Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud Rohloff-naaf (trapt door) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onderhoud Rohloff-naaf (trapt door)

Begrijp ik het nu chronologisch goed dat je, nadat je voor het laatst bij de fietsenmaker bent geweest, 4 dagen in Duitsland hebt gefietst?

Dan zou ik zelf, of door de fietsenmaker, even goed kijken of alles goed gemonteerd is. Dat bedoelde ik te zeggen. Er kan iets verkeerd vastgezet zijn of los zijn getrilt. Ook dan mag je kritisch zijn naar de fietsenmaker.

Als de fietsenmaker vaker met Rohloff naven werkt kan hij/zij misschien beoordelen of dit een acceptabele inloop ratel is of een te heftige ratel.
Een nieuwe Rohloff naaf maakt doorgaans meer geluid dan een gebruikte. Het inlopen van de tandwielen kan enkele duizenden kilometers duren en kan per naaf wat verschillen en is het ergst in het 7e verzet, waarbij de meeste tandwielen in de
naaf gebruikt worden.

Met het vervangen van veel onderdelen kan het zijn dat dit proces van inlopen opnieuw plaatsvindt. Met plaatsing van een geheel nieuw binnenwerk is het eigenlijk een nieuwe naaf in een oude jas en zul je sowieso meer geluid hebben.

Of jouw geluid in die categorie te plaatsen is, is lastig te beoordelen digitaal van een afstand. En zal het beste beoordeeld kunnen worden door een fietsenwinkel die zowel nieuwe fietsen met Rohloff verkoopt als onderhoudt doet aan gebruikte fietsen.
Jurr schreef:
za 11 okt, 2025 12:46
Een nieuwe Rohloff naaf maakt doorgaans meer geluid dan een gebruikte. Het inlopen van de tandwielen kan enkele duizenden kilometers duren
Frezen ze bij Rohloff de tandwielen met de hand dan of zo?
Ik zit met aandacht dit door te lezen, en vraag mij toch ook wel af: hoe vaak komt dit voor? Ik begin toch wel een beetje te vrezen dat ik de Rohloff halverwege een vakantie een keer kapot trap als ik het zo lees..
Spacekip schreef:
zo 12 okt, 2025 22:44
Ik zit met aandacht dit door te lezen, en vraag mij toch ook wel af: hoe vaak komt dit voor?
Het aantal gemaakte Rohloff naven tot op heden is makkelijk te bepalen. Ze hebben allemaal een uniek serienummer wat simpelweg oploopt en te zien is op de naaf. Een recent geleverde klantenfiets bij een winkel met een beetje doorloopsnelheid zal je een naafnummer ergens in de buurt van de huidige laatste geven. Online zul je ook echt wel een aantal mensen vinden waarbij zo'n naaf stuk gegaan is. Wat fietsenwinkel-informatie en ervaringen erbij van fietsenwinkels die veelfietsers met Rohloff bedienen in verkoop en onderhoud, en je zou er best wel een schatting van kunnen maken.

Meest relevant wordt dan het promillage van naven die zonder voortekenen tijdens een vakantie dusdanig stuk zijn gegaan dat de vakantie erdoor afgebroken moest worden of de (wereld-)reis meer dan een week stil lag wachtend op een vervangende naaf.

Vaak kondigt een probleem zich geruime tijd van tevoren al aan en kun je je daar al op voorbereiden. Scheurende naafflenzen waren vroeger nog wel een serieus probleem, maar dat hebben ze met streng zijn op de te gebruiken spaken en naafflensringen wel weten op te lossen.
Spacekip schreef:
Ik begin toch wel een beetje te vrezen dat ik de Rohloff halverwege een vakantie een keer kapot trap als ik het zo lees..
Die kans is er altijd natuurlijk. Alles kan kapot...
Spacekip schreef:
Ik begin toch wel een beetje te vrezen dat ik de Rohloff halverwege een vakantie een keer kapot trap als ik het zo lees..
Kapot trappen gebeurt echt zelden, meestal is vocht de boosdoener. Dat begint met af en toe doortrappen en wordt steeds erger. Dan kan je je vakantie nog prima afmaken.