Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SBB (Zwitserland) - Forum Wereldfietser

SBB (Zwitserland)

Rapperswil-Mühlhorn, 10 september 2025
De fietsetappe naar de eerstvolgende jeugdherberg in Vaduz was die dag mij te lang, daarom voor de helft de trein genomen. Voorzichtig liep ik met mijn fiets het station van Rapperswil binnen en ik keek rond om me te oriënteren. Er was een reisbureau-achtige balie met meerdere computerschermen en enkele medewerkers in het uniform van de SBB (Schweizerische Bundesbahnen). Ik werd uiterst hoffelijk geholpen. Naar Weesen fiets mee? Geen probleem, er werden twee tickets uitgeprint, CHF 10,– voor mijzelf, plus CHF 5,– voor de ‘velo’ (fiets). Dat is samen omgerekend 16,05 euro.
20250910_095546.jpg
Er waren geen liften aanwezig om naar de andere perrons te gaan, maar wel hellingbanen. Dat heb ik ook geconstateerd op andere middelgrote stations zoals Landquart.
20250910_095756.jpg
Kleine stations hebben alleen maar kaartjesautomaten en geen hellingbanen, wel gelijkvloers het spoor oversteken naar andere perrons, voorzien van kleine slagbomen.
Grote stations, zoals Zürich HB, hebben wel liften.
De Zwitserse treinen zijn echt verbluffend, zo schoon en netjes, alsof die de koninklijke koetsen zijn op de Prinsjesdag, welke een week later in Den Haag plaats zou vinden. Comfortabele trein met meerdere fietsplaatsen.
20250910_100002.jpg
Grote ramen voor mooie uitzichten op de Zwitserse landschappen. Echter, de trein stopte niet in Weesen, want het station is een industriële overslagplaats voor goederentreinen. Vier minuten later uitgestapt in Mühlhorn.

Op trajecten tussen de grote steden kunnen de Zwitserse extreem lang zijn, zoals ik in Horgen heb gefilmd. Nooit meegemaakt! En dat iedere half uur. Veel fietsplaatsen aanwezig.
Kijk op https://www.youtube.com/watch?v=bUI20jwz-mc
Landquart-Zürich Lufthafen, 12 september 2025
De vriendelijke jongedame achter de Schalter op Bahnhof Landquart herkende mij nog als gisteren en zij glimlachte. Ik vroeg om nieuwe treintickets naar Zürich Lufthafen. Prijs 44,– CHF plus 15,– CHF voor mijn ‘velo’. Aangezien het ditmaal een internationale trein naar Hamburg betrof, moest mijn fiets gereserveerd worden. Dat kostte nog eens 2,– CHF.
Op Gleis 3 wachten en daar kwam zo’n moderne Duitse ICE-trein met zo’n snoekachtige neus vooraan.
Een beeldscherm boven het perron gaf duidelijk aan waar zich het fietscompartiment in de trein bevond. De rode stip op het scherm was de plaats waar ik op het perron stond. Bij het fietspictogram staat een R, dus gereserveerd.
20250912_124546-kl.jpg
DSC09646.jpg
Natuurlijk wat vuiler dan de glimmende, schone Zwitserse treinen. Met dit dergelijke treintype heb ik elf maanden geleden naar Dresden gereisd.
Helemaal vooraan, achter het halletje bij de machinist. Daar hingen nogal wat mountainbikes aan de haak te schommelen en ik kon mijn gele fiets na het afnemen van de bagage nog amper langs een tussenwand wurmen.
DSC09649.jpg
Vertrek 12.48 uur en aankomst op Zürich Hauptbahnhof om 13.53 uur. Er werd alleen gestopt in Sargans.
Op Zürich HB stond ik in de zogenaamde Gleishalle, met zestien sporen, die van 3 t/m 18 worden genummerd. De trein naar Zürich Lufthafen zou om 14.05 uur gaan. Maar waar…? Effe kijken op de grote informatieborden met aankomst- en vertrektijden. Net als in Antwerpen-Centraal bleken er ondergronds nog twee verdiepingen met sporen te liggen. De sporen zijn daar nog verder genummerd tot 44! Door het gedrang met de vele mensen in de stationshal (volgens Wikipedia 405.000 mensen per dag!) had ik nog geen tijd om naar een lift te zoeken. Dan maar de trappen af, want ik stond er toch dichtbij, met mijn fiets sjouwend. Mijn linkerhand aan de trapleuning. Ik vond spoor 34 op 15,40 meter diepte (!), maar het afdalen van de trappen vergde nogal wat inspanning, zodat ik op het perron mijn evenwicht verloor en ten val kwam. Een gescheurde winkelhaak in mijn fietsbroek. Wat blauwe plekken op mijn rechter been. Gelukkig stond de schoon glanzende dubbeldekker van de SBB maar een paar meter van me verwijderd. Ik zette mezelf overeind en stapte de trein binnen. Warempel, er was op iedere rijtuig een brede deur met een fietslogo erop. Moeten ze in Holland proberen én doen!
20250912_143258.jpg
Het station van Zürich Lufthafen ligt ondergronds en met een ruime lift kom je zo meteen in de vertrekhal in het terminalgebouw.
Vergat ik dat ik wil zeggen dat er nergens in- of uit-checkpoortjes op Zwitserse stations te zien zijn.

Excuses, mijn YouTube filmpje blijkt privé te zijn en ik kan geen "openbaar" vinden.

Inmiddels gelukt!