Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemaandrijving, gebruikersverslag - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Riemaandrijving, gebruikersverslag

238 berichten
Heeft een belt drive geen last van de sneeuw?
Haike schreef:Dan zal elke fabrikant van fietsonderdelen zich moeten gaan toeleggen op een interne naafversnelling, want dan is de tijd van de derailleur geweest.
Nou, dat lijkt me wat overdreven. Na de uitvinding van de auto bestaan trein en fiets ook nog. Sinds de TV bestaat de radio nog. En sinds zonnecellen bestaan windmolens ook nog steeds*. Het gaat er niet om wat zal blijven bestaan ja of nee, maar voor welke toepassing iets het meest geschikt is. Een fiets beltaandrijving zal de ketting alleen echt helemaal verdringen als hij sterker, betrouwbaarder en duurzamer, lichter én in alle prijssebmenten goedkoper is.
Leon

* ivm het CO2-probleem is de vraag welke duurzame energiebronnen we moeten doorontwikkelen m.i. irrelevant, we zullen ze allemaal (moeten) doorontwikkelen en inzetten.
Ik kan me ook wel vinden in jouw zienswijze Leon, ik denk ook niet dat de fietsketting voor eeuwig zal verdwijnen, maar ze zal wel flinke concurrentie krijgen en dat zal wel markt verschuivingen geven. Verder weet ik niet of nou moeten inzetten op de techniek wat betreft kerncentrales zolang we het probleem van het afval daarvan niet onder de knie hebben....
Een fietsketting is uitermate efficient en relatief goedkoop. Dat zal echt niet zo snel verdwijnen.
@Leo: nee, de riem heef geen last van sneeuw, ijs, enz. Maar dat heeft een ketting zonder kettingspanner met een Rohloff naaf ook niet echt. Hoogtes moet je af en toe wat olie op je ketting doen.
@Haike: nee hoor, de derailleur zal niet zo snel verdwijnen. Het blijft nu eenmaal een redelijke lichte oplossing. En als je de boel goed onderhoud is het ook een hele goede oplossing. Niks mis mee.
Het is het onderhouden dat zo 'n pijn doet bij mij.... :lol:
Mijn voorspelling voor 2010: Er komt een riem op de markt die je eenmalig - dus voor de eerste montage - kunt lijmen.
En dan gaat het hard. Dan is het grootste struikelblok van riemaandrijving verdwenen. Dan kun je ook alle bestaande frames ombouwen naar fietsen met riemaandrijving.

Gerd
GerdC schreef:Mijn voorspelling voor 2010: Er komt een riem op de markt die je eenmalig - dus voor de eerste montage - kunt lijmen.
En dan gaat het hard. Dan is het grootste struikelblok van riemaandrijving verdwenen. Dan kun je ook alle bestaande frames ombouwen naar fietsen met riemaandrijving.

Gerd
En ik voorspel dat dit niet gaat gebeuren! :lol:
GerdC schreef:Mijn voorspelling voor 2010: Er komt een riem op de markt die je eenmalig - dus voor de eerste montage - kunt lijmen.
De analogie met de aloude koude kernfusie is groot, inclusief dat het heel leuk zou zijn :D
Leon
GerdC schreef:Mijn voorspelling voor 2010: Er komt een riem op de markt die je eenmalig - dus voor de eerste montage - kunt lijmen.
En dan gaat het hard. Dan is het grootste struikelblok van riemaandrijving verdwenen. Dan kun je ook alle bestaande frames ombouwen naar fietsen met riemaandrijving.

Gerd
Dat gaat niet lukken een PU belt lijmen.
Misschien met de ouderwetse riemverbinders met een bevestigingspees.
GerdC schreef:Mijn voorspelling voor 2010: Er komt een riem op de markt die je eenmalig - dus voor de eerste montage - kunt lijmen.
Mijn voorspelling: de introductie zal over 102 dagen plaatsvinden, ongetwijfeld met het type evenement waarbij de eerste 50 of 100 aanwezige wereldfieters gratis een exemplaar kunnen afhalen ;)
m-gineering schreef:
GerdC schreef:Mijn voorspelling voor 2010: Er komt een riem op de markt die je eenmalig - dus voor de eerste montage - kunt lijmen.
Mijn voorspelling: de introductie zal over 102 dagen plaatsvinden, ongetwijfeld met het type evenement waarbij de eerste 50 of 100 aanwezige wereldfieters gratis een exemplaar kunnen afhalen ;)
Klopt, op een dinsdag!
dat is mooi heb nu een santos met riem bevalt 100 % :D
wat een genot :P
ik zal er zijn in april :!:
ga ik alle fietsen van de familie ombouwen :idea:
Het is misschien ene beetje vroeg, maar is er al een vergelijking tussen de koga belt drive en de santos belt drive?
jefi schreef: ik zal er zijn in april :!:
ja, de eerste ......... :lol:
eenzame schreef:
jefi schreef: ik zal er zijn in april :!:
ja, de eerste ......... :lol:
ja dat schrijf ik maar dan wel als eerste en sta ik voor aan
krijg ik misschien korting op 01.04 :D
Heb mijn riem op de elfde van de elfde al ontvangen. Maar die werkt alleen in combinatie met carbon frames aangezien fiets + riem na aanbrengen riem weer in de autoklaaf moeten om de riem goed te lijmen 8)

Riem is een ideale oplossing in de winter, vind die Santos met Rohloff ook erg mooi maar om nou met een fiets van dik 3000 Euro door de pekel te gaan rijden..... :?:
Juist met een fiets van 3000 euro moet je door de pekel rijden. Waarom koop je anders een fiets van 3000 euro? Een fiets van 3000 euro kopen en dan alleen op zonnige dagen rijden is pas kapitaalvernietiging. Sterker nog: met een fiets van 3000 euro moet je van bergen af donderen, door de modder crossen, ijsbergen beklimmen, moerassen doorsteken, woestijnen doorkruisen, enz, enz.
Het zijn gebruiksvoorwerpen, niets meer :lol:
Ik rijd er bijvoorbeeld elke dag mee naar mijn werk. :lol:
tiopepe schreef:Heb mijn riem op de elfde van de elfde al ontvangen. Maar die werkt alleen in combinatie met carbon frames aangezien fiets + riem na aanbrengen riem weer in de autoklaaf moeten om de riem goed te lijmen 8)

Riem is een ideale oplossing in de winter, vind die Santos met Rohloff ook erg mooi maar om nou met een fiets van dik 3000 Euro door de pekel te gaan rijden..... :?:
Juist wel, en anders had hij maar geen fiets moeten worden. Als je zo gaat redeneren moet je een pakhuis kopen waar je spullen koel en donker kan bewaren, en waar ze niet beschadigd kunnen worden. Maar heb je er dan nog plezier van? :wink:
Tsja zoveel mensen zoveel wensen...
Vroeger toen de schepen nog van hout waren en de mannen van staal en je nog fietsbanden had met antiplof reed ik altijd met de motor naar m'n werk. In die periode ook een pekelfiets gekocht speciaal voor winterse omstandigheden. Daardoor bleef m'n toerfiets netjes in orde en is dik 25 jaar later nog steeds in gebruik, de pekelfiets is reeds vele jaren geleden overleden. Iets soortgelijks gaat bij mij nu ook op voor trapfietsen, zeker daar ik absoluut geen zin heb om iedere dag m'n fiets te poetsen.
Derhalve wacht ik nog wel even af totdat er een betaalbare en goede pekeltrapfiets met riem aandrijving komt :wink: