Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterslaapzak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Winterslaapzak

Goed om mee te denken met het benodigde. Maar dan moet je geen lariekoek gaan roepen. Donzen slaapzakken worden al jaren geïmpregneerd, en een donzen slaapzak is al jaren kleiner in te pakken dan een synthetische. Je moet ze alleen niet strak willen oprollen, maar dat is een kwestie van inpak"techniek".

Re:

Shane schreef:Dat is idd een belevenis, het zou zo maar een winkel in Thailand kunnen zijn :) .

Maar ik ben toch geslaagd, Het is een Tatteljee jeti geworden nylon/nylon tot -10 5cm langer dan standaard dus 1300g. Ik heb ook voor gekozen om een inritslaken te nemen van katoen, (wel 500g maar toch lekker, en kan altijd nog thuis blijven als ik echte licht wil reizen).

Uiteindelijk E400 geworden. Best een investering maar toch het waard denk ik, voor iets die op maat gemaakt is. En met een beetje slijmen hebben ze beloofd om hem binnen twee weken klaar te hebben :).

Bedankt allemaal voor de reacties een veel nuttig informatie.

Shane
Goede keus denk ik zo

Ik heb ook een tatteljee, slaapzak een paar jaar geleden nog mee gelegen in de Ardennen bij -9º terwijl die van mij maar tot -3 ging. Nergens last van gehad.
Helaas moet ik een nieuwe, bij redelijk intensief gebruik heeft hij het maar 30 jaar volgehouden :D

Aan alles komt een einde, :( ook aan een veelgebruikte tatteljee slaapzak. Maar dan gaat de tocht voor een nieuwe, wel weer richting de nieuwerdammerdijk :wink:
Yohta schreef:Tuuuhhh,

Waterdicht materiaal ademt ook zo lekker... :lol:
Enne, voordat je er over begint:
Geimpregneerd dons bestaat NIET
Groet, Yohta
Hoi!

Dons wordt al erg lang van een waterafstotende coating voorzien en ook ander coatings om de "loft" te verhogen. De tijk van de betere donzen slaapazak is van Pertex. Dat is inderdaad NIET waterdicht maar WEL waterafstotend en ademend. En dat is ruim vodoende voor condenswater, rijp etc op de tijk. Ik heb in de vochtige tropen en in het koude hooggebergte (5000m+) nooit nat dons gehad en ik heb vaak direct onder de blote hemel of in tunnels overnacht (ook in Tibet en India).

Fiets de wereld (slapen in een donzen -25C slaapzak),
Whisky
Het grote probleem bij koude is inderdaad vocht van condens etc, en de keuze van de tijk is dus belangrijk. Ik heb nog een meer dan dertig jaar oude donzen slaapzak van Denig, met katoenen tijk. Dat werkt dus niet goed zodra de temperatuur in de buurt van het vriespunt komt, en/of als de lucht erg vochtig is.
Wim
Berichten over slaapzakken gelezen. Wie kan me een site wijzen voor een onafhankelijk overzicht van de voor en nadelen van dons en of sintetische slaapzakken.
bij voorbaat dank
Geen idee, maar erg moeilijk is het niet. Dons is warmer per gewicht, of lichter per warmte target. Het is compacter, en gaat ook veel langer mee. Het is echter ook duurder, en als je van de Partij van de Dieren bent kun je ook beter iets anders zoeken. En het kan slecht tegen vocht. Dus je moet altijd opletten, en bij grotere kou (vanaf ongeveer min 5?), als je altijd een condens probleem hebt, heb je een waterdichte tijk nodig. Dit is het geloof ik. Wat jij moet kiezen hangt van jou af. Ik zou altijd een donzen slaapzak kopen, maar het Korps Mariniers gebruikt voor hun winterse escapades in Noord Noorwegen speciale synthetische slaapzakken van Ajungilak. Maar goed, ultralight is bij die beren van kerels nog niet doorgedrongen.
Wim
Ook te lezen op Hiking-Site. Ietwat achterhaald hierbij is het vochtafstotende van dons (zoals hierboven te lezen is wordt dit tegenwoordig geïmpregneerd), en de vulkracht van donzen slaapzakken: tegenwoordig is 800 cuin geen uitzondering. Al betreft dat laatste wel de duurdere modellen. Ik heb er 1 met 900 cuin en 1 met 650 cuin.

Mensen van "het" Korps zijn overigens geen beren :wink:: 2 oud-leraren van me zaten erbij. De één lang en mager, de ander ca. 1m65 en zeker niet een beer. Verder zit een oud-collega (was ook altijd m'n rotsklimmaatje) van me momenteel bij het "andere" korps: ca. 1m65 en geen gram vet, maar ook niet breder dan dat hij lang is :wink:...
Touche... Maar ultralight, dat toch niet van wat ik gezien heb. Mijn kinderen vinden het altijd leuk naar Rotterdamse havendagen te gaan kijken, en vinden die Mariniers wel cool. Omdat ik zelf nooit zo van dat militaire gedoe hou heb ik het dan ondertussen met die jongens maar over hun daar gedemonstreerde kampeerspullen.
Wim
Wim schreef:Ik zou altijd een donzen slaapzak kopen, maar het Korps Mariniers gebruikt voor hun winterse escapades in Noord Noorwegen speciale synthetische slaapzakken van Ajungilak. Maar goed, ultralight is bij die beren van kerels nog niet doorgedrongen.
Wim
Hoi!

De reden voor de keuze van syntehische vulling ipv dons in noord noorwegen is een praktische:

Bij temperaturen onder de -20 bevriest het lichaamsvocht dat door het dons naar buiten diffundeerd. Het dons vriest aan elkaar en gaat klonteren (zelfs als het geimpregneerd is) en verliest daardoor zijn volume en isolerende eigenschappen. Dat kan deels voorkomen worden door het gebruik van een waterdichte liner maar het slaapcomfort in zo een vochtige klamme liner wordt er dan zeker niet beter op.

En daarnaast kijkt het leger flink op de centjes.

Fiets der Wereld,
Whisky
OK, dus dan is de conclusie dat dons een hele tijd prima (beter) is, totdat het echt heel erg koud wordt. Laten we het argument van het geld even buiten beschouwing laten, want mijn eigen ervaring met goede synthetische slaapzakken is toch ook dat ze veel korter meegaan, en een korte levensduur kost ook geld. Als ik op Amerikaanse hiking sites kijk, dan hebben ze het daar toch ook niet zelden over kamperen bij heel erg lage temperaturen (het kan er beestachtig koud zijn), en dan gaat het steeds over dure donzen slaapzakken van merken als Western Mountaineering. Ook een extreem merk als het Engelse PHD gebruikt dan dons, al heb je het daar misschien niet meer over comfort.
Nou ja, dit is alles ruim buiten het bereik waar ik zelf ervaring mee wil opdoen. Ik vind winterkamperen leuk, maar niet bij dat soort temperaturen. Bij de temperaturen die ik nog leuk vind is een donzen zak met een waterafstotende tijk prima.
Wim
Ik heb niet zo'n high-tech poolslaapzak maar wel een donzen van 200 euro die prima bevalt. Ik heb er ook een fleece lakenzak bij. Gebruikt tot ongeveer -5 en heb het toen niet koud gehad. Deze donzen slaapzak neemt beduidend minder ruimte in dan mijn vorige kunststof slaapzak (maar met die lakenzak erbij is het ongeveer hetzelfde). Ik zit net de gebruiksaanwijzing weer eens te lezen en zie dat ie opgengeritst opgerold moet worden. Ik pers hem trouwens niet tot minimale afmetingen in mijn tas. Hoe strak mag je zo'n ding eigenlijk oprollen?
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Dit doet ons 65++ besluiten om een donsen slaapzak te kopen. Afgelopen zomer kregen we op onze fietstocht naar Wenen het advies om 1 slaapzak te nemen deze te ritsen aan een onderdoek ,daarin de slaapmatrassen te leggen. De grond islolatie verkrijg je dan door de slaapmatras en je houd elkaar warm. Dus knus en lekker warm.Je spaart dan een slaapzak uit.
Joop en Alie
Klopt, doen wij ook al jaren. Je kunt die onderzakken kant en klaar kopen (isohoes is dan de naam) maar je kunt ze ook zelf maken door een rits te zetten aan een tweepersoons lakenzak. Dat is lichter en goedkoper. De sleuven die die dingen hebben om de matjes in te steken zijn volledig overbodig: die matjes blijven toch wel liggen. Bovendien zijn moderne matjes als de Exped downmat of de nieuwe NeoAir van Thermarest veel dikker. De enige waarschuwing is dat het niet meer echt lekker werkt als het echt koud is. Dan heb je misschien toch wel een goedkope kunststof onderslaapzak nodig, of een echte isohoes met flappen aan de zijkant. Kijk maar eens op de Tatteljee site.
Wim
Vincent Schol schreef: Ik pers hem trouwens niet tot minimale afmetingen in mijn tas. Hoe strak mag je zo'n ding eigenlijk oprollen?
Geen idee. Maar bij Tatteljee heb ik compressiezakken gekocht en daarmee kan je de slaapzak echt ongeloofelijk strak oprollen zonder enig probleem.

N. B.(Vond de compressiezak in de praktijk een miskoop. Het pakvolume wordt weliswaar kleiner, maar je houdt ook een heel onhandig object over. 't Is een soort voetbal die niet meer meegeeft en desondanks je fietstas bijna volledig opvult.)
Samen met een groep vrienden heb ik wat materiaal aangekocht in Engeland. De RAB slaapzakken zijn er zwaar afgeprijsd. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een RAB Quantium 400 endurance donzen slaapzak. Ik ge hem voor net geen 200eur hebben. Probleem was el dat ze enkel in Engeland leveren, en dat je er enkel met Engelse rekeningen kan betalen. Je hebt dus een tussenpersoon nodig.

Het prijsvoordeel komt door de lage pond, en de solden natuurlijk...

de online shop: http://www.theoutdoorshop.com/