Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik heb mijn reactie zojuist aangepast. Ik vergiste me namelijk: ik heb de RX700. Die heeft een andere sluiting en geloof ik een nog iets stijvere zool. Zelf heb ik vrij smalle voeten met een hoge wreef, en ze zijn helaas niet zo sterk. De meeste fietsschoenen bieden dan weinig steun. Als schoen voor een fietsvakantie met af en toe wat lopen zou de RX700 wel voldoen, maar flinke wandelingen zoals ik vroeger met de m.i. veel steviger voorgangers van Shimano deed (inclusief hele stukken dragen van de fiets door de bergen) zou ik er niet mee doen.
Van het metaal heb je pas echt last als de zool versleten is (en ook op asfalt). En inderdaad zie je dat in het buitenland ook al bij veel musea en kerken het niet toegestaan is om op wielrenschoenen naar binnen te gaan (naast dat je bedekt gekleed moet zijn)Martin E. van Doornik schreef: ↑za 17 jan, 2026 11:48Die metalen dingetjes op de schoenzolen vind ik niet bepaald praktisch, lopen op een stenen grond geeft je een wat wiebelig gevoel en laat staan krassen op de marmeren vloeren bij een bezoek aan Het Loo bijvoorbeeld. Dan moet je gewoon schoeisel meenemen.
Dat is niet helemaal juist, Peter. Ga maar eens op schoenen met spd-plaatjes over natte kasseien lopen, of op grote stenen of rotsplaten, zoals je die in de bergen tegen kunt komen als je tijdens een offroad fietstocht een stukje moet lopen. Zelfs op nieuwe schoenen met iets verzonken plaatjes kan je dan uitglijden. Dat heeft me al eens nare kneuzingen opgeleverd nadat ik op een rotsachtig pad uitgleed en met mijn ribbenkast op mijn zadel viel. Dat is voor mij geen reden om ze niet te dragen, maar ik zal dan wel voorzichtiger lopen._Peter_ schreef: ↑za 17 jan, 2026 13:43Van het metaal heb je pas echt last als de zool versleten is (en ook op asfalt).Martin E. van Doornik schreef: ↑za 17 jan, 2026 11:48Die metalen dingetjes op de schoenzolen vind ik niet bepaald praktisch, lopen op een stenen grond geeft je een wat wiebelig gevoel en laat staan krassen op de marmeren vloeren bij een bezoek aan Het Loo bijvoorbeeld. Dan moet je gewoon schoeisel meenemen.
Daarom schrijf ik ook "pas echt last". Gelukkig kan ik de zolen van mijn fietsschoenen vervangen want die slijt ik dus vaker dan ik nieuwe schoenen wil kopen. Overigens zijn (natte) kasseien ook niet mijn ding, ook erover fietsen niet, (denkmalschutz kan me daarom in D ook wel een beetje gestolen worden daarom)stelvio73 schreef: ↑za 17 jan, 2026 14:21Dat is niet helemaal juist, Peter. Ga maar eens op schoenen met spd-plaatjes over natte kasseien lopen, of op grote stenen of rotsplaten, zoals je die in de bergen tegen kunt komen als je tijdens een offroad fietstocht een stukje moet lopen. Zelfs op nieuwe schoenen met iets verzonken plaatjes kan je dan uitglijden. Dat heeft me al eens nare kneuzingen opgeleverd nadat ik op een rotsachtig pad uitgleed en met mijn ribbenkast op mijn zadel viel. Dat is voor mij geen reden om ze niet te dragen, maar ik zal dan wel voorzichtiger lopen._Peter_ schreef: ↑za 17 jan, 2026 13:43Van het metaal heb je pas echt last als de zool versleten is (en ook op asfalt).Martin E. van Doornik schreef: ↑za 17 jan, 2026 11:48Die metalen dingetjes op de schoenzolen vind ik niet bepaald praktisch, lopen op een stenen grond geeft je een wat wiebelig gevoel en laat staan krassen op de marmeren vloeren bij een bezoek aan Het Loo bijvoorbeeld. Dan moet je gewoon schoeisel meenemen.
Ik heb juist brede voeten, de schoenen van Shimano passen mij daarom doorgaans goed. Andere merken zijn voor mij vaak te smal. Probleem van hoge wreef ken ik wel ja.stelvio73 schreef: ↑vr 16 jan, 2026 19:40Ik heb mijn reactie zojuist aangepast. Ik vergiste me namelijk: ik heb de RX700. Die heeft een andere sluiting en geloof ik een nog iets stijvere zool. Zelf heb ik vrij smalle voeten met een hoge wreef, en ze zijn helaas niet zo sterk. De meeste fietsschoenen bieden dan weinig steun. Als schoen voor een fietsvakantie met af en toe wat lopen zou de RX700 wel voldoen, maar flinke wandelingen zoals ik vroeger met de m.i. veel steviger voorgangers van Shimano deed (inclusief hele stukken dragen van de fiets door de bergen) zou ik er niet mee doen.
En dan kan je de rubber inzetstukjes die bij spd-schoenen al decennialang standaard worden meegeleverd tijdelijk opschroeven.Bert van Sprang schreef: ↑ma 19 jan, 2026 09:56Je kunt de plaatjes er voor een langere wandeltocht ook afschroeven.Ik zit zelf te denken of het een mogelijkheid is om de plaatjes af te dekken met rubber/siliconen doppen oid.
Ik heb ze achteraf nog los moeten kopen.