Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avontuur(tje) - Forum Wereldfietser

Avontuur(tje)

Jullie kennen me waarschijnlijk vooral van mijn bikepackingtrips, maar ditmaal wil ik jullie meenemen op een andersoortig avontuur. Voor de tweede keer in vrij korte tijd ben ik namelijk vreemd gegaan en heb ik mijn fiets verruild voor mijn bergschoenen, ditmaal voor een 8-weekse trektocht door de Pyreneeën, van de westkust naar het centrale gedeelte.

Tijdens die acht weken ben ik opnieuw verliefd geworden op het hiken en de eenzame dagen en nachten hoog in de bergen. Onderstaande video, die vandaag het levenslicht zag na een toch wel vrij zware bevalling, zou je daarom gerust een liefdesbaby kunnen noemen... In de video' is het eerste gedeelte van mijn tocht te zien: in zes dagen van San Sebastian via Hondarriba naar Sumbilla, eerst een stuk langs de ruige kust en vervolgens het binnenland in, over kale toppen en door diepe dalen, groen en dicht bebost.

Veel kijkplezier :
https://vimeo.com/1107083581
Screenshot_20250805_063439_Vimeo.jpg
Screenshot_20250805_064040_Vimeo.jpg
Screenshot_20250805_063252_Vimeo.jpg
Misschien moeten we een crowdfunding actie opstarten zodat arme Alma snel weer aan een nieuwe fiets komt en zijn lichaam niet langer moet pijnigen met dat onnatuurlijke hiken.
Geld voor een nieuwe fiets is natuurlijk altijd welkom :D

Maar ik kan zeker niet ontkennen dat het zwaar was en soms pijn deed., met zo'n rugzak van tussen de 15 en 20 kilo op je rug... Dat beweegt toch net wat minder makkelijk dan zonder... Vooral de eerste dagen waren wennen, maar al snel wist ik niet beter en ging het soepeler.
De derde foto is waanzinnig! :shock:

Je bent nog onderweg dan begrijp ik?
De video gemonteerd ergens op een top achter de laptop? :)
Nee, ik ben sinds 18 juli weer terug. Onderweg film ik alleen, dat kost al genoeg tijd, en eenmaal thuis knutsel ik de video's in elkaar. Om je een idee te geven: met deze eerste video, die zes wandeldagen beslaat, ben ik ruim twee weken bezig geweest, lange dagen van soms wel 12 uur achter de computer. Eerst de mooiste beelden achter elkaar zetten, dan op zoek naar muziek die er qua sfeer goed bijpast, zodat beelden en muziek elkaar versterken, vervolgens de beelden zodanig schuiven dat ze in een lekker lopend ritme komen te staan, en tenslotte het geluid, het contast, de helderheid, de kleur, en de speciale effecten.
Allemachtig.. er inderdaad flink wat uren er in gestoken. En een drone is leuk speelgoed zie ik op jouw filmpje. :)

Dat weerhoudt mij dus nog om overstag te gaan en een 360 camera te willen gaan kopen en dus beginnen met filmen.
Het vele uren werk monteren staat mij nu nog in gedachten behoorlijk tegen.
Al heb ik best wel wat creatieve ideeën, hoe te willen filmen, monteren en muziekkeuzes.

Diepe buiging en respect voor diegene en dus ook jij, zoveel tijd er voor nemen, de kijker prachtige filmpjes voor te schotelen.
Heel veel mensen staan er niet bij stil wat er allemaal bij komt kijken, vooral voor diegene die geen "film-crew" bij zich hebben.
Je moet het natuurlijk in de eerste plaats ook leuk vinden om te doen, zowel het filmen onderweg als het bewerken nadien, anders moet je er überhaupt niet aan beginnen.

En naast de tijd die het kost, maakt het je rugzak of fietstassen ook een stuk zwaarder, zeker als je soms 6 dagen geen stopcontact tegenkomt, onderschat dat niet, ook dat moet je er voor over hebben.

Basisgewicht, zonder eten en drinken, was deze reis 14kg, waarvan ruim 4kg filmspullen, waarvan 1,5 kg aan accu's en powerbanks. Vooral een drone jaagt er in korte tijd veel Wh doorheen en ook het maken van timelapses vreet accucapaciteit. Verder bij me: twee micro4thirds camera's van Panasonic, een DJI Mini 3 pro drone, laders, filters en twee statiefjes, waarvan 1 echt goed stevig.

Ik ben trouwens ook begonnen met 1 simpel compactcameraatje en een klein statiefje van samen nog geen half kilo, maar door de wens om steeds betere film te maken zijn er steeds meer dingen bijgekomen. ( op fietsreizen ook nog een Gopro )
Ik begrijp je helemaal en ja ben het met je eens, daarom laat ik het nog even doorsudderen in mijn gedachten.
Ook de vraag die ik mezelf stel, voor wie ga ik filmen, aan wie ga ik de filmpjes laten zien. Wat wil ik er mee (later?).
Er zijn een aantal wereldfietsers/-reizigers die er (deels) hun boterhambeleg mee verdienen, zijn al heel wat jaren er mee bezig dat wel. Of het zijn koppels, scheelt ook al een boel.

Waarschijnlijk omdat het extra werk oplevert, zie ik dat als een reden vermoed ik, dat er nog maar weinig 360 film(pje)s online te bewonderen zijn van wereldfietsers/-reizigers.

Zo'n 360 camera, batterijen, statieven en andere benodigdheden, ja nemen inderdaad behoorlijk wat gewicht met zich mee, laat staan een drone met alles er bij, op en d'r an. Niet te vergeten inderdaad een laptop.

Wat voor laptop heb jij? 13, 14, 15 of 16 inch? Formaat bepaald ook weer gewicht.
Of geen laptop meenemen, maar heel veel grote microSD kaartjes. :)
Alleen beelden van een 360 camera gaat volgens mij heel snel vervelen; voor een goede film is in mijn ogen meer afwisseling nodig en dus meerdere soorten camera's die elk hun specifieke mogelijkheden bieden

Ik bezit trouwens geen laptop, alles staat op microsd kaartjes ( deze reis totaal 3 TB)

Thuis heb ik een oude IMac staan met Final Cut Pro, gekocht peciaal voor het editen. Dit is echt een heel fijn programma om mee te werken, met een ton aan mogelijkheden.
alma schreef:
wo 06 aug, 2025 06:37
Alleen beelden van een 360 camera gaat volgens mij heel snel vervelen; voor een goede film is in mijn ogen meer afwisseling nodig en dus meerdere soorten camera's die elk hun specifieke mogelijkheden bieden
Jazekers.. mee eens, met filmbewerkingsprogramma's of eigen bewerkingsapp behorende bij de 360 camera, kan er worden gecropt. Is uiteraard dan wel de resolutie lager, van 8k 360 naar bijvoorbeeld 4k normaal beeld, kost wel extra werk. Zelf heb ik wat zitten stoeien met DaVinci, frappant ook ik dacht er zelf aan om een tweedehands iMac of een MacBook aan te willen schaffen.

Doch meerdere camera's, dat zie ik mezelf absoluut niet gaan doen. Ik heb er dan ook echt de ballen verstand van. Maar als geïnteresseerde leek, kan ik me moeilijk voorstellen dat er een (zo'n) groot verschil zal zijn tussen allerlei camera's en het uiteindelijke film resultaat, bijvoorbeeld met 360 camera's kan er ook recht/pov gefilmd worden met gewoon beeld of breedbeeld.
Ik bedoel dat je met verschillende camera's en verschillende lenzen kan variëren in bv lenshoek en scherptediepte: groothoek, normaal of tele, macro, alles scherp of achtergrond juist onscherp met een sterk bokeh effect, panning shots, zoom shots, slow motion, timelapses, nigtlapses, hyperlapses, actiebeelden, dronebeelden ,etc etc
Wow, dat noem ik nu genieten! Heel mooi Alma.

Heerlijk om een rustig videoverslag te bekijken van een sportieve gepassioneerde boomer (excusez le mot) met relaxerende achtergrondmuziek.

Dat is zo veel beter dan een gehypet flitsvideoverslag van een tiktokinfluencer die in recordtijd en zonder noemenswaardige ervaring een berg probeert te beklimmen in 100% selfiecameramodus, er continu doorheen praat, ondertussen zijn gesponserde producten aan de man tracht te brengen terwijl wijzend naar de rechterbenedenhoek van zijn scherm, bedelend om een subscribe and like, om op het einde van de maand een boterham te kunnen kopen (sorry voor de rant - ik moest dat even kwijt).

...en die dronecirkels op minuten 17 en 25 zijn trouwens magistraal :-)

Ik kijk uit naar de volgende delen.
Thanks, Aniphys. Ik kijk zelf ook uit naar de volgende delen, het is altijd een verassing wat het gaat worden
alma schreef:
wo 06 aug, 2025 09:30
Ik bedoel dat je met verschillende camera's en verschillende lenzen kan variëren in bv lenshoek en scherptediepte: groothoek, normaal of tele, macro, alles scherp of achtergrond juist onscherp met een sterk bokeh effect, panning shots, zoom shots, slow motion, timelapses, nigtlapses, hyperlapses, actiebeelden, dronebeelden ,etc etc
Haha ja en daar verlies je mij. :D
Dat is teveel abacadabra voor mij joh.
En tegelijkertijd vind ik het schitterend hoe jij en andere amateurdeskundigen in fotografie en/of videografie bezig kunnen zijn.
Ik neem mijn hoed er voor af. Trouwens, je andere eerder geposte films & foto's heb ik ook gezien vorig jaar.

Terug naar jouw film(pje) in je eerste post, die verdiend nu de aandacht. Helemaal eens met wat Aniphys zegt.

Ben jij eigenlijk al gevraagd door het bestuur van Wereldfietser om in het droneteam (dreamteam pun :wink:) te komen?
Danje, Sportivo.

Nee, niet gevraagd.. Ik beschouw mezelf ook zeker niet als expert op dronegebied. Ik weet hem tegenwoordig heel te houden, dat wel, maar voor ik een goede opname heb ben ik vaak een flink aantal pogingen verder. Echt soepeltjes gaat het meestal nog niet,
Avontuur(tje)
Ik dacht nog even: goh, wat leuk! Gaat het over wandelen! :(
Blijkbaar doe ik sommige (wereld)fietsers een plezier met deze video's, en andere niet. En dat is oke.

Zelf zou ik overigens niet zeggen dat deze video in de eerste plaats over wandelen gaat, maar veel eerder over natuur(beleving), over de ruige bergwereld van de Pyreneeën en over hoe het voelt om je daar als mens dagenlang in onder te dompelen. Wandelen is maar bijzaak; a means to an end.
Prachtig om te zien, bewondering hoe je behalve de tocht zelf ook nog eens veel inspanning levert om de beelden te maken, stimuleert om ook weer eens te gaan wandelen met tent ipv fietsen.
Overigens, zelf maak ik juist steeds minder foto’s.
Sorry, ik associeerde "avontuurtje" met heel andere activiteiten dan wandelen of fietsen. Zal wel de leeftijd zijn. :?
Oke, nu snap ik het, non-fictie. Titel was ook dubbelzinnig bedoeld, hoor. :wink: Word ik zowaar op het verkeerde been gezet door mijn eigen woordgrapperij..