Bij de aluminium voorvorken die ik ken (Koga en XLC) is de stuurbuis toch van staal, geen idee waarom maar het zou me niet verbazen als dat het geval is bij bijna alle "aluminium voorvorken".nicolevelo schreef: ↑ma 11 jun, 2018 18:09Kona Dew Deluxe: Fork: Kona Project Two Aluminum Disc (http://konaworld.com/dew_deluxe.cfm)
Koga WT S: UItsluitend leverbaar met een vaste aluminium voorvork (http://www.sintchristophorus.nl/koga-si ... aveller-s/)
Als de stuurbuis het meest magnetisch is bovenop moet dat haast wel komen door de bewerking die plaats heeft gevonden om de buis op de gewenst lengte te maken, in de link van Goudsmit die @math eerder heeft gedeeld staat:
Magnetisch geleidende metalen, zoals producten van staal en gereedschappen die bewerkingen ondergaan of met magneten in aanraking komen, kunnen gemakkelijk magnetisch worden. Bijvoorbeeld na contact met opspantafels of na magnetisch transport. Maar ook door lassen, slijpen, buigen, verspanen, dieptrekken en zelfs door mechanische trillingen.
Ik denk toch dat Santos maar eens kritisch naar het fabricageproces moet kijken.
NB: Een voordeel van het magnetisme aan de top is dat het het makkelijkst te demagnetiseren is: Doe een voldoende krachtige spoel om de top en beweeg die langzaam naar boven.