Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fool-proof fiets voor lange reis - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fool-proof fiets voor lange reis

Klinkt goed! Dan betaal je niet gelijk de hoofdprijs voor een fiets. Succes met de verkoop van je huis!
Kun je niet beter je huis verhuren? Ik ben nu drie jaar op reis betaald door de huuropbrengst.
Pier.
Deze eisen kloppen 100 %

1 aanvulling banden 50 mm afhankelijk van de kwaliteit van het wegdek All motion of met nog meer lekbestendigheid.
En vergeet tubeless

Ik zou voor Shimano gaan hebben 90 % van de markt grootste kans om reserveonderdelen te vinden.

En 3x9 of 3x 10 dan heb beste spreiding van heel klein naar groot

Frame materiaal staal of alu, staal kan onderweg nog gerepareerd worden alu niet

Kortom een klassieke randonneur ...
Leon schreef:
vr 01 aug, 2025 13:48
Op de ideale reisfiets heb je:
# Remblokjes die nauwelijks verslijten: Kool Stop (30.000 km hier)
# Een achterdrager die niet stuk gaat: Tubus
# Een trapas met het eeuwige leven: Shimano BBUNxx
# Bomproof velgen met 36 spaken: Exal TX19
# Als je een verstelbare stuurpen wil die wel bomproof is: Zoom
# Een petfleshouder
# Veel nokjes en montage-oogjes, ook aan de binnenkant van de vork voor een beugelloze lowrider als je dat wilt.
# Een ruim voldoende laag verzet (22-32)
# Voor de rest geen fancy dingen maar wel degelijk en niet lastig.

Is dat duur? Oordeel zelf.
viewtopic.php?p=477226
Ik zou ook een knoop doorhakken of je een recht stuur wil of racebocht afhankelijk hoe je handen polsen daarop reageren.

In zijn algemeenheid heeft een racebocht meer hand posities en kan je afwisselen dat is geen nieuws ga ik van uit.

Maar ik zie dat je een Denham stuur hebt , die je waarschijnlijk heeft geïnspireerd vandaar je voorkeur voor de world traveler, dus keuze al gemaakt .

Het enige minpuntje van de WT is zijn gewicht 20 kg. Op het vlak geen probleem omhoog telt elke kilo. Vooral op zo'n lange tocht (duur belasting) met naar Ik aanneem 80 a 120 km per dag zou ikzelf proberen de bagage en gewicht fiets zo laag mogelijk te houden, tenzij je korte dagafstanden gaat doen.
MaartenFtH schreef:
ma 11 aug, 2025 15:58
Nog niet gekocht, maar ik denk dat het een oudere versie world traveller wordt. Ik ben een aantal goede langs zien komen op Marktplaats.
Ik zie deze mooie fiets te koop staan:
viewtopic.php?p=478921#p475029

Wie weet is het toevallig de juiste framemaat.

Als je de hydraulische remmen niet vertrouwt, kan je er andere remmen op zetten.
piviets schreef:
di 12 aug, 2025 03:55
Kun je niet beter je huis verhuren? Ik ben nu drie jaar op reis betaald door de huuropbrengst.
Pier.
Helaas. Net gescheiden.
robgru schreef:
di 12 aug, 2025 11:02
Ik zou ook een knoop doorhakken of je een recht stuur wil of racebocht afhankelijk hoe je handen polsen daarop reageren.

In zijn algemeenheid heeft een racebocht meer hand posities en kan je afwisselen dat is geen nieuws ga ik van uit.

Maar ik zie dat je een Denham stuur hebt , die je waarschijnlijk heeft geïnspireerd vandaar je voorkeur voor de world traveler, dus keuze al gemaakt .

Het enige minpuntje van de WT is zijn gewicht 20 kg. Op het vlak geen probleem omhoog telt elke kilo. Vooral op zo'n lange tocht (duur belasting) met naar Ik aanneem 80 a 120 km per dag zou ikzelf proberen de bagage en gewicht fiets zo laag mogelijk te houden, tenzij je korte dagafstanden gaat doen.
Ik ben gek op mijn stuur. Super comfortabel en veel 'real estate' voor camera, gps e.d. Ik ben van plan te gaan voor een oudere worldtraveller, die zijn lichter.
stelvio73 schreef:
zo 17 aug, 2025 11:35
MaartenFtH schreef:
ma 11 aug, 2025 15:58
Nog niet gekocht, maar ik denk dat het een oudere versie world traveller wordt. Ik ben een aantal goede langs zien komen op Marktplaats.
Ik zie deze mooie fiets te koop staan:
viewtopic.php?p=478921#p475029

Wie weet is het toevallig de juiste framemaat.

Als je de hydraulische remmen niet vertrouwt, kan je er andere remmen op zetten.
Die ziet er netjes uit. De link naar meer info werkt niet. Ik ben 1.77 meter.
Ik heb https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-e ... 45826d5acd gezien. Ziet er goed uit, maar ik denk dat de vraagprijs te hoog is. Wat zou redelijk zijn?
Weet ik niet. Ik heb geen ervaring met fietsen van Koga.

Wel valt me op dat de fiets schijfremmen heeft. Is dat wat je wilt op je fool-proof fiets? Schijfremmen remmen natuurlijk heel erg goed, maar dat merk je m.i. pas echt goed als je wat technischer ritten maakt, zoals met een mtb of gravelbike. Ook merk je het verschil goed bij langere afdalingen als het nat is; remschijven verliezen dan geen remkracht. Voor de ongetwijfeld lange stukken vals plat en rechtuit die jij zult gaan afleggen kan je denk ik ook met velgremmen toe. Een nadeel van remschijven is namelijk dat een klein slagje al tot wrijving zal leiden. Die slag kan je er zelf misschien niet uit krijgen. Wel kan je een reserve schijf mee nemen, dus dan is het gelijk een non-probleem :roll: Met een velgrem luistert de afstelling minder nauw. Wel zul je dan ook reserve spul moeten meenemen. In elk geval zijn er allerlei overwegingen die je zult moeten maken.
Slagje in de remschijf? Reserve schijf meenemen?
Àls het al ooit gebeurt, laat je lokale FM ‘m weer even recht buigen.
Flix schreef:
ma 18 aug, 2025 10:17
Slagje in de remschijf? Reserve schijf meenemen?
Àls het al ooit gebeurt, laat je lokale FM ‘m weer even recht buigen.
Ik wil je graag gelijk geven. Ik weet alleen niet of er tijdens de reis van Singapore naar Nederland elke dag een fietsenmaker te vinden is. En omdat in de titel "fool-proof" staat, gaf ik een conservatief advies. Wat de topicstarter ermee doet moet-ie zelf weten.

Overigens heb ik zelf (doordat ik -dom dom- mijn fiets met de schijf tegen een kei aan legde) op fietsvakantie een slag in de remschijf gehad, en ik kan je vertellen dat dat onprettig fietste.
Nu ik je lengte weet zou ik lekker die fiets van Leon kopen.
Persoonlijke keuze inderdaad, schijfrem of velgrem. Kunnen allebei een prima keuze zijn bij het fietsen de wereld rond.
stelvio73 schreef:
ma 18 aug, 2025 10:38

Overigens heb ik zelf (doordat ik -dom dom- mijn fiets met de schijf tegen een kei aan legde) op fietsvakantie een slag in de remschijf gehad, en ik kan je vertellen dat dat onprettig fietste.
Bahco erop en dan is 'ie wel te richten. Of je 'm helemaal recht krijgt is de vraag, maar vaak wel recht genoeg om door te rijden.

En als de Bahco niet op de paklijst staat, tijdelijk even de schijf eraf schroeven totdat je bij een Bahco van een externe partij bent =)

Voor en achter dezelfde schijfdiameter rijden kan ook helpen om tijdelijk de remschijven voor&achter om te kunnen wisselen, al is dat met Rohloff lastig met de 4 gaats montage ten opzichte van de gangbare 6-gaats. Centerlock remschijf montage zou ik op reis liever niet hebben, daar heb je namelijk weer specifiek gereedschap voor nodig om te demonteren.
En dan had ik ook nog https://www.wijverkopentweedehandsfiets ... escription gevonden :) Die Magura remmen kan ik vervangen.
RianGeenen schreef:
ma 18 aug, 2025 10:54
Die is te groot voor mij.
Afweging velg vs schijfrem; aan de ene kant vermeende kwetsbaarheid van de schijf (zelf nooit last van gehad) en inderdaad eventueel een reserve schijfje kan zo ergens in je tas mee.

Maar als je dan toch angst voor schade hebt, er is ook de velg! Een vervanger voor kromme of versleten velg voor velgrem is niet meer zo algemeen, aangezien de wereldspelers (giant, specialized, trek etc) al 15 jaar (?) over zijn op disc.
MaartenFtH schreef:
ma 18 aug, 2025 11:38
RianGeenen schreef:
Ik had ff moeten quoten, deze bedoel ik:
viewtopic.php?p=477226
RianGeenen schreef:
ma 18 aug, 2025 12:42
MaartenFtH schreef:
ma 18 aug, 2025 11:38
RianGeenen schreef:
Ik had ff moeten quoten, deze bedoel ik:
viewtopic.php?p=477226
Dank. Hij is wel erg rood. :D
Ik heb niet zoveel verstand van bijna nieuwe Koga's dus daar kan ik je niet echt mee helpen.

Snel Safari Trekkingfiets vakantiefiets
€ 250,00
https://link.marktplaats.nl/m2300375875