Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Less is more: op weg naar een lichtere kampeeruitrusting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Less is more: op weg naar een lichtere kampeeruitrusting

Lichter betekent vaak ook compacter om mee te nemen. Met minder benodigde volume kun je kleinere, dus ook lichtere, tassen gebruiken.
Daarin kun je heel ver gaan....... :wink:
Dat begrijp ik, maar ik doe mijn tent en slaapzakken niet in een fietstas, maar er boven op. Als je een tent en slaapzakken in je fietstassen doet, dan lijkt mij maar twee achtertassen onmogelijk...
Ik had dat juist gedaan bij het Najaarsweekend, en had alleen de regenkleding en het stoeltje op de bagagedrager. Dat ging zonder problemen.

Houd er rekening mee dat een natte slaapzak weinig meer isoleert. Beter dus scheidt je natte materialen zoals een tent en regenkleding, af van de droge materialen zoals een slaapzak en kleding... :wink:
Normaal gaat de tent bij mij altijd op de drager (en slaapzak en kleding in een waterdichte zijtas), maar ook ik ben wat aan het experimenteren.
JesseL schreef:Dat begrijp ik, maar ik doe mijn tent en slaapzakken niet in een fietstas, maar er boven op. Als je een tent en slaapzakken in je fietstassen doet, dan lijkt mij maar twee achtertassen onmogelijk...
Hoi Jesse,
Onmogelijk? Kom eens kijken op de beurs in Rotterdam. Daar laat ik zien dat alles (tent, slaapzak, matje, kleding, keuken, eten, kaart, cosmetica, slippers, regenjas/broek) in twee tassen past, zonder losse spullen bovenop. Ik ben overigens niet de enige die het zo doet, hoor.
Onmogelijk is het zeker niet Jim, maar geef wel toe dat jij niet gauw koud hebt :lol:
Ja onmogelijk was wellicht wat sterk uitgedrukt en als ik het nu zo bedenk, kan er door het weglaten van de kinderen wellicht nog meer bespaard worden (ook aan keuken gerei en kookspullen). Maar krap is het wel en ik weet dat Jim bekend staat als de superlichtgewicht fietser. :wink:
Slaapzakken hadden wij dit jaar ook in een achtertas, maar het jaar ervoor in een drysack bovenop.
Feit is gewoon dat je met kinderen net iets minder zuinig kan zijn qua gewicht dan voor jezelf. Je kan met kinderen (één van bijna 4 en één van 8 maanden) niet het risico lopen dat ze het te koud hebben, geen droge kleren, te weinig eten etc.
Maar goed met zulke kleine kinderen is het ook nog niet het echte "wereld fietsen".
Als ik met het gezin ga heb ik ook een voordrager op mijn fiets - met tasssen. Dat is inderdaad een heel ander verhaal.
Ach, weinig gewicht en weinig tassen zijn 2 verschillende dingen... Wij, als verstokte tandem-vakantiefietsers, doen het samen al jaren met maar 2 achter en 2 voortasjes. Op een tandem heb je nou eenmaal maar 1 achter en 1 voordrager... Toch komen we echt wel op die 15 kilo bagage, schat ik zo, dus met licht en compact heeft dat weinig te maken. Meer met goed in kunnen pakken, en slimme (dus kleine) dingen meenemen. Vooral met kleding en toiletartikelen werkt dat. Kookdingen zijn bij ons notoir groot (benzinebrander + fles, pannen, etc), en er gaat meestal ook een overdaad aan reparatiespul en reserve onderdelen mee. 't Meeste nog nooit gebruikt, maar je wilt toch niet zonder zitten. Slaapzak is klein genoeg voor in de tas, tent en matje gaan achterop. We zijn allebei dun en houden van elkaar dus we slapen samen op een breed 1persoons matje :-) Maar we kopen onderweg etensvoorraad zodat we kunnen koken, en sjouwden we afgelopen zomer (Sardinie, 38-43 graden...) soms 7 liter water mee. Ik denk niet dat een tent van een kilo'tje lichter dan nog veel uitmaakt :-) Kortom: compact: ja zeker. Licht: no way.
Afbeelding

Als ik kort op pad ga, rijd ik met deze setup. Slaapzak, matje, kleding en lichtgewicht tentje passen in de tassen. In een klein rugzakje nog wat klein spul. Prima om comfortabel enkele dagen op pad te gaan. De fiets rijdt natuurlijk veel speelser met zo weinig gewicht. Van de zomer in Noorwegen reed ik met voor- en achtertassen plus aanhanfiets (en kind). Is ook niks mis mee. maar klimt uiteraard minder snel.
Wat is dit? Een Salsa?
Salsa Fargo.
Of deze?

Afbeelding

Volgens mij kan Wim deze wel waarderen. :wink:
Rivendell.... :D
Yep een Atlantis. In het echt nog mooier. De belading is, wat zullen we zeggen, fantasierijk. Dit is gewoon net teveel voor de zadeltas stuurtas combinatie. Bij zo'n stevig frame kun je denk ik beter gewoon achtertassen nemen.
Fietspompjes zijn er trouwens ook in heel wat verschillende gewichten.

Klein overzichtje met TYPE, GEWICHT, BAR, PRIJS.

Zefal Xlight 46gr 7B 24.00
Topeak Micro Rocket ALT 78gr 11B 29.95
Lezyne Carbon Drive M 82gr 8B 69.90
SKS Rookie 115gr 6B 7.95
Topeak Morph Mini 170gr 11B 30.95
Lezyne Micro Floor pomp 221gr 11B 34.90
Zefal HPX ASV Pomp 250gr 9B 24.95

Zo kan je dus ook gewicht besparen als je dat wilt.

Zelf heb ik een Topeak Mini 148gr 9B, pompt wel lekker. 8)
Wie denkt dat Jim een klein tentje heeft, kan voor de gein eens dit verhaal lezen van 2 gesponsorde atleten (de een 183cm lang en de ander 196cm lang) die samen in dat tentje verblijven bij hardloopwedstrijden in de bergen.