Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ProRail heeft er genoeg van. Fietsrails. - Forum Wereldfietser

ProRail heeft er genoeg van. Fietsrails.

ProRail past het beleid voor de aanleg van stationstrappen aan. Bij nieuwe trappen naar perrons worden geen fietsgoten meer toegevoegd wanneer een lift of hellingbaan aanwezig is. De mededeling van de spoorbeheerder volgt op gedoe rondom de trappen op twee recent verbouwde stations.
IMG_5809.jpeg
IMG_5810.jpeg
Was laatst met fiets op Hoofdstation Groningen. Heb toen geen fietsrails gezien. Daar was toen veel commentaar op, hebben ze ze misschien later toch aangebracht?
De liften zijn daar trouwens zo smal dat er per keer maar één bepakte fiets in kan.....

Wilde een keer op station Zwolle de roltrap nemen, maar dat werd verboden door een spoorbeambte....
Eric op de Fiets schreef:
di 12 aug, 2025 11:42
Bij nieuwe trappen naar perrons worden geen fietsgoten meer toegevoegd wanneer een lift of hellingbaan aanwezig is.
Naar mijn mening gaat er niet veel aan verloren; de meeste fietsgoten in stations die ik ken, zijn volkomen onbruikbaar. Ook met een onbeladen fiets, omdat er al niet genoeg ruimte is voor je pedaal langs de muur of leuning. Hoeven er nog niet eens tassen aan je fiets te hangen.

Groetjes,

Carl
Vraag me af wat dit 'gedoe rondom de trappen op twee recent verbouwde stations' was.

Maar idd, die rails zijn op zich al vrij waardeloos, en op drukke trappen mogelijkerwijs nogal gevaarlijk. Begrijp ProRail wel.
JanH schreef:
di 12 aug, 2025 16:21
...Wilde een keer op station Zwolle de roltrap nemen, maar dat werd verboden door een spoorbeambte....
Ik neem ook wel vaker de roltrap met de fiets aan de hand. Als je weet waar je moet gaan staan ten opzichte van de fiets dan is dat goed te doen. Als je het nooit hebt gedaan, of niet echt handig hierin bent, dan lijkt het me erg gevaarlijk.

Ik heb me trouwens nooit afgevraagd of dat is toegestaan. Zou dit gewoon mogen?

Pieter
Van mij mag het. Ik doe het ook wel. Me nooit afgevraagd of het wel of niet mag.
Maar je hebt gelijk, je moet de fiets wel in bedwang kunnen houden anders ga je.
Ach, weer een argument erbij om fiets met bepakking zo licht mogelijk te houden, dan kan 'ie in 1x de trap op getild worden ;)

Oefenen met fiets op roltrap kan onder andere in de Rotterdamse Maastunnel, daar deed men het voor de oorlog al zo. Al is het bij de NS officeel verboden met de fiets op de roltrap als ik de bordjes die men daar bij de roltrap geplaatst heeft mag geloven.
In Antwerpen is het dagelijkse kost, de Sint Annatunnel. In April was de ingang onbereikbaar wegens een loopevenement. Toen door het 'Konijnenhol', stalen trappen met gootje, afgeladen vol, als iemand bovenaan de eBike liet schieten dan lagen onderaan de tunnel zeker 50 mensen met fiets. Onbegrijpelijk gevaarlijk.
De houten roltrappen waren wel een beleving.
Brugje bouwen over de Schelde valt blijkbaar niet mee.
Paard ging met de lift trouwens.

Bijlagen

JanH schreef:
di 12 aug, 2025 16:21
Was laatst met fiets op Hoofdstation Groningen. Heb toen geen fietsrails gezien. Daar was toen veel commentaar op, hebben ze ze misschien later toch aangebracht?
De liften zijn daar trouwens zo smal dat er per keer maar één bepakte fiets in kan.....
Ik was 9 aug. j.l. op het Groninger Hoofdstation en inderdaad geen fietsgoten. Bepaalt de ProRail meer dan koning klant?
De liften zijn daar inderdaad aan de krappe kant. Zie mijn foto's in "Verbouwing Groninger Hoofdstation" onder de rubriek Fiets en Trein.
De fietsersbond springt op de stootblokken om de fietsrails te behouden.

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... aanleggen/
Gelukkig maar, die liften zijn ook vaak kapot en dan is het maar afwachten hoe lang het duurt voor ze het weer doen. Dat je niet op het lumineuze idee kan komen van een fietsgoot met roltrapidee (ze zijn er maar ik kan even niet op de naam komen) als grote organisatie en die installeert geeft te denken dat ze randverschijnselen liever zien gaan dan komen.
Ik zag ook ergens een foto van een wel heel hoge trap en dan is het inderdaad wel vragen om problemen.
Speciale tips voor de roltrap?
Pierre Noiret schreef:
do 21 aug, 2025 16:47
als je wiel de roltrap raakt, direct je rem inknijpen en als het wiel van de roltrap gaat, weer loslaten. Meestal eerst je voorwiel en bijna direct erna je achterwiel. Wat ruimte tot je voorligger is wel zo prettig.
Slechte zaak, gewoon zorgen voor een goede uitvoering met de goot ver genoeg van de kant zodat de fiets zo recht mogelijk omhoog kan. Nu til ik mijn fiets nog zo de trappen, maar dat blijft vast niet zo. Sneu als je de trein mist door overvolle liften.
do 21 aug, 2025 17:18
Pierre Noiret schreef:
als je wiel de roltrap raakt, direct je rem inknijpen en als het wiel van de roltrap gaat, weer loslaten. Meestal eerst je voorwiel en bijna direct erna je achterwiel. Wat ruimte tot je voorligger is wel zo prettig.
Als het een echte roltrap is zorg er dan wel voor dat je de fiets in bedwang hebt en dat je voldoende druk op de voorkant hebt, anders wil de fiets nog wel eens achterover kiepen, zeker als het een steile roltrap is.
IS het zo'n fietsgoot met band zoals je wel bij ondergrondse fietsenstallingen ziet dan is het inderdaad ook de remmen inknijpen en de band zijn werk laten doen.
Was ik eergisteren op station Groningen Europapark, ook een nieuw geval. Daar zijn zowel liften als fietsgoten aanwezig!
Gelukkig heeft het Groninger Hoofdstation wel een soort gladde "trottoirband" tussen de traptreden en de muren, daar kan je de fiets toch wel wat schuin tegenaan omhoog of omlaag vervoeren?
_Peter_ schreef:
do 21 aug, 2025 22:23
do 21 aug, 2025 17:18
Pierre Noiret schreef:
Als het een echte roltrap is zorg er dan wel voor dat je de fiets in bedwang hebt en dat je voldoende druk op de voorkant hebt, anders wil de fiets nog wel eens achterover kiepen, zeker als het een steile roltrap is.
IS het zo'n fietsgoot met band zoals je wel bij ondergrondse fietsenstallingen ziet dan is het inderdaad ook de remmen inknijpen en de band zijn werk laten doen.
De eerste keer ging ik ondersteboven naar boven. Fietsschoenen met carbonzolen waren ook niet bevorderlijk voor de stabiliteit . Stuurlint en ego beschadigd, leermoment :D