ik heb een heren-trekkingfiets (Koga) en een dames-sportfiets (Trek T300) omgebouwd naar elektrische fiets. de ene met een heel basic ombouwset van efos
https://www.elektrischefiets-ebike-efos ... ombouwsets (voorwielmotor en bidon-accu) en van de andere weet ik de webshop niet meer (maar ook zo'n basic set: voorwielmotor en accu in bagagedrager). (mogleijk was het deze webshop:
https://ebikesets.nl/ombouwsets )
kreeg prima service bij vragen over bijvoorbeeld aansluiten en bediening van de verlichting.
ik heb gekozen voor een voorwielmotor (om eigen lange cranks te gebruiken) en die werkt heel basic met 'aan/uit' (en wel standen voor hoe sterk de ondersteuning er aan trekt). dus niet zo genuanceerd als op een moderne e-bike, waar een trap(kracht)sensor in de trapas gelijkmatiger laat regelen hoeveel ondersteuning je krijgt. (als je dat gewend bent, dan is wat ik heb een stapje terug. mij bevalt het goed).
de ondersteuning stopt, zodra je in een remhendel knijpt of je benen stil houdt.
de accu-capaciteit is een grote factor in de prijs van zo'n ombouwset.
de fiets rijdt prima zonder ondersteuning: dan is er geen extra weerstand.
als je bijvoorbeeld een trapas kunt vervangen (om de trapsensor te monteren) en een beetje kunt sleutelen, dan is montage prima zelf te doen (ook van een middenmotor. dat heb ik één keer gedaan, maar dat vond ik geen succes (vanwege standaard cranks)). de grootste puzzel is de kabels netjes langs het frame leiden en het kastje plaatsen (bij mij in een zadeltasje).
ik gebruik de fiets voor woon-werkverkeer. rustig met geen of amper ondersteuning door de bebouwde kom (want een elektrische fiets is wat mij betreft anders veel te snel in bijvoorbeeld ochtendspits-stadsverkeer. ik vind dat gevaarlijk en onverantwoord) en op volle snelheid door het buitengebied (rustig landelijk gebied).
de damesfiets wordt zo nu en dan door gezinsleden gebruikt voor ritjes in de regio.
fietsen met zo'n elektrische fiets wordt makkelijk een soort (licht) meetrappen, waarbij de ondersteuning het werk doet. het voelt heel anders dan zonder ondersteuning fietsen, is mijn ervaring. ik kan gelukkig flink meetrappen en fiets wel echt.