Na 3 weken fietsen zojuist aangekomen in CZ. We hebben de route wel een flink stuk ingekort. Mijn vriendin vond dit genoeg en we kregen onverwacht een aantal 'social events' erbij in CZ die de komende week plaatsvinden.
We zijn via zuid limburg de Vehnbahn opgegaan van Aachen naar Luxemburg. Het stuk van Aachen tot aan Roetgen viel tegen (langzaam omhoog, erg warme dag, geen zicht ivm bomen en geen schaduw omdat die bomen te ver weg staan). De rest van de route is echter wel de moeite waard.
Net voor Berg-Reuland zijn we afgeboven naar Ouren voor het 3-landen punt van LX/BE/DE. Hierna zijn we aan de duitse kant omhoog gegaan tot Dasburg en vanaf daar hebben we de Our tot aan de Mosel gevolgd. Ook een leuk stuk, met name Echernach is een leuk stadje (buiten het veel toeristisere Vianden).
Op de grens van LX/DE zijn we de Mosel gaan volgen tot aan Koblenz. Leuke route maar erg druk, Bernkastel is erg mooi om te zien, net als Cochem. Als je KMs maken minder belangrijk vind dan wijn drinken dan is dit een uitstekende route. Koblenz is ook de moeite waard om te bezoeken, terwijl Trier tegen viel.
Vanaf Koblenz zijn we tot aan Mannheim de Rijn gaan volgen, voor ons het minste stuk van de hele route. Druk, industrieel, redelijk saai langschap en je ziet de Rijn niet zo veel. Mainz viel ook tegen.
Vanaf Mannheim hebben we de trein naar Donauschingen genomen waarna we de Donau zijn gaan volgen tot aan Ulm. Het stuk van Donauschingen tot aan Sigmaringen is echt fantastisch, mooi langschap, weinig mensen en ontzettend leuk fietsen. In Ulm kwamen we bij toeval ook op de dag dat men eens in de 2 jaar met 1200 muziekanten muziek maakt, geluk moet je soms hebben.
Vervolgens hebben we de trein naar Passau genomen en vanaf daar naar Linz gefietst. Het eerst en laatste stuk zijn hierbij langs drukkere wegen, maar het midden is erg mooi. Paar keer ook lekker in de Donau gezwommen.
Gezien het heette weer hebben we erna de trein van Linz naar CZ gepakt om vervolgens de dag erna het laatste stuk te fietsen.
Zelf was ik erg tevreden over mijn nieuwe stuur (gebogen), geen last gehad van armen en weinig van het achterwerk. Kwa bagage hadden we minder mee kunnen nemen (met name kleding van mijn vriendin). Hieronder nog wat foto's waar mijn fiets op staat.
Voor navigatie had ik Komoot, maar deze viel me een beetje tegen (teveel social, de echte navigatie te ver weg van het hoofdmenu). Mapy.cz ben ik nog steeds een groot fan van voor algemeen gebruik, met name omdat bestaande fietsroutes duidelijk op de kaart staan. Osmand had ik gebruikt voor Archies campings, maar helaas zit er tegenwoordig een limiet aan het aantal offline maps (die je ook niet kan wijzigen), zoek nu nog een goed alternatief voor de huisvesting van Archies.
En als laatste: duitse treintickets zijn afhankelijk per regio, baden wurtemberg heeft bv gratis fietsvervoer door de week na 9 uur (excl feestdagen). We kwamen andere fietsers tegen die allemaal voor niets fiets tickets gekocht hadden. In Bavaria was een fiets ticket wel nodig. Verder kochten wij dag tickets per regio voor onszelf, het is dus (zover ik kan beoordelen) gunstig om stukken met de trein te doen per regio. Vanaf Ulm (grens van bavaria maar in baden wurtemberg) mag je wel al het bavaria ticket gebruiken. Een station verder, de rivier over, zit je al in Bavaria, dus gelukkig was dat wel logisch gedaan door onze buren.
Twijfel momentje om de fiets om te ruilen voor een eenwieler:
Tsjechie, ineens geen fietspaden meer maar het zuiden van CZ (onder Ceske Budejovice) is echt fantatisch om te fietsen: