Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemaandrijving, gebruikersverslag - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Riemaandrijving, gebruikersverslag

238 berichten
Als ik goed heb opgelet zijn er nog geen verhalen van riemen die breken. Zelfs als er met een mes in is gesneden blijft de riem goed.

Neem ik dan een groot risico door op vakantie geen reserve riem mee te nemen? :roll:
Hardstikke leuk dat ze die dingen breken aan de andere kant van de plas met mountainbikes. Maar tot nu toe heb ik nog nooit een vakantiefietser of iemand met een Santos daar over gehoord . . .
Leo van Lierop schreef:
Hardstikke leuk dat ze die dingen breken aan de andere kant van de plas met mountainbikes. Maar tot nu toe heb ik nog nooit een vakantiefietser of iemand met een Santos daar over gehoord . . .
Gek. Er zijn toch al relatief veel gevallen bekend van breuken en meerdere van andere problemen zoals geluiden en aflopen.

Nu net met de sneeuw wordt dit versterkt (net als bij plakkerige modder): doordat de sneeuw/ijs op het achtertandwiel blijft zitten kan de riem eraf lopen of overspringen, beide gevallen kunnen ook tot breuk leiden. Er komt binnenkort een waarschuwing/aanpassing hierover in de gebruiksaanwijzing van Gates.

Ik denk dat de riem en vooral de fiets er omheen nog lang niet klaar is om deze op de markt te zetten. In Februari krijgen de fietsenfabrikanten meer infos van Gates, dan worden alle kritische punten besproken (en wie weet, ook oplossingen getoond).

Mochten dan de oplossingen er zijn, dan moet gekeken worden of het voordeel van de riem, het niet hoeven smeren, aantrekkelijk genoeg blijft tegenover alle extra technische details en kosten die nodig zullen zijn.
Gerrit, dank je voor je antwoord. Ik begon al een donkerbruin vermoeden te krijgen dat er zoiets speelde.
De gebruikerservaringen die lees melden niets over dergelijke problemen. Niet met sneeuw en niet met modder. Met de huidige weersomstandigheden zou ik maar wat graag een riem willen hebben. Mijn ketting was vanmiddag weer één grote bonk roest.
En Marten, hoe was het spelen in de sneeuw?
W
Johojo schreef:De gebruikerservaringen die lees melden niets over dergelijke problemen. Niet met sneeuw en niet met modder. Met de huidige weersomstandigheden zou ik maar wat graag een riem willen hebben. Mijn ketting was vanmiddag weer één grote bonk roest.
waarmee smeer je dan je ketting? Niet met olie?
er zijn relatief veel gevallen bekend? 10%, 20%? van de hoeveel verkocht fietsen?

Er zijn steeds meer grote leveranciers die de fietsen met deze riem aanbieden
(Poison, VSF-F, Trek) dus daarmee ook een grotere gebruikersgroep en ervaring. En dat van die kou en sneeuw ach....als die carbon riem werkt bij BMW's en bijvoorbeeld op een Buell met een dikke 140 pk komt het wel goed bij fietsen.

Mijn volgende trapfiets heeft ook zo'n aandrijving, ik heb na een dikke 4 weken 'sneeuwpret' wel behoefte aan een onderhoudsvrije fiets
idje schreef:waarmee smeer je dan je ketting? Niet met olie?
Jazeker wel, in de huidige omstandigheden met echte ouderwetse kettingolie. Dus geen fancy waxjes die er in no-time af zijn. De smeer ik nu in het geheel in met olie en veeg de restanten niet meer af met een doekje zoals je normaal zou doen. Op deze manier probeer ik een zoutwerende coating erop te krijgen, maar met dit dooiwater wast dat er snel weer af.

Deze methode hanteer ik deze winter voor het eerst en dat werkt vrij aardig. Ware het niet dat ik nu om de 2dagen sta te smeren (de afgelopen 3-4 dagen dus niet met roest als resultaat).

En om een beetje terug naar het onderwerp te gaan: daarom zou ik graag een belt-drive fiets willen. Over een dik jaar op z'n vroegst denk ik mijn woon-werk fiets te vervangen en het liefst door één met Rohloff, belt drive en HS33.
Johojo schreef:
idje schreef:waarmee smeer je dan je ketting? Niet met olie?
Jazeker wel, in de huidige omstandigheden met echte ouderwetse kettingolie. Dus geen fancy waxjes die er in no-time af zijn. De smeer ik nu in het geheel in met olie en veeg de restanten niet meer af met een doekje zoals je normaal zou doen. Op deze manier probeer ik een zoutwerende coating erop te krijgen, maar met dit dooiwater wast dat er snel weer af.

Deze methode hanteer ik deze winter voor het eerst en dat werkt vrij aardig. Ware het niet dat ik nu om de 2dagen sta te smeren (de afgelopen 3-4 dagen dus niet met roest als resultaat).
Kettingkast?
tiopepe schreef:er zijn relatief veel gevallen bekend? 10%, 20%? van de hoeveel verkocht fietsen?

Er zijn steeds meer grote leveranciers die de fietsen met deze riem aanbieden
(Poison, VSF-F, Trek) dus daarmee ook een grotere gebruikersgroep en ervaring. En dat van die kou en sneeuw ach....als die carbon riem werkt bij BMW's en bijvoorbeeld op een Buell met een dikke 140 pk komt het wel goed bij fietsen.

Mijn volgende trapfiets heeft ook zo'n aandrijving, ik heb na een dikke 4 weken 'sneeuwpret' wel behoefte aan een onderhoudsvrije fiets
Vittorio hangt tegenwoordig desgewenst ook een carbon-drive op de fietsen. En ongetwijfeld Avaghon, Vlerick, M-geneering, Snel en Van Herwerden ook.

Op Eric's website De Vakantiefietser staat een interessante discussie over de carbon-drive. Het is alweer een paar maanden geleden dat ik deze helemaal door had gelezen. Maar, ik zeg zo uit m'n hoofd, als kwetsbaarheid word o.a. genoemd dat de carbon-drive niet zijwaarts mag buigen; Er is slechts een zeer krappe tolerantie. Daarmee worden er zeer hoge eisen aan het frame gesteld. En de snaar in een auto is afgeschermd tegen obstakels op de weg. Op een fiets echter niet. Toch is deze carbon-drive natuurlijk de toekomst. 8)
@cyclemaniac

die discussie heb ik ook gelezen inclusief het commentaar mbt het gebruik bij motorfietsen. Het vervangen van de riem zou een probleem kunnen zijn.....? Het vervangen van remblokken kan ook een probleem zijn, het niet juist monteren van remblokken kan ook zeer ernstige gevolgen hebben, toch hebben zo'n beetje alle moderne motorfietsen schijfremmen/remblokken.

En inderdaad die carbon belt heeft de toekomst :wink:
idje schreef:
Kettingkast?
Voor een fiets met derailleur?
Johojo schreef:
idje schreef:
Kettingkast?
Voor een fiets met derailleur?
Vermoede ik al.
Johojo schreef:Voor een fiets met derailleur?
Daar rijd ik ook mee. Met dit weer zou ik me niet druk maken om vuil of pekel. Er is niet heel veel aan te doen. Af en toe de grootste klodders weghalen en vooral goed blijven smeren. Niet met dat dry spul maar met wet smeermiddel wat een beetje blijft plakken. Het grootste euvel met dit weer is dat er ijs tussen de tandwielen gaat zitten en het schakelen niet lekker meer gaat.

Een Rohloff naaf zou wat dat betreft wel een hele verbetering zijn. Als het kan met een riemaandrijving, het scheelt immers zo weer 2 kilootjes aan gewicht. Het onderhoud wat wegvalt zou ik niet zo heel boeiend vinden. Poetsen moet je toch. Wat ik wel boeiend vind is betrouwbaarheid, dat moet wel gegarandeerd zijn!
Leo van Lierop schreef:
Johojo schreef:Voor een fiets met derailleur?
Daar rijd ik ook mee. Met dit weer zou ik me niet druk maken om vuil of pekel. Er is niet heel veel aan te doen. Af en toe de grootste klodders weghalen en vooral goed blijven smeren. Niet met dat dry spul maar met wet smeermiddel wat een beetje blijft plakken. Het grootste euvel met dit weer is dat er ijs tussen de tandwielen gaat zitten en het schakelen niet lekker meer gaat.

Een Rohloff naaf zou wat dat betreft wel een hele verbetering zijn. Als het kan met een riemaandrijving, het scheelt immers zo weer 2 kilootjes aan gewicht. Het onderhoud wat wegvalt zou ik niet zo heel boeiend vinden. Poetsen moet je toch. Wat ik wel boeiend vind is betrouwbaarheid, dat moet wel gegarandeerd zijn!
Heel goed:geen dry spul! Dat smeert echt niet bij nat weer.

Een riemfiets is niet lichter dan een zelfde soort fiets die alleen voor de ketting gemaakt is. Je spaart misschien ca. 110 g bij de tandwielen en de riem, maar daarvoor moet je een snubber en het deelbare frame aan gewicht er weer bij doen.

Betrouwbaarheid is op het moment nog ver weg van "gegarandeerd zijn"!
Met alle cross-over technologie heb je een periode waarin de nieuwe fabrikanten en gebruikers zich moeten inregelen op de nieuwe spelregels. Dat zagen we bij indexversnellingen, aluminium, carbon en nu ook bij de Gates tandriem. Uit de tijd dat automotoren overgingen op tandriemen zijn ook prachtige horrorstories op te diepen, nu zijn die dingen als je je aan de voorschriften houdt redelijk probleemloos

Neemt niet weg dat een €10 aandrijving met ketting in de huidige fietscultuur behoorlijk Idiotensicher is, en dat niveau gaat een Gates riem nooit halen. De huidige fietsconsument heeft zich tot nu toe echter nog nooit laten weerhouden robuustheid in te leveren voor andere features :D :D
Tsja, ik weet eerlijk gezegd niet of het van mij verstandig is om hierop te reageren. Zoals jullie weten test ik de riem voor Santos. En zoals jullie wellicht ook hebben gezien is dat ik op dit soort topics nauwelijks meer reageer. Maar via de mail worden mij veel vragen gesteld en naast tester ben ik vooral wereldfietser die met goed degelijk spul de wereld wil over fietsen en die daarbij meer tegenkomt dan de gemiddelde vakantiefietser. Met meer dan 26 jaar ervaring kan ik wel wat zeggen over fietstechnieken. Voor de goede orde: ik fiets op een fiets met een rohloff naaf en een riem zonder snubber. Even een paar stellingen:

* De riem schiet niet door in modderige omstandigheden. Naast mij heb ik nog geen gebruikers van de riem (en dat zijn er gelukkig steeds meer) gehoord die dit hebben ervaren. In testsituaties zal dat ongetwijfeld voorkomen maar daarin ben ik niet geinteresseerd. Ik ben geinteresseerd in de praktijk
* Olieverlies door de Rohloff naaf (belachelijk eigenlijk dat dat nog steeds gebeurt) komt niet makkelijk op de riem terecht. Het tandwiel heeft een opstaande rand waar de olie niet voorbij komt. Mij is het nog nooit gebeurt en ik fiets al meer dan 1,5 jaar met de riem.
* In sneeuw en ijs is de riem fantastisch. Blijft het gewoon altijd doen.
* Riem zelf geinstalleerd. Wordt heel moeilijk over gedaan maar is erg simpel. Makkelijker dan een ketting vervangen. Riem erop leggen, even terug draaien en kijken of je een haardikte speling bij de randen van de twee tandwielen hebt.
* De snubber (of hoe dat ding ook mag heten) heb ik niet en wil ik ook niet hebben. Nooit nodig gehad en ik geloof dat ik toch wel redelijk wat kracht kan zetten :lol:
* Bij een busrit in Indonesie (ik geef het toe: we hebben een stukje met de bus getoerd :shock: ) had ik bij het demonteren van mijn fiets compleet schone handen. Bij het vastpakken van Lisette's fiets (ketting) zat de smurrie tot achter mijn oren.
* Bij het vervoer in de bus heb ik wel extra aandacht besteed aan het niet knikken van de riem.
* Prijs vind ik van de riem nog erg pittig. Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
* Voor mij is de betrouwbaarheid en, zoals Gerrit Gaastra het noemt, garandeert zijn van de riem al lang een gepasseerd station. Natuurlijk begrijp ik dat puristen nog elk klein puntje onder de loep willen nemen maar ik als gebruiker heb daar niet zoveel aan. Bij mij mot het spul het gewoon doen, heel blijven en weinig onderhoud geven. En dat doet het.
* In theorie is de riemaandrijving iets lichter kwa gewicht dan de ketting. In de praktijk zal het mij een worst zijn. Dat gaat procentueel om lage waardes waar ik als wereldfietser niets mee kan.
* Lisette baalt verschrikkelijk dat haar stalen frame nog geen mogelijkheid heeft tot riemaandrijving :lol:

grt
Marco