Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Lange" reis met gravelbike? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

"Lange" reis met gravelbike?

ThomasG schreef:
ma 06 okt, 2025 10:25
Mooi zo'n volgepakte fiets! Wat me wel opvalt is de positie van je zadel, die lijkt nogal ver naar achter te staan. Dat lijkt mij een potentiële oorzaak voor het instabiele rijgedrag. Je hebt nu veel gewicht naar achter en daarmee relatief weinig druk op de voorkant van je fiets. Je zou eens kunnen proberen hoe je fiets rijdt als je je zadel in een meer neutrale positie zet.
Zadel is door bikefitter zo afgesteld en bevalt over het algemeen goed. Snap je tip wel, ef is eigenlijk een tegengestelde voorkeur bij bikepacken of gewoon wielrennen. Doe beide met deze fiets. Denk dat lange fietsreizen misschien ook wel relaxter gaan als de houding iets rechterop is.
Poise schreef:
ma 06 okt, 2025 10:43
Ik heb zelf reisfiets en gravelbike. Ik merk dat ik voor wat langer weg neig naar reisfiets; stabieler met meer bagage, en het browset (lekker om je heen kijken, stadje in en uit etc) wat makkelijker en leuker. Die heeft ook rohloff. Nadeel: fiets is 6 kg zwaarder, en ook minder km per dag.

Weekendjes bikepacken doe ik dan op gravelbike (wel met mini drager achter en lichtgewicht panniers).
Snap ik, is alleen wel een dure optie. Maar lijkt me zeker fijn, zo'n combinatie.
RianGeenen schreef:
ma 06 okt, 2025 10:46
Ik vind je stuurtas en zadeltas dicht bij de banden hangen. Met name de zadeltas, als die contact maakt met de band wordt die naar voren getrokken, zo de achterbrug in.
Volume en gewicht is natuurlijk niet hetzelfde, maar als je hier eens naar kijkt:
https://bikepacking.com/index/panniers-for-bikepacking/
Dan vind je misschien een manier om de bagage wat meer te ondersteunen, zodat het minder bewegingsvrijheid heeft en dus stabieler aanvoelt.
Ook waar al blijkt de bagage tot nu toe niet in contact te komen met de band. Let ik wel extra op. Maar vandaar ook de optie tailfinn die ik wil uitproberen.
Volgens mij word je bij bikepacking met een gravelbike vooral gestimuleerd je hoeveelheid bagage te reduceren. Als je zoveel tassen nodig hebt als op de foto zou ik gaan voor een "traditionele" vakantiefiets of in ieder geval voor een bagagedrager achter met zijtassen. Zo'n grote zadeltas (met veel gewicht?) heeft de neiging bij iedere pedaalomwenteling van links naar rechts te bewegen en bij veel gewicht in de zadeltas neemt hij je fiets mee.
Bert van Sprang schreef:
ma 06 okt, 2025 11:01
Volgens mij word je bij bikepacking met een gravelbike vooral gestimuleerd je hoeveelheid bagage te reduceren. Als je zoveel tassen nodig hebt als op de foto zou ik gaan voor een "traditionele" vakantiefiets of in ieder geval voor een bagagedrager achter met zijtassen. Zo'n grote zadeltas (met veel gewicht?) heeft de neiging bij iedere pedaalomwenteling van links naar rechts te bewegen en bij veel gewicht in de zadeltas neemt hij je fiets mee.
Daarom mijn afwegingen... Voor puristen zal ik wel teveel meenemen, maar voor mij is dit minimaal om toch enigszins comfortabel te reizen. Maar jouw tip voor een vakantiefiets snap ik helemaal.
Zadeltas zwabbert niet tot nauwelijks door extra beugeltje aan zadel.
Fijn al jullie reacties! Helpt zeker bij m'n afwegingen.
Harold Sweers schreef:
ma 06 okt, 2025 10:55
Zadel is door bikefitter zo afgesteld en bevalt over het algemeen goed.
Toch zullen de meeste zadelfabrikanten niet blij worden van een klemming zo ver voorop de zadelrails. Meestal hebben die een stelbereik op de zadelrails aangegeven wat zich om en nabij het midden van de zadelrails bevindt. En geven vervolgens ook geen garantie als de zadelrails breken bij montage buiten het aangegeven stelbereik. Weet niet of dat bij het toegepaste zadel ook het geval is? Als dat zou is dan zou een andere zadelpen misschien een optie zijn om toch weer ergens richting het midden van de rails terecht te komen.
Harold Sweers schreef:
ma 06 okt, 2025 10:55
Denk dat lange fietsreizen misschien ook wel relaxter gaan als de houding iets rechterop is.
Is natuurlijk prima te bereiken op deze fiets met bijvoorbeeld een andere stuurpen. Wel is het dan zo dat je je eigen gewicht weer anders over de fiets gaat verdelen, wat ook het stuurgedrag weer gaat veranderen.
Inderdaad mooi om een volgepakte fiets te zien! :D

Je zegt dat ie niet zo stabiel stuurt... Dan zou ik zeggen: kijk toch eens naar de verdeling van de uitrusting.
Zware items in de frametas en onderin de zadeltas. Lichtere items voorop. Al neem ik aan dat je dat wel doet. :wink:

Een Tailfin kán enigzins uitkomst bieden. Maar voordat je 350,- stukslaat, zou ik eerste de boel anders inpakken.
Kijk ook goed wat je niet gebruikt.

En mocht je ergens budget over hebben, zoek een lichtere variant op Marktplaats of hier in het Te Koop-topic.
Minder gewicht en ook volume mee, scheelt ook voor een fiets waarvoor ie éigenlijk net niet voor gemaakt is.
Als je mazzel hebt tik je een Nordisk Lofoten tent op de kop: 560 gram. Die laat je zo in je frametas glijden...
jwkeij schreef:
ma 06 okt, 2025 12:00
Inderdaad mooi om een volgepakte fiets te zien! :D

Je zegt dat ie niet zo stabiel stuurt... Dan zou ik zeggen: kijk toch eens naar de verdeling van de uitrusting.
Zware items in de frametas en onderin de zadeltas. Lichtere items voorop. Al neem ik aan dat je dat wel doet. :wink:

Een Tailfin kán enigzins uitkomst bieden. Maar voordat je 350,- stukslaat, zou ik eerste de boel anders inpakken.
Kijk ook goed wat je niet gebruikt.

En mocht je ergens budget over hebben, zoek een lichtere variant op Marktplaats of hier in het Te Koop-topic.
Minder gewicht en ook volume mee, scheelt ook voor een fiets waarvoor ie éigenlijk net niet voor gemaakt is.
Als je mazzel hebt tik je een Nordisk Lofoten tent op de kop: 560 gram. Die laat je zo in je frametas glijden...
Heb alles al lichtgewicht, dus daar kan ik niet meer op besparen. Dank voor het meedenken.
Mijn 'reisfiets' is een aluminium (carbon voorvork) Cube Nuroad gravelbike. Die heeft montagepunten voor een bagagedrager en voor een lowrider op de voorvork.

Het wat 'nerveuze' stuurgedrag herken ik wel, mijn beeld is dat dat te maken heeft met de geometrie, het is nu eenmaal geen randonneur. Het stuurgedrag is wat mij betreft een kwestie van wennen aan de veranderde wegligging tov de kale fiets. Went best snel.

Vwb afdalen - bij mij zit de bagage vast op de dragers. Niks zwabbert, piept of kraakt. Het gaat stabiel naar beneden. Er is verder weinig over te melden - gewoon je stuur vasthouden en op tijd bijremmen.

Als je alles wat je mee wilt nemen kwijt kan in de setup zoals op jouw foto, dan zie ik geen belemmering eerlijk gezegd. Je zou kunnen uitzoeken of er op jouw fiets een low-rider kan worden gemonteerd, zo ja dan zou ik dat zeker proberen, dat geeft een meer stabiel stuurgedrag. Je zou dan de zwaarste spullen (liefst alles) van wat je nu in je stuurrol en in de fork packs hebt in de low rider tassen stoppen. Als het niet past wat lichte spulletjes in een stuurtasje. Het zwaartepunt van je voorwielbagage gaat dan naar beneden, ter hoogte van de voorwielas, en dat bevordert stabiel stuurgedrag. Misschien bevalt dat je beter dan hoe je het nu aan je voorwiel hebt. Misschien ook niet maar dan weet je dat ook.
fiets.jpeg
br@m schreef:
ma 06 okt, 2025 12:48
Mijn 'reisfiets' is een aluminium (carbon voorvork) Cube Nuroad gravelbike. Die heeft montagepunten voor een bagagedrager en voor een lowrider op de voorvork.

Het wat 'nerveuze' stuurgedrag herken ik wel, mijn beeld is dat dat te maken heeft met de geometrie, het is nu eenmaal geen randonneur. Het stuurgedrag is wat mij betreft een kwestie van wennen aan de veranderde wegligging tov de kale fiets. Went best snel.

Vwb afdalen - bij mij zit de bagage vast op de dragers. Niks zwabbert, piept of kraakt. Het gaat stabiel naar beneden. Er is verder weinig over te melden - gewoon je stuur vasthouden en op tijd bijremmen.

Als je alles wat je mee wilt nemen kwijt kan in de setup zoals op jouw foto, dan zie ik geen belemmering eerlijk gezegd. Je zou kunnen uitzoeken of er op jouw fiets een low-rider kan worden gemonteerd, zo ja dan zou ik dat zeker proberen, dat geeft een meer stabiel stuurgedrag. Je zou dan de zwaarste spullen (liefst alles) van wat je nu in je stuurrol en in de fork packs hebt in de low rider tassen stoppen. Als het niet past wat lichte spulletjes in een stuurtasje. Het zwaartepunt van je voorwielbagage gaat dan naar beneden, ter hoogte van de voorwielas, en dat bevordert stabiel stuurgedrag. Misschien bevalt dat je beter dan hoe je het nu aan je voorwiel hebt. Misschien ook niet maar dan weet je dat ook.

fiets.jpeg
Dank je, mooie fiets!
Harold Sweers schreef:
ma 06 okt, 2025 10:55
ThomasG schreef:
ma 06 okt, 2025 10:25
Mooi zo'n volgepakte fiets! Wat me wel opvalt is de positie van je zadel, die lijkt nogal ver naar achter te staan. Dat lijkt mij een potentiële oorzaak voor het instabiele rijgedrag. Je hebt nu veel gewicht naar achter en daarmee relatief weinig druk op de voorkant van je fiets. Je zou eens kunnen proberen hoe je fiets rijdt als je je zadel in een meer neutrale positie zet.
Zadel is door bikefitter zo afgesteld en bevalt over het algemeen goed. Snap je tip wel, ef is eigenlijk een tegengestelde voorkeur bij bikepacken of gewoon wielrennen. Doe beide met deze fiets. Denk dat lange fietsreizen misschien ook wel relaxter gaan als de houding iets rechterop is.
Ik zeg ook zeker niet dat je je hele positie permanent moet gaan aanpassen. Als dit fijn fietst dan is dit de positie voor jou. De positie van je zadel kan wel enorme impact hebben op het rijgedrag van je fiets. Ik heb het nodige gesleuteld aan de afstelling van mijn zadel, en weet uit ervaring dat een halve centimeter naar voor of achter al een enorme impact kan hebben op het rijgedrag.

Je zou het in ieder geval eens kunnen proberen, dan weet je of dit het issue is voor de instabiliteit of dat je het toch ergens anders moet zoeken.
ThomasG schreef:
ma 06 okt, 2025 13:56
Harold Sweers schreef:
ma 06 okt, 2025 10:55
ThomasG schreef:
ma 06 okt, 2025 10:25
Mooi zo'n volgepakte fiets! Wat me wel opvalt is de positie van je zadel, die lijkt nogal ver naar achter te staan. Dat lijkt mij een potentiële oorzaak voor het instabiele rijgedrag. Je hebt nu veel gewicht naar achter en daarmee relatief weinig druk op de voorkant van je fiets. Je zou eens kunnen proberen hoe je fiets rijdt als je je zadel in een meer neutrale positie zet.
Zadel is door bikefitter zo afgesteld en bevalt over het algemeen goed. Snap je tip wel, ef is eigenlijk een tegengestelde voorkeur bij bikepacken of gewoon wielrennen. Doe beide met deze fiets. Denk dat lange fietsreizen misschien ook wel relaxter gaan als de houding iets rechterop is.
Ik zeg ook zeker niet dat je je hele positie permanent moet gaan aanpassen. Als dit fijn fietst dan is dit de positie voor jou. De positie van je zadel kan wel enorme impact hebben op het rijgedrag van je fiets. Ik heb het nodige gesleuteld aan de afstelling van mijn zadel, en weet uit ervaring dat een halve centimeter naar voor of achter al een enorme impact kan hebben op het rijgedrag.

Je zou het in ieder geval eens kunnen proberen, dan weet je of dit het issue is voor de instabiliteit of dat je het toch ergens anders moet zoeken.
Ga ik zeker proberen, thnx
Volbepakte fiets is altijd mooi! :D

Ik zie wel dat je een versie met achtervering (Kingpin: https://www.cannondale.com/nl-nl/technology/kingpin) hebt. Die is zo te lezen niet instelbaar. Met het zadel ver naar achteren en een grote zadeltas (die toch wel bekend staan om zwabberen) zou dat effect op het rijgedrag kunnen hebben.

De wielbasis is 103,6 cm bij een 56 cm-fiets. Dat is op zich niet slecht qua koersvastheid al zijn er natuurlijk meer factoren.
Veel goeie dingen genoemd al. Snel doorheen gelezen.. Is er al gesuggereerd om in elk geval een zadelpen met meer setback te pakken?

Ik zou 100% een lowrider met tassen gebruiken. Kan makkelijk. Beetje de massa het en der centreren zeg maar.

Hier eenzelfde fiets met andere setup
https://www.reddit.com/r/bikepacking/co ... ne_carbon/
Grandonneur schreef:
ma 06 okt, 2025 15:03
Veel goeie dingen genoemd al. Snel doorheen gelezen.. Is er al gesuggereerd om in elk geval een zadelpen met meer setback te pakken?

Ik zou 100% een lowrider met tassen gebruiken. Kan makkelijk. Beetje de massa het en der centreren zeg maar.

Hier eenzelfde fiets met andere setup
https://www.reddit.com/r/bikepacking/co ... ne_carbon/
Dank je, zal eens kijken.
Fedor schreef:
ma 06 okt, 2025 14:42
Volbepakte fiets is altijd mooi! :D

Ik zie wel dat je een versie met achtervering (Kingpin: https://www.cannondale.com/nl-nl/technology/kingpin) hebt. Die is zo te lezen niet instelbaar. Met het zadel ver naar achteren en een grote zadeltas (die toch wel bekend staan om zwabberen) zou dat effect op het rijgedrag kunnen hebben.

De wielbasis is 103,6 cm bij een 56 cm-fiets. Dat is op zich niet slecht qua koersvastheid al zijn er natuurlijk meer factoren.
Klopt, zou kunnen hoewel zwabberen volgens mij tot het minimum beperkt blijft. Maar misschien denken mensen die achter mij fietsen daar anders over :D
Ik denk zomaar dat de tailfin, of de goedkope oplossing van ortlieb het grote verschil gaat maken. Zo'n enorme aarsraket moet haast wel zwabberen met ook nog 2 volle bidons aan de zijkant.
Grandonneur schreef:
ma 06 okt, 2025 15:03
Veel goeie dingen genoemd al. Snel doorheen gelezen.. Is er al gesuggereerd om in elk geval een zadelpen met meer setback te pakken?

Ik zou 100% een lowrider met tassen gebruiken. Kan makkelijk. Beetje de massa het en der centreren zeg maar.

Hier eenzelfde fiets met andere setup
https://www.reddit.com/r/bikepacking/co ... ne_carbon/
Waarom 100% lowrider? Naar mijn idee zitten de voorvorktassen ook dicht tegen de stuuras aan en zitten verder stabiel. Hangt er dan niet nog meer gewicht aan je voorvork? Heb er geen ervaring mee.
gios schreef:
ma 06 okt, 2025 15:40
Ik denk zomaar dat de tailfin, of de goedkope oplossing van ortlieb het grote verschil gaat maken. Zo'n enorme aarsraket moet haast wel zwabberen met ook nog 2 volle bidons aan de zijkant.
Tja, zal er eens een keer extra goed op letten. Klinkt logisch.