Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Training vooraf?? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Training vooraf??

En kijk vooral ook om je heen en niet te veel op de teller.
Gr.
Betty

Boop schreef:En kijk vooral ook om je heen en niet te veel op de teller.
Gr. Betty
Hoi!

Precies! :D Gewoon fietsen en genieten!

Fiets de wereld,
Whisky

Het hangt ook van je lichamelijke toestand af. Basisconditie is al genoemd. Sinds ik het hele jaar sport heb ik minder last van een zwakke knie. Verder wennen aan je fiets (zitvlees kweken) en aan het fietsen met bagage (ook al genoemd).

Mijn ervaring is ook dat het aantal uren dat je op de fiets zit een betere indicatie is voor vermoeidheid dan de afstand die je aflegt. 5 uur met 5km/h onverhard een steile berg op naar 4000 m is zeker zo vermoeiend als 5 uur met 25 km/h over asfalt door het vlakke land speren.

simpel (extreem) voorbeeldje:
3 uur 25 km per uur buffelen en daarna doodop kamperen: 75 km totaal.
8 uur 12 km per uur en daarna moe maar voldaan: 96 km totaal.
Ik lees met bewondering alle tips mee en herken veel argumenten.
Vooral de quote hierboven spreekt ons aan, maar dan een mix van die 2.
75 kilometer met een gemiddelde snelheid van 12 km/u. Let wel voor een gemiddeld 25 km per uur moet je behoorlijke pieken hebben, één of meerdere keren stoppen, betekend dat je een snelheid van meer dan 25 km per uur moet volhouden voor een langere tijd om de stop recht te trekken in het gemiddelde.
Ik heb bewondering voor mensen die 120 tot 150 km per dag fietsen maar vraag mij wel eens af of die mensen nu een prestatie neer willen zetten of zoals wij dan maar iets minder maar niets moet/alles mag genieten van ons tochtje.

Voorbeeld aan het einde van een fietsdag, ong. 17:00 uur, komen we een fietser tegen die dezelfde route tegengesteld aan het fietsen is. Vraagt ons een camping, ja die was in de buurt - nee, hij wilde nu nog niet stoppen-maar 60 kilometer verder lag er ook één, waar wij de nacht hadden doorgebracht. "Oh maar dan fiets ik daar nog even heen" nadat hij ons had verteld dat hij er al 120 km op had zitten die dag. Volgens ons is het dus niet even rustig een terrasje pikken of omgeving bewonderen.
Maar toch zal deze jongen z'n voldoening uit z'n fietstocht halen........ander deed hij het niet, toch.
Dus MTBIKER ga het zelf ervaren en op zich is er nix mis mee om een keer met bepakking te oefenen, al is het alleen maar om te weten of je het gewicht goed verdeeld heb en wat de fiets doet met gewicht.
Eén ding is zeker iedereen ervaart het voor zichzelf wat hij prettig zal vinden.

Veel suc6.

whisky schreef: asfalt, wind in de rug: 20kmh
asfalt geen wind: 16kmh
Asfalt, tegenwind: 10-12kmh
Asfalt en bergop: 8kmh
Asfalt, bergop en tegenwind: 6kmh
pistes, zonder wind 12kmh
pistes, tegenwind 7km
pistes, bergop 6kmh
pistes, bergop, tegenwind: 4kmh :shock:
pistes, bergop, wasbord, zuurstofgebrek, sneeuwstorm, -20C: 3kmh. Ik ben maar gaan lopen :oops:
Dit kan ik volledig onderschrijven, alleen had ik een kilometerteller die ook 2,8 km/u aan kon geven :lol:. Je fietst zo'n 6 uur per dag o.h.a. (dichterbij de evenaar toch althans, in Europa in de zomer is wellicht wat te smokkelen). Een dagafstand kan uitkomen zo tussen de 12 (mij 1 dag gelukt met 3 uur fietsen: off-day op 4500m hoogte en met REGEN, veel en natte regen) en 150 kilometer (in NL). Maar reken op zo'n globaal 70 á 120 km op een asfalt-dag en zo'n 15-35 km op een onverharde en/of bergop, en ergens daar tussenin voor een mix ervan (40-80).

Als je meer wilt fietsen op een dag: zorgen voor een "monster"-conditie!
Fysiek gezien staat "conditie" voor veel mensen gelijk aan uithoudingsvermogen, maar het omvat ook snelheid, lenigheid, coördinatie en kracht. Interessant voor dit soort fietstochten zijn de condities (=voorwaarden) uithoudingsvermogen (op een langere tocht rustig op te bouwen), maximale kracht (moet je toch oefeningen voor doen), en kracht-uithoudingsvermogen (komt vanzelf, maar minder snel dan uithoudingsvermogen) zoals we dat zo mooi noemen.

Robertjan schreef:
Als je meer wilt fietsen op een dag: zorgen voor een "monster"-conditie!
Welnee, hoe maak je kilometers? Meer uren maken of de gemiddelde snelheid omhoog.

Meer uren begint met efficient kamperen, dus niet s'ochtends eerst nog eieren bakken en dan nog moeten afwassen.
Gemiddelde snelheid gaat omhoog als je kunt blijven fietsen. Dus plan je route, maak een duidelijke routesheet zodat je niet op iedere kruising staat te bladeren etc.
Alles wat je thuis laat is meegenomen, hoe minder je meesleept des te sneller ben je op pad, des te harder fiets je omhoog en het volume is ook luchtweerstand.
Met een krom stuur en strakke kleding (minder windvang) en een juiste bandenkeus gaat je kruissnelheid met de zelfde inspanning ook omhoog. Scheelt ook weer 10-20 km/dag ;)

Ik denk dat je met regelmaat, goed eten en veel drinken het verste komt. Fiets jezelf niet over de kop. Neem af en toe eens rust. Verdeel de dag in dagdelen met terugkerende pauzes. De volgende dag moet je ook weer op de fiets. Onderweg zul je de nodige conditie vanzelf uitbouwen. Het moet vooral leuk blijven en je moet er veel plezier aan beleven. Een goede voorbereiding en planning is net zo belangrijk. Een doelstelling om op een dag een bepaald aantal kilometers te maken kan niet altijd worden nagekomen. Pech, slecht weer of onderschatting van de moeilijkheidsgraad van de weg, verkeerd fietsen, kunnen je minder ver brengen dan je vooraf had bedacht. Maar soms valt het ook mee. Stress en oververmoeidheid kunnen je makkelijk de verkeerde beslissingen doen nemen. Het oplopen van kwetsuren door teveel hooi op je vork te nemen kunnen je fietsvakantie laten mislukken. Luister dus naar je lichaam en wees er zuinig op. Who cares , hoeveel kilometer je op een dag werkelijk aflegt. Uieindelijk kom je heus wel weer thuis.

Hoi MTBIKER,

ik vertrek altijd zonder voorafgaande training. Mijn ervaring is dat mijn lichaam zich vrij snel aanpast aan het fietsen. Wat ik wel heb ontdekt is dat de fietsvakantie (een stuk) leuker wordt als je het een beetje rustig aan doet. Twee jaar terug keek ik vooral naar de dagafstanden, afgelopen jaar heb ik het juist bewust wat rustiger aan gedaan en die vakantie was een stuk leuker! Maar dat zal wel per persoon verschillen, ik vind het n.l. ook leuk dingen in de omgeving te bezichtigen en af en toe een rustdag te nemen i.p.v. alleen maar gestressed door te trappen.

2 weken geleden teruggekomen van een 8-daagse fietsreis in Marokko (zonder training vooraf). Vorig weekend was te slecht weer dus gisteren weer wezen mountainbiken. En ik moet zeggen: dat viel niet tegen. Als ik naar de omstandigheden kijk (errug nat hier in het west-Brabantse bos) en naar de gezichtstrekken van andere bosfietsers, en dat vergelijk met mijn eigen gevoel en de heuveltjes van m'n vaste ronde die ik ook deze keer weer (zelfs gemakkelijk) haalde, kan ik niet anders concluderen dat tijdens de fietsreis in Marokko de basisconditie er toch beter op is geworden.

Dus alleen voor heftigere plannen is het echt nodig van tevoren te trainen.

Zoasl anderen ook aangeven zou ik toch wel wat trainen voor met name de wat langere afstanden. 75 - 125km. En een weekendje testen om je fiets plus spullen uit te proberen zou ik ook aanraden. Ik heb het zelf onlangs ook gedaan. Zie: http://wijnand.reismee.nl/reisverhaal/1 ... 008-140km/

gr.

Wijnand

Tja, mijn vriending haar verhaal is het inverse:

....

Mijn vriendin is de enigste mens die ik ken die 1) zo zot geweest is om Schotland fiets-vakantieland zelf voor te stellen (het meest extreme fietsland dat ik momenteel ken - er loop letterlijk geen weg "vlak") en 2) dat nog met mij gedaan heeft ook (vandaar dat het nu oa. mijn vriendin is waarschijnlijk), zonder dat ze noemenswaardig veel op de fiets daarvoor had gezeten...

Akkoord, ze heeft de eerste dagen SERIEUS afgezien maar op het einde van de vakantie stak ze mij al bijna voorbij :)
Conditie komt snel als het moet! (pakweg 7 dagen serieus afzien) ;)

Gewoon je " kilometers aanpassen de eerste dagen en dat loopt gesmeerd

Zou spinning ook helpen om je conditie en kracht op te vijzelen?
Ik fiets elke dag de kinderen naar school (zo'n 15 km per dag), maar ik moet zeggen dat dat me niet altijd meevalt (met fietskar en 2 zware kleuters). Ik dacht door stug doorgaan met de fiets kinderen wegbrengen het wel steeds beter zou worden, maar dat valt me nu erg tegen (ong. 3 maanden verder). Mn conditie is wel verbeterd, kracht nauwelijks.

Waarschijnlijk draai je een licht verzet, waardoor de maximaalkracht niet getraind wordt in de betreffende spieren.
Als je niet veel tijd hebt: Af en toe iets zwaarder verzet draaien (niet constant, want dat kan weer knieproblemen opleveren), dan train je iets minder uithoudingsvermogen maar ook meer de maximaalkracht.
Als je wel meer tijd hebt, kun je denken aan fitness, kikkersprongen (met kleuter op de rug erg efficiënt :wink:), spinning, bergop sprongen maken (een flinke heuvel zoeken), bosfietsen (korte maar felle heuvels werken het beste, bij de langere heuvels ga je al meer op souplesse fietsen), etc...

Lune schreef:Ik fiets elke dag de kinderen naar school (zo'n 15 km per dag), maar ik moet zeggen dat dat me niet altijd meevalt (met fietskar en 2 zware kleuters). Ik dacht door stug doorgaan met de fiets kinderen wegbrengen het wel steeds beter zou worden, maar dat valt me nu erg tegen (ong. 3 maanden verder). Mn conditie is wel verbeterd, kracht nauwelijks.
Ook de winterse kou kan van invloed zijn. Ik ben zelf vanaf november dagelijks 10 km heen en terug aan het fietsen. Aanvankelijk schrok ik omdat ik zo weinig snelheid maakte. Maar ik heb inmiddels ervaren en gelezen dat fietsen in de winter gewoon zwaarder is dan in de zomer. Dat merk ik nu het warme wordt ook. Ik fiets opeens veel gemakkelijker en harder. Een vergelijkbare ervaring heb ik met zeilen. In maart/ april is de wind zwaarder dan later in de zomer. Windkracht 3/4 in maart is heftiger dan dezelfde windkracht in juni. Door de kou bevat de lucht meer molculen en is zwaarder met als gevolg meer impact. Dat merk je ook met fietsen omdat de luchtweerstand afhankelijk is van je snelheid. Als de lucht zwaarder is dan geeft dat meer weerstand (of zoals met zeilen meer snelheid en dynamiek).

catemaron schreef:
Lune schreef:Ik fiets elke dag de kinderen naar school (zo'n 15 km per dag), maar ik moet zeggen dat dat me niet altijd meevalt (met fietskar en 2 zware kleuters). Ik dacht door stug doorgaan met de fiets kinderen wegbrengen het wel steeds beter zou worden, maar dat valt me nu erg tegen (ong. 3 maanden verder). Mn conditie is wel verbeterd, kracht nauwelijks.
Ook de winterse kou kan van invloed zijn
koud stug rubber van de banden hakt er in met een hogere rolweerstand, en door de kou heb je veel kleding aan dus een groot aerodynamisch profiel. En zoals al aangehaald fiets je door de kou op een extreme laaglandbaan ;). Geen bladeren= minder beschutting helpt ook niet

catemaron schreef: Ook de winterse kou kan van invloed zijn. Ik ben zelf vanaf november dagelijks 10 km heen en terug aan het fietsen. Aanvankelijk schrok ik omdat ik zo weinig snelheid maakte. Maar ik heb inmiddels ervaren en gelezen dat fietsen in de winter gewoon zwaarder is dan in de zomer. Dat merk ik nu het warme wordt ook. Ik fiets opeens veel gemakkelijker en harder.
Vergis je ook niet in de energie die het kost om in de winter warm te blijven. Deze energie gaat ten koste vd prestatie. Met warm weer heb je dit niet maar als het extreem warm is nemen de prestaties ook af.
Alle kilometers die je in de winter maakt zijn mooi meegenomen en zeker geen verspilde tijd.

Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker uitproberen :D

Met warm blijven heb ik overigens echt geeeen moeite hoor, ik fietste de eerste maand ong. zelfs zonder jas (dec/jan) omdat ik het zo warm kreeg, kwam dan met een kletsnatte rug op de school aan :|
Nu heb ik daar gelukkig geen last meer van.
Ik heb wel gemerkt dat het per dag ook erg kan verschillen, de ene dag gaat het moeiteloos, twee dagen later zit ik opeens op hetzelfde stukje te hijgen en puffen.

Half mei gaan we weekendje oefenen voor het eerst, dus ik hoop dat het dan meevalt!

iets wat ik nog absoluut niet heb zien voorbij komen is trapfrequentie.

In mijn ogen is dat veel belangrijker dan gemiddelde snelheid. ik trap zo rond de 75-80 rpm en blijf daar op ongeacht hoe snel ik ga.

bij het uitrekenen houd ik me aan 15km/h en 75 km op de kaart max, ik het echt is het altijd langer omdat je bochten vaak niet goed ziet enzo.

ik kom zo op een fietsdag van een uur of zeven a acht, inclusieve pauzes enzo, ik vertrek meestal rond acht half negen en kom graag aan rond een uur of vijf.
niettegenstaande dat ik ook dagen van 100 doe, maar ik heb laatst ontdekt dat ik niet houd van vooraf plannen en het "ik moet tot daar" verhaal.

ter illustratie: chalons en champagne- troyes, geen schaduw, bakkende zon, tegenwind dat het niet meer normaal is, 120 km te doen, omdat we de trein moeten hebben 11 uur effectief gereden, vertrokken tegen acht, aangekomen om kwart na negen. NIET DOEN.

verder loop ik drie keer in de week een drie kwartier en ga in het weekend een paar uur mountainbiken. (140bpm, om vet te verbranden :oops:)

greets, Thomas
Ik train nooit als ik iets nieuws ga doen. Zoals ik de motor van de auto start en gewoon weg rijd.
Vooral luisteren naar je lichaam. En als mensen ongetraind iets willen doen, zonder hun (fysieke) grenzen in de gaten te houden: so what?! Zo is de Vierdaagse groot geworden. Het levert wel stoere verhalen op.

Wat iemand hierboven zegt: je bent vast fietsliefhebber als je stukken gaat fietsen. En plan flexibel, dan kom je het verst (wat bij voorbeeld betekent dat je niet ver komt maar wel plezier hebt).
A.

ThomasR schreef:(140bpm, om vet te verbranden :oops:)
Als ik dit op de juiste wijze opvat, vind je dat (140 bpm) laag en doe je dat omdat je alle poeha die hierover geroepen wordt, gelooft.

Als dat zo is: helaas voor jou, maar je verbrand meer energie door intensieve inspanningen te verrichten dan door rustige inspanningen te doen.

Voorbeeld (het is alleen rekenen):
Gegevens persoon
Leeftijd 20 jaar
Aerobe drempel 130 bpm
Anaerobe drempel 180 bpm

Stel dat jij dit zou zijn en je sport met hartslag 140 (ca. 60% van je anaerobe drempel), dan verbrand je relatief veel vetten, maar je verbrand überhaupt niet veel per tijdseenheid! Stel dat de verhouding vetten/koolhydraten 50/50 is en de totale verbranding 1200kJ/u, dan verbrand je dus 600kJ vet per uur.

Stel dat je nu met hartslag 170 zou sporten (ca. 90% van de hierboven als voorbeeld gestelde anaerobe drempel), dan verbrand je relatief veel meer koolhydraten dan vetten. De totale energievraag stijgt echter bijzonder hard naarmate de intensiteit omhoog gaat. Stel dat de verhouding vetten/koolhydraten 20/80 is en de totale verbranding 4200kJ/u, dan verbrand je dus 840kJ vet per uur.

Bovendien train je met de intensievere methode ook het hart en de bloedvaten beter.

Maar goed, dat is even rekenen. De marketingmethode is natuurlijk makkelijker :wink:.