Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toerbuitenband 26 inch asphalt en gravel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Toerbuitenband 26 inch asphalt en gravel

Screenshot_20250519-135029.png
Bron is chatgpt die het waarschijnlijk bij rolling resistance ophaalt
20 kmu massa 100 kg

De apple lijkt toch iets meer rolweerstand te hebben 10 watt .
De contact urban lijkt een optie voor het vervangen van de speed mits 80 % asfalt is beter dan speed op gravel. De big Apple de comfortabelste.
De big Apple

Iemand ervaring met de mij onbekende conti contact urban?
In de maat 559-47 en ook 406-35 ( en 50) maar ik vind hem heerlijk rijden al is het zoals al eerder gemeld op natte modderige bospaadjes wel oppassen, Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik de banden op een ligfiets gemonteerd heb zitten en daar is het in geval van glibberen en lage snelheid toch altijd wel wat lastiger, ook met een marathon of kojak.
Deze ziet er ook interessant uit na het wegvallen van de travel contact uit het conti assortiment. Veel gehoorde klacht over de travel-contact waren de dunne zijwanden en dat lijken ze nu met deze band te hebben aangepakt.
https://www.continental-tires.com/produ ... ghter-iii/
F. van der Hoek schreef:
ma 19 mei, 2025 19:09
Deze ziet er ook interessant uit na het wegvallen van de travel contact uit het conti assortiment. Veel gehoorde klacht over de travel-contact waren de dunne zijwanden en dat lijken ze nu met deze band te hebben aangepakt.
https://www.continental-tires.com/produ ... ghter-iii/
Inderdaad het issue is dat een objectieve bron over rolweerstand ontbreekt.
Chargpt zegt is minder snel op asfalt dan allmotion en conti urban, wel meer grip ofroad
met dik 200 gram per band meer aan gewicht is dat niet verrassend. Het kost je dus ook meer energie om de massa voort te bewegen. Mij bevalt vooral in de kleine 406 maat de eenvoud van het opleggen in tegenstelling tot een marathon Plus, de wangen zijn gewoon lekker soepel. Op een grotere velg is daar niet zo veel verschil in te bemerken, maar geeft wel aan dat het een soepele band is.
gios schreef:
zo 18 mei, 2025 18:23
Biily Bonkers al voorbij gekomen? Ook een kanshebber denk ik
Dat is een erg dunne en lichte band zonder lekbescherming. Nou ben ik geen fan van marathon plus tractorbanden maar de Billy Bonkers is wel het andere uiterste.

Ik heb zelf net Continental Race King Protection onder mijn 26" fiets gezet. Rolt erg lekker, ook op asfalt, test heel snel. Ik kan over de slijtvastheid en lekbescherming nog niet uit ervaring spreken.
_Peter_ schreef:
ma 19 mei, 2025 16:29
In de maat 559-47 en ook 406-35 ( en 50) maar ik vind hem heerlijk rijden
Idem, goede ervaringen met de Continental Urban Contact, ook vorige maand tijdens een rit van 1600km naar Zwitsersland op en neer. Overigens wel een paar stukken onverwacht drassig en modderig onverhard gereden en ik had tot mijn verbazing nog vrij goede grip, ik zakte wel weg maar ik kwam niet vast te zitten. Maar onverhard heb ik er verder weinig ervaring mee.
Rik,

De continental race king hoort thuis in het rijtje racing ralph vittoria mezcal primair voor off road gemaakt.
Ik denk niet dat die het lang op asfalt uithouden ivm slijtage en de zachte rubber compound.
Maar goede en snelle band ik heb de racing ralph zelf ook die ga ik inzetten als ik de El Cid route mtb variant (90 %) geen asfalt ga doen.
Rik,

De continental race king hoort thuis in het rijtje racing ralph vittoria mezcal primair voor off road gemaakt.
Ik denk niet dat die het lang op asfalt uithouden ivm slijtage en de zachte rubber compound.
Maar goede en snelle band ik heb de racing ralph zelf ook die ga ik inzetten als ik de El Cid route mtb variant (90 %) geen asfalt ga doen.
robgru schreef:
di 20 mei, 2025 06:15

De continental race king hoort thuis in het rijtje racing ralph vittoria mezcal primair voor off road gemaakt.
Ik denk niet dat die het lang op asfalt uithouden ivm slijtage en de zachte rubber compound.
Op de Continental Race Kings ben ik 5000 km door de VS gefietst ; ongeveer 70% verhard - 30% onverhard. Ze houden het dus ook op asfalt lang uit. Ik had 29 inch banden ; voor 26 inch moet je er 15% afdoen.
[quote=math post_id=475656 time=1747740773 user_id=

Op de Continental Race Kings ben ik 5000 km door de VS gefietst ; ongeveer 70% verhard - 30% onverhard. Ze houden het dus ook op asfalt lang uit. Ik had 29 inch banden ; voor 26 inch moet je er 15% afdoen.
[/quote]

Math bedankt!
Met verhard bedoel je asfalt.

Blijkt dat mijn veronderstelling niet juist was.
The proof of the pudding is in the eating.
Nou iedereen heeft wel een beetje bij het rechte eind; 5000km is heel behoorlijk bruikbaar maar als je vorige band na 15000km nog netjes was dan kan het toch een minpunt zijn.
Grandonneur schreef:
di 20 mei, 2025 18:06
Nou iedereen heeft wel een beetje bij het rechte eind; 5000km is heel behoorlijk bruikbaar maar als je vorige band na 15000km nog netjes was dan kan het toch een minpunt zijn.
Ter informatie ik rij banden niet op tot het canvas, de kosten van Nieuwe buitenbanden wegen niet op tegen die van een vakantie van een paar duizend kilometer. Ga liever op pad met nieuwe.

Ik Las trouwens net dat continental "voorschrijft" dat banden na 3 jaar vervangen dienen te worden 😂
Ter informatieb heb het uitgezocht
Die conti contact speed 26 inch hebben ongeveer 6000 km waarschijnlijk iets meer gereden.
Klinkt onwaarschijnlijk maar geen keer lek gereden
Ze kunnen nog verder mee lijkt mij worden dunner en op het rijvlak iets vierkant.... Een specialist van continental heeft mij indertijd gezegd dat je door kunt rijden totdat het canvas tevoorschijn komt.......dat ga ik niet proberen.
Het lijkt wel over koers tubes te gaan hier boven. Rolweerstand bij een toerfiets :roll:

Action heeft 26 inch banden. Die heb ik en bevallen me prima, al twee jaar nu. Ik kom er op de Heerder Holweg mee boven met twee volle panniers. 7,95 Euro per stuk. Wel draadbanden maar wat maakt dat uit op een toer MTB...
Rolweerstand is ook op een vakantiefiets best belangrijk, zeker als je er hele dagen mee fietst op relatief lage snelheid bepaalt de rolweerstand voor een belangrijk deel hoeveel energie je op een fietsdag moet leveren.

Overigens zou ik ook om redenen van degelijkheid, lekbestendigheid, levensduur etc niet zomaar een band kiezen van de Action voor een reisfiets.
Retro schreef:
za 24 mei, 2025 21:28
Het lijkt wel over koers tubes te gaan hier boven. Rolweerstand bij een toerfiets :roll:

Action heeft 26 inch banden. Die heb ik en bevallen me prima, al twee jaar nu. Ik kom er op de Heerder Holweg mee boven met twee volle panniers. 7,95 Euro per stuk. Wel draadbanden maar wat maakt dat uit op een toer MTB...
Het verschil in rolweerstand tussen verschillende banden is enorm. Vergis je niet wat een verschil dat maakt als je weken/maanden achter elkaar aan het fietsen bent.

Mij hoor je niet zeggen dat het op goedkope banden niet kan, maar besparen op banden is mijns inziens niet de beste besparing.
Retro schreef:
za 24 mei, 2025 21:28
Wel draadbanden maar wat maakt dat uit op een toer MTB...
Dat maakt uit. Draadbanden hebben minder rolweerstand dan vouwbanden. Staat hier:

https://wimschermer.blogspot.com/2010/0 ... n.html?m=1
Ik ben geen natuurkundige of ingenieur daarom moet ik het doen met wat ik oppik uit wat ik denk dat betrouwbare bronnen zijn. Dat zijn ervaringen van ervaren lange afstand fietsers wasr ik veel waarde aan hecht en de site rolling resistance. Nu meet de laatste de rolweerstand op een volkomen glad stalen rol/wiel oppervlakte en houdt daarom geen rekening met het ongelijke wegdek zoals dat in de praktijk voorkomt. Een hoge bandendruk geeft dan dus op een 100% glad stalen ondergrond altijd de minste rolweerstand daar entegen op een ongelijk wegdek gaat een band stuiteren dat lijdt tot energieverlies terwijl als de bandendruk afneemt de ongelijheden door de flexibiliteit van de band worden geabsorbeerd wat weer als gevolg heeft dat de rolweerstand lager is dan bij een hogere druk. Dit fenomeen is nasr ik aanneem bekend bij de meeste toerrijders. Ik breng het hier ter sprake ondat de test van rolling resistance daaron een vertekend beeld zou kunnen geven. Maar als je banden onderling vergelijkt met diezelfde test dan is het resultaat in principe betrouwbaar voor een wegdek zoals nieuw glad asfalt.
De vergelijking van toerfietsbanden geeft een aardige indruk wasron de
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews
Het verschil in rolweerstand kan makkelijk 10 watt per band schelen, dus 20 watt totaal. En inderdaad hie langzamer de snelheid deste groter de invloed want de luchtweerstand neemt kwadratisch af.
En als je niet te hard fietst zeg 100 watt inspanning dan is 20 watt weel heel veel.


Ik geef eerdere reacties gelijk je moet geen overdreven gewicht hechten aan dit soort zaken maar het kan zeker de moeite waard zijn om een band te selecteren die aan je eisen voldoet, je bent er tenslotte 6 a 10.000 km mee getrouwd. :arrow: :)
Wim Schermer die hier ook al aangehaald is merkt ook een duidelijk verschil tussen weerstand als het warmer of juist kouder is. Laboratoriumomstandigheden houden daar denk ik ook geen rekening mee, daar zal het altijd een graad of 18 of meer zijn.
Dus rolling resistance is leuk maar uiteindelijk zijn ervaringen die je zelf doet voor jou het beste (en soms een (dure) flop) Het is ook maar net wat je zoekt in een band die voor jou werkt, dat kan er 1 van een kilo zijn maar ook 1 die de helft weegt maar makkelijker lek rijdt.