Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brooks zadel - Forum Wereldfietser

brooks zadel

Ik wil mijn zadel vervangen naar waarschijnlijk een brooks

Nu ben ik naar de grootste fietswinkel bij ons in de buurt geweest en hebben ze maar een 2tal types brooks.
Rij dagelijks 30 km + af en toe een fietsvakantie
(1200 km deze zomer op 10 dagen)


Welk type heeft bij jullie de voorkeur?

Er is nogal wat over Brookszadels geschreven. Dus je moet ook even zoeken.

Met veren bevalt mij de Brooks Conquest heel goed. Ik gebruik nooit een fietsbroek en rijd tijdens fietsvakanties zo'n 100+ kilometer op een dag.
Ik zweer bij een Brooks.
Koop de stugste en de hardste die je kan krijgen. Die blijven het langst goed in vorm.
Ze verschillen allemaal een beetje.
Inrijden duurt zo'n 1000 tot 2000 km.

Op mijn singlespeedstadsracer heb ik een Brooks B17. Die is zonder veren. iets spartaanser. Er zijn vakantiefietsers die een B17 prefereren.
succes.
niko

Het type is afhankelijk van in ieder geval twee dingen:

- zitbot breedte
- houding (hoogte van het stuur tov het zadel)

En bij twijfel: neem de breedste van de twee.

Marco

marco heeft het helemaal juist,

ik dacht ook dat de conquest te breed zou zijn, maar dat is absoluut niet,
beter iets breder nemen, het zadel past zich toch aan. Is het te breed aan de voorkant (dan kan je het leer onder het zadel wat samenbinden). ik zlef heb een flyer, dat is nog een cm breeder dan een conquest, en het misschien ook nog te small. dus ga maar vrij breed. (althans het breedste tussen de twee je twijfelt.

groetjes

Je moet twee keuzes maken: geveerd of ongeveerd, en hoe breed?
Geveerd is zwaarder, maar toch ook wel comfortabeler. Van breed naar smal heb je dan de B67 (en de oude B66), de Champion Flyer, en de Conquest (die bezig is vervangen te worden door een speciale smallere versie van de Champion Flyer). Ongeveerd zijn er de B17 (de ongeveerde versie van de Champion Flyer), de Team pro ( een soort ongeveerde Conquest), en nog wat smallere racezadels, deels met titanium onderstel.
Op een racefiets of brevetfiets zou ik een ongeveerd zadel zetten, omdat dat wat strakker rijdt. Op een vakantiefiets waarop je langzamer over slechtere wegen rijdt zou ik altijd een geveerd zadel monteren. Hoe breed dat zadel dan moet zijn hangt af van je je fietshouding en je anatonomie. Hoe lager je stuur, hoe smaller het zadel moet zijn. Zelf rijdt ik op mijn vakantiefiets met een racestuur op zadelhoogte, en gebruik ik een Conquest. Op mijn race/brevet fiets (met stuur op zadelhoogte) heb ik een ongeveerde Team Pro. Op onze tandem met wat hoger recht stuur had ik een Champion Flyer. Anderen gebruiken dan echter op de vakantiefiets met racestuur al een Champion Flyer, en op de fiets met recht stuur een B67. Dat hangt nu eenmaal af van je anatomie: hoe verder je zitbotjes uit elkaar staan, hoe breder je zadel moet zijn (mijn zitbotjes staan niet ver uit elkaar). Een te breed zadel zit in de weg, en bij een te smal zadel zit je niet op je zitbotjes, maar op, hoe zullen we het zeggen, de weke delen ertussen.
Zie ook: http://sheldonbrown.com/harris/saddles.html en http://www.wallbike.com/#
Wim