mij betreft echter precies de sweet spot. Zet er snelle gladde banden op, en je bent nog behoorlijk snel. Zet er stevige noppen op, en je komt naast de weg ook nog een heel eind. Ik vind het ook heel comfortabel.
Wim
Wim,

Waarom zou je op je vakantiefiets de snelle jongens willen bijbenen? :shock:
Maareh die 26" randonneurfietsen zijn eigenlijk wel ideaal; comfortabel en snel genoeg om asfaltkilometers af te leggen en als je in het voorbijgaan een leuk grind/bos/zand-pad ziet pik je dat ook nog even mee, al dan niet met bagage. Volgens mij zijn dit soort fietsen aan de overkant van de plas meer gemeengoed dan hier, iig rijdt bijna iedereen er met een krom stuur en barend shifters.
Ik wil ook zo'n fiets!
Op vakantie hoef ik die snelle jongens niet bij te benen (lukt ook niet). Maar thuis is het wel leuk als de fiets wat breder inzetbaar is. Met 26x1,75 Pasela's is mijn fiets ineens een heel stuk sneller. Ik zit nu stilletjes te hopen op een 45+mm Grandbois band voor het snelle randonneur werk in Velocio stijl.
Wim
Ik heb al van alles uitgeprobeerd (qua fietsen) maar al zit ik met wielrennen vaak onderin het stuur, op vakantie wil ik graag wat meer zien. 'Noodgedwongen' ging ik een paar jaar geleden voor het eerst op een MTB (met BOB) op vakantie, maar nu wil ik niets anders meer. Gebruik er gewoon mijn Cube Ltd voor, waar ik anders door de bossen mee cross. Zet er ook geen eens meer gladde banden op, of semi-slicks. Met die brede noppen ben je op alles voorbereid, het is een universele bandenmaat (ook handig voor wereldfietsers :wink: ) en ik heb niet gemerkt dat ik op snelheid moet inboeten t.o.v. andere fietsers (ik was meestal de enige met een MTB).
Beetje voorvering is heel prettig, maar dat had ik op mijn laatste hybride ook al. (Niet vergeten uit te zetten als je gaat klimmen :| .)
Succes met het maken van een keus. Ik krijg van al dat praten over fietsen haast zin om zelf ook maar weer eens een nieuwe fiets te kopen.... :wink: .
Hier nog een leuk plaatje: http://iris-in-zwolle.hyves.nl/album/30 ... state__=12
:lol: