Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurpen - Forum Wereldfietser

Stuurpen

Hallo,

Wilde stuurpen even vervangen van ahead MTB maar nu blijkt hoogte nieuwe stuurpen (50 mm) groter te zijn dan die er op zat (40 mm). Zie de foto's. Wat nu; verkeerde stuurpen of zo. Maar online kan ik niet echt selecteren op hoogte stuurpen.

Thanks
20251011_122336.jpg
20251011_122319.jpg
Dure oplossing maar een nieuwe voorvork die nog niet op maat is gesneden/gezaagd. En wat was er mis met de oude en heeft dat merk geen passende vervanger?
Er is niks mis met de standaard voorvork die in de fiets zit alleen wil ik een kortere en iets hogere stuurpen erop zetten.
Dan wordt het tijd om naar een fysieke fietsenwinkel te gaan, dan kan je de nieuwe opmeten.
Of een webshop mailen.
RealRedHair schreef:
za 11 okt, 2025 15:28
Er is niks mis met de standaard voorvork die in de fiets zit alleen wil ik een kortere en iets hogere stuurpen erop zetten.
Voor je nieuwe stuurpen is de voorvork dus niet geschikt, dat is dus je dure uitdaging als blijkt dat er geen passende stuurpennen meer te koop zijn. Dus inderdaad naar de FM en meten zoals Rian al schrijft.
Ik heb 12 stuurpennen in gebruik of liggen als reserve. De meeste zijn 40-41 mm hoog. Een enkele is 35 mm en één is 45 mm hoog. Ik denk dat je het ongelukkig getroffen hebt.
Je zou nog kunnen kijken of je een lager balhoofd afdekkap kan vinden.

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... rt-720594/
Die stuurpen heeft zo'n hoge stack vanwege de hoek, als ik zo de foto zie.
Normaal is 6 graden, dit lijkt meer richting 35 of zo.

Misschien is een 'riser bar' een oplossing voor je.

Kan je je bestaande stuurpen laten zitten.
Andere krijg je zoiets (niet perse deze maar het idee):
ergotec-octopus-2-ahead-50-stuurpen-o31-8mm-60mm-zwart-4016538112098-11-l.jpg
ergotec-octopus-2-ahead-50-stuurpen-o31-8mm-60mm-zwart-4016538112098-11-l.jpg (14.3 KiB) 441 keer bekeken
Denk dat men het er net iets strakker zag uitzien zonder een spacer eronder en dat men het daarom ingekort heeft. Dochter wil iets hoger en dichterbij zitten. Had deze stuurpen nog liggen maar goed die past niet.
Zag nu bij ErgoTec High Bass - https://www.ergotec.de/nl/producten/vor ... -31-8.html - die is 4 cm hoog (clamp height staat netjes op de site).
40561201-High-Bass-31-8mm-45-Vorbau_800x800@2x.jpg
M276 schreef:
za 11 okt, 2025 18:21
Je zou nog kunnen kijken of je een lager balhoofd afdekkap kan vinden.
Dit ja!
Ja, daar kan w.s. nog makkelijk een 5 tot 8 mm van de afdekkap af en dan ben je er...de pen -klem mag ook wel een paar mm oversteken bij een alu of stalen vorkpijp.
Keezx schreef:
zo 12 okt, 2025 20:42
Ja, daar kan w.s. nog makkelijk een 5 tot 8 mm van de afdekkap af en dan ben je er...de pen -klem mag ook wel een paar mm oversteken bij een alu of stalen vorkpijp.
Afdekkap is nu 8 mm dus dat gaat hem niet worden. Andere stuurpen besteld.