Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouwen stadsfiets naar e-bike - Forum Wereldfietser

Ombouwen stadsfiets naar e-bike

Wij, mijn man en ik, hebben allebei een goede stadsfiets van Gazelle. Voor onze fietsvakanties huren we meestal ter plaatse een e-bike. We zouden zelf ook best een e-bike willen, zodat we sneller wat langere tochten kunnen fietsen, maar ik schrik me iedere keer naar van de prijzen. En onze huidige fietsen zijn prima.
Ik hoor over ombouwsets om je fiets om te (laten) bouwen tot een e-bike. Nu heb ik weinig technisch inzicht of ervaring. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? En waar zou ik dan zeker op moeten letten?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken

Mvrgr Kaatje
Informeer eens bij Fiets Ombouw Centrum: https://fon.bike/contact-met-fon/

De prijs van de ombouwset zal waarschijnlijk hoger liggen dan de aanschafprijs van je stadsfiets...
Dit vraagstuk heb ik ook gehad. Een Bafang ombouwset met 500 Wh accu kost 800 euro. Ik heb een Stella gekocht voor 1300 euro:
https://www.stella.nl/p/livorno-easy-fdst
Het is geen Santos, geen 'echte wereldfiets', het is niet eens helemaal mijn fiets, mijn vrouw en schoonmoeder pakken de fiets ook. Ik had em veel eerder moeten kopen.
https://pendix.nl/

Is voor bijna elke fiets geschikt. Voordeel is dat je het systeem later ook op een andere "nieuwe" fiets over kan laten zetten
Ik zou niet aan een ombouw beginnen, wordt (bijna) nooit zo degelijk als een Bosch E-bike.
Wanneer budget beperkt is zou ik naar een gebruikte fiets met een Bosch motor kijken, Er zijn er genoeg te vinden voor 1000 euro met maximaal 10000km. Oude fiets kun je weer verkopen op Marktplaats om kosten te drukken,
Of de gewone fietsen erbij houden als gewone fietsen, ze zijn immers prima?
Flyers, met 24v systeem zijn goedkoop gebruikt te krijgen en een nieuwe accu heb je voor 300, is bij gebruikte ebikes meestal veel duurder. Zijn kwalitatief goede fietsen.
ik heb een heren-trekkingfiets (Koga) en een dames-sportfiets (Trek T300) omgebouwd naar elektrische fiets. de ene met een heel basic ombouwset van efos https://www.elektrischefiets-ebike-efos ... ombouwsets (voorwielmotor en bidon-accu) en van de andere weet ik de webshop niet meer (maar ook zo'n basic set: voorwielmotor en accu in bagagedrager). (mogleijk was het deze webshop: https://ebikesets.nl/ombouwsets )
kreeg prima service bij vragen over bijvoorbeeld aansluiten en bediening van de verlichting.

ik heb gekozen voor een voorwielmotor (om eigen lange cranks te gebruiken) en die werkt heel basic met 'aan/uit' (en wel standen voor hoe sterk de ondersteuning er aan trekt). dus niet zo genuanceerd als op een moderne e-bike, waar een trap(kracht)sensor in de trapas gelijkmatiger laat regelen hoeveel ondersteuning je krijgt. (als je dat gewend bent, dan is wat ik heb een stapje terug. mij bevalt het goed).
de ondersteuning stopt, zodra je in een remhendel knijpt of je benen stil houdt.
de accu-capaciteit is een grote factor in de prijs van zo'n ombouwset.
de fiets rijdt prima zonder ondersteuning: dan is er geen extra weerstand.

als je bijvoorbeeld een trapas kunt vervangen (om de trapsensor te monteren) en een beetje kunt sleutelen, dan is montage prima zelf te doen (ook van een middenmotor. dat heb ik één keer gedaan, maar dat vond ik geen succes (vanwege standaard cranks)). de grootste puzzel is de kabels netjes langs het frame leiden en het kastje plaatsen (bij mij in een zadeltasje).

ik gebruik de fiets voor woon-werkverkeer. rustig met geen of amper ondersteuning door de bebouwde kom (want een elektrische fiets is wat mij betreft anders veel te snel in bijvoorbeeld ochtendspits-stadsverkeer. ik vind dat gevaarlijk en onverantwoord) en op volle snelheid door het buitengebied (rustig landelijk gebied).
de damesfiets wordt zo nu en dan door gezinsleden gebruikt voor ritjes in de regio.

fietsen met zo'n elektrische fiets wordt makkelijk een soort (licht) meetrappen, waarbij de ondersteuning het werk doet. het voelt heel anders dan zonder ondersteuning fietsen, is mijn ervaring. ik kan gelukkig flink meetrappen en fiets wel echt.
sjacka schreef:
di 12 aug, 2025 17:11
Ik zou niet aan een ombouw beginnen, wordt (bijna) nooit zo degelijk als een Bosch E-bike.
Wanneer budget beperkt is zou ik naar een gebruikte fiets met een Bosch motor kijken, Er zijn er genoeg te vinden voor 1000 euro met maximaal 10000km. Oude fiets kun je weer verkopen op Marktplaats om kosten te drukken,
Een Pendix erop laten zetten is mogelijk toch beter dan een 2e hands E bike. De levensduur van een accu speelt een rol. En daarmee ook belasting voor het milieu.
Lees het artikel van Michiel van de Brink over elektrische fietsen maar eens. Stond in vorige magazine. Maar online ook te vinden.
https://saintchristopher.bike/e-bikes/e ... rzaamheid/
dijken63 schreef:
wo 13 aug, 2025 16:51
...
Lees het artikel van Michiel van de Brink over elektrische fietsen maar eens. Stond in vorige magazine. Maar online ook te vinden.
https://saintchristopher.bike/e-bikes/e ... rzaamheid/
Aardig stukje inderdaad. En met het afnemen van de zelfredzaamheid, kun je na het lezen van het stukje van Michiel blijkbaar alleen nog maar rondjes rondom je dealer rijden. ;)
Een storing is op afstand voor welke dealer dan ook sowieso niet echt op te lossen denk ik dan.
Grandonneur schreef:
di 12 aug, 2025 18:43
Of de gewone fietsen erbij houden als gewone fietsen, ze zijn immers prima?
Dat zijn volgens mij de beste fietsen om tweedehands te kopen, zo ben ik ook aan die van mij gekomen.
Want, de redenatie na aankoop van een elektrische fiets is inderdaad “maar die pas nieuw aangeschafte “gewone” fietsen doen we niet weg joh”, en ze komen dan netjes achter in de schuur te staan, en worden na een week elektrisch fietsen nooit meer aangeraakt. Na een jaar of zo gaan ze toch maar weg, en heb jij er een prima fiets aan voor weinig geld.
Speeder300 schreef:
wo 13 aug, 2025 17:39
Grandonneur schreef:
di 12 aug, 2025 18:43
Of de gewone fietsen erbij houden als gewone fietsen, ze zijn immers prima?
Dat zijn volgens mij de beste fietsen om tweedehands te kopen, zo ben ik ook aan die van mij gekomen.
Want, de redenatie na aankoop van een elektrische fiets is inderdaad “maar die pas nieuw aangeschafte “gewone” fietsen doen we niet weg joh”, en ze komen dan netjes achter in de schuur te staan, en worden na een week elektrisch fietsen nooit meer aangeraakt. Na een jaar of zo gaan ze toch maar weg, en heb jij er een prima fiets aan voor weinig geld.
Als je eenmaal een elektrische fiets hebt...
Ik vergelijk het met een vaatwasser, je wast nog steeds die ene fijne pan en dat mooie koksmes met de hand af, maar die andere 99% gaat in de vaatwasser.
Dus als je nog een klassieke collectersitem hebt staan laat je die nog wel een paar keer uit op zondag, maar de rest gaat waarschijnlijk elektrisch.
Storm schreef:
wo 13 aug, 2025 17:27
dijken63 schreef:
wo 13 aug, 2025 16:51
...
Lees het artikel van Michiel van de Brink over elektrische fietsen maar eens. Stond in vorige magazine. Maar online ook te vinden.
https://saintchristopher.bike/e-bikes/e ... rzaamheid/
Aardig stukje inderdaad. En met het afnemen van de zelfredzaamheid, kun je na het lezen van het stukje van Michiel blijkbaar alleen nog maar rondjes rondom je dealer rijden. ;)
Een storing is op afstand voor welke dealer dan ook sowieso niet echt op te lossen denk ik dan.
Hoe minder toeters en bellen ( lees display) erop hoe minder storingsgevoelig.
Bij een Pendix is bijna alles op te lossen met ‘even los halen van batterij’ of app opnieuw opstarten.
Na 3,5 jaar en bijna 10000 km geen grotere problemen gehad waarvoor we naar een dealer moesten.
Gr Anja
Dat is goed om te horen Anja, dat Pendix zo bevalt. (zie ook mijn eerste link aan de TS).