Het is geweten dat constructief het zwakste punt van een fiets het achterwiel is. Zeker voor een tandem. Op mijn "gewone" reisfiets (Villiger Cabonga) heb ik 26", derailleurversnelling, 36 sapim spaken, oude spoetnik velg met XT naaf. Nooit spaakbreuk gehad. ('k zou dus nooit een Rohloff overwegen )
Op onze beginners tandem, 28" gebuste velg van lage kwaliteit, komt spaakbreuk dus wel voor. We kijken uit naar een nieuwe tandem om in Europa en eventueel ook verder (midden oosten) een half jaar rond te trekken.
Graag uw mening wat voor u het beste lijkt... (beste: duurzaamheid, eenvoudigst te repareren, kwaliteit/kost...)
Mijn voorkeur gaat naar naar 26" velg, 36 gaats (overal te vinden). Welke naaf is geschikt en welke dikte van spaken? Te dikke spaken geeft kans op schuren naaf... Welke naven zijn uitstekend met hoge flens? Ik denk dat een goed achterwiel, 36 gaats met een uitstekende (dure?) naaf, gecombineerd met een derailleur, de beste beproefste oplossing moet zijn.
Anderzijds bestaat de mogelijkheid om Rohloff naafversnelling te overwegen zodat je een sterk symmetrisch gespaakt wiel krijgt. Maar hier twijfel ik of die velgen wel normale (gemakkelijk te vinden) velgen zijn. (grote naaf, schuinere hoek in de velg, andere positionering van de spaakgaten). Gebruikt men daarom speciale velgen en spaakt men 2X gekruist? Hierover refereer ik naar topic "Is spaakbreuk in het achterwiel normaal?" (over Rohloff en spaakbreuk). Is het niet "beter" om meer geld uit te geven aan een uitstekend en sterke naaf, dito velg en spaken, gecombineerd met een doorsnee derailleur.... en bv. zo geld uit te sparen voor S&S couplers?
Dank voor de info.
Op onze beginners tandem, 28" gebuste velg van lage kwaliteit, komt spaakbreuk dus wel voor. We kijken uit naar een nieuwe tandem om in Europa en eventueel ook verder (midden oosten) een half jaar rond te trekken.
Graag uw mening wat voor u het beste lijkt... (beste: duurzaamheid, eenvoudigst te repareren, kwaliteit/kost...)
Mijn voorkeur gaat naar naar 26" velg, 36 gaats (overal te vinden). Welke naaf is geschikt en welke dikte van spaken? Te dikke spaken geeft kans op schuren naaf... Welke naven zijn uitstekend met hoge flens? Ik denk dat een goed achterwiel, 36 gaats met een uitstekende (dure?) naaf, gecombineerd met een derailleur, de beste beproefste oplossing moet zijn.
Anderzijds bestaat de mogelijkheid om Rohloff naafversnelling te overwegen zodat je een sterk symmetrisch gespaakt wiel krijgt. Maar hier twijfel ik of die velgen wel normale (gemakkelijk te vinden) velgen zijn. (grote naaf, schuinere hoek in de velg, andere positionering van de spaakgaten). Gebruikt men daarom speciale velgen en spaakt men 2X gekruist? Hierover refereer ik naar topic "Is spaakbreuk in het achterwiel normaal?" (over Rohloff en spaakbreuk). Is het niet "beter" om meer geld uit te geven aan een uitstekend en sterke naaf, dito velg en spaken, gecombineerd met een doorsnee derailleur.... en bv. zo geld uit te sparen voor S&S couplers?
Dank voor de info.