Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx de beste fiets? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Idworx de beste fiets?

131 berichten

bedankt voor de :wink: tip
Topic van 7 jaar geleden, met dezelfde vraag in 2013 :

Is Idworx de beste fiets ??
Jullie meningen gevraagd
jumbo schreef:Topic van 7 jaar geleden, met dezelfde vraag in 2013 :

Is Idworx de beste fiets ??
Jullie meningen gevraagd
Idworx is een merk.
En ja, het is simpelweg het beste merk.
Ja en nee.
waar is mijn reactie gebleven???
Rob
nog een keer, zo ongeveer:

Vaak subjectief:
Twee jaar geleden kwam ik onderweg tot twee maal toe een volgeladen Idworx fiets tegen. Natuurlijk uitproberen. Mijn ervaring was verbijsterend: de idworx fietsen waren weinig koersvast en zwabberden. Toen de eigenaren daarna op mijn volgepakte (stalen) Avaghon fietsten, voelden zij het grote verschil ook. De Avaghon als een tank en koersvast, juist met veel bagage. De eigenaren van de Idworxs (meervoud dus) hadden spijt dat zij niet eerst met 5 kg voor en 15 kg achter de fietsen hadden getest voordat zij tot aankoop overgingen. Over het prijsverschil praat ik maar niet. Rob
Ik heb min of meer de zelfde vraag; ik overweeg de aanschaf van een Idworx ER wanneer de prijs ook inderdaad een fiets oplevert die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Jammer alleen dat Idworx niet graag fietsen uitleent tbv een test/vergelijk/review/etc (behalve dan voor de laatste B&T).
Het test rijden van een fiets met bagage is in de praktijk wel vrij lastig....
Ik heb 2 jaar met een Santos travel master gefietst naar volle tevredenheid.

Sinds een 4 weken nu een idworx ER , helaas kan ik nog niets zeggen over de fiets met volle bepakking. (in de mei vakantie is het zover)
Wel zijn er reeds ruim 500 km afgelegd. Vooral de afwerking vind ik iets mooier, het gewicht licht iets lager dan mijn Santos.

Voordeel is dat je bij Santos je eigen fiets kan samenstellen, bij idworx ben je meer aangewezen op de "standaard" (deze is hoog) fiets.

Er zijn wel fietsen winkels waar je een fiets kan testen, en waarschijnlijk als je het vraagt dan mag je ook wel met je eigen (volle) tassen fietsen.

Als het lukt koop ik vaak het duitse blad trekkingbike ( http://www.trekkingbike.com/tbo/) , daar staan altijd uitgebreide tests in.
Wat AB zegt, het is een merk.
Met hier en daar een handig puntje aan het frame gemonteerd.
tripple butted alu frame.
En een hele mooie stikker ;)

Verder zijn ze wel OK afgemonteerd.

Wil je een betere afgemonteerde fiets dan zul je echt een los frame moeten scoren van een goed merk en je eigen afmontage kiezen.

Conclusie: Idworx is een hoogwaardig afgemonteerde fiets met handige details in het frame. Ben je geintresseerd in een Idworx dan moetje niet over de prijs nadenken,
en zul je een hele leuke fiets onder je kont hebben :)
Bij bike4travel kun je met een Avaghon met net zo veel bagage oefenen als je wilt. Rob
Ik vind Idworx fietsen er gelikt uitzien (veruit best in class) en ze zijn heel behoorlijk afgemonteerd met soms rare missers. Eerlijk gezegd vind ik dat je bij dit soort budget veel meer kwaliteit en waar voor je geld krijgt met een naar eigen keuze afgemonteerde maatfiets zoals van m-gineering. Maar dat is ook een kwestie van smaak en instelling: wil je je fiets gelijk uit het rek, en zonder dat je moeilijke keuzes hoeft te maken, of heb je de bereidheid na te denken wat voor fietser je echt bent, en (samen met de bouwer) na te denken over de vraag wat daar bij hoort? En kun je een beetje geduld opbrengen?
Wim
Tot dat je v-riem als fijnste manier van aandrijven vind dan ben je gauw klaar met idworx.
Zo veel mensen zo veel wensen.
Gewoon veel proef fietsen en waar je het best op rijd is de beste fiets!
jumbo schreef:Topic van 7 jaar geleden, met dezelfde vraag in 2013 :
Is Idworx de beste fiets ??
Jullie meningen gevraagd
Waarom stel je deze vraag? Echt niet om een antwoord te weten te komen.
Leon
Dat vraag ik me ook af.

Maar dat het frame zwabbert, daar heb ik geen last van. Mijn Off Rohler stuurt prima en dan heb ik nog wel de grootste frame maat. Misschien waren die fietsen waar alime het over had verkeerd geladen??
Kor Vos schreef:Dat vraag ik me ook af.

Maar dat het frame zwabbert, daar heb ik geen last van. Mijn Off Rohler stuurt prima en dan heb ik nog wel de grootste frame maat. Misschien waren die fietsen waar alime het over had verkeerd geladen??

Tja , ik weet het ook niet. Ook zwabberen is subjectief. In vergelijking met mijn Avaghon zwabberden ze. Echter in vergelijking met andere fietsen die misschien meer zwabberen , zijn ze wellicht weer koersvast te noemen. In ieder geval zou ik altijd een aantal fietsen proberen met bagage. En mijn Avaghon zwabbert ook minder dan de (aluminium) Santos die ik bij bike4travel ooit probeerde. Maar ja, sommigen willen juist NIET zo'n koersvaste fiets. Oh ja, ik vergelijk wel 28 inch Avaghon met 26 inch Santos. Rob
alime schreef:Maar ja, sommigen willen juist NIET zo'n koersvaste fiets.
Nu haal je dingen door elkaar. Zwabberen is iets anders dan een sportieve geometrie. Of je een fiets met een sportieve geometrie wilt is persoonlijk, maar niemand wil een zwabberfiets waarbij het stuur spontaan begint te trillen als je het niet met beide handen in bedwang houdt, het zogeheten shimmiën.
Of een fiets gaat shimmiën is maar voor een klein deel afhankelijk van de geometrie, maar meer van framestijfheid en bagageverdeling.
Leon
Of... Zoals ik van het weekend op de stand van Snel nog hoorde zeggen; shimmyen heeft ook te maken met de bandbreedte...
Hier scoort de Idworx dan weer minpunten. Als dit waar is dan (ik geloof zelf wel dat Idworx hier goed over nagedacht heeft).
De ER (28) fietst anders dan de OR (26) en de AR (nieuw ontworpen frame) zal weer anders fietsen, dit moet je goed voor ogen houden en denk na waarvoor je de fiets wilt gaan gebruiken.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ga fietsen uitproberen, niet een rondje om de kerk, maar ga uitgebreid proefrijden. Dealers als Rein Veenendaal en Bikefeeling stimuleren dit zelfs en vinden het niet erg als je de fiets een b.v. een dag (of meerdere dagen) gaat testen doe dit bij voorkeur met en zonder bepakking. Een paar oude telefoonboeken voor in de tassen zijn altijd wel te vinden.
Zwabberen (shimmiën) van de fiets heeft vnl. te maken met bandenspanning, framestijfheid en bagageverdeling zoals Leon ook al schreef.
Idworx heeft gewoon hele stijve frames. Ik was bij de AR en de nieuwe Evo frames bang dat de Belt-drive ready frames een stuk minder stijf zouden zijn en aanvoelen, het tegendeel is echter waar, de AR en de Evo frames hebben een loeistijf frame.
Of de iets bredere velgen die Idworx nu monteert hieraan ook een bijdrage leveren, kan ik niet beoordelen.
Zeker in de bergen bij een afdaling heb ik graag een stijf en stabiel frame onder mijn kont. Tot op heden hebben de frames van Idworx, Koga en Gazelle (staal) mij nooit teleurgesteld.
Frits
alime schreef:nog een keer, zo ongeveer:

Vaak subjectief:
Twee jaar geleden kwam ik onderweg tot twee maal toe een volgeladen Idworx fiets tegen. Natuurlijk uitproberen. Mijn ervaring was verbijsterend: de idworx fietsen waren weinig koersvast en zwabberden. Toen de eigenaren daarna op mijn volgepakte (stalen) Avaghon fietsten, voelden zij het grote verschil ook. De Avaghon als een tank en koersvast, juist met veel bagage. De eigenaren van de Idworxs (meervoud dus) hadden spijt dat zij niet eerst met 5 kg voor en 15 kg achter de fietsen hadden getest voordat zij tot aankoop overgingen. Over het prijsverschil praat ik maar niet. Rob
Resonantie is a bitch, maar van zoveel dingen afhankelijk dat je dat niet naar een merk of prijsklasse kunt herleiden. Mijn OR shimmyede juist in de combinatie zware achtertassen+geen voortassen+voordrager.... Uiteindelijk na lang zoeken voordrager eraf gemonteerd en het shimmyen was verdwenen. Ook geen enkele resonantie meegemaakt in afdaling met 60mm bandjes en snelheid van 85 km per uur.

Persoonlijk zou ik me bij de keuze van een frame niet richten op een bepaald merk, maar:

1) je eerst goed afvragen wat de maximale bandbreedte moet zijn waarvan je vind dat je frame dit moet aankunnen (ben je tevreden met krappe max 50mm (of nog minder), of wil je max. 60mm met nog steeds voldoende ruimte tussen de spatborden);

2) bepalen welke wieldiameter je wilt hebben (26"/28")..... Grotere (diameter) wielen rijden soepeler over oneffenheden en hebben in principe meer tractie. Zie het "succes" van 29'ers in de ATB-sport. Een kleiner wiel met korte spaaklengte is theoretisch weer sterker en je hebt in de wereld met 26" een ruime bandenkeuze. Velotraum is een merk die alleen maar fietsen met 26" wielmaat maakt.

Deze twee keuzemomenten (niet volgorde verwisselen) hebben vooral betrekking op waar je wilt gaan fietsen en op wat voor type wegen. Je zult dan ook al een afweging moeten maken of je een geveerde voorvork wilt of niet. Nu kom je automatisch uit bij een selectere deelverzameling frames (en merken).

3) Die frames ga je goed vergelijken wat betreft geometrie, waarbij je goed let op een aantal zaken (lengte bovenbuis, hoek balhoofdbuis, lengte balhoofdbuis, wielbasis, naloop, hoek zitbuis, lengte achtervork, max. bandbreedte)

4) Bij de afmontage zou ik beginnen een keus te maken tussen derailleur of rohloff.... Kies je voor rohloff dan zal je ook een keus moeten maken voor het kettingspansysteem die je frame levert (excentrische bracket, spanveer, verschuifbare patten, horizontale uitvaleinden met kettingspanner (tuggnut))

5) remsysteem: firmtech is bij noodgevallen niet te vervangen voor v-brakes.... of wil je toch remschijven? Als je perse een racestuur wilt, is het ook al handig om nu al na te denken over je remsysteem (je framekeuze bepaalt dit mede, aangezien een racestuur icm magura firmtech nogal een meerprijs kent, een racestuur icm vbrakes is een stuk voordeliger (hs33 past op je vrbakes nokjes).

6) balhoofdstel ((geintegreerd) ahead of klassiek): eerst maximale hoogte van je stuur bepalen (comfort afhankelijk) en dan pas je voorvork op maat laten zagen (scheelt je weer aangepaste aheadpennen en andere kunstgrepen)

7) details (kabelgeleiding, stressreducer, bidonnokken)

8) sloping of horizontale bovenbuis.... bij offroad en steile hellingen heeft een sloping frame zo zijn voordelen.... een sloping frame kan ook gemakkelijker een compacte achtervork + lange balhoofdbuis combineren

9) nadruk op stijf en reactief of slap en comfortabel (afhankelijk van snelheid, gewicht, type rijstijl, kwaliteit bagagedrager, etc).... dus kies je voor ranke dunne buizen of buizen met een grotere diameter/wanddikte

10) vervolgens loop je de rest van het onderdelen keuzecircuit af, die voorzover ik kan overzien, niet al te veel invloed heeft op framekeuze..... oja,

11) staal of alu of carbon of titanium:).... geloof je dat een frame moet kunnen flexen om een hernia te voorkomen, of wil je zonder nazwiepen een strak bochtje kunnen nemen. Titanium kent weer geen onderhoud, carbon is onbetrouwbaar na een valpartij, etc.

12) dealers, service, garantie, merkvertrouwen

13) verliefdheid en vooroordelen

Als je deze punten goed naloopt en overdenkt, kom je automatisch uit bij een aantal (goede) merken, waaronder Idworx, maar bijvoorbeeld ook Velotraum, Tout Terrain, VSF, Thorn, Surly, Santos, Van Nicholas, Koga, Poppink, Avaghon, Vittorio, etc.

Ik heb in mijn zoektocht naar een voor mij en voor mijn doeleinden juiste fiets uiteindelijk gekozen voor een Idworx Off Rohler, omdat ik een 99% psychologisch betrouwbare fiets wilde voor een lange onverharde routes waarbij ik met mijn 95kg en 35kg bagage redelijk probleemloos uit de voeten kan (1% pech is niet te voorspellen). En aangezien Idworx ook hele goede wielen maakt, was de keuze vrij snel gemaakt. Uiteindelijk nul problemen gehad, behalve vroegtijdige slijtage van mijn banden (schuld schwalbe).

Mijn truvativ buitenboordlagers waren na een jaar (en 6000km onverharde stoffige wegen) versleten, en het aluminium stripje in mijn spatborden was redelijk snel gecorrodeerd door de pekel. Dat soort zaken heeft Idworx inmiddels goed verbeterd, (betere lagers, electrokabel door gootje onder spatbord en/of kabel door frame/bagagedrager) waardoor er inmiddels op de huidige versies ER en OR weinig op of aan te merken valt....... behalve het prijskaartje dan.

Heb je liever een ander zadel (brooks ipv gel) dan is er vast wel iets met de dealer te regelen. Glad gesleten CSS velgen en grijze remblokken combineren slecht in de regen, met groene (maar ook met rode) remblokken waren die problemen verholpen. Kortom allemaal zaken die niet zozeer met het frame te maken hebben.

Meest tevreden ben ik over het stuurgedrag, heerlijk rechtuit, stabiel, elke keer voelt het weer alsof elke trap raak is of je nou met of zonder bagage rijdt. Gewoon een lekker gevoel dus, iets waarvan ik denk dat het rechtstreeks met de geometrie van het frame te maken heeft in combinatie met een goed set wielen en een solide bagagedrager. Maar goed, dat zal denk ik een ieder ervaren die verzot is op zijn fiets. Verder vind ik die Off Rohler uitermate breed inzetbaar, zet er een ligstuur op, varieer met de banden (breedte/type) en je hebt een fiets die zich (tot op zekere hoogte) kan meten met een randonneur of atb. Van de acht fietsen die ik heb is dit degene die ik zou overhouden als ik de keuze voor 1 fiets zou moeten maken.

Bedenk wel dat een fiets, net als een auto, altijd onderhoud nodig heeft. En hoe meer je zelf aan onderhoud of noodreperaties kunt doen, hoe prettiger dat is. Een reparatieset voor magura, rohloff en alu is lastig mee te nemen op een lange reis door onherbergzame gebieden.... De kans dat je pech krijgt bij een goed onderhouden fiets is gelukkig heel klein.

Een vriend van me rijdt al 8 jaar woonwerkverkeer op een Easy Rohler. Zijn enige klacht tot nu toe is het brons verkleuren van het Tubus stangetje.
Even ter ontnuchtering :roll:

Frank van Rijn (de Wereldfietser) fietst op een gewoon Gazelle frame.
Ik hoor hem nooit over Shimmyen,Zwibberen, Zwabberen,Nazwiepen etc, etc :wink:
Gewoon goed bepakken, lekker fietsen en van de omgeving genieten :D