Hoi!Boop schreef:En kijk vooral ook om je heen en niet te veel op de teller.
Gr. Betty
Precies! Gewoon fietsen en genieten!
Fiets de wereld,
Whisky
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik lees met bewondering alle tips mee en herken veel argumenten.simpel (extreem) voorbeeldje:
3 uur 25 km per uur buffelen en daarna doodop kamperen: 75 km totaal.
8 uur 12 km per uur en daarna moe maar voldaan: 96 km totaal.
Dit kan ik volledig onderschrijven, alleen had ik een kilometerteller die ook 2,8 km/u aan kon geven . Je fietst zo'n 6 uur per dag o.h.a. (dichterbij de evenaar toch althans, in Europa in de zomer is wellicht wat te smokkelen). Een dagafstand kan uitkomen zo tussen de 12 (mij 1 dag gelukt met 3 uur fietsen: off-day op 4500m hoogte en met REGEN, veel en natte regen) en 150 kilometer (in NL). Maar reken op zo'n globaal 70 á 120 km op een asfalt-dag en zo'n 15-35 km op een onverharde en/of bergop, en ergens daar tussenin voor een mix ervan (40-80).whisky schreef: asfalt, wind in de rug: 20kmh
asfalt geen wind: 16kmh
Asfalt, tegenwind: 10-12kmh
Asfalt en bergop: 8kmh
Asfalt, bergop en tegenwind: 6kmh
pistes, zonder wind 12kmh
pistes, tegenwind 7km
pistes, bergop 6kmh
pistes, bergop, tegenwind: 4kmh
pistes, bergop, wasbord, zuurstofgebrek, sneeuwstorm, -20C: 3kmh. Ik ben maar gaan lopen
Welnee, hoe maak je kilometers? Meer uren maken of de gemiddelde snelheid omhoog.Robertjan schreef:
Als je meer wilt fietsen op een dag: zorgen voor een "monster"-conditie!
Ook de winterse kou kan van invloed zijn. Ik ben zelf vanaf november dagelijks 10 km heen en terug aan het fietsen. Aanvankelijk schrok ik omdat ik zo weinig snelheid maakte. Maar ik heb inmiddels ervaren en gelezen dat fietsen in de winter gewoon zwaarder is dan in de zomer. Dat merk ik nu het warme wordt ook. Ik fiets opeens veel gemakkelijker en harder. Een vergelijkbare ervaring heb ik met zeilen. In maart/ april is de wind zwaarder dan later in de zomer. Windkracht 3/4 in maart is heftiger dan dezelfde windkracht in juni. Door de kou bevat de lucht meer molculen en is zwaarder met als gevolg meer impact. Dat merk je ook met fietsen omdat de luchtweerstand afhankelijk is van je snelheid. Als de lucht zwaarder is dan geeft dat meer weerstand (of zoals met zeilen meer snelheid en dynamiek).Lune schreef:Ik fiets elke dag de kinderen naar school (zo'n 15 km per dag), maar ik moet zeggen dat dat me niet altijd meevalt (met fietskar en 2 zware kleuters). Ik dacht door stug doorgaan met de fiets kinderen wegbrengen het wel steeds beter zou worden, maar dat valt me nu erg tegen (ong. 3 maanden verder). Mn conditie is wel verbeterd, kracht nauwelijks.
koud stug rubber van de banden hakt er in met een hogere rolweerstand, en door de kou heb je veel kleding aan dus een groot aerodynamisch profiel. En zoals al aangehaald fiets je door de kou op een extreme laaglandbaan . Geen bladeren= minder beschutting helpt ook nietcatemaron schreef:Ook de winterse kou kan van invloed zijnLune schreef:Ik fiets elke dag de kinderen naar school (zo'n 15 km per dag), maar ik moet zeggen dat dat me niet altijd meevalt (met fietskar en 2 zware kleuters). Ik dacht door stug doorgaan met de fiets kinderen wegbrengen het wel steeds beter zou worden, maar dat valt me nu erg tegen (ong. 3 maanden verder). Mn conditie is wel verbeterd, kracht nauwelijks.
Vergis je ook niet in de energie die het kost om in de winter warm te blijven. Deze energie gaat ten koste vd prestatie. Met warm weer heb je dit niet maar als het extreem warm is nemen de prestaties ook af.catemaron schreef: Ook de winterse kou kan van invloed zijn. Ik ben zelf vanaf november dagelijks 10 km heen en terug aan het fietsen. Aanvankelijk schrok ik omdat ik zo weinig snelheid maakte. Maar ik heb inmiddels ervaren en gelezen dat fietsen in de winter gewoon zwaarder is dan in de zomer. Dat merk ik nu het warme wordt ook. Ik fiets opeens veel gemakkelijker en harder.
Als ik dit op de juiste wijze opvat, vind je dat (140 bpm) laag en doe je dat omdat je alle poeha die hierover geroepen wordt, gelooft.ThomasR schreef:(140bpm, om vet te verbranden )