Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kijk nu wat er gebeurde met mijn xt-naaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kijk nu wat er gebeurde met mijn xt-naaf

Hoge flens naven.... dat waren nog eens tijden :D

Haike schreef:Hoge flens naven.... dat waren nog eens tijden :D
??? Die tijden zijn nog niet over hoor:
Afbeelding

:D

Tuurlijk is het er nog, maar vroeger heb ik daar nog wel gesprekken over gevoerd, "Neem je hoge of lage flensnaven?" Die gesprekken hoor ik nooit meer om me heen, en ik denk ook niet dat ik bij het bestellen van een KOGA Signature daar een keuze uit kan maken...... :D

Vroeger zat het veel meer in het standaard assortiment dan nu.

koenie schreef:
36, een Exal velg.
Wordt die naaf zwakker omdat er 36 gaatjes in zitten, ipv 32 ?
Waarom een Exal velg?
Waarom niet gelijk iets heel goeds (voor zeer weinig geld overigens; 25 euro) ?

De V-vormige (o.a. Rigida DP2000) velg is een veel beter concept/ veel sterker, veel meer hufterproof.

http://www.rigida.com/ned/produits/mtb_ ... _2000.html#

Bij deze V-velg zit er veel velg-materiaal in de top van de V zodat er geen busjes meer nodig zijn; wat er niet zit kan ook niet kapot gaan.

Over het algemeen wordt gezegt dat het achterwiel van een fiets constructief het zwakste/gevoeligste punt is.

En van dat achterwiel is de velg het meest bepalende/gevoelige.
Nee, niet zoals verwacht, de spaken omdat moderne butted spaken (2,0-1,8-2,0), mits onder hoge + onderling gelijkmatige spanning, absoluut niet meer kapot gaan.

Spaakspanning moet zo hoog mogelijk/volgens fabrikant voorschrift zijn
en dat kan alleen maar met zeer stevige velgen anders gaat de velg al 'wokkelen' tijdens wielbouw/het spannen van de spaken.
Lage spanning levert 'jutteren' aan de spaakuiteinden op wat zorgt voor verwoesting van naaf en/of spaak en/of velg.

Kortom: Wil je een echt betere fiets, investeer dan een paar honderd gram extra in de velgen; dwz koop 3cm hoge V-vormige velgen.
De goedkoopste/simpelste verbetering aan elke fiets.

Mooie velg die je ons aanraadt, maar ik heb liever een 40spaaks exemplaar achteraan.

Roadster schreef: Waarom een Exal velg?
Waarom niet gelijk iets heel goeds (voor zeer weinig geld overigens; 25 euro) ?
Goh, waarom een Exal velg ?

Omdat ik nog nooit het minste probleem heb gehad met mijn Exal velgen.
Na het grootste stuk van de Great Divide gefietst te hebben was er een barst in men frame, men voorste tubus drager 2 keer gescheurd, hebben ze men achteras al een keer moeten aandraaien, maar die Exal velgen die Santos levert .... die hebben geen krimp gegeven.

Maar ik zal zeker ook een keertje kijken naar wat jij hier aanraadt.
Even een oudere koei uit de sloot:

Hetzelfde als bij Koenie:

Gisteren even lekker fietsen, (zonder bagage) en gelukkig slechts 300 m van huis : knap............. spaak ? nee, stuk uit de XT flens 40 spaaks, uiteraard met spaak en al.

Koga Randonneur 2005 met ca 20.000 km, slechts 1x spaakbreuk gehad, regelmatig onderhoud enz.enz.
Ja,ja, ik weet het, ik reis zwaar. Maar toch blijft het totaal gewicht redelijk binnen de door Koga gehanteerde grenzen. ik 90+ bagage 35 fiets 20 = 145 kg.

Koga geeft slechts 2 jaar garantie, en dan ook nog alleen aan de eerste eigenaar ( vlgs mijn fietsman in Winschoten) zit nu in Grou, geen Koga dealer, dus via Winschoten een nieuw wiel besteld. Koga levert niet aan niet dealers...................

Gewoon even mijn gram spuien, vroeger was het veel sterker, mijn oude Giant expedition heeft zeker 2x zoveel gelopen, nooit problemen gehad met flens, toch ook Shimano.

Vroeger........was alles beter..????


Groet

Jans
Dat zeiden ze vroeger ook al.
of nog vroeger is nu voorbij
Al moet ik zeggen in de strijd om gewicht en design vergeet men schijnbaar vaak toch degelijkheid uit het oog. Niet alleen bij fietsen, maar ook bvb bij tenten.

Willem
Wat Jans overkwam, hoeft dus niet en dat weten ze bij Shimano ook best: 40-gaats XT naven hebben wel erg veel "gat" en weinig "vlees".
De XT tandemnaven, 40 of 48 gaats, zien er héél anders uit en houden bij mij lekker vol! (afkloppen....)
Dit is inderdaad precies de reden dat er hier geen gewone 40 gaats naven binnenkomen. Je verplaatst het probleem van een gebroken spaak naar een gescheurde naaf. Wie toch echt meer dan 36 spaken wil kan inderdaad beter een tandem naaf kopen, en dan ook maar gelijk met 48 spaken. Overigens heb ik ook bij onze tandem nooit spaakbreuk gehad met een 36 spaaks 26 inch wiel.
Wim
Jans Kinds schreef:Koga geeft slechts 2 jaar garantie, en dan ook nog alleen aan de eerste eigenaar ( vlgs mijn fietsman in Winschoten) zit nu in Grou, geen Koga dealer, dus via Winschoten een nieuw wiel besteld. Koga levert niet aan niet dealers.
Wat een onzin. Het recht op garantie mag niet worden beperkt of uitgesloten. Ken je de reclame op TV niet?? :wink:

Je hebt uitsluitend met de verkopende partij te maken.
Een flens die kapot gaat voldoet zeker niet aan de normale gebruiksverwachtingen die een consument aan een produkt mag stellen.
Je hebt derhalve gewoon recht op garantie van de verkopende partij. Met Koga heb je gewoon niets te maken. Koga stelt terrecht dat je geen partij voor hen bent in deze zaak. Eigenlijk nemen ze je daar zelfs mee in bescherming. (Zie ook het draadje over kappotte velgen bij Idworx. Idworx levert een nieuwe velg en ontneemt de consument daarmee het recht op garantie bij de verkoper)
Heb recentelijk de wielset op mijn Vittorio (frame destijds los laten bouwen, fiets verder opgebouwd met onderdelen van een oude (gebroken) fiets) maar eens vervangen. Ik wilde sterkere wielen, omdat er de laatste jaren toch regelmatig wat spaken uit mijn achterwiel begonnen te springen. Dit waren Alesa velgen met Alivio naven, 36spaaks. Nu rijd ik dus op een vittorio 48 spaaks achterwiel met Shimano HF08 tandemnaaf, Sapim extra strong spaken en een Exal SP19 velg. Van voren zit er een SON naafdynamo in, 36 spaaks. Het weegt wat, het kost wat, maar dan heb je ook wat. Het ziet er alleen al super degelijk uit. De HF08 heeft inderdaad een lekkere hoge flens, zodat er veel "vlees" rond de spaakgaten zit.
Bij de Koga van mijn vriendin (40-spaaks achterwiel met XT naaf) is dit helaas wat aan de magere kant.
De vittorio wielen zijn trouwens via de webshop op hun site te bestellen, mocht er iemand interesse hebben.

grtz!
Read this:

Afbeelding


Vertelt wereklijk alles over wielen, vlechtmethoden, naven, velgen maar met name het krachtenspel in een wiel wordt er erg duidelijk in uitgelegd.


PS: helaas niet heel gemakkelijk verkrijgbaar :(


Groet van Yohta


Found this 4 u'll though :D

http://www.icelord.net
Een DT Swiss 340 is er ook niet ongevoelig aan. En zoiets gebeurt altijd als je ver van huis bent :cry:

Afbeelding