Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NL > Basel > CZ (EV15 > EV6) - Forum Wereldfietser

NL > Basel > CZ (EV15 > EV6)

Wij gaan in Juni naar Tsjechie fietsen en zijn aan het nadenken over de route.Het plan tot op heden was de EV15 en dan aansluiten op de EV6, dan bij Passau omhoog de grens over (in CZ zijn we goed bekend). We zijn niet echt gebonden aan een vaste einddatum.

Eerste stuk tot aan Basel:
Route1.JPG
Alternatief:
Route2.JPG
1) Echter las ik dat de Vehnbahn > EV5 > EV6 wellicht een leukere optie is. Het nabeel is dat je hierbij wel het bekende stuk rhein tussen Koblenz en Mainz misloopt, maar je krijgt er de Venhbahn/Saarbrucken/Trier voor terug. Luxemburg zijn we overigens al bekend mee. Wat vinden jullie hiervan?

2) De Alsace regio bij Strassbourg moet ook de moeite waard zijn, is daar iets van een extra loop mogelijk?

Tweede stuk vanaf Basel:
Route3.JPG
Heeft iemand hier nog tips voor?

Ps. deze routes ruwweg gemaakt in brouter, maar plan is dus om eurovelo's te volgen, tenzij ik hier tips krijg (nav bovenstaande) om iets anders te doen.
Ik denk dat je mogelijk in Karlsruhe genoeg hebt van het monotone landschap waar de Rijn verworden is tot een kanaal. Je zou dan het Zwarte Woud in kunnen duiken, en er dan bij de BodenSee of DonauEschingen de EV6 op kunnen pakken. In het Zwarte Woud kun je het jezelf moeilijk maken maar dat hoeft niet.
Ik zou vanuit Luxemburg de Moezel volgen tot de bron in Bussang en dan de kam van de Vogezen oversteken. Zo kom je in het Rijndal en bij de EV5 en kan je richting Basel gaan. Het laatste deel in de Vogezen kan je de Voie Verte des Hautes Vosges rijden, zie plaatje hieronder (zuidelijke tak). Nancy is de moeite van het bezoeken waard (Place Stanislas), je moet dan een kort stukje lang de Meurthe fietsen om later weer op de Moezel aan te sluiten. De Col de Bussang en daarna is even een druk stuk (6 km) maar in deze richting hoofdzakelijk afdalen. Nabij Urbès linksaf slaan en dan via Ru du See verder rijden. Als snel kom je op lokale routes zoals La Vallée de la Thur of Véloroute du vignoble d'Alsace die je richting EV5 (Cernay) leiden.
lavoieverte.jpg
WillemT schreef:
zo 25 mei, 2025 21:49
Ik zou vanuit Luxemburg de Moezel volgen tot de bron in Bussang en dan de kam van de Vogezen oversteken. Zo kom je in het Rijndal en bij de EV5 en kan je richting Basel gaan. Het laatste deel in de Vogezen kan je de Voie Verte des Hautes Vosges rijden, zie plaatje hieronder (zuidelijke tak). Nancy is de moeite van het bezoeken waard (Place Stanislas), je moet dan een kort stukje lang de Meurthe fietsen om later weer op de Moezel aan te sluiten. De Col de Bussang en daarna is even een druk stuk (6 km) maar in deze richting hoofdzakelijk afdalen. Nabij Urbès linksaf slaan en dan via Ru du See verder rijden. Als snel kom je op lokale routes zoals La Vallée de la Thur of Véloroute du vignoble d'Alsace die je richting EV5 (Cernay) leiden.

lavoieverte.jpg
Bedankt voor de uitgebreidde omschrijving. Bij deze optie mis je wel Karlsruhe/Strasbourg en Saarbrucken als je de EV5 pakt of Trier > Koblenz > Mannheim als je de Moezel naar Koblenz pakt vanaf Trier en dan zuidwaards gaat.
Na 3 weken fietsen zojuist aangekomen in CZ. We hebben de route wel een flink stuk ingekort. Mijn vriendin vond dit genoeg en we kregen onverwacht een aantal 'social events' erbij in CZ die de komende week plaatsvinden.

We zijn via zuid limburg de Vehnbahn opgegaan van Aachen naar Luxemburg. Het stuk van Aachen tot aan Roetgen viel tegen (langzaam omhoog, erg warme dag, geen zicht ivm bomen en geen schaduw omdat die bomen te ver weg staan). De rest van de route is echter wel de moeite waard.

Net voor Berg-Reuland zijn we afgeboven naar Ouren voor het 3-landen punt van LX/BE/DE. Hierna zijn we aan de duitse kant omhoog gegaan tot Dasburg en vanaf daar hebben we de Our tot aan de Mosel gevolgd. Ook een leuk stuk, met name Echernach is een leuk stadje (buiten het veel toeristisere Vianden).

Op de grens van LX/DE zijn we de Mosel gaan volgen tot aan Koblenz. Leuke route maar erg druk, Bernkastel is erg mooi om te zien, net als Cochem. Als je KMs maken minder belangrijk vind dan wijn drinken dan is dit een uitstekende route. Koblenz is ook de moeite waard om te bezoeken, terwijl Trier tegen viel.

Vanaf Koblenz zijn we tot aan Mannheim de Rijn gaan volgen, voor ons het minste stuk van de hele route. Druk, industrieel, redelijk saai langschap en je ziet de Rijn niet zo veel. Mainz viel ook tegen.

Vanaf Mannheim hebben we de trein naar Donauschingen genomen waarna we de Donau zijn gaan volgen tot aan Ulm. Het stuk van Donauschingen tot aan Sigmaringen is echt fantastisch, mooi langschap, weinig mensen en ontzettend leuk fietsen. In Ulm kwamen we bij toeval ook op de dag dat men eens in de 2 jaar met 1200 muziekanten muziek maakt, geluk moet je soms hebben.

Vervolgens hebben we de trein naar Passau genomen en vanaf daar naar Linz gefietst. Het eerst en laatste stuk zijn hierbij langs drukkere wegen, maar het midden is erg mooi. Paar keer ook lekker in de Donau gezwommen.

Gezien het heette weer hebben we erna de trein van Linz naar CZ gepakt om vervolgens de dag erna het laatste stuk te fietsen.

Zelf was ik erg tevreden over mijn nieuwe stuur (gebogen), geen last gehad van armen en weinig van het achterwerk. Kwa bagage hadden we minder mee kunnen nemen (met name kleding van mijn vriendin). Hieronder nog wat foto's waar mijn fiets op staat.

Voor navigatie had ik Komoot, maar deze viel me een beetje tegen (teveel social, de echte navigatie te ver weg van het hoofdmenu). Mapy.cz ben ik nog steeds een groot fan van voor algemeen gebruik, met name omdat bestaande fietsroutes duidelijk op de kaart staan. Osmand had ik gebruikt voor Archies campings, maar helaas zit er tegenwoordig een limiet aan het aantal offline maps (die je ook niet kan wijzigen), zoek nu nog een goed alternatief voor de huisvesting van Archies.

En als laatste: duitse treintickets zijn afhankelijk per regio, baden wurtemberg heeft bv gratis fietsvervoer door de week na 9 uur (excl feestdagen). We kwamen andere fietsers tegen die allemaal voor niets fiets tickets gekocht hadden. In Bavaria was een fiets ticket wel nodig. Verder kochten wij dag tickets per regio voor onszelf, het is dus (zover ik kan beoordelen) gunstig om stukken met de trein te doen per regio. Vanaf Ulm (grens van bavaria maar in baden wurtemberg) mag je wel al het bavaria ticket gebruiken. Een station verder, de rivier over, zit je al in Bavaria, dus gelukkig was dat wel logisch gedaan door onze buren.

Twijfel momentje om de fiets om te ruilen voor een eenwieler:
PXL_20250628_073107506.jpg
Tsjechie, ineens geen fietspaden meer maar het zuiden van CZ (onder Ceske Budejovice) is echt fantatisch om te fietsen:
PXL_20250702_063050768.jpg
Voor een volgende keer, sluit een Deutschland abo af dan hoef je alleen nog fietskaartjes te kopen, het abo kun je binnen een maand weer opzeggen, en heb je er vaak na 1 dag al uit.
_Peter_ schreef:
za 05 jul, 2025 18:23
Voor een volgende keer, sluit een Deutschland abo af dan hoef je alleen nog fietskaartjes te kopen, het abo kun je binnen een maand weer opzeggen, en heb je er vaak na 1 dag al uit.
Bedankt en we hebben hierna gekeken maar het was voor ons niet voordeliger. Er is ook iets dat je het coor de 10de moet afsluiten om het de maand erna te kunnen annuleren.