Re: hoe komt het dat.....
Geplaatst: ma 07 apr, 2014 09:56
Knieklachten komen niet door de ligfiets, maar omdat jij van fietstechniek verandert door het rijden in een fiets met meer massa. Dat is de meest voorkomende oorzaak van knieklachten bij ligfietsen. Zet je je ook schrap in het zitje?Lodro schreef:Ik had ook een versatile velomobiel, maar die is verkocht. Ik ben weer rechtop gaan fietsen omdat ik veel last van mijn knie kreeg (kwam denk ik door de Versatile, door het gewicht moet je wel op kracht fietsen bij het optrekken en daar houdt mijn knie niet van)
raar genoeg vind ik klimmen op mijn ligfiets makkelijker gaan dan op mijn rechtop fiets.
Ik rij wisselend op een vakantiefiets en in een Flevobike Alleweder. Heb ook wel in de Quest gereden. Maar mijn fietstechniek wijkt daarbij niet af. Hetzelfde geldt voor klimmen. Een mens heeft geen “ligfietsspieren” of “klimspieren”.
Je houdt vast aan je trapkracht (koppel) in combinatie met je trapfrequentie (vermogen). Als je afstand tussen de zit en de trappers correct is, kun je op alle fietsen hetzelfde vermogen leveren. Zonder ongemakken.
Ik rij altijd in het zadel of de zit en trap alleen op het pedaal wanneer ik efficiënt vermogen kwijt kan. Daarna ontspannen en krijgen de beenspieren rust. Soepel en efficiënt. Ook goed voor de smering van de gewrichten. Omdat ik erg soepele spieren heb, rij ik met 180 mm cranklengte.
Geen krampen of blessures. Voornamelijk met de kuitspier en de grote dijbeenspier. De sterkste en efficiënste spieren in het been. Optimaal te gebruiken bij ligfietsen.
Trekken aan de pedalen is voor dombo's. Pedalen worden dan ook wel trappers genoemd en geen trekkers. Fietsen is een beenstrekking vanuit de heup.
http://www.posetech.com/training/archiv ... cling.html
Piet.