Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Optimus Nova+ - Wie heeft ervaring? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Optimus Nova+ - Wie heeft ervaring?

sorry,

ik bedoel, dat wanneer ik de brander na gebruik heb dicht gedraaid (de vlam heb gedoofd) na een tijdje een paar minuutjes of zo (ook wanneer deze is afgkoeld)...niet meer open krijg om wat brandstof weer in het schoteltje te laten stromen om hem weer op te starten.

Ik moet dan een tang gebruiken om de toevoerslang weer open te kunnen draaien.

Ik heb het eind (waarin de slang draait en dus nabij de brander) ook al eens afdekt met aluminiumfolie om te voorkomen dat dat gedeelte te warm werd en door een verschillende uitzettingscoeffficient vast kwam te zitten.

Zonder en pannetje op het vuur had ik die problemen niet. Met een pannetje (gevuld met water) wel. Dus de weerkaatsing maakt dat het metaal te warm wordt en uitzet, denk ik dan.

Vond / vind het in ieder geval erg irritant...en ik ga echt niet na het koken van mijn prakkie de druk er af halen en vervolgens weer opvoeren voor een bakkie koffie oid.

In ieder geval bedankt voor het vele meedenken.

groetjes Fokko

Aha, auf dem Fahhrad...

Nu je 't zo zegt, bij ons gaat hij dan ook een stuk moeilijker. Echter nooit zodanig dat ik zelf de neiging gehad heb een tang of zelfs een stuk doek te pakken.

Kan me voorstellen dat je niet wil afkoppelen, en lijkt me idd bijzonder irritant. Helaas weet ik hier weinig zinnigs op te zeggen.

Zou het ook te maken hebben met de brandstof? M.a.w. zou het verschijnsel misschien bij de ene of andere brandstof meer of minder optreden?
Ik zie wel voor me dat hij eens wat strak zat, maar kan me echt niet herinneren of dat op coleman of diesel was, of bij allebeide.

Succes.

Gebruik de Optimus Nova (dus niet de Plus) nu ruim 7 jaar gedurende het hele jaar (-15/+35 graden) en op verschillende hoogtes (tot ca 4500m) en moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben, zou hem zo weer kopen. Een van de grote voordelen vind ik dat pannen zo stevig op de brander staan, je kunt gewoon roeren zonder de pan vast te houden en houdt dus een hand vrij voor het toevoegen van ingredienten :D . Dat is me bij een MSR met zijn draadjes nog nooit gelukt.

Verder is de brander lekker klein, zijn onderdelen makkelijk te krijgen, is hij zuinig in gebruik, goed te regelen (van sudderen tot voluit) en blijven de pannen geheel schoon aan de onderkant (geen roet). Ik gebruik hem overigens vooral met Coleman Fuel of "White Gas", afhankelijk in welk werelddeel ik ben :lol: . Opstarten duurt ongeveer 30 tot 60 seconden en dan is het gaan.

Heb nu trouwens wel een kleine schade, het draadeind dat de brander in de voet vast zet is aan het scheuren. Weer even op zoek naar een vervangend onderdeeltje. Met fles, pomp en aansluiting heb ik nog geen problemen gehad, maar altijd "van je af" loskoppelen en zorgen dat je de fles omgedraait hebt bij het laaste gebruik zodat de druk er af is.

@ Fokko: Het is alweer een hele tijd geleden dat ik mijn brander gebruikte, maar als ik het goed begrijp heb je het moeilijk om dat hendeltje dat de brandstoftoevoer regelt terug open te draaien na gebruik, right ?
Ik had dat ook. IK heb helemaal geen technisch brein, maar ik veronderstel dat dat komt door het akoelen van het hele ding.
Een half minuutje na het doven van de vlam draai ik het hendeltje (van de toevoer) even terug open en dan zachtjes terug dicht (zeker niet stevig, want dan zit ie weer muurvast).

@ ajh: Die bout waarmee de brander in de voet vastzit was bij mij ook een keer afgebroken toen een Fransman die van zichzelf dacht dat hij wel een technische knobbel had mij even ging demonstreren hoe je de brander moest kuisen. Toen zat ik met een onbruikbare brander :? :?
Optimus heeft die (via Bever Zwerfsport) zonder problemem vervangen.

Brand ze,

Koen

Ik ben net terug van twee weken Italie, en af en toe hebben we er zelfs zelf gekookt... Mijn nieuwe Optimus Nova (niet de Nova plus) heb ik dus kunnen uitproberen (in een Trangia set, zie elders), en helaas ook problemen gehad met de nieuwe brander (met petroleum als brandstof). Twee keer ging hij spontaan uit. Ik denk omdat hij verstopt was. Blijkbaar moet je het ding echt elke keer doorprikken voor gebruik. Bij mijn oude Optimus petroleumvergasser hoefde dat hoogstens een keer per vakantie. Verder heb ik twee keer lekkage gehad bij het loskoppelen van de slang en de pomp, en kwam er een keer een stoot petroleum uit de koppeling toen ik de fles ging opppompen (de koppeling op de pomp was niet vanzelf dicht gaan zitten). Tot slot had ook ik Fokko's probleem dat het kraantje vast komt te zitten als het afkoelt (dat althans was ook mijn diagnose).
Alles bijeen ben ik niet geweldig vrolijk. De combinatie met de Trangia is spectaculair efficient, maar de betrouwbaarheid van de brander lijkt erg achter te blijven bij de oude generatie van enkele decennia geleden (daar deed ik behalve olijfolie of boter op het leertje nooit onderthoud aan). En juist omwille van de betrouwbaarheid gebruik ik nu juist graag petroleumvergassers. Ik heb geen zin om bijvoorbeeld in Schotland in de striemende regen en met harde wind te klooien met een haperende brander.
Ik zal deze week Optimus bellen, want ik ben wel benieuwd naar hun verhaal. Ze hebben een goede reputatie voor service, dus het zal wel goed komen, en anders zal Bever me vast wel helpen. Ik heb inmiddels wel meer vergelijkbare verhalen over de Nova gelezen, en vroeg me af of de Nova Plus in dit verband beter is.
Wim

Afgelopen weekend heeft mijn Nova bezoek gehad van een mol...

Afbeelding

Gebruik dus geen oude molshoop om je brander op te zetten om het gras niet te schroeien.. :lol:

Wat betreft het vastzitten van het kraantje, als je het scharnierende deel 90 graden draait (dus haaks zet) en er een korte "tik" tegen geeft gaat ie bij mij altijd los.

Verder is het belangrijk de brandstoffles niet te vol te doen, bij een literfles echt een centimeter of 9 leeg laten onder de rand. Dat voorkomt dat je brandstof morst bij het loskoppelen.

En verder blijft het natuurlijk een fijn stukje mechaniek met alle bijbehorende problemen en pluspunten.. Net een fiets eigenlijk.. :wink:

Gras schroeien lukt alleen als je met teveel brandstof voorverwarmt...
Heb zelf net weer een weekje wild gekampeerd :wink:. Ging in het kurkdroge en heelijk warme noord-Duitsland en Denemarken heel prima in de bossen zonder een verschroeiing.

Ik bedoel ook niet schroeien in de vorm van "branden". Meer het uitdrogen van het gras. Als je een goed sluitend windscherm om de brander hebt staan en de pan boven het vuur hebt dan wordt het toch behoorlijk heet onder de brander (die zelf roodgloeiend wordt. De bout aan de onderkant maakt deel uit van dat gloeiende branderstuk en wordt dus ook erg heet (en daardoor minder sterk waardoor hij bij mij nu aan het afbreken is :( )

Maar je hebt gelijk, ik heb nog nooit een stuk gras in de hens gezet, ook niet bij het voorverwarmen. Wel schroei ik regelmatig de haren op mijn handen weg :wink:
Ajh schreef: Wat betreft het vastzitten van het kraantje, als je het scharnierende deel 90 graden draait (dus haaks zet) en er een korte "tik" tegen geeft gaat ie bij mij altijd los.

Je zult de oude Optimus Nova wel hebben. Ik kan niets 90 graden draaien.


Ik ben nu met Hemelvaart en met Pinksteren weer lekker op pad geweest...helaas weer stevig moeten sleutelen om de brander brandend te krijgen...het laaste weekend heb ik na een paar dagen maar een andere brander geleend....

De brander bleef een paar keer verstopt zitten terwijl ik Coleman fuel gebruik. Moet de toevoerslang dan dus dan losschroeven en de naald schoon / los-maken. De magneet die erbij geleverd is om de naald zijn reinigingswerk te laten doen...dat werkt zo kennelijk niet..
Dat uit elkaar knutselen doe je niet voor elke maaltijd....

En de brandstoftoevoerslan zat elke keer weer loeivast. Dus de tang er weer bij om hem los te krijgen....
Jammer...verder een erg zuinige, hete en goede brander...maar als ie niet wil branden...is het ook geen brander...
Ga maar weer mailen met de importeur en het ding opsturen... :cry:

groetjes Fokko

Robertjan schreef:Gras schroeien lukt alleen als je met teveel brandstof voorverwarmt...
Uit mijn ervaring als campingbaas ;): Hete pan op het gras zetten levert ook een prachtige gele plek op, maar pas als de dader weer vertrokken is