Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
willem.m schreef:
do 04 nov, 2021 15:21
Marjan schreef:
do 04 nov, 2021 14:45
Juist, en als de veelteelt (dus producten waar dieren in verwerkt zijn) niet zo zwaar gesubsidieerd zou zijn, zouden veel mensen al omwille van de portemonnee meer vega producten in het booschappen-mandje gooien. ...
Het gaat niet alleen om die overheidssubsidies, die er trouwens deels op zijn gericht om werkgelegenheid te behouden.

Ook consumenten zelf hebben een verantwoordelijkheid. En wat te denken van supermarkten die weliswaar steeds meer vegaproducten in hun schappen hebben, maar ondertussen ongezonde keuzes blijven stimuleren , en daarmee medeverantwoordelijk zijn voor de groei van het aantal mensen met obesitas, kanker en hart- en vaatziekten. Alles bij elkaar is het dus een heel ingewikkeld probleem, waarvan wel vaststaat dat ongezond en milieubelastend voedsel (zoals te veel vlees) door deze hele keten een niet bepaald positieve rol speelt.
Subsidies dienden ooit na de 2e WO om het productieproces op gang te krijgen. Er was dringend behoefte aan voedsel.
Nu is het een instrument van de lobby.

Ongezonde voeding is voor een deel veroorzaakt door de voedsel en drankindustrie die bijna overal suiker of suikervervangers toevoegt.
Zelfs in producten waar het origineel niet in zit, zoals vlees. Suiker wordt geassocieerd met moedermelk. We zijn ermee groot gebracht in onze eerste levensmaanden. Suiker is een stofje dat ergens in onze hersenen staat voor bevrediging. Tel uit je winst bij voeding en dranken.

Obesitas, kanker, hart- en vaatziekten, er zijn ook andere oorzaken aan te wijzen die oorzaak kunnen zijn dan onze voeding.
Erfelijkheid. 800.000 mensen met longklachten en een net zo grote groep die ernstige hinder heeft van vliegverkeer met als gevolg slapeloze nachten die op hun beurt stressklachten veroorzaken waardoor mensen vroegtijdig komen te overlijden aan hart- en vaatziekten.
Ook mensen die in nachtdienst werken hebben meer kans op krijgen van diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Een belangrijke taak is weggelegd voor onze overheid.
Zij heeft de middelen en wetgeving om voorwaarden scheppend te zijn en de burger handelingsperspectief aan te reiken.
Vaker zie je dat onze overheid zich af keert van de burger, en steeds meer geld uit geeft om in hoger beroep zaken uit te vechten tegen haar eigen burgers. Die overheid ontneemt tegelijk de burger sociale advocatuur door bezuinigingen hierop toe te passen. Die overheid zorgt zo ervoor dat het zelf hoofdrolspeler is in wantrouwen naar de burger toe.
Mogelijk nog een erfenis van de oude bestuurscultuur.
Je hebt net EenVandaag zitten kijken. :D
Vers van de pers:

'Rijkste 1 procent stoot twee keer zoveel uit als de armste helft' - https://nos.nl/l/2404406
De jongste cijfers van CBS laten zien dat de vliegtuigpassagier massaal terug keert. De discussie over de vraag of dat wel wenselijk is, is niet van de grond gekomen.

Over de vraag hoeveel vliegverkeer Nederland nodig heeft bijvoorbeeld heeft niet plaats gevonden.
"We zijn weer op weg terug naar het oude normaal".
Samen telden de vijf luchthavens Schiphol, Eindhoven, Rotterdam, Groningen en Maastricht in het derde kwartaal ruim 12 miljoen passagiers.
Dit aantal is meer dan een verdubbeling in vergelijking met de 5,5 miljoen van vorig jaar.

Die passagiers zijn zich kennelijk niet bewust van vliegschaamte

Edit: demissionair premier Rutte zegt uit angst voor extreemrechts kan Nederland niet meer doen voor het klimaat. Ik schrik hiervan. Misschien wil Rutte wel anders, "maar de crisis waarin Nederlandse politiek verkeert, het gebrek aan inhoudelijke debat en langst durende formatieonderhandelingen uit de geschiedenis maakt duidelijk dat er feitelijk geen plaats meer is voor staatsmanschap".
Ik vind dat wel heel duur voor een kop cappuccino.

Screenshot_20211105-125705.png
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 418524160/
Vliegschaamte?

Om in dat jargon te blijven.
Glasgow is een vijgenblad.
Groei Schiphol wint van wooncrisis: '70.000 huizen kunnen niet worden gebouwd' .
Het Kabinet legde daarbij de bezwaren van 56 gemeenten en vier provincies rondom Schiphol naast zich neer.

https://www.parool.nl/amsterdam/groei-s ... ~bfc6c92f/
Tja, dan hebben we het nog niet eens gehad over de geluidsoverlast.
Frank schreef:
vr 05 nov, 2021 19:41
Tja, dan hebben we het nog niet eens gehad over de geluidsoverlast.
Ook hier geldt: leg de verantwoordelijkheid niet bij een ander en kijk wat je zelf kunt doen. Zo doe ik zelf oortjes in als ik vlieg. Dat scheelt enorm.
willem.m schreef:
vr 05 nov, 2021 19:45
Frank schreef:
vr 05 nov, 2021 19:41
Tja, dan hebben we het nog niet eens gehad over de geluidsoverlast.
Ook hier geldt: leg de verantwoordelijkheid niet bij een ander en kijk wat je zelf kunt doen. Zo doe ik zelf oortjes in als ik vlieg. Dat scheelt enorm.
Vliegherrie? Je bent niet alleen! In de afgelopen 17 weken werd al 48.583 meldingen gedaan door 3.915 mensen die dagelijks herrie ervaren van vliegverkeer.
Afkomstig van SchipholWatch; Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol.
https://schipholwatch.nl/2021/11/04/bew ... ntent=HTML

https://vliegherrie.nl/melding-maken

https://vliegherrie.nl/meldingen-per-gemeente
Dus 3.900 van de 17 miljoen Nederlanders klagen over overlast van vliegtuigen, dat lijkt me geen sterk argument om het vliegverkeer te beperken..
Er zijn natuurlijk veel meer mensen die er last van hebben maar niet klagen. Zelf heb ik ook menigmaal overwogen te klagen als er weer eens een buiten de vlieguren overdenderde maar nooit gedaan.

Bovendien gaat je vergelijking met 17 miljoen mank. Als je alle vormen van overlast telt, heeft in jouw redenering op een gegeven moment niemand nog een goede leefomgeving omdat het aandeel overlasthebbers voor elke afzonderlijke vorm van overlast te laag is om er iets aan te hoeven doen.
17 miljoen Nederlanders?
Ha ja baby's van 0 jaar meegerekend. Die hebben veto recht bij Schiphol als toekomstige generatie om hun aandeel in vliegen op te eisen.
Screenshot_198.png
geluidshinder rond Schiphol

Bronvermelding; https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarte ... nager,info
Toch maar even voor degene die nog niet weten dat deze site ook bestaat. Laat zien waar we het over hebben.
En nog even. De vervuiling van vliegen boven de 10 kilometer hoogte wordt niet meegeteld. Dat scheelt in ieder geval.
Waar die uitstoot blijft is volgens mij nog nooit onderzoek naar gedaan.
Misschien ook wel maar dat komt ter zijner tijd wel als we echt met de rug tegen de muur staan.
Persoonlijk heb ik meer last van het lawaai van bladblazers. Nou hebben we hier in Brabant ook wel meer bos dan in de omgeving van Schiphol. Maar toch: wat een onzinapparaten. Allerlei brave huisvaders in Vught en Boxtel lopen uren met zo'n ding om de rug blad te blazen, terwijl ze er met een goede hark helemaal niet zo veel langer over zouden doen, en gelijk aan hun cardio zouden werken. En jawel, hier is ook al een topic over geweest: viewtopic.php?f=23&t=30138.

PXL_20211106_132855860.jpg
willem.m schreef:
za 06 nov, 2021 14:31
Allerlei brave huisvaders in Vught en Boxtel lopen uren met zo'n ding om de rug blad te blazen, terwijl ze er met een goede hark helemaal niet zo veel langer over zouden doen, en gelijk aan hun cardio zouden werken. En jawel, hier is ook al een topic over geweest: viewtopic.php?f=23&t=30138.


PXL_20211106_132855860.jpg
Zo te zien sparen ze energie om te gaan mtb-en :wink:
(maar je hebt helemaal gelijk)
WimB schreef:
za 06 nov, 2021 14:12
En nog even. De vervuiling van vliegen boven de 10 kilometer hoogte wordt niet meegeteld. Dat scheelt in ieder geval.
Waar die uitstoot blijft is volgens mij nog nooit onderzoek naar gedaan.
Mag ik weten waar je het vandaan hebt dat je weet waar onderzoek naar wordt gedaan en waar niet in dit vakgebied?

Dat er te weinig mee gebeurt, dat zeker. Dat weet ik persoonlijk al 48 jaar, vaanf het moment dat ik ooit een grafiekje zag met langjarige CO2-metingen op Hawaiï. Dat moet rond de energiecrisis in 1973 zijn geweest. Sindsdien vraag ik me af waarom er zo weinig mee gebeurt. Het lijntje is inmiddels een stuk verder.

Afbeelding
Als we Rutte mogen geloven (2021): actie actie actie
Vervolgens (2025): hier heb ik geen actieve herinnering aan.
Screenshot_199.png
Shell en Rutte
WhatsApp Image 2021-11-06 at 14.23.50.jpeg
Climate Change act now
WhatsApp Image 2021-11-06 at 19.02.48.jpeg
De crisis in nu
Vandaag Amsterdam Klimaat demonstratie 6 november 2021.
Even los van de inhoudelijke boodschappen op bovenstaande foto zie ik vooral de rotzooi die men achterlaat
Ik zieuitsluitend karton en papier en verder een paar houten stokjes. Wie zegt dat dit achtergelaten word?
Ik vind het juist bijzonder dat er helemaal geen plastic of blik ligt.