Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Lange" reis met gravelbike? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

"Lange" reis met gravelbike?

Ik heb nog 2 bedenkingen, hoeft beide geen probleem te zijn:
Je zou de fabrikant van de fiets kunnen vragen wat ze vinden van de gewichtsbelasting, ook vanwege die semi vering in de achterbrug
Hoe neem je nu genoeg water mee? En als je dan boodschappen doet, en je komt een bakker tegen op de markt, en een kaasboer, en wat vers zacht fruit. Wat ik daarmee bedoel, op een langere tocht zou ik wat gevarieerd willen eten en lokaal boodschappen willen doen. Kan dat?
RianGeenen schreef:
ma 06 okt, 2025 16:23
Ik heb nog 2 bedenkingen, hoeft beide geen probleem te zijn:
Je zou de fabrikant van de fiets kunnen vragen wat ze vinden van de gewichtsbelasting, ook vanwege die semi vering in de achterbrug
Hoe neem je nu genoeg water mee? En als je dan boodschappen doet, en je komt een bakker tegen op de markt, en een kaasboer, en wat vers zacht fruit. Wat ik daarmee bedoel, op een langere tocht zou ik wat gevarieerd willen eten en lokaal boodschappen willen doen. Kan dat?
Dat is precies de reden waarom ik iets meer opbergplek wil, zeker op een lange reis. Doe ik tot nu toe in een klein rugzakje voor direct gebruik. Maar een klein voorraadje of extra water gaat eigenlijk niet.
gios schreef:
ma 06 okt, 2025 15:40
Ik denk zomaar dat de tailfin, of de goedkope oplossing van ortlieb het grote verschil gaat maken. Zo'n enorme aarsraket moet haast wel zwabberen met ook nog 2 volle bidons aan de zijkant.
Dat denk ik ook. En ik zie bij de achteras montagepunten. De bovenkant wordt aan de zadelpen vestgemaakt dus daar zijn geen montagepunten nodig.

De Ortlieb heeft als voordeel dat je een "echt" rekje hebt waar je nog zo een tent bovenop kan binden. Bij Tailfin zit je altijd aan die tas vast.
Fedor schreef:
ma 06 okt, 2025 16:31
gios schreef:
ma 06 okt, 2025 15:40
Ik denk zomaar dat de tailfin, of de goedkope oplossing van ortlieb het grote verschil gaat maken. Zo'n enorme aarsraket moet haast wel zwabberen met ook nog 2 volle bidons aan de zijkant.
Dat denk ik ook. En ik zie bij de achteras montagepunten. De bovenkant wordt aan de zadelpen vestgemaakt dus daar zijn geen montagepunten nodig.

De Ortlieb heeft als voordeel dat je een "echt" rekje hebt waar je nog zo een tent bovenop kan binden. Bij Tailfin zit je altijd aan die tas vast.
Probleem is dat Ortlieb niet 'garandeert' dat het op mijn fiets kan ivm kingpin-vering. Tailfinn geeft dit expliciet aan op hun site.
Bij problemen met Ortlieb kan ik dus nergens op terugvallen
Harold Sweers schreef:
ma 06 okt, 2025 16:43
Probleem is dat Ortlieb niet 'garandeert' dat het op mijn fiets kan ivm kingpin-vering. Tailfinn geeft dit expliciet aan op hun site.
Bij problemen met Ortlieb kan ik dus nergens op terugvallen
Ortlieb zegt het volgende op de datasheet van de Quick Rack:

"Can be used with full suspension bicycles"

Dan zal die 30mm vering van jouw fiets geen probleem zijn.
Kapot is kapot... Als je dat in Fiesole overkomt, sta je nog steeds met brokken midden in Italia. Garantie of niet.
Wel een mooi ding de tailfin. Duur geworden ook, zag ik. Een Quickrack is inderdaad vele malen goedkoper bij hetzelfde gewicht.
HenkS schreef:
ma 06 okt, 2025 10:32
[...]
Je kunt met elke fiets op fietsvakantie.
Van stadsfiets met krantentassen tot overpriced Santosding.
[...]
Begin klein met wat je hebt, begin met een korte trip en begin in de buurt.
Vind overpriced Santosding om mij moverende redenen een beetje stigmatiserend. Maar ik deel je mening van harte! Duur materiaal leidt niet noodzakelijk tot een betere vakantie. En uiteindelijk gaat het er gewoon maar om dat je lekker aan het fietsen bent. Daar heb je relatief weinig voor nodig - een fiets met acceptabele onderhoudsstaat en dat is het wel zo ongeveer.
Nog een ander optie die is gemaakt voor MTB's dus vast ook geschikt voor vering: https://oldmanmountain.com/product/divide-bike-rack/ ze hebben allerlei racks voor MTB's.
Pfiets schreef:
di 07 okt, 2025 01:32
Nog een ander optie die is gemaakt voor MTB's dus vast ook geschikt voor vering: https://oldmanmountain.com/product/divide-bike-rack/ ze hebben allerlei racks voor MTB's.
Dank je