Additionally, paste this code immediately after the opening tag: super led licht - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

super led licht

Berre schreef:
Roger schreef:Volgens de fabrikant is deze led van 4 km afstand waar te nemen. Dit heb ik overigens nooit gecontroleerd.
De zichtbaarheid van een punt met hoge luminantie hangt voor een groot deel af van de verlichting in de omgeving en de atmosferische omstandigheden (nevel, mist, motregen).

Het is niet te geloven hoe ver je een brandende sigaret kan zien in het aardedonker bij helder weer.
Er is een zaklantaarnfabrikant die trots meldt dat je op hun lamp een ei kunt bakken !

Goede verlichting 's nachts is onbetaalbaar, maar dan vooral voor de woonwerk verkeer fietser. In Duitsland en England worden er veel nacht MTB toertochten gereden en daar bestaan er "degelijke" lampjes (lichtopbrengst meer dan 500 lumen, prijs meer dan 300 €). Voor de nuchtere wereldfietser veel te duur, voor de fietser die in de winter traint langs een onverlicht kanaal bijna een noodzaak.

Ik heb zelf een sigma evox (halogeen en maar 20 lux) en een B&M IXUS IQ (ik dacht 50 lux). Bij donker nat weer of bij een bloktraining zijn deze bij momenten te zwak.

Enkele fabrikanten van deze mooie dure lampen:
http://www.lupine.de/index.php?lang=us : het topmerk maar vreselijk duur
http://www.use1.com/exposure/products/e ... /index.php : een Engels merk met een compacte oplossing voor toch wel een vrolijke 720 lumen. In de praktijk zal het toch wel een beetje mnder zijn.
http://www.hopefrance.com/photosmep/p632.jpg :Hope heeft een nieuwe lamp uit die 1000 lumen geeft aan een redelijke prijs.

Al deze lampen zijn niet praktisch voor de wereldfietser (aparte accu's) maar voor de woonwerk fietsers onder ons kunnen ze een stukje extra veiligheid geven.


Met een son naafdynamo en de nieuwste B&M led lampen kan je goed kan zien. Misschien kan toch voor de wereldfietser de Joystick maxx ( http://www.use1.com/exposure/products/j ... /index.php ) een nuttige aanvulling zijn (maar 240 lumen, een kleine formfactor op stuur en op helm monteerbaar).


Wim

Ik gebruik drie Lupine lampen en dat is inderdaad geweldig. Drie is wel wat veel, maar ik koop ze op ebay en dan knap ik ze op, om ze zelf te gebruiken, of aan vrienden uit te lenen. Als die ze eenmaal hebben gebruikt voor woon-werkverkeer in de winter? Ze kopen m met pijn in hun portemonnee, maar gebruiken 'm met erg veel plezier op de weg.
Zelf fiets ik vaak 's avonds een stuk door de polder. Zo af en toe heb je een verlicht kruispunt en dan zie je dus de eerste drie kilometer weer geen fluit.
Met een Lupine Wilma op mijn fiets/knar is het gewoon humor om rond te fietsen. Momenteel kun je nogal wat Lupine Edisons opkopen voor fraaie prijzen (soms "zelfs" onder de 100 euro) en die geven zo'n ongelofelijke hoeveelheid licht, echt fenomenaal.

En atmosferische omstandigheden of niet, ik denk dat je met 1400 lumen (zeg maar een auto-koplamp op "groot licht" aan lichtopbrengst) toch heeeel goed zichtbaar bent, zelfs met dichte mist. Je ziet zelf alleen nog maar een dikke witte soep voor je, maar goed, zichtbaar ben je wel.

Als vakantie/wereldfietser fiets je (IMHO) in principe niet 's avonds of 's nachts. Oriëntatie is moeilijk, de gevaren van een ongeval in een onbekende omgeving is groter en je kunt in stedelijke gebieden veel minder goed zin in wat voor buurt je fietst en hoe veilig dat al dan niet is. Dan kan een schijnwerper op je fiets zelfs ongewenste aandacht trekken.
Toch gebruik ik die 1400 lumen led-koplamp hartstikke veel op vakanties. Op het laagste standje heb ik meer dan voldoende licht voor lezen, schrijven, tent checken, fietsen bekijken/repareren etc. en als de nood aan de man is heb je een tiet licht om s ff lekker te kijken wat er allemaal gebeurd! En met twee weken full-time licht op het laagste standje is de accu duur voor mij geen probleem, in twee weken tijd kom ik altijd wel ergens een stopcontact tegen om eens een uurtje of wat op te laden.
Maar ja, voor de (nieuw)prijs kun je 36 dagen op een camping staan met een prijs van 25 euro per nacht. hmmmmm.

Hoi!

Ik heb het helemaal vergeten te posten.
De nieuwe Schmidt 'E delux' met een 3W LED is inmiddels officieel gepresenteerd en is in staat 60 tot 80 LUX te produceren :shock:

Afbeelding
En wat is die moooooi, zucht, zwijmel, kwijl :D Een betere is er op dit moment niet!

Een megalamp dus maar wel met een megaprijs van 120E. Beschikbaar vanaf eind mei.

Fiets de wereld (druk aan het sparen),
Whisky

whisky schreef:Hoi!

Ik heb het helemaal vergeten te posten.
De nieuwe Schmidt 'E delux' met een 3W LED is inmiddels officieel gepresenteerd en is in staat 60 tot 80 LUX te produceren :shock:

Afbeelding
En wat is die moooooi, zucht, zwijmel, kwijl :D Een betere is er op dit moment niet!

Een megalamp dus maar wel met een megaprijs van 120E. Beschikbaar vanaf eind mei.

Fiets de wereld (druk aan het sparen),
Whisky
Een Edelux kost minder dan twee E6-en en is dus eigenlijk goedkoper ;)

Schmidt heeft de website vernieuwd, meer specs zijn daarte vinden

whisky schreef:Hoi!

Afbeelding
En wat is die moooooi, zucht, zwijmel, kwijl :D Een betere is er op dit moment niet!
Whisky
Persoonlijk vind ik Lupine Betty of Wilma beter, maar dan moeten we het niet over de prijs gaan hebben.
Als je de prijs/lichtopbrengst verhouding ga bekijken is dit wel een erg fraaie lamp idd!

Afbeelding

alecgold schreef:[Persoonlijk vind ik Lupine Betty of Wilma beter, maar dan moeten we het niet over de prijs gaan hebben. Als je de prijs/lichtopbrengst verhouding ga bekijken is dit wel een erg fraaie lamp idd!
Hoi,

Ik heb een SON naafdynoma en gebruik liever geen batterijen (erg onhandig onderweg). De Lupine Betty verbruikt 22W en dat is dus met een naafdynamo niet te behappen, de SON levert maximaal 12W. De tweede stand van de Betty is 9W maar dan produceerd hij natuurlijk veel minder licht. Dan is de Edelux de beste keuze. Verder is de Betty met akku 10x (!) zo zwaar (meer dan 800 gram!) en 10x zo duur (bijna 1000 Euro!) :shock:

Wel een leuk lichtkanon, maar niet echt geschikt voor op de fiets vind ik.

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef: de SON levert maximaal 12W
Als je maar hard genoeg gaat krijg je er wel meer uit, maar 6 watt bij 20 km/h is een wat realistischer waarde om mee te werken

whisky schreef: Hoi,

Ik heb een SON naafdynoma en gebruik liever geen batterijen (erg onhandig onderweg). De Lupine Betty verbruikt 22W en dat is dus met een naafdynamo niet te behappen, de SON levert maximaal 12W. De tweede stand van de Betty is 9W maar dan produceerd hij natuurlijk veel minder licht. Dan is de Edelux de beste keuze. Verder is de Betty met akku 10x (!) zo zwaar (meer dan 800 gram!) en 10x zo duur (bijna 1000 Euro!) :shock:

Wel een leuk lichtkanon, maar niet echt geschikt voor op de fiets vind ik.

Fiets de wereld,
Whisky
Nou geeft mijn Wilma op 3W evenveel of meer licht dan eender welke dynamo-led-lamp die ik ken. (Leds worden bij lagere vermogens veel efficienter en 4 leds 3 wat t laten produceren is veel efficiënter/geeft meer licht dan 1 led 3watt laten branden) en je hebt ook gelijk de duurste betty met de grootste accu genomen. Neem je de Wilma met een 4,5Ah batterij dan is het al heel wat beter te behappen.
En een Son naaf kost toch ook al snel iets van 250 (foutje, ff googlen levert 200euri op), moet worden ingespaakt en kan nooit voor iets anders worden gebruikt. Ik gebruik mijn Wilma ook als koplamp voor hardlopen (met een 1.8Ah batterij) en als uberrrrrcoole lamp voor kamperen.
Een wilma 6 kost dan nog steeds 460 euro, maar jou Son, en lamp kosten samen toch ook al 370(?) als je hem zelf inspaakt ;)
Overigens is het niet meer dan redelijk dat je voor 10x zoveel geld ook 10x zoveel batterij krijgt ;) :D Oke, dat laatste is een flauw grapje, maar ik kon het niet laten.

Ik heb trouwens zelf ook al vaak lopen kwijlen over een Son-naaf, maar aangezien ik al een Wilma (en trouwens ook een Edison, en een Pausibo) heb, kon ik dat niet meer verantwoorden. Nog niet :) misschien volgende winter wel.
Eerlijk gezegd denk ik dat beide lampen hun eigen sterken punten hebben en dat ze daar ook voor moeten worden gebruikt.
Trouwens kun je op dit moment via ebay in duitsland vaak leuke Edisons kopen die helemaal niet slecht geprijsd zijn en door de eigenaren vervangen door led-lampen als de Wilma of de Betty. En een HID-Xenon lamp is toch echt een hele puist licht voor een fiets, zelfs op het "halve kracht 10 Watt" standje.
Een Lupine via de Son aandrijven lijkt me niet handig. Ik weet niet hoeveel volt er uit een Son komt, maar het zal geen 7,2 volt zin en om er nu een convertor tussen te zetten die van 6 of 12 volt 7,2 volt maakt lijkt me niet het meest praktisch. Afgezien van de kosten.

Voor vakantie/trektochten gebruik heb ik een 1.8Ah batterij op de Wilma die ik voor het avondlijke schrijf en leeswerk gebruik savonds de tent checken, fiets, noem het maar op. Die kan ik opladen overdag met de adapter of met het oprolbare zonnepaneeltje dat ik heb. Op de laagste stand kan ik hem iets van 18 tot 24 uur constant gebruiken. Maar ik kan er ook 15 watt licht mee boosten voor een dik uur. Voor mij een ideale combinatie.
Maar ik kan me goed voorstellen dat voor ander gebruik een Son-naaf met een E-deluxe het optimum is.

De Lupine Betty versus de DE-Lux is apples met tennisballen vergelijken, als je het mij vraagt. :wink:

Bij de Son Schmidt lamp wordt niet het aantal lumens aan gegeven (totaal licht opbrengst), maar alleen lux (intensiteit in het focus punt). Dat maakt het vergelijken een stuk moeilijker. Maar afgaand op de reputatie van SON, zal de DE-lux een heel mooi lampje zijn. Ik ben er in iedergeval wel voor in de markt.

Om nog maar eens een atlternatief te noemen:
Momenteel fiets ik zelf met een Princeton tec Apex waterdicht hoofdlamp, gemodificeerd met een nieuwe Seoul Q5 LED en lens, met 6x AA. Geeft +/- 130 Lumens met een mooie hotspot (weet niet hoeveel lux ), wat voor mij meer dan genoeg is om flink mee door te kunnen fietsen. Weegt 280grm inclusief batterijen en gaat op standje hoog, 2-3 uur mee.

Wat is tegenwoordig de opstelling van de politie in Nederland met betrekking tot niet goedgekeurde fietslichten? Zouden ze een 1000Lumens HID fiets licht in beslag nemen? Heeft hier iemand ervaring mee?

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:De Lupine Betty versus de DE-Lux is apples met tennisballen vergelijken, als je het mij vraagt. :wink:

Bij de Son Schmidt lamp wordt niet het aantal lumens aan gegeven (totaal licht opbrengst), maar alleen lux (intensiteit in het focus punt). Dat maakt het vergelijken een stuk moeilijker.
de LED doet >100 lumen/watt, en afhankelijk van de snelheid kun je er 2.4 tot 4 watt doorheen jagen

Maar afgaand op de reputatie van SON, zal de DE-lux een heel mooi lampje zijn. Ik ben er in iedergeval wel voor in de markt.

Om nog maar eens een atlternatief te noemen:
Momenteel fiets ik zelf met een Princeton tec Apex waterdicht hoofdlamp, gemodificeerd met een nieuwe Seoul Q5 LED en lens, met 6x AA. Geeft +/- 130 Lumens met een mooie hotspot (weet niet hoeveel lux ), wat voor mij meer dan genoeg is om flink mee door te kunnen fietsen. Weegt 280grm inclusief batterijen en gaat op standje hoog, 2-3 uur mee.

Wat is tegenwoordig de opstelling van de politie in Nederland met betrekking tot niet goedgekeurde fietslichten? Zouden ze een 1000Lumens HID fiets licht in beslag nemen? Heeft hier iemand ervaring mee?

Groet,

Stijn
Achterlichten moeten gekeurd zijn, voorlichten moeten geel of wit licht uitstralen en mogen niet verblinden.
Afhankelijk van het aantal wielen mag je een of twee koplampen voeren


http://www.m-gineering.nl/voertuigreglement.PDF

Dat: "niet verblindend" mogen zijn is nog al van persoonlijke interpretatie afhankelijk. Heeft iemand een ervaring met in beslag name?

Met betrekking to de De-lux 100lumens/watt spec. De licht opbrengst per watt is bij een LED niet geheel liniare en/of oneindig, en een overstuurde LED gaat veel minder lang mee. Dus er zal wel wat begrensd worden met electronica. Maar het wijst er wel op dat een van de laatste generatie LED's gebruikt is dus een opbrengst van maximaal 220-240lumens, daar zal hij waarschijnlijk wel toe instaat zijn. Als de lens techniek dan ook nog eens evenredig goed is als de E6, dan beloofd het een heel mooi fiets lampje te zijn.

stijn de klerk schreef: Wat is tegenwoordig de opstelling van de politie in Nederland met betrekking tot niet goedgekeurde fietslichten? Zouden ze een 1000Lumens HID fiets licht in beslag nemen? Heeft hier iemand ervaring mee?

Groet,

Stijn
Ik fietste al een tijdje rond met een edison en dat geeft best wel een boel licht. Met mijn Wilma is het al niet minder (10% minder licht is voor het oog nauwelijks waarneembaar) maar ik heb nog nooit (politie)waarschuwingen gekregen. Een keertje een automobilist die iets minder vrolijk was toen ik op mijn Birdy vergat m een beetje naar beneden te richten of te dimmen toen ik naast mijn vrouw reed te babbelen, kwekken en kleppen. Wel heb ik tijdens een aantal fiets-verkeer-controles opmerkingen gehad dat mijn fietslicht wel erg laag zat, dat ik tegenliggers niet mocht verblinden etc. maar nooit echt serieus. Wel gebruik ik de hoogste stand van de wilma om tegenliggers met slecht afgestelde koplampen een seintje te geven.

Ik las laatst dat er een test was gedaan voor keuringen en (kleine) beurten van auto's. Daar kwam uit naar voren dat heel veel garages tijdens keuringen de koplampen niet goed afstellen. Dat merkte ik als automobilist al vaak genoeg, maar als ligfietser kan ik je vertellen dat het echt bagger-slecht is gesteld met de gemiddelde autokoplamp.

whisky schreef:Hoi!

Ik heb het helemaal vergeten te posten.
De nieuwe Schmidt 'E delux' met een 3W LED is inmiddels officieel gepresenteerd en is in staat 60 tot 80 LUX te produceren :shock:

Afbeelding
En wat is die moooooi, zucht, zwijmel, kwijl :D Een betere is er op dit moment niet!

Een megalamp dus maar wel met een megaprijs van 120E. Beschikbaar vanaf eind mei.

Fiets de wereld (druk aan het sparen),
Whisky
Hi Whiskey,

had deze lamp op de site van Marten Gerritse ook al gezien. Echt een retemooie lamp die bij de VSF T400 volgens mij megamooi staat. Hoewel ik hem eigelijk niet echt nodig heb (heb al de B&L IQ fly led) ben ik er wel voor te porren en laat ik nou in mei jarig zijn. ik denk dat ik al weet wat ik ga vragen ter oppimping van mijn fiets!!! Ter voorkoming van helemaal geen licht, denk ik wel dat je zo'n lamp met pitlock boutjes moet gaan bevestigen!!

gr Walter

alecgold schreef:Ik las laatst dat er een test was gedaan voor keuringen en (kleine) beurten van auto's. Daar kwam uit naar voren dat heel veel garages tijdens keuringen de koplampen niet goed afstellen. Dat merkte ik als automobilist al vaak genoeg, maar als ligfietser kan ik je vertellen dat het echt bagger-slecht is gesteld met de gemiddelde autokoplamp.
Dat kan ik geheel onderschrijven! Vreselijk irritant. Een oplossing van mij als je niets meer ziet: rustig uitbollen in de richting van de zee van licht, en een arm voor je ogen houden. Waar het licht vandaan komt weet je in ieder geval zeker dat het asfalt is: de automobilist gaat namelijk niet in de sloot rijden. :wink:
Waarschijnlijk wel wat getoeter en een boos gezicht, maar het probleem is wel gelijk duidelijk.
Overigens merk ik dat het erg vaak oudere auto's van >15 jaar oud zijn, of juist nieuwere (te) dure auto's van mensen die geen tijd hebben/nemen om fatsoenlijk auto te rijden (4-wieldrives, dure Audi's, BMW's, drukke moeders e.d.).
En ook in Marokko weten bestuurders van 4-wieldrives niet waar het knopje voor de lampjes zit :?.

Zelf ga ik voor een (betaalbare?) hoofdlamp, de Black Diamond Icon, voor zover die nog leverbaar is in NL. Een bak licht, redelijk zuinig, niet zo vreselijk duur als die Duitse/Amerikaanse accu-lampen. En tevens bruikbaar bij het (wild)kamperen.

Na zo'n 5300 km met mijn oude (maar door vorige eigenaar bijna ongebruikte) Koga World traveller, ging de roldynamo kapot. Bijna de helft van de kilometers in het donker gefietst, dus wel aardig wat, maar wat een flut ding is die union roldynamo. Hij pakt allerlei vuil op als een magneet, i.h.b. bij vriestemperaturen, hij begon te piepen (verholpen), gaf toen definitief de geest (openmaken en repareren geprobeerd, wat een speling er toen in de 'lagers' zat, dat is niet normaal).

Ik twijfel al een tijd aan een nieuw wiel met SON en b.v. rigida grizzly css of mavic open pro ceramic, en een lamp zoals de Hope vision 4 LED. De SON kun je met voltage verdubbelaars goed 3 of 4 LEDs aansturen met 600 mA. Met 3 LEDs krijg je dan ongeveer het dubbele aan licht vgl. met de E6-LED. Probleem is dan wel de rotatie symmetrische bundel, dus een deel gaat verloren of wordt niet nuttig gebruikt (teveel licht dichtbij of veel licht voor heel ver weg) maar al met al toch een stuk meer dan die nieuwe SON E6-LED. Verblinden van auto's maak ik me niet druk om zolang die zelf vaak groot licht of slecht afgestelde lampen hebben (slecht afgestelde gewone lampen zie ik overigens vooral bij stadstractoren).

De Hope 4LED heeft 4 SSCs dus ca. 4x zoveel licht als de E6-LED. Qua prijs maakt het niet zoveel uit, hope 4LED ca. EUR 350, en een SON + 3LED zelfbouw of E6-LED ca. 400 EURO. Accu's opladen is niet aan de orde bij de SON, voordeel, maar je kunt die Hope (of Lupine Wilma, maar die is veel duurder met 560,- voor de Wilma 4) ook los gebruiken bij b.v. pech onderweg.

Afwegingen genoeg, nu nog beslissen :)


Heeft er iemand ervaring met b.v. de Lupine Wilma (de versie van midden/eind 2007 of later) en de IQ Fly (iets minder dan de E6-LED, maar geeft een goed idee), om te zeggen of meer licht dan zo'n E6-LED zinvol is op onverlichte wegen? (verharde wegen, heb het niet over ATB'en)

whs schreef: Heeft er iemand ervaring met b.v. de Lupine Wilma (de versie van midden/eind 2007 of later) en de IQ Fly (iets minder dan de E6-LED, maar geeft een goed idee), om te zeggen of meer licht dan zo'n E6-LED zinvol is op onverlichte wegen? (verharde wegen, heb het niet over ATB'en)
Eind volgende week stuurt Son my een Edelux op (met de gravure 'Prototyp' op de lensring ;) )Ik kan dan lekker een IQ-fly en Edelux naast elkaar zetten.

Een asymetrische lichtbundel is trouwens ook handig voor je zelf, bij mist krijg je veel minder licht terug!

Beste WHS,
Ik vind verblinding van tegenliggers wel een probleem. Verblinding door fietsers was inderdaaad nooit een probleem, omdat fietslampen niet of nauwelijks konden verblinden omdat ze daar niet fel genoeg voor waren. Maar dat is nu anders. Ik word nu met een zekere regelmaat op de fiets verblind door andere fietsers, en daar heb ik knap zat van (net als van PC Hoofdstraat tractors met slecht afgestelde luchtafweer zoeklichten), temeer daar het door de fellere lampen van nu alleen maar erger zal worden. Rotatiesymmetrische lampen zijn bij de huidige hoge lichtopbrengsten op de openbare weg wat mij betreft volstrekt asociaal, en mij dunkt onwettig (want verblindend).
Mij dunkt dat als je meer licht wilt hebben dan van de E6 Edellux, je er ook twee in serie (voor hoge snelheden) of parallel (voor bij lagere snelheden) kunt gebruiken. Andreas Oehler heeft laten zien dat je dat met veel succes kon doen met de IQ Fly (zie http://www.fahrradzukunft.de/fz-0704/0704-05.htm) , dus ik vermoed dat het ook met de nieuwe Son lamp goed kan. Misschien komt Schmidt ook wel met zo'n secundaire lamp met condensator. Wel resteert de vraag of je dat wilt. De stroom voor dat extra licht bij parallel of serie gebruik moet namelijk wel opgewekt worden door jou. Bij twee seriegeschakelde lampen met condensator heb je het dan toch over zo'n 12 watt, en dat is wel degelijk merkbaar.
Juist daarom is bij deze lampen ook precies de tegenovergestelde route denkbaar, die denk ik speciaal voor snelle brevetrijders de moeite waard is. Een Edellux of Fly in combinatie met een Son naaf voor 20 inch wielen. Dat geeft pas bij hogere snelheden maximale opbrengst, maar omdat leds al bij lage snelheden veel licht geven is dat niet een heel groot probleem. Het voordeel is een geringere weerstand, ook bij uitgeschakelde lamp, en een hoger rendement.
Willem

Wat betreft verblinden: Op de wegen die ik fiets kom ik 's avonds nauwelijks fietsers tegen, dus het gaat vnl. om auto's. Blijft het gedeelte in stad/dorp zoals Alphen a.d. Rijn waar de fietspaden vaak eenrichting zijn, dus op die paden niet aan de orde. Mijn irritatie is sommige te felle achterlampen (geen diffuse LEDs) bij sommige fietsen die zwaar irritant zijn (een tegenligger is zo voorbij, bij een voorligger kan dat wel even duren). En niet te vergeten: de idioten die op eenrichtingspaden de verkeerde kant op rijden (vaak zonder verlichting) wat de spuigaten uitloopt sinds 2007. Die mogen wat mij betreft minuten lang verblind raken. In twijfel gevallen en vooral binnen stad/dorp zet je de lamp op minimaal zodat verblinding minimaal is.

Wat betreft vermogen: 12W merk ik niet zo in mijn snelheid. D.w.z., ik kan het wel voelen, maar echt veel verschil in snelheid is dat niet want ik rijd bijjna altijd 30 km/h of sneller (luchtweerstand is dan al zodanig groot dat die 12W niet veel meer uitmaken), ook 's nachts (met gewone dynamo of die roldynamo). En het voordeel aan minder weerstand van de SON t.o.v. dynamo/roldynamo is al zo'n 15W als ik het me goed herinner, wat dus een situatie geeft die vergelijkbaar is met voorheen.

Waar ik echt aan merk dat een dynamo aan staat, is de trillingen in het frame, en dat heb je met de SON niet.

Of anderen aso's zijn is weinig relevant voor wat jij doet en nog minder een rechtvaardiging, maar goed, dat moet je zelf weten (zolang je geen ongelukken maakt, want dan ben je wel aansprakelijk).
Zie http://www.vintagebicyclepress.com/VBQgenerator2.html voor het effect van de weerstand van een Son op je snelheid. De twee gevallen die we vergeleken staan er natuurlijk net niet bij (er staat alleen het effect van een enkele lamp bij gebruik van een Son28), maar als we even snel interpoleren en extrapoleren (en de info over het effect van de extra condensator gebruiken uit het eerder geciteerde stuk uit Fahhradzukunft) dan vertraagt een Son 20 met een enkele ingeschakelde lamp je ongeveer 0,4 km/u en een son 28 met twee lampen (plus condensator) je ongeveer 1,6 km/u. Dat is niet veel, maar als je Parijs Brest Parijs in dit tempo zou rijden (lukt je niet) dan zou je als je ongeveer 8 uur per etmaal je lamp aan hebt bijna 40 minuten later aankomen. Rijd je PBP met een realistischer snelheid van iets van 20 km/u dan kom je zelfs een kleine anderhalf uur later aan.
Ik heb zelf een Son met Dlumotec, en ben erg tevreden over de naaf (de lamp kan feller, en liet zich niet goed combineren met een E6Z, vandaar mijn belangstelling). Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het direct merk als mijn verlichting aanschakelt (overigens ook aan de heel lichte vibraties). Een tweede lamp zou ik zeker nog sterker merken. Dat vind ik niet erg, maar als je prestaties wilt leveren is het wel iets om in gedachten te houden. Meten is weten.
Willem