Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
PietV schreef:
vr 22 jun, 2018 08:23
Het advies goede voeding geldt voor ons allemaal. Ik volg geen dieet, maar ben gewoon veganist, waarbij ik rekening moet houden met gevarieerde vezelrijke voeding. Waar ik voor sta, is dat wij in Nederland eens gaan nadenken was we allemaal naar binnen stoppen. Een mens is geen allesbrander. We zepen en smeren honderden producten op 1,5 tot 2 m2 huid, maar we vergeten die 150 tot 200 m2 van mond tot kont. Een ontsteking of lekje in je darmen kan veel narigheid opleveren aan vervelende eiwitten in je bloedbaan.
Hart- en vaatziekten zijn hoofdzakelijk voeding gerelateerd. Die 120.000 km bloedvaten moet gezond, soepel en glad blijven, waardoor geen vervelende stoffen zich kunnen hechten aan de wanden. Een hart hoeft niet het zwakste orgaan te zijn. Kan makkelijk 90 jaar mee gaan.

Kortom: Beperk je in name van dierlijke eiwitten en het gaat al een stuk beter. Ons darmstelsel is te lang voor de vertering van dierlijke eiwitten. Met alle gevolgen. We hebben niet voor niets een Nationaal Darmkankeronderzoek gekregen. Te veel welvaartsziekten. Daar hoort zadelpijn ook onder.

Verandering van levensstijl kan een weldaad voor de geest zijn. Goede voeding geeft levenslust en voorkomt depressiviteit. Van zadelpijn wordt zeker je vrolijk.
Je predikt van alles, maar je hebt geen idee waar je het over hebt; daarnaast zijn je adviezen nog gevaarlijk ook, mits een het overneemt. Het is namelijk een feit dat autoimuunziektes te genezen zijn door juiste voeding, wat bij jou schijnbaar niet het geval is.

edit: Je hebt het over het darmstelsels icm. dierlijke eiwitten, terwijl je eigen darmstelsel geen vitamine b12 kan opnemen, en dus niet proper functioneert.

edit2: Onze voorouderen hadden de zogenaamde "welvaartsziektes" niet, wat aten die? Volle zuivel, vet vlees, eieren, vette vis en kan nog een tijdje doorgaan maar denk dat mijn punt wel duidelijk is (Biologisch grasgevoerd, geen genetisch gemanipuleerd "kracht"voer wat een dier nooit uit zichzelf zou kiezen in de natuur)

Excuus voor het verder offtopic gaan, moest toch echt even op gereageerd worden.
bdr schreef:
vr 22 jun, 2018 02:51
Ik rij 40km per dag woon-werk (werk flexibel 3/5-4/5) en ben naar andere zadels op zoek gegaan omdat ik permanente ontstekingen had. De zadels die ik vernoemd heb heb ik allemaal meer dan 1000km uitgeprobeerd.
...
Verder zou ik heel graag willen weten wat de fans van lederen zadels in de winter doen.
En heb je wat geschikts gevonden?

Even er van uit gaand dat ik een leren zadel zou aanschaffen: Ik zou in de winter dan missschien wel het oude zadel (of een ander kunststof zadel) weer monteren... mits ik er van uit ga (wat nog niet zeker is) dat ik dan inderdaad kortere stukken (dagtochtjes) ga rijden).

Terugdenkend aan de zadelbbreedte: mijn SQlab 611 Active voor op de racefiets functioneerde prima (alhoewel ook nog niet perfect) met maat 15 (14 ook getest en die was te smal), dus maat 16 van de SQlab 602 Active zou dan wel goed moeten zijn.

Wel kan de vorm van het zadel ook invloed hebben, m.n. voor de bil-been plooi (schuren e.d. als het zadel te driehoekig is).
In de winter (of ook in de zomer als het regent) gewoon een zadelhoesje of nog simpeler een plastic zak, ook onder het rijden.
Ik probeer mijn GB Vars (waar ik prima op rijd, maar dat zegt voor een ander niets) droog te houden als ik er niet op zit, maar het ontgaat mij waarom ik er in de regen of in de winter een plastic zak of een hoesje omheen moet doen als ik aan het fietsen ben. Ik vind dat heel vervelend, want glibberig, fietsen.
Fedor schreef:
vr 22 jun, 2018 11:01
bdr schreef:
vr 22 jun, 2018 02:51
Ik rij 40km per dag woon-werk (werk flexibel 3/5-4/5) en ben naar andere zadels op zoek gegaan omdat ik permanente ontstekingen had. De zadels die ik vernoemd heb heb ik allemaal meer dan 1000km uitgeprobeerd...
En heb je wat geschikts gevonden?
Zoals ik hier al schreef:
bdr schreef:
ma 18 jun, 2018 16:29
... rij nu met Infinity Bike Seat wat het beste is voor mij maar veel te duur voor wat het is.
Mijn hoop is dat een gerenomeerde fabrikant het idee achter de Infinity Bike Seat (niet op zitbotjes zitten) overneemt en verbetert. Maar op zich werkt dat zadel wel: ik heb vrijdag met de fietsbroek op mijn funfiets met Trek zadel een toertje van 100km gereden met standaad puist en -ontsteking tot gevolg, ben deze week 4 keer over en weer gefietst met Inifinity Bike Seat en ontsteking is over. Ik zou in de eerste plaats willen dat het zadel wat goedkoper was dan kon ik me een 2de exemplaar permitteren en kon ik met minder voorbehoud het zadel aanbevelen...
@Wim en @PeterVanRijn: Eerst en vooral bedankt voor een on-topic reactie. Het verbaast mij niet dat een lederen zadel tegen een occasionele bui kan, maar wat doen jullie als het weken lang regent en bijna permanent 100% vochtig is zoals eind januari begin februari deze winter? Krijgen jullie de zadels dan nog droog? Moet de fiets verwarmd staan?
Ik had het erbij moeten zetten, maar gelieve ook niet te reageren op de berichten van PietV.
Bedankt alvast...
Wim schreef:
vr 22 jun, 2018 11:04
In de winter (of ook in de zomer als het regent) gewoon een zadelhoesje of nog simpeler een plastic zak, ook onder het rijden.
Waarom zou je er iets tijdens het rijden overheen doen? Als je er op zit wordt het zadel ook niet zomaar nat. Bij een erge hoosbui wel, maar hoe vaak heb je dat?
Ik heb er tijdens het rijden nooit een zak overheen; alleen bij het stallen buiten. Van een zak of hoesje krijg ik maar broei...
In de winter regent het ook meestal niet als ik fiets. :D

Tijdens een erg natte zomervakantie had ik alleen heel incidenteel een zak over het zadel tijdns het fietsen. Het zadel werd altijd weer droog in de uren dat het niet regende en ik fietste. Dat komt dan door mijn 'onderwarmte'. :D

Ik denk dat ook een occasionele bui slecht is voor een leren zadel als het een echt bui is met een aantal millimeters regen. Dan is het zaak de fiets zsm in een droge omgeving te brengen. Thuis is dat zeker in de winter binnen.
Leon schreef:
vr 22 jun, 2018 12:57
In de winter regent het ook meestal niet als ik fiets. :D
Ik doet dat precies andersom: ik fiets niet als het regent. Maar jou regeling is beter omdat je het dan zelf in de hand hebt. :wink:
Hier al vele jaren een tevreden zadel-zitter. Een Brooks B17, met waterdicht zadelhoesje voor parkeren in de regen. Fietsen in de regen geeft geen problemen. En deze zomervakantie(4maanden) elke dag de Craft short met bretels met de infinity c2 man zeem aan. Ik ga hem maar weer eens wassen. Veel fietsplezier iedereen!
Reinder schreef:
vr 22 jun, 2018 14:53
Hier al vele jaren een tevreden zadel-zitter. Een Brooks B17, met waterdicht zadelhoesje voor parkeren in de regen. Fietsen in de regen geeft geen problemen. En deze zomervakantie(4maanden) elke dag de Craft short met bretels met de infinity c2 man zeem aan. Ik ga hem maar weer eens wassen. Veel fietsplezier iedereen!
Dit klinkt hoopgevend. Ik ben echt benieuwd hoe onze Brooks B17 zadels het gaan doen tijdens onze aanstaande fietsvakantie naar Denemarken. De eerste paar honderd kilometers waren al hoopgevend en het zou fijn zijn als we hier goede ervaringen mee blijven opdoen.

Tijdens de proefrit toen wij onze fietsen aanschaften zat er op een exemplaar waar ik op zat al een Brooks B17. Dat zat niet onaardig, maar het glijden op zo'n glad zadeloppervlak leek mij niks. Nu valt het me niet meer op of ik glij of niet, ik zit gewoon.

@Fedor: ik hou je op de hoogte van onze ervaringen. Ik snap je zoektocht, wij hebben een soortgelijke zoektocht ondernomen en hopen met de B17 's het juiste zadel gevonden te hebben. Mocht dat uiteindelijk toch niet het geval zijn, dan laat ik dat uiteraard ook weten.
Edwin* schreef:
vr 22 jun, 2018 15:18
Reinder schreef:
vr 22 jun, 2018 14:53
Hier al vele jaren een tevreden zadel-zitter. Een Brooks B17, met waterdicht zadelhoesje voor parkeren in de regen. Fietsen in de regen geeft geen problemen. En deze zomervakantie(4maanden) elke dag de Craft short met bretels met de infinity c2 man zeem aan. Ik ga hem maar weer eens wassen. Veel fietsplezier iedereen!
Dit klinkt hoopgevend. Ik ben echt benieuwd hoe onze Brooks B17 zadels het gaan doen tijdens onze aanstaande fietsvakantie naar Denemarken. De eerste paar honderd kilometers waren al hoopgevend en het zou fijn zijn als we hier goede ervaringen mee blijven opdoen.

Tijdens de proefrit toen wij onze fietsen aanschaften zat er op een exemplaar waar ik op zat al een Brooks B17. Dat zat niet onaardig, maar het glijden op zo'n glad zadeloppervlak leek mij niks. Nu valt het me niet meer op of ik glij of niet, ik zit gewoon.

@Fedor: ik hou je op de hoogte van onze ervaringen. Ik snap je zoektocht, wij hebben een soortgelijke zoektocht ondernomen en hopen met de B17 's het juiste zadel gevonden te hebben. Mocht dat uiteindelijk toch niet het geval zijn, dan laat ik dat uiteraard ook weten.
Nou kijk aan. 3 tevreden B17 rijders op een rij. In het begin was het bij mij ook wat geglij, maar dat is nu voorbij.
Ik rij ook met een Brooks (B67 Select) en heb sindsdien nooit meer zadelpijn. laatst een rit gemaakt van 80km. Geen seconde pijn of een onprettig gevoel gehad. Had nog veel langer door kunnen fietsen.

Terwijl de zadels die standaard op de fietsen zaten goed waren voor zoveel zadelpijn dat ik na 10km al moest afstappen , 200 meter wandelen om vervolgens weer 10km te fietsen enz. Waardeloos is dat :lol:
Ik heb mijn B67 aan de kant gegooid; binnen 10 min een slapend zaakje wat voor positie dan ook, nu na een Wittkop een Terry Arteria en voor de nieuwe fiets een Terry Fysio klaar liggen.
Shadow schreef:
vr 22 jun, 2018 19:50
Ik heb mijn B67 aan de kant gegooid; binnen 10 min een slapend zaakje wat voor positie dan ook, nu na een Wittkop een Terry Arteria en voor de nieuwe fiets een Terry Fysio klaar liggen.
hier zelfde probleem met de B67, een B17 was voor mij de oplossing
Ben zelf na een lange zoektocht het meest tevreden over een Gilles Berthoud Mente.
ik heb mijn stuur iets hoger dan mijn stuur. Daarom de Mente en niet de Aspin. Misschien dat de Aspin ook had gekund.
Mijn rechter zitbotje zit lager dan mijn linker. Dat maakt dat een leren zadel uiteindelijk de enige oplossing is. Heb kunststof zadels gebruikt waaronder SQ Lab, Terry Fysio en Selle. Brooks B17 zakte te snel door. Gilles Berthoud Mente in 1 keer ingereden tijdens de Groene weg naar de Midddelandse Zee. Wel mbv Assos crème en zalf. Daarna nog wat zadels uitgeprobeerd maar mijn GB zit toch het best. Als deze vervangen wordt is de volgende geen zwarte meer maar naturel. Een zwarte GB blijft afgeven vooral als het vochtig is.
Alfred schreef:
vr 22 jun, 2018 22:42
ik heb mijn stuur iets hoger dan mijn stuur. Daarom de Mente en niet de Aspin.
Ik neem aan stuur hoger dan zadel? ;)
Inderdaad stuur iets hoger dan zadel. :oops:
Vandaag weer geëxperimenteerd: Ergon GP5 handvatten gemonteerd en het zadel enkele graden naar voren gekanteld (dus niet meer horizontaal).

Met de handen op de reguliere grepen zit ik duidelijk op de zitbotjes, met de barend weer iets meer voor op het zadel. Door wisselen (al merkte ik dat (met tegenwind in de polder) ik neiging had meer de (heel lekkere) bar-ends beet te houden) kon de boel wel verlicht worden. Wel bleef ik last houden van de been-bil-overgang (door de zadelrand aan de voorkant). Dit is nu wel te vermijden door meer de reguliere handgrepen te gebruiken maar dan spelen de zitbotjes weer op.

De vorm van het zadel heeft dus waarschijnlijk invloed. Het zou minder een driehoek-model moeten zijn en meer een soort "T".
Bij mijn Brooks heb ik met een veter door de gaatjes van het zadel aan de voor/onderkant bijeen getrokken