Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud Rohloff-naaf (trapt door) - Forum Wereldfietser

Onderhoud Rohloff-naaf (trapt door)

Ik heb een Koga met een Rohloff-naaf, een jaar of 17 is ie. Heerlijke fiets.
Vorig jaar 10 weken in Spanje gefietst. De laatste drie weken trapte 'de 4' door en later de 6 en af en toe de 7. Heb hem afgelopen maart helemaal laten checken. De fietsenmaker, bekend met Rohloff, zei, dat de ketting er heel los op lag. Het tandwiel was volgens hem prima. Dus ik was blij en fietste weer fluitend verder, de 4 in Nederland nooit gebruikend.

Dit jaar 12 weken gefietst in Frankrijk en Italië. Na 2,5 week begon 'de 4' weer door te trappen. Echt irritant als je de Gorges de Verdon aan het beklimmen bent. Vanaf ongeveer week 9 begonnen de 6 en later de 7 weer moeilijk te doen.

Ik heb hem deze week weer naar dezelfde fietsenmaker gebracht. De Rohloff-specialist neemt alleen maar reparaties aan van fietsen, die bij hem gekocht zijn. Behalve in de wintermaanden. Nu zegt mijn fietsenmaker, dat dit probleem iets voor de Rohloff-fabriek is. Hij wil hem opsturen en verwacht dat de reparatie ongeveer 200 euro gaat kosten. De fiets zou dan na ongeveer twee weken weer terug zijn. En de naaf als nieuw. Als dat zo is, zou ik tevreden zijn. Maar ja, ik twijfel. Dalijk blijkt het veel meer te zijn en dan?...

Heeft een van jullie ervaring met een soortgelijk Rohloff-probleem en hoe is het reparatie-traject gegaan?
Elan, de 'vertegenwoordiger' van Rohloff in Nederland.
Ze hebben een diagnose vragenlijst en als je Rohloff aan bepaalde criteria voldoet dan wordt je naaf opgestuurd naar Duitsland en krijg je gratis een perfect geprepareerde Rohloff terug.
Destijds had ik een naaf die bij bepaalde versnellingen beroerd schakelde. Het waren precies de combi's waaruit afgeleid kon worden dat het aan de naaf zelf lag.
De gerepareerde Rohloff schakelt sindsdien perfect en ook de geringe lekkage van voor die tijd was daarna voorbij.
Hoe goed een Rohloff naaf ook is, ook die kan stuk. Bij tweedehands aanschaf is er met goed proefrijden al best wat uit te filteren, maar het blijft een gesloten systeem waar je als gebruiker niet even in kunt kijken.

Reparatie mag van Rohloff mag alleen plaatsvinden bij de fabrikant zelf, of bij de door Rohloff gekozen importeurs. Bepaalde reparaties zal de importeur doen, terwijl andere meer specialistische en/of tijdrovende reparaties door Rohloff zelf worden gedaan.

Met een reparatie aldaar heb je de zekerheid dat je naaf door experts weer helemaal is nagekeken, vervangen wordt wat er vervangen moet worden en alles weer aan de toleranties voldoet om weer tienduizenden kilometers mee te gaan. En mocht het daarna toch nog niet helemaal top in orde blijken te zijn, heb je natuurlijk ook garantie op je reparatie.

Waar vroeger een hele hoop op coulance en garantie werd gerepareerd en geen rekening werd gestuurd, is men tegenwoordig daarin een stuk strenger. Toch kom je qua reparatiekosten zelden in de buurt van wat een andere tweedehands naaf nog opbrengt, maar je kan altijd je limieten aangeven qua kosten en uiteindelijk toch besluiten om bijvoorbeeld met een andere tweedehands Rohloff naaf verder te gaan.

De tweedehands Rohloff naaf waar ik mee op vakantie ga is ook terug geweest naar de importeur, en geeft me daarmee de zekerheid weer tip-top in orde te zijn. En van binnen zijn die naven, nieuw of 25 jaar oud afgezien van wat kleine technische wijzigingen in vooral de beginseries, allemaal gelijk. En loont het dus vaak ook zeker om zo'n oudere Rohloff naaf weer wat liefde te geven om technisch weer net zo goed als een nieuwe te zijn.

Zorg dat je voor het aanbieden voor reparatie alvast je naaf registreert op de website van Rohloff als je dat bij nieuw aanschaf nog niet hebt gedaan met de gekleurde registratiekaart die je er bij een nieuwe bij krijgt. Bij een gebruikte zit die registratiekaart er vaak niet meer bij en kan het prima online. Registratie kan een paar dagen duren voordat dat verwerkt is.

En mocht je naaf nog niet geschikt zijn voor schijfrem montage, maar je wel die plannen hebt in de toekomst met dezelfde Rohloff naaf omdat bijvoorbeeld je frame die mogelijkheid al heeft... overweeg dan om gelijk je naaf om te laten bouwen naar schijfrem-opname. Als de naaf toch al open moet dan is de meerprijs daarvan naast de reparatie beperkt tot slechts een andere naafdeksel, als ik het me goed herinner kostte die schijfrem-naafdeksel destijds bij mij zo'n kleine honderd euro. Als je die schijfremplannen niet hebt, lekker die honderd euro in je zak houden ;)
Wanneer je iets ter reparatie overdraagt, in dit geval een rohloffnaaf, is het toch volkomen gebruikelijk om verwachte kosten op te geven in dit geval rond de €200. Klinkt redelijk. En mocht dat onvoorzien (vee) hoger zijn, dat je dan even een belletje krijgt om eerst te overleggen wat te doen.

Veel meer dan dat kan de fietsenmaker je ook niet toezeggen toch.
200,- klinkt als meer dan redelijk. Werk aannemen. Uitbouwen. In doos duwen opsturen, ook niet gratis. Laten nakijken bij Ome Rohloff, dan weer uit de doos halen. En weer in de fiets inbouwen. Alles nakijken of het werkt zoals het werkt. Klant uitleggen wat er gebeurt is. En garantie op gebeurde werk.

Voor een nexus 3 terugtraprem uitbouw/Inbouw rekent de lokale fietsenmaker al iets van 60,- tegenwoordig.
Dank voor jullie reacties. Ik vind dat bedrag ook redelijk, hoor! En twee weken ook. Dus hopen, dat het allemaal goed gaat. :)
Heb je 'm al retour? Benieuwd naar je ervaring.
Het is overigens niet alleen de naaf maar het complete wiel wat opgestuurd moet worden. (de banden mogen er dan wel af)
Jan--Willem schreef:
zo 07 sep, 2025 17:47
Heb je 'm al retour? Benieuwd naar je ervaring.
Er waren wat omstandigheden, waardoor ik hem pas vorige week ingeleverd heb. Dus nog ff wachten...
En hoe het verder ging.

Twee weken geleden de fiets gehaald. Praatje gemaakt. "Hij is weer tiptop in orde."
"Dat is dan 459 euro." :shock: :shock: :shock:

Ik schrok me rot. We hadden toch 200 euro afgesproken? De fietsenmaker zei, dat hij van binnen 'helemaal rot' was en dat er veel meer tijd nodig was geweest om het in orde te maken. Ik gaf aan, dat ik dat dan wel graag had geweten. Hij zei, dat ik dan in ieder geval al 150 euro kwijt was geweest. Ik: "Dan had ik in ieder geval zelf die keuze kunnen maken. Ik heb geen geldboom in m'n tuin staan. Ik had wel verwacht, dat het 50, 60 euro duurder zou zijn. Maar dit is meer dan 2x zo duur!"
Het was druk geweest toen Rohloff belde en hij had toen gezegd "Doe maar". "Maar waarom heb je mij niet gebeld?" vroeg ik. "Ja, dat had ik inderdaad moeten doen."
Hij stelde voor zijn kosten (60 euro) ervan af te halen. Hij had de dag ervoor het wiel erin gezet en een proefrit gemaakt. Ik kon ook eerst de helft betalen en over een paar maanden de andere helft. Dat heb ik aanvaard. Veel keus had ik niet. :x Toen kreeg ik oprechte excuses. De weg naar huis had ik windje mee en verder heb ik alleen m'n boodschappenfiets gebruikt.

Vorige week ben ik vier dagen gaan fietsen in Duitsland. Serieuze heuvels daar. De versnellingen werken naar behoren.
Maar het ergste: de ratel is er nog! In elke versnelling. :cry: :cry: :cry: En niet zo'n beetje.
Hier baal ik echt e-norm van. Het is gewoon gênant, zoveel dat ie kraakt. Het leek elke dag wat erger te worden. Ik als half-dove hoor en voel het en hij blijkbaar niet. Hij zal vast niet met wind tegen gereden hebben.

Dus nou moet ik terug... (zucht)
Wat zuur!
Maar, adem in, adem uit, weet je zeker dat het geluid uit de naaf komt? Is er niet iets anders aan je fiets wat nu aandacht vraagt? Blijf er open instaan bedoel ik te zeggen. Misschien zit je tandwiel wel niet helemaal lekker vast, etc. Etc.
€459,-. Dan hebben ze er een gereviseerd binnenwerk in gezet. Ik weet niet hoe erg het is, maar een beetje meer geluid hoort er in het begin wel een beetje bij.
€ 459 ipv € 200 zonder overleg had ik niet geaccepteerd. Opsturen naar Rohloff had je zelf ook gekund en ik weet zeker dat Rohloff netjes met je zou hebben gecommuniceerd.(en id bij een nieuw binnenwerk hoort het geratel er bij, ook is het geratel bij de ene naaf meer als bij de andere)
Beste is gewoon zelf een afspraak maken bij Elan in Wijchen. Als je van tevoren afspreekt dat je wil wachten kan je als je geluk hebt nog meekijken ook (harstikke leerzaam) en direct overleggen over kosten. Is nog goedkoper ook, Want 459. Dan heeft je fietsenmaker er ook nog wat bovenop gedaan.
Pompida schreef:
do 09 okt, 2025 00:30
Veel keus had ik niet.
10% mag hij zonder melden méér vragen. (Art 7:752 lid 2 BW.)
Uitleg: https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... s-verhogen
Berger schreef:
do 09 okt, 2025 09:54
Beste is gewoon zelf een afspraak maken bij Elan in Wijchen. Als je van tevoren afspreekt dat je wil wachten kan je als je geluk hebt nog meekijken ook (harstikke leerzaam) en direct overleggen over kosten. Is nog goedkoper ook, Want 459. Dan heeft je fietsenmaker er ook nog wat bovenop gedaan.
Dat zijn die 60 euro, die hij eraf heeft gehaald.
RianGeenen schreef:
do 09 okt, 2025 07:51
Wat zuur!
Maar, adem in, adem uit, weet je zeker dat het geluid uit de naaf komt? Is er niet iets anders aan je fiets wat nu aandacht vraagt? Blijf er open instaan bedoel ik te zeggen. Misschien zit je tandwiel wel niet helemaal lekker vast, etc. Etc.
In augustus is hij voor revisie geweest. 120 euro...