Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Chris King balhoofdlager in Koga Traveller - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Chris King balhoofdlager in Koga Traveller

CK balhoofden Nicolai MTB doet u maar duur... :D maar wel gaaf spul... :wink:

B@se schreef:
ser schreef: Het schijnt nogal moeilijk om orginele Koga delen te leveren en uit te zoeken voor een fietsenmaker/handelaar.
Vreemd zulke reacties, zijn nogthans gewoon standaard spullen die ze er op schroeven, dus geen afwijkende soorten draad of vreemde maten. En ja van een LBS mag je gewoon verwachten dat ze voor een fietsje van +/- 10 jaar zo 123 de materialen uit het schap kunnen pakken. Standaard draadvork accepteert gewoon een standaard balhoofdlager.

Mes bien, ben ook al eens "fietsenmakers" tegen gekomen die niet weten wat een momentsleutel is... dus nergens meer van versteld.

Bas
Kan het je nog wel sterker vertellen losse kransjes gevraagd bij een Shimano service centre; Nee meneer dat kan niet, dat kunnen we ook niet bestellen, dan vraagje niet eens naar iets wat tien jaar geleden gangbaar was, maar naar iets recents...

Het lager ga ik zelf monteren heb er het gereedschap ook voor, dat ik alles zelf zo veel mogelijk doe is dus ook voortgekomen uit slechte ervaringen met zgn fietsenmakers en ook door eventuele wachttijden. Sleutelde vroeger al veel aan (Engelse) auto's dus zo groot is die stap niet
en alsje vader ook al veel aan fietsen sleutelde.....
Toch denk ik nog met weemoed aan die fietsenmaker in een klein dorpje die echt alles kon en wist en nog goed ook. Maar ja, waar geldt dat tegenwoordig niet voor.
haike schreef:CK balhoofden Nicolai MTB doet u maar duur... maar wel gaaf spul...
Het is duur maar wel goed, mooi en ik geniet er elke keer weer van :wink:
Nicolai is nog zo'n merk waar alles met de hand wordt gemaakt en in Duitsland zelf.

ser schreef:Het lager ga ik zelf monteren heb er het gereedschap ook voor,
Let er bij een CK op dat je niet op de binnenste lagerring perst, maar dat je een passende verloop naar de buitenschaal gebruikt (zoals in de meegeleverde manual staat :shock: )

ser schreef:
haike schreef:CK balhoofden Nicolai MTB doet u maar duur... maar wel gaaf spul...
Het is duur maar wel goed, mooi en ik geniet er elke keer weer van :wink:
Nicolai is nog zo'n merk waar alles met de hand wordt gemaakt en in Duitsland zelf.
ja dat is belangrijk, dat je er plezier aan kan beleven, en wat voor Nicolai geldt, geldt ook voor mijn Storck; Duits alles zelf gemaakt, daar hebben geen 3e wereld kinderhandjes aan gezeten. :wink:

Bedankt om de goeie en soms minder goeie antwoorden.
Ik zal de volgende keer beter de handleiding lezen .
En ja wat die cursus betreft die heb ik 2 jaar gevolgd te Veurne omdat ik op reis mijn eigen fiets zou kunnen herstellen.
Toen wist ik nog niet dat ik ooit mijn eigen fiets in elkaar zou steken.
Wat trouwens heel goed gelukt is.
Op de cursus heb ik de verschillende soorten balhoofden gezien maar ik heb er toen niet zoveel aandacht aan besteedt omdat de fietsen die we voordien in huis hadden er allemaal waren met losse kogeltjes in de lagers.

haike schreef:ja dat is belangrijk, dat je er plezier aan kan beleven, en wat voor Nicolai geldt, geldt ook voor mijn Storck; Duits alles zelf gemaakt, daar hebben geen 3e wereld kinderhandjes aan gezeten.

en toch vraag ik mij af hoe lang dat soort bedrijven het nog kunnen volhouden :cry:
m-gineering schreef: Let er bij een CK op dat je niet op de binnenste lagerring perst, maar dat je een passende verloop naar de buitenschaal gebruikt (zoals in de meegeleverde manual staat :shock: )
Ja, inderdaad en bedankt voor de aanwijzing Marten!
Het nieuwe lager heb ik vanmiddag geplaatst en ik heb zelfs foto's gemaakt, alleen Photobucket werkt niet echt mee, hij blijft telkens ergens op hangen. :roll: (Het uploaden is meer werk dan een lager vervangen)

Zal morgen de link plaatsen voor degene die het interessant vinden, het verschil tussen het Koga en het CK lager en hoe je een CK lager (die uit mijn Nicolai) van nieuw vet voorziet.

BTW: waarschijnlijk is de bovenste cone er in de fabriek eerst scheef ingeperst er zat aan de voorzijde een braam/rand in deze heb ik eerst glad geschuurd, de onderste was wel goed geperst.

ser schreef:
haike schreef:ja dat is belangrijk, dat je er plezier aan kan beleven, en wat voor Nicolai geldt, geldt ook voor mijn Storck; Duits alles zelf gemaakt, daar hebben geen 3e wereld kinderhandjes aan gezeten.

en toch vraag ik mij af hoe lang dat soort bedrijven het nog kunnen volhouden :cry:
Tja ze bestaan nog steeds bij mijn weten...
ser schreef:BTW: waarschijnlijk is de bovenste cone er in de fabriek eerst scheef ingeperst er zat aan de voorzijde een braam/rand in deze heb ik eerst glad geschuurd, de onderste was wel goed geperst.
Wat? Van de KOGA?

Hierbij het linkje naar de foto's van het balhoofdlageravontuur van mijn Koga.

Chris King met en zonder de afdichting, schoonmaken en opnieuw vetten.

Haike schreef:Wat? Van de KOGA?
Ja, er zat in het bovenste deel van het balhoofdbuis een halfronde groef ter grootte van de lagercone en volgens mij moet dat gebeurt bij een poging de cone erin te persen, scheef in ieder geval. Of het moet van iets anders zijn geweest ? Maar ik heb het netjes afgeschuurd en de CK ging er zonder problemen in. :wink: