door
bdr » vr 22 jun, 2018 02:51
Ik had bij SQLab zadelmeting zitbotjes op 12,5cm afstand[*], computer raadde SQlab 602 active maat 15 of 16cm aan, op aanraden van fietsenmaker 16 genomen. Ik kan alleen maar beamen wat
groverr schreef: ↑ma 18 jun, 2018 23:53
IIk heb ook weleens even op een SQlab zadel gezeten en daar voelde ik juist dat alleen mijn zitbotjes heel gericht werden ondersteund.
Verder ben ik het het eens met wat
Marco Meijerink schreef: ↑di 19 jun, 2018 20:27
Moet wel zeggen dat de een er meer baat bij heeft dan de ander. Mij kan je nog op een driewieler zonder zadel en ik heb nog geen probleem. Lisette is veel gevoeliger en haalt echt veel waarde uit een goed advies. Is ze in ieder geval wel sneller door gaan fietsen.....zonder zadelpijn
want terwijl ik na > 1000km het SQlab zadel met een zucht van verlichting van mijn fiets heb gegooid, rijdt mijn vrouw met hetzelfde zadel nu al vrolijk 6000km. Haar vorige zadel was een Selle Royal gelzadel en dat vond ze ook goed. Zij kan ook uren op een plank zitten.
joukon schreef: ↑di 19 jun, 2018 20:55
Wat ik bijna nooit tegen kom is dat degenen die voor woon-werkverkeer fietsen, last van zadelpijn hebben.
Het is bijna altijd een 'kwaal' bij vakantiefietsers die langere tijd hun werk- en vrije tijdhouding ingewisseld hebben voor 6-8 uur/dag zitten op de fiets. Vaak uren achtereen. Vele dagen achter elkaar.
Ik rij 40km per dag woon-werk (werk flexibel 3/5-4/5) en ben naar andere zadels op zoek gegaan omdat ik permanente ontstekingen had. De zadels die ik vernoemd heb heb ik allemaal meer dan 1000km uitgeprobeerd. Ik rij niet met fietsbroeken maar wel met een memory-foam hoes van Decathlon, wat mijns inziens op hetzelfde neerkomt (ik kan vergelijken want ik heb een fietsbroek voor als ik sexy wil zweten
).
Ik geloof wel dat er een groot verschil is tussen verschillende zadeltypes en denk dat de duitse school (SQlab, Ergon, Selle Royale Scientia) zich veel te veel richt op het concentreren van gewicht op de zitbotjes, terwijl andere zadels zoals lederen zadels -- mits ingereden -- dit net niet doen.
Verder zou ik heel graag willen weten wat de fans van lederen zadels in de winter doen.
[*] MIjns inziens heeft SQlab zadelmeting een nauwkeurigheid van op zijn best 1cm en de uitkomst van de zadelmeting hangt volledig af van wat jij tegen de fietsenmaker zegt. Ik vond het Ergon SFC3 zadel, dat ik zelf gekocht en geprobeerd heb, vele malen beter dan SQlab maar nog teveel Duitse school.