door
robgru » di 27 mei, 2025 17:43
Ik ben geen natuurkundige of ingenieur daarom moet ik het doen met wat ik oppik uit wat ik denk dat betrouwbare bronnen zijn. Dat zijn ervaringen van ervaren lange afstand fietsers wasr ik veel waarde aan hecht en de site rolling resistance. Nu meet de laatste de rolweerstand op een volkomen glad stalen rol/wiel oppervlakte en houdt daarom geen rekening met het ongelijke wegdek zoals dat in de praktijk voorkomt. Een hoge bandendruk geeft dan dus op een 100% glad stalen ondergrond altijd de minste rolweerstand daar entegen op een ongelijk wegdek gaat een band stuiteren dat lijdt tot energieverlies terwijl als de bandendruk afneemt de ongelijheden door de flexibiliteit van de band worden geabsorbeerd wat weer als gevolg heeft dat de rolweerstand lager is dan bij een hogere druk. Dit fenomeen is nasr ik aanneem bekend bij de meeste toerrijders. Ik breng het hier ter sprake ondat de test van rolling resistance daaron een vertekend beeld zou kunnen geven. Maar als je banden onderling vergelijkt met diezelfde test dan is het resultaat in principe betrouwbaar voor een wegdek zoals nieuw glad asfalt.
De vergelijking van toerfietsbanden geeft een aardige indruk wasron de
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews
Het verschil in rolweerstand kan makkelijk 10 watt per band schelen, dus 20 watt totaal. En inderdaad hie langzamer de snelheid deste groter de invloed want de luchtweerstand neemt kwadratisch af.
En als je niet te hard fietst zeg 100 watt inspanning dan is 20 watt weel heel veel.
Ik geef eerdere reacties gelijk je moet geen overdreven gewicht hechten aan dit soort zaken maar het kan zeker de moeite waard zijn om een band te selecteren die aan je eisen voldoet, je bent er tenslotte 6 a 10.000 km mee getrouwd.