Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Carbon Drive met Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Carbon Drive met Rohloff

Kijk an, dan lijkt me het een interessante ontwikkeling... :wink:

Marco Meijerink schreef:@whave: rohloff naaf
@haike: het is geen v-snaar....hoeveel, en of, de snaar meer energie kost kan ik je over een aantal weken/maanden vertellen.
Getande riem dan?
Leon :wink:

warm :lol:

Leon schreef:
Marco Meijerink schreef:@whave: rohloff naaf
@haike: het is geen v-snaar....hoeveel, en of, de snaar meer energie kost kan ik je over een aantal weken/maanden vertellen.
Getande riem dan?
Leon :wink:
http://www.g-boxx.com/e-carbondrive.html lees vooral de faq

en voor de moderne mediamens: http://quickrelease.tv/?p=241

@marco,

kan je iets meer over het frame zeggen? wie heeft het gebouwd, hoe zit het met de 'opening'?

Ja Marco,

Kom op met foto's en gaa eens een dagje fietsen en kom met resultaat!
Laat je vrouw, camera en computer met rust en fiets!
Of is dit spanning opbouwen???

Groeten,

John.

Hoe breng je die snaar op spanning? Ik heb rond de Rohloffnaaf de nodige overwegingen gelezen voor verschillende mogelijkheden om de ketting op te spannen. Deze snaar rekt niet noemenswaardig, dus nastellen lijkt niet meer nodig. Maar je zal toch die eerste keer iets moeten regelen. Hoe?

Nog een: betekent het wisselen van een band dat je die snaar ook weer helemaal op spanning moet brengen? Oftewel: vervangen we met dit product het geknoei met smeerolie voor het gepruts met kettingspanners?

Ligandi schreef:Nog een: betekent het wisselen van een band dat je die snaar ook weer helemaal op spanning moet brengen? Oftewel: vervangen we met dit product het geknoei met smeerolie voor het gepruts met kettingspanners?
Kijk eens op de site van die snaar.
Leon

Je kan ook werken met een zogenaamde 'elevated chain stay'. Zie:

http://www.bikeforums.net/showthread.php?t=316051

Wat ik hier zie lost een paar probleempjes met de ondeelbare ketting op. Maakt een uitvalnaaf mogelijk. Met een beetje fantasie zou zelfs achtervering kunnen! Alleen het fijn afstellen van de spanning kan nog niet zo soepel.

Een verstelbare trapas zou kunnen, maar dat is toch vooral iets voor alu frames. Of titanium. Is er overigens een wet die een verstelbare trapas verbiedt in staal?

Ligandi schreef:Je kan ook werken met een zogenaamde 'elevated chain stay'.

Wat ik hier zie lost een paar probleempjes met de ondeelbare ketting op. Maakt een uitvalnaaf mogelijk.
waarom zou een uitvalas niet met een normale achtervork mogelijk zijn?

Met een beetje fantasie zou zelfs achtervering kunnen! Alleen het fijn afstellen van de spanning kan nog niet zo soepel.
En elevated chainstay en URT lijkt me niet de meest voor de hand liggende oplossing van het probleem
Een verstelbare trapas zou kunnen, maar dat is toch vooral iets voor alu frames. Of titanium. Is er overigens een wet die een verstelbare trapas verbiedt in staal?
De eerste wet van Ligandi?

Ligandi schreef:Is er overigens een wet die een verstelbare trapas verbiedt in staal?
Hoop het niet anders rij ik op een illegale fiets en moet ik naar het hoge noorden rijden om mijn leverancier van verboden praktijken te beschuldigen.

Met zo'n opengezaagd frame is een uitvalnaaf toch wat lastiger te realiseren. De plaatjes op die site geven mij die indruk.

Als ik verder op de site van die carbonboys kijk, zie ik dat het monteren van die snaar op een wiel niet zomaar eventjes gefixed kan worden. En dat is volgens mij precies wat je doet als je een wiel vervangt. Het lekkere van een uitvalnaaf is juist dat je even een band kunt vervangen, in plaats van plakken. Dat raak je met dit gedoe juist weer kwijt.

Wat betreft die verstelbare trapas ben ik blijkbaar verkeerd voorgelicht. Kan dus ook in staal, ik dacht al.

Maar alle gekheid op een stokje: ik zie een hoop voordelen van deze overbrenging. Dan ga ik graag in de 'advokaat van de duivel' -mode.

Ligandi schreef:Met zo'n opengezaagd frame is een uitvalnaaf toch wat lastiger te realiseren. De plaatjes op die site geven mij die indruk.
Ik weet niet hoor, maar het enige probleem dat ik zie met een carbon-drive is dat 'irritante' pijpje tussen de top van de zadelbuis en de achterbrug. Waar je het doorzaagt maakt niet zoveel uit maar je moet er wel doorheen (tenzij je Hans Kazan bent natuurlijk ;) ) Wat dat te maken heeft met wel, geen of lastige uitval-naaf beats me.

Wel jammer dat het al een paar dagen stil is vanuit Marco.... :cry:

Op Bike Motion in Utrecht stond een Santos met de Carbon-Drive icm met een Rohloff. Ze hadden een leuke oplossing voor de "opening" in het frame. Voor de liefhebber kan ik wel een foto sturen.

whave schreef:Wel jammer dat het al een paar dagen stil is vanuit Marco.... :cry:
Nee hoor....niet stil....erg luidruchtig zelfs.....maar dan even op mijn werk :lol:
De opening in het frame zit in de achtervork. Expedition kan daar misschien wel een fotootje op het net zetten.
grt,
marco

Expedition kan daar misschien wel een fotootje op het net zetten.
Graag :lol: :lol:

nou Marco..., hoe bevalt het...?

niet:)
of eigenlijk......het frame wordt nu gebouwd dus je moet nog even geduld hebben.
grt,
marco