Heb ik gedaan. Voor wie ook wil; het gaat om de aflevering 'Wat kost roken' (onder meer uitgezonden op 4 maart 2011). Vermakelijk programma, maar wel erg gebaseerd op schattingen en aannames. De kwestie waar het hier om gaat, komt aan bod in de laatste twee minuten en twintig seconden van bovengenoemde uitzending. Leuk beeld van een bedrijfsanalist die ons voorrekent dat we vanaf ons 60e tot ons 80e medische kosten maken, waarvan een roker 'dus' een deel (in zijn uit de losse pols geschetste grafiek zo'n vijf jaar, eerder in deze discussie genoemd tien jaar) niet maakt.Michael W schreef:Toch maar ff naar de rekenkamer gaan CarlCarl schreef:En die rokers (en obese mensen, en wie weet wie nog meer) krijgen één bypass-operatie en vallen dan geheel gezond tien jaar eerder dood dan de 'gezonde' mensen die nog tien jaar in een verpleeghuis opgenomen zijn?![]()
Maar hieruit wordt mij nog niet duidelijk waarom rokers die ziektekosten niet gewoon eerder in hun leven maken. De analist laat de medische kosten, voor zowel rokers als niet-rokers, lopen vanaf hun zestigste jaar. Maar de 1 miljoen rokers die de vijfenzestig niet halen als gevolg van het roken (eerder in het programma becijferd), zetten die de medische kosten niet gewoon vijftien jaar eerder in? Het zonder enige uitleg gegeven bedrag van 600 miljoen euro aan ziektekosten dat vroegtijdig overlijdende rokers niet uitgeven aan ziektekosten volgens De Rekenkamer, hoe komt men aan dat bedrag? En kosten de rokers die niet vroegtijdig overlijden hetzelfde als niet-rokers, of maken zij extra kosten? Kortom, vermakelijke tv, maar het programma eindigt net waar mijn vraag begint.
En dan hebben we het nog alleen over de rokers, niet over de mensen met overgewicht en andere ongezond levenden die in deze discussie worden genoemd...
Groetjes,
Carl